Regeling model huisregels penitentiaire inrichtingen
Bijlage II Huisregels voor de Beperkt beveiligde afdeling (BBA)
Geldend
Geldend vanaf 01-12-2021
- Bronpublicatie:
15-11-2021, Stcrt. 2021, 47401 (uitgifte: 25-11-2021, regelingnummer: 3639125)
- Inwerkingtreding
01-12-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-11-2021, Stcrt. 2021, 47401 (uitgifte: 25-11-2021, regelingnummer: 3639125)
- Vakgebied(en)
Penitentiair recht / Algemeen
Inleiding
Voor u liggen de aanvullende huisregels van [PI naam], voor de Beperkt beveiligde afdeling [BBA].
In de BBA huisregels zijn uw rechten en plichten gegroepeerd per onderwerp opgenomen. Het gaat hierbij alleen om de regels die specifiek gelden voor de BBA. De algemene huisregels van de inrichting zijn ook van toepassing ten aanzien van de BBA voor zover hiervan in deze regeling niet wordt afgeweken. Voor een aantal van deze onderwerpen geldt dat niet alle van belang zijnde regelgeving is opgenomen maar alleen de voor u belangrijkste bepalingen. Zoveel mogelijk is per onderwerp aangegeven waar u desgewenst meer regelgeving over het onderwerp kunt vinden.
1. Algemene bepalingen
De directeur is bevoegd om, als dit noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de orde of veiligheid in de inrichting of een ongestoorde tenuitvoerlegging van de vrijheidsbeneming, aan u opdrachten te geven. U bent verplicht deze opdrachten op te volgen.
Ambtenaren en medewerkers zijn door de directeur gemachtigd tot de uitoefening van de hem bij of krachtens de wet gegeven bevoegdheden en de naleving van zijn zorgplichten.
Indien u in vrijheid wordt gesteld zal een door de directeur getekend bewijs van ontslag aan u worden uitgereikt.
Aan het hoofd van deze inrichting staat de vestigingsdirecteur. Deze heeft de algehele leiding over PI [naam].
Nadere regelgeving:
Daar waar deze huisregels voor de BBA niet voorzien wordt u verwezen naar de algemene huisregels van de PI [naam].
Daar waar de huisregels niet voorzien wordt u verwezen naar de Penitentiaire beginselenwet.
Daar waar onduidelijkheden zijn zal de directeur een beslissing nemen.
2. De Inrichting waar u verblijft
2.1. Contactgegevens BBA [naam]
Adres:
Telefoon:
Telefoon:
Email:
2.4. De Afdeling
De Beperkt Beveiligde Afdeling (BBA) heeft als doel om u via een persoonsgerichte en trajectmatige aanpak re-integratieverlof in de vorm van werk buiten de inrichting, eventueel in combinatie met opleiding/zorg, te faciliteren in de regio. Daarmee krijgt u een betere uitgangspositie op een betaalde baan na detentie.
U dient de vrijheden die gekoppeld zijn aan het toekennen van re-integratieverlof voor extramurale arbeid aan te kunnen om in aanmerking te komen voor plaatsing in een BBA. Het afwegingskader hiervoor is uw gedrag tijdens detentie, de risicobeoordeling en de slachtofferbelangen. Voor een nadere toelichting zie de algemene huisregels en het Informatieblad Beperkt beveiligde afdeling voor gedetineerden.
2.5. Uw verblijfsruimte
Bij binnenkomst op de BBA wordt u op een tweepersoonskamer geplaatst. De inventaris van uw kamer mag niet worden verplaatst. Er wordt verwacht dat uw kamer voldoet aan de hygiënevoorschriften zoals deze gesteld worden door het personeel. Voor het ophangen van papieren, kaarten, enz. dient u het daarvoor bestemde prikbord te gebruiken en niet de muren.
U dient gekleed van en naar de doucheruimte te gaan.
U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigendommen, de inrichting is niet aansprakelijk bij verlies, diefstal of schade.
Bij ontslag of overplaatsing dient u de kamer schoon achter te laten en wordt de kamerinventaris gecontroleerd.
2.6. Algemene ruimtes
Alle bewoners van BBA zijn verantwoordelijk voor de hygiëne van de algemene ruimtes. Middels een corveelijst is inzichtelijk wie welke taken moet uitvoeren.
