Einde inhoudsopgave
Algemene landsverordening belastingen [Aruba]
Artikel 48 [Administratieplicht]
Geldend
Geldend vanaf 22-11-2014
- Bronpublicatie:
12-11-2014, Afkondigingsblad van Aruba 2014, 54 (uitgifte: 21-11-2014, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
22-11-2014
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
12-11-2014, Afkondigingsblad van Aruba 2014, 54 (uitgifte: 21-11-2014, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Onbekend (V)
Belastingen overzeese Koninkrijksdelen / Aruba
1.
Administratieplichtigen zijn:
- a.
natuurlijke personen die een bedrijf of beroep uitoefenen;
- b.
natuurlijke personen die inhoudingsplichtig zijn;
- c.
lichamen.
2.
Administratieplichtigen voeren van hun vermogenstoestand en van alles, betreffende hun bedrijf, naar de eisen van dat bedrijf op zodanige wijze een administratie en bewaren de daartoe behorende gegevensdragers op zodanige wijze, dat te allen tijde hun rechten en verplichtingen alsmede de voor de heffing van de belasting overigens van belang zijnde gegevens hieruit duidelijk blijken.
3.
De administratie behoort te worden gevoerd in het Nederlands, Papiaments of Engels, met gebruikmaking van de in die talen gebruikelijke cijfers.
4.
Administratieplichtigen die in het kader van hun bedrijf of beroep facturen opmaken, zijn verplicht om deze facturen duidelijk en overzichtelijk te voorzien van:
- a.
doorlopende nummering;
- b.
dagtekening;
- c.
de dag waarop de levering of de dienst wordt verricht;
- d.
naam, adres en het persoonsnummer van de administratieplichtige als bedoeld in het tiende en elfde lid;
- e.
naam en adres van de afnemer;
- f.
een omschrijving van de geleverde goederen en verrichte diensten en de hoeveelheid;
- g.
de vergoeding.
5.
Administratieplichtigen die in het kader van hun bedrijf of beroep gebruik maken van een kasregistratiesysteem zijn verplicht om dit systeem zodanig in te richten dat:
- a.
een afschrift van de door de administratieplichtige te bewaren kassastrook kan worden afgegeven aan de afnemer;
- b.
de gegevens, bedoeld in het vierde lid, onderdelen a, b, c, d, f en g, duidelijk en overzichtelijk per transactie op de kassastrook staan.
6.
Tot de administratie behoort hetgeen ingevolge een belastingverordening wordt vastgelegd en een afschrift van de in het vierde lid bedoelde facturen.
7.
Tot de administratie van een commanditaire vennootschap behoort een register houdende de naam en adresgegevens van de commanditaire vennoten. Tot de administratie van een stichting behoort, indien sprake is van begunstigden ten aanzien van gedane of toekomstige uitkeringen ten laste van het vermogen van de stichting, een register houdende de naam en adresgegevens van deze begunstigden.
8.
De wijze van inrichting, bijhouden en bewaren van de administratie maakt controle daarvan door de Inspecteur binnen een redelijke termijn mogelijk. De administratieplichtige verleent de hiervoor benodigde medewerking en verschaft het nodige inzicht in de opzet en de werking van de administratie.
9.
Voor zover niet bij landsbesluit, houdende algemene maatregelen, anders bepaald is, zijn administratieplichtigen verplicht hun administratie en de daartoe behorende gegevensdragers gedurende tien jaar te bewaren.
10.
De op een gegevensdrager aangebrachte gegevens, uitgezonderd de op papier gestelde balans en staat van baten en lasten, kunnen op een andere gegevensdrager worden overgedragen en bewaard, mits de overbrenging geschiedt met de juiste en volledige weergave van de gegevens en deze gegevens gedurende de volledige bewaartijd beschikbaar zijn en binnen redelijke tijd leesbaar kunnen worden gemaakt.
11.
Iedere administratieplichtige vraagt bij de Inspecteur een door de belastingdienst te gebruiken uniek persoonsnummer aan.
12.
De Inspecteur kent op verzoek van een belanghebbende aan deze een persoonsnummer toe, dan wel maakt aan de belanghebbende op diens verzoek een reeds toegekend persoonsnummer bekend. De belanghebbende overlegt ter vaststelling van zijn identiteit een op hem betrekking hebbend geldig paspoort, geldige identiteitskaart dan wel geldig rijbewijs.