Einde inhoudsopgave
Drinkwaterregeling
Artikel 15 Wijkwarmtapwatervoorzieningen
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2013
- Bronpublicatie:
14-06-2011, Stcrt. 2011, 10842 (uitgifte: 27-06-2011, regelingnummer: BJZ2011046947)
- Inwerkingtreding
01-01-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
14-06-2011, Stcrt. 2011, 10842 (uitgifte: 27-06-2011, regelingnummer: BJZ2011046947)
- Vakgebied(en)
Ambtenarenrecht / Bezoldiging
Waterrecht (V)
Gezondheidsrecht / Voedsel- en warenkwaliteit
Mededingingsrecht / Toezicht en handhaving
1.
De eigenaar van een wijkwarmtapwatervoorziening, waarmee gemiddeld per dag meer dan 10 m3 warm tapwater per dag wordt geleverd, beschikt over een kwaliteitsmanagementsysteem, gebaseerd op NEN-EN-ISO 9001:2008/C1:2009, dat betrekking heeft op de borging van de kwaliteit van het geleverde warm tapwater.
2.
Een kwaliteitsmanagementsysteem als bedoeld in het eerste lid, is of wordt gecertificeerd door een bij de Raad voor Accreditatie daarvoor geaccrediteerde certificatie-instelling of door een certificatie-instelling die daarvoor is geaccrediteerd door een andere accreditatie-instelling die ondertekenaar is van de Multilateral Agreement van de European co-operation for Accreditation (EA-01/06).
3.
Het kwaliteitsmanagementsysteem, bedoeld in het eerste lid, omvat de volgende onderdelen:
- a.
algemeen deel, bestaande uit:
- 1°
een beschrijving van het systeem en kwetsbare elementen daarin,
- 2°
wijze waarop de kwaliteitsborging plaatsvindt, en
- 3°
contactgegevens;
- b.
waterkwaliteit, bestaande uit:
- 1°
een risicoanalyse van de installaties in relatie tot waterkwaliteit,
- 2°
de wijze waarop werkzaamheden plaatsvinden in relatie tot de waterkwaliteit en hoe dit geborgd is in de bedrijfsvoering,
- 3°
welke kwaliteitsbewaking van het systeem plaatsvindt en welke metingen en controles daartoe worden verricht, en
- 4°
hoe groei van legionellabacteriën en andere micro-organismen wordt voorkomen
- c.
beveiliging, bestaande uit:
- 1°
voorzieningen, beheersmaatregelen en controles om verbrandingsrisico's te voorkomen,
- 2°
analyse van kwetsbare doelgroepen onder afnemers van het warm tapwater in relatie tot verbrandingsrisico's, en
- 3°
voorzieningen, beheersmaatregelen en controles om terugstroming van warm tapwater in het distributienet van de drinkwatervoorziening te voorkomen;
- d.
inspecties, bestaande uit:
- 1°
inspectieschema's en maatregelen bij afwijkingen,
- 2°
monsternameschema's, en
- 3°
wijze van rapportage over metingen en controles;
- e.
communicatie, zijnde een communicatieplan voor situaties van storingen en calamiteiten, in relatie tot het drinkwaterbedrijf, de inspecteur en de afnemers.
4.
De Minister kan een handleiding aanwijzen die de eigenaar moet gebruiken bij het opstellen van het kwaliteitsmanagementsysteem.
5.
De in het eerste lid bedoelde eigenaar draagt er zorg voor dat jaarlijks een auditrapport wordt opgesteld door een certificatie-instelling als bedoeld in het tweede lid, en dat dit rapport ter inzage ligt voor de inspecteur.
6.
Indien de certificatie-instelling het certificaat van de in het eerste lid bedoelde eigenaar intrekt dan wel significante afwijkingen van de desbetreffende kwaliteitseisen constateert, stelt de eigenaar de inspecteur daar terstond en volledig van op de hoogte.
7.
Indien toepassing is gegeven aan het vierde lid, kan de inspecteur, indien het kwaliteitsmanagementsysteem van de in het eerste lid bedoelde eigenaar niet voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld overeenkomstig de handleiding, bedoeld in het vierde lid, aanwijzingen geven en daarbij bepalen op welke wijze en binnen welke termijn alsnog aan die eisen moet worden voldaan.