Maaltijden worden indien mogelijk gezamenlijk genuttigd in de daarvoor bestemde huiskamer.
Na gebruik dient u de douches, toiletten, keuken en het kookgerei weer schoon achter te laten.
2.7. Mentor en senior casemanager
U krijgt een mentor en een senior casemanager toegewezen. Zij begeleiden u met uw re-integratiedoelen. Tijdens uw verblijf dient u alle relevante kwesties te bespreken met uw mentor en/of uw senior casemanager.
2.8. Nachtrust
Tijdens de avond- en nachturen (22.00 u. t/m 07.00 u.) bent u verplicht om op uw kamer te verblijven, m.u.v. toiletbezoek. Met afwijkende werktijden wordt rekening gehouden. U dient tijdens deze nachtelijke uren geen overlast (geluid) te veroorzaken.
2.9. Biometrie (BVB)
(nader in te vullen door de inrichtingen)
Bij uw binnenkomst op de BBA, wordt u als nieuwe inkomst aangemeld. Dit gaat door middel van een overplaatsing vanuit een andere inrichting.
Ook tijdens uw re-integratieverlof, welke in uw D&R-plan aangegeven is, wordt u door middel van de biometrie uit- en ingeschreven.
3. Afdelingsregels
3.5. Telefoon
U bent gerechtigd één (1) mobiele telefoon in uw bezit te hebben. Wordt dit aantal overschreden dan zal de inrichting hiervan aangifte doen bij de politie en wordt u overgeplaatst naar een normaal beveiligde inrichting. Uitzondering hierop is een door de werkgever verstrekte werktelefoon. Wanneer hier sprake van is, dient u dit kenbaar te maken bij het personeel. Tijdens gemeenschappelijke activiteiten is het gebruik van uw mobiele telefoon niet toegestaan.
Op 1 november 2019 is de Wet strafbaarstelling binnenbrengen verboden voorwerpen in justitiële inrichtingen (contrabande) in werking getreden. Daarmee is het binnenbrengen van digitale informatiedragers en gereedschappen verboden. Het gaat hier om voorwerpen die buiten de inrichting zijn togestaan maar binnen de inrichting niet vanwege de orde en veiligheid. Ook is het verboden om wapens en drugs binnen te brengen in de inrichting.
3.6. Laptop / tablet / spelcomputer / e.d.
U dient bij het personeel de gegevens van deze apparaten door te geven. Pas als alle gegevens zijn verwerkt kunnen deze worden ingevoerd.
3.7. Fotograferen / filmen
Het is niet toegestaan in en rond de BBA te fotograferen en/of te filmen. Wanneer het personeel dit waarneemt, wordt er te allen tijde rapport opgemaakt. Beeldbellen is alleen toegestaan in uw verblijfsruimte.
3.8. Tijdelijk verlaten van de BBA
Als u de BBA verlaat volgens de gemaakte afspraken, dan geeft u dit minimaal 5 minuten van tevoren aan en levert u uw sleutel in bij de personeelswacht.
3.9. Ziek melden / Ziekte
Wanneer u tijdens uw verblijf in de BBA ziek bent en niet in staat bent om te werken, uw opleiding te volgen of anderszins niet aan de dagbesteding deel kunt nemen, dient u de gehele dag, inclusief de avonduren in de BBA te verblijven, met uitzondering van een bezoek aan een arts. Uitzonderingen hierop worden bepaald i.o.m. het dienstdoende personeel.
U dient zich ruim, in ieder geval voor 07:30 uur, voor aanvang werktijd ziek te melden bij uw mentor, senior casemanager en uw werkgever.
Frequent verzuim kan gevolgen hebben voor uw verblijf op de BBA.
- •
Indien u zich voor de 2e maal ziek meldt zal de mentor met u in gesprek gaan.
- •
Een 3e ziekmelding heeft tot gevolg dat het afdelingshoofd met u in gesprek gaat, welke gevolg kan hebben voor uw verdere verblijf binnen de BBA.
Wanneer u tijdens uw BBA-periode langdurig ziek bent (2 weken of langer), wordt u overplaatst naar een normaal beveiligde inrichting. Bij herstel kunt een (spoed) aanvraag doen voor overplaatsing naar de BBA, u wordt dan op de wachtlijst geplaatst voor terugkeer naar de BBA.
