NJB 2014/1782
Ontslag op staande voet. Een leraar wordt op staande voet ontslagen wegens fysiek contact met leerlingen. HR: 1. Mededeling ontslaggrond. In het oordeel van het hof ligt besloten dat de ontslaggrond voor de leraar onmiddellijk duidelijk was en dat bij de leraar redelijkerwijs geen twijfel erover kan hebben bestaan dat hij ook zou zijn ontslagen indien slechts een deel van de inhoud van de in de ontslagbrief weergegeven klachten zou komen vast te staan. 2. Bewijsaanbod. Het hof heeft blijk gegeven van een onjuiste rechtsopvatting door het ter zake dienende bewijsaanbod van de leraar te passeren zonder daaraan enige overweging te wijden
HR 26-09-2014, ECLI:NL:HR:2014:2806
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
26 september 2014
- Magistraten
Mrs. F.B. Bakels, A.M.J. van Buchem-Spapens, C.A. Streefkerk, G. de Groot en T.H. Tanja-van den Broek
- Zaaknummer
13/06008
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht / Algemeen
Burgerlijk procesrecht / Algemeen
Arbeidsrecht / Arbeidsovereenkomstenrecht
Burgerlijk procesrecht / Bewijs
Verbintenissenrecht / Algemeen
Burgerlijk procesrecht / Eerste aanleg
Arbeidsrecht / Einde arbeidsovereenkomst
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2014:2806, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 26‑09‑2014
ECLI:NL:PHR:2014:581, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 06‑06‑2014
Beroepschrift, Hoge Raad, 12‑11‑2013
- Wetingang
(BW art. 7:677 lid 1; Rv art. 166 lid 1)
Essentie
Ontslag op staande voet. Een leraar wordt op staande voet ontslagen wegens fysiek contact met leerlingen. HR: 1. Mededeling ontslaggrond. In het oordeel van het hof ligt besloten dat de ontslaggrond voor de leraar onmiddellijk duidelijk was en dat bij de leraar redelijkerwijs geen twijfel erover kan hebben bestaan dat hij ook zou zijn ontslagen indien slechts een deel van de inhoud van de in de ontslagbrief weergegeven klachten zou komen vast te staan. 2. Bewijsaanbod. Het hof heeft blijk gegeven van een onjuiste rechtsopvatting door het ter zake dienende bewijsaanbod van de leraar te passeren zonder daaraan enige ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.