Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2021/23 betreffende een kader voor het herstel en de afwikkeling van centrale tegenpartijen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1095/2010, enz.
Artikel 61 Waardering voor de toepassing van het ‘geen enkele schuldeiser slechter af’-beginsel
Geldend
Geldend vanaf 11-02-2021
- Bronpublicatie:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Inwerkingtreding
11-02-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Om te kunnen beoordelen of is afgeweken van het ‘geen enkele schuldeiser slechter af’-beginsel in artikel 60, zorgt de afwikkelingsautoriteit ervoor dat zo spoedig mogelijk na de uitvoering van de afwikkelingsmaatregel(en) een waardering wordt verricht door een onafhankelijke persoon.
2.
De in lid 1 bedoelde waardering omvat:
- a)
de behandeling die aandeelhouders, clearingleden en andere schuldeisers zouden hebben gekregen indien de afwikkelingsautoriteit geen afwikkelingsmaatregel had genomen ten aanzien van de CTP op het tijdstip waarop de afwikkelingsautoriteit van mening was dat aan de voorwaarden voor afwikkeling overeenkomstig artikel 22, lid 1, was voldaan, en indien de CTP in plaats daarvan volgens normale insolventieprocedures was geliquideerd, na de volledige toepassing van de toepasselijke contractuele verplichtingen en andere regelingen in haar werkingsregels;
- b)
de daadwerkelijke behandeling die aandeelhouders, clearingleden en andere schuldeisers hebben gekregen bij de afwikkeling van de CTP;
- c)
de vraag of er sprake is van een verschil tussen de onder a) van dit lid bedoelde behandeling en de onder b) van dit lid bedoelde behandeling.
3.
Voor het berekenen van de behandelingen in lid 2, onder a), wordt erbij de in lid 1 bedoelde waardering voor gezorgd dat:
- a)
de verstrekking van buitengewone openbare financiële steun aan de CTP in afwikkeling of noodliquiditeitssteun van een centrale bank of andere liquiditeitssteun van een centrale bank onder niet-standaardvoorwaarden inzake zekerheidstelling, looptijd en rentevoet, buiten beschouwing wordt gelaten;
- b)
deze gebaseerd is op de verliezen die clearingleden en andere schuldeisers realistisch gezien geleden zouden hebben indien de CTP volgens normale insolventieprocedures was geliquideerd, na de volledige toepassing van de toepasselijke contractuele verplichtingen of andere regelingen in haar werkingsregels;
- c)
rekening wordt gehouden met een commercieel redelijke raming van de directe vervangingskosten, inclusief aanvullende marginvereisten, die clearingleden zouden hebben gemaakt om hun vergelijkbare nettoposities in de markt binnen een passende termijn te heropenen, zulks door de reële marktomstandigheden in aanmerking te nemen, waaronder de marktdiepte en het vermogen van de markt om binnen die periode de passende hoeveelheid van dergelijke nettoposities te verhandelen, en
- d)
deze gebaseerd is op de eigen prijsstellingsmethode van de CTP, tenzij die prijsstellingsmethode de reële marktomstandigheden niet weerspiegelt.
De in de eerste alinea, onder c), bedoelde termijn houdt rekening met de gevolgen van de toepasselijke insolventiewetgeving en de kenmerken van de betrokken nettoposities.
4.
De in lid 1 van dit artikel bedoelde waardering staat los van de waardering die op grond van artikel 24, lid 3, is verricht.
5.
De ESMA ontwikkelt, rekening houdend met de op grond van artikel 49, lid 5, en artikel 74, lid 4, van Richtlijn 2014/59/EU vastgestelde technische reguleringsnormen, ontwerpen van technische reguleringsnormen tot nadere bepaling van de methodiek voor het verrichten van de in lid 1 van dit artikel bedoelde waardering, inclusief de berekening van de verliezen na liquidatie als gevolg van de in lid 3, eerste alinea, onder c), van dit artikel, bedoelde kosten indien de CTP volgens normale insolventieprocedures was geliquideerd, na de volledige toepassing van de toepasselijke contractuele verplichtingen of andere regelingen in haar werkingsregels.
De ESMA dient deze ontwerpen van reguleringsnormen uiterlijk op 12 februari 2022 bij de Commissie in.
De Commissie is bevoegd om deze verordening aan te vullen door de in de eerste alinea van dit lid bedoelde technische reguleringsnormen vast te stellen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010.