4. Programmaonderdelen
Voorafgaand aan plaatsing in de BBA zijn er met u afspraken gemaakt over de invulling van de rechtenactiviteiten (deels buiten de BBA) en dagbesteding (minimaal 32 uur maximaal 40 uur conform de arbeidstijdenwet). Deze afspraken zijn vastgelegd in een deelnameverklaring en worden opgenomen in uw D&R-plan. Dit D&R-plan voert u uit wanneer u in de BBA verblijft. Dit is ook het uitgangspunt voor uw detentie en re-integratietraject binnen de BBA.
4.1. Arbeid
Tijdens uw BBA-periode werkt u, volgt u een opleiding of vervult u een voor u passende dag invulling. Dit is voorafgaand aan uw plaatsing vastgelegd in uw D&R-plan. Tussen uw werkgever en DJI wordt, in afstemming met uw senior casemanager, een 'Overeenkomst Organisatie-DJI' opgemaakt, waarin zaken vermeld staan als personalia, vergoeding, arbeidstijden, enz. Het is niet toegestaan dat u buiten dat contract om met de werkgever onderhandelt of afspraken maakt over beloning of andere arbeidsvoorwaarden. Alle contacten met uw werkgever betreffende overwerk, ziekte, ander verzuim en dergelijke lopen via de senior casemanager van de BBA.
Tijdens een verblijf op de BBA is het de bedoeling dat u minimaal 32 uur en maximaal 40 uur (conform de arbeidstijdenwet) per week werkt. Omdat het een leer-/werkomgeving is, is overwerken alleen toegestaan als dit bijdraagt aan uw re-integratiedoelen en na afstemming en akkoord van uw senior casemanager. Daarnaast mogen uw overige re-integratiedoelen of corveetaken niet in het gedrang komen.
Uw wekelijkse vergoeding in de BBA bedraagt 300% van het basisuurloon en wordt gestort op uw privébankrekening. De hoogte van uw zakgeld is afhankelijk van het aantal uren dat u werkt. Een vergoeding in de reiskosten wordt opgenomen in de overeenkomst met de werkgever en wordt ook op uw privébankrekening gestort.
Verdient u meer dan de 300% van het basisuurloon bij uw werkgever, dan wordt het meerdere op uw (spaar)rekeningcourant gestort. Dit geld wordt ingezet ten behoeve van re-integratiedoelen op de vijf basisvoorwaarden en het sociaal netwerk. Zo dient u een betalingsregeling te hebben getroffen als u openstaande boetes en/of openstaande schulden heeft. De hoogte van de betalingsregeling kan worden aangepast als u meer vergoeding ontvangt ten tijde de betalingsregeling in eerste instantie is vastgesteld.
Indien u tijdens uw BBA-periode uw baan kwijtraakt door ongewenst gedrag op de werkplek, wordt u direct uit de BBA geplaatst. Indien u uw baan kwijtraakt door overmacht, heeft u maximaal 2 weken om een nieuwe werkgever te vinden. Als dit niet lukt wordt u overgeplaatst naar een normaal beveiligde inrichting. Wanneer er de mogelijkheid is om in de tussentijd vrijwilligerswerk te kunnen doen, dient u hieraan mee te werken.
Het personeel van de BBA zal controleren op uw aanwezigheid op de werkplek bij de werkgever. Het is niet toegestaan om binnen de werktijden uw werkplek te verlaten zonder toestemming van het BBA personeel. Indien u zonder toestemming niet aanwezig bent op de werkplek zal er te allen tijde rapport worden opgemaakt.
Nadere regelgeving
- •
Regeling arbeid gedetineerden; art. 4a
4.1.1. Vervoer voor BBA gedetineerden
Om uw plaats van tewerkstelling te bereiken, kunt u;
- −
gebruik maken van een dienstfiets of eigen fiets;
- −
gebruik maken van het openbaar vervoer (bus en trein);
- −
gebruik maken van uw eigen auto.
- −
U reist via de kortste weg van de inrichting naar de plaats van bestemming. Dit geheel op eigen kosten en risico.
- −
De reiskosten die uw werkgever vergoedt, zijn opgenomen in de overeenkomst Organisatie-DJI, en worden door DJI aan u uitbetaald.
- −
U dient te allen tijde, bij gebruik van eigen vervoer, in het bezit te zijn van (een te tonen) geldig rijbewijs en keuringsbewijs. Ook dient uw voertuig verzekerd te zijn. Een kopie rijbewijs, kentekenbewijs en groene kaart verstrekt u aan het personeel van de BBA. Indien u gebruik maakt van een geleende auto, dient uit de verzekering te blijken of gebruik door derden toegestaan is.
4.2. Rechtenactiviteiten
In de BBA heeft u de mogelijkheid om ‘s avonds, of op uw niet-werkdagen, deel te nemen aan activiteiten die vooraf zijn vastgelegd in het D&R-plan. Bij het wijzigen van activiteiten zal dit in overleg met uw mentor of senior casemanager verwerkt worden in uw D&R-plan. In principe zijn de activiteiten individueel. U kunt echter met medebewoners afspreken om samen naar een activiteit te gaan. U dient de kortste route naar een activiteit aan te houden. U dient te allen tijde vóór 21.00 uur binnen te zijn in de BBA. Het is niet toegestaan om derden uit te nodigen om een activiteit bij te wonen.
Bibliotheek [naam stad]:
U kunt gaan naar de bibliotheek in [adres], hier staat 1 uur per week voor inclusief reistijd.
Sporten:
U kunt maximaal 3.5 uur per week inclusief reistijd sporten.
U kunt volgens een vaste route wandelen of hardlopen.
U kunt trainen bij [naam adres sportschool].
U kunt gaan zwemmen bij [naam, adres zwembad]. Zwemmen wordt gedaan in het wedstrijdbad. Er wordt van u verwacht dat u een bewijs van betaling kunt laten zien bij terugkomst.
U maakt hierover afspraken met uw senior casemanager.
Religieuze dienst:
Aan de BBA zijn geen geestelijke verzorgers verbonden.
Wanneer u een bezoek wilt brengen aan een religieuze dienst buiten de BBA, maakt u daarvoor afspraken met uw mentor of senior casemanager en laat u dit opnemen in uw D&R-plan, hier staat 1,5 uur per week voor inclusief reistijd.
Andere activiteiten:
Indien u tijdens het programma naar een andere activiteit wilt gaan, dan kunt u hiervoor toestemming vragen aan het personeel. Uren t.b.v. (recht)activiteiten vervallen indien u hiervan geen gebruik gemaakt heeft en zijn niet overdraagbaar naar een andere (recht)activiteit.
Bij activiteiten kan er controle plaatsvinden. Als bij controle blijkt dat u niet op de plaats van de activiteit aanwezig bent, zal er een rapport worden opgemaakt. Dit kan leiden tot overplaatsing. U dient linea recta naar de plaats van bestemming te gaan zonder omwegen en tussenstops. De kosten voor de activiteiten zijn voor uw eigen rekening.
4.3. Winkel / boodschappen
In overleg met uw mentor kunt u in winkelcentrum [naam adres winkelcentrum] boodschappen doen met uitzondering van de zondag, wekelijks krijgt u hier 1 uur de tijd voor.
4.4. Persoonlijk bezoek
U hebt recht op 2,5 uur per week bezoek, inclusief reistijd. Uw bezoek zal buiten de BBA plaatsvinden en vast worden gelegd in uw D&R-plan.
U vult het formulier ‘opgaveformulier bezoekers’ voorafgaand aan uw bezoek in en geeft dit af bij het BBA personeel. Tijdens uw bezoek kunt u gecontroleerd worden hierbij zal ook gekeken worden of uw bezoek op de formulieren staat.
Verder is het niet mogelijk om bezoekmomenten te "sparen" of te splitsen. Wanneer u verhinderd bent tijdens een gepland bezoekmoment, bent u zelf verantwoordelijk om uw bezoek tijdig in te lichten. Uw bezoekmoment voor die week komt dan te vervallen. Indien u disciplinair gestraft wordt kan de directeur bepalen dat uw bezoek, gedurende de tijd dat u gesanctioneerd bent, in een aparte ruimte plaatsvindt.
Nadere regelgeving
- •
Penitentiaire beginselenwet; art. 29, art. 38, art. 41, art. 49, art. 58
- •
Regeling toelating en weigering bezoek en beperking telefooncontacten penitentiaire inrichtingen;
5. Verzorging
5.1. Medische verzorging
U valt onder de zorg van DJI, u hoeft daarom geen eigen zorgverzekering te hebben. Wanneer u bent overgeplaatst naar de BBA zal er binnen 24 uur een intakegesprek met de medische dienst plaats vinden. Indien u een huisarts wil spreken kunt u van [maandag tot en met vrijdag] van [tijden] een afspraak maken via [telefoonnummer].
Een bezoek aan de huisarts voor bijvoorbeeld uw medicatie vindt [buiten de inrichting plaats bij een aan de inrichting verbonden arts of diens vervanger of op afspraak plaats binnen de PI waar u verblijft]. Bij het niet nakomen van de afspraak of als u de afspraak te laat afzegt worden de consultkosten (€ 15,–) bij u in rekening gebracht.
Ziek tijdens verlof BBA
Bij levensbedreigende situaties belt u 112, bij niet levensbedreigende situaties kunt u contact opnemen met de huisartsenpost. Vermeld aan de arts dat u in BBA verblijft en vraag of de arts die u behandelt melding wil maken van uw behandeling. Op die manier zal de rekening van het consult en/of behandeling door DJI worden betaald. Bij terugkomst op de BBA dient u aan het personeel te melden dat u gebruik heeft gemaakt van medische zorg.
Niet terug kunnen keren naar de BBA van uw verlof
Indien u door gezondheidsklachten niet terug kunt keren van uw verlof of niet in staat bent om te reizen, bent u verantwoordelijk om zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de BBA zodat vastgesteld kan worden waarom dat u niet in staat bent om te reizen.
5.2. Persoonlijke verzorging
5.2.1. Wassen van kleding en linnengoed
De eigen kleding kunt u, indien gewenst, op de BBA wassen. Hiervoor is een wasmachine en een droger beschikbaar. Linnen- en beddengoed kunt u wekelijks op woensdag voor 09:00 uur vuil inleveren in de daarvoor bestemde container. Dezelfde dag ontvangt u schoon linnen- en beddengoed.
5.2.2. Kapper
U kunt zelfstandig, op eigen kosten, naar de kapper, dit in overleg met uw mentor.
5.2.3. Maaltijd
DJI biedt u een maaltijd aan. Indien u deze niet wenst, dient u dit aan te geven.
De maaltijd wordt gezamenlijk om 17:30 uur in de huiskamer genuttigd. Kunt u op dit tijdstip niet de maaltijd gebruiken door uw afwijkende werktijden, dan kunt u de maaltijd zelf opwarmen.
Het gebruik van datadragers is tijdens de gezamenlijke avondmaaltijd in de woonkamer verboden.
5.3.2. Toegestane voorwerpen
In aanvullingen op het overzicht met de toegestane voorwerpen uit de algemene huisregels, is het op de BBA toegestaan de volgende voorwerpen in te voeren:
Mobiele telefoon | 1 |
---|---|
Werk telefoon | 1 |
Laptop | 1 |
iPad of tablet | 1 |
5.4. Geld
Het regelen van transacties vanaf de geblokkeerde spaarrekening courant dient samen met de senior casemanager te worden gedaan. U kunt hier alleen aanspraak op maken als dit een re-integratiedoel dient.
8. Gevolgen van ongewenst of ontoelaatbaar gedrag in BBA
8.2. Overplaatsing uit de BBA
U kan worden overgeplaatst:
- −
wanneer u de regels overtreedt of ongewenst gedrag vertoont.
Ook wordt u bijvoorbeeld overgeplaatst:
- −
als u uw baan kwijtraakt door ongewenst gedrag op de werkplek;
- −
als u langer dan 2 weken door overmacht zonder baan zit;
- −
als u langdurig ziek bent (langer dan 2 weken).
N.B.
Bij een overplaatsing door ongewenst gedrag of ontoelaatbaar gedrag is het op zijn vroegst na drie maanden pas mogelijk om een nieuwe aanvraag voor plaatsing in de BBA te honoreren. Het D&R-plan wordt opnieuw bekeken.
Bij een overplaatsing door het verliezen van een baan door overmacht of bij ziekte kan z.s.m. na het vinden van werk of na herstel een nieuwe (spoed)aanvraag worden gedaan voor plaatsing in de BBA.
Nadere regelgeving:
- −
Penitentiaire beginselenwet, artikel 5
- −
Regeling selectie plaatsing en overplaatsing gedetineerden, hoofdstuk 1a
- −
Regeling tijdelijk verlaten van de inrichting, art. 20ab