Regeling op afstand bestuurde luchtvaartuigen
Bijlage 3 Luchtwaardigheidseisen voor RPAS
Geldend
Geldend vanaf 01-07-2015
- Bronpublicatie:
23-04-2015, Stcrt. 2015, 12034 (uitgifte: 30-04-2015, regelingnummer: IENM/BSK-2015/11533)
- Inwerkingtreding
01-07-2015
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-04-2015, Stcrt. 2015, 12034 (uitgifte: 30-04-2015, regelingnummer: IENM/BSK-2015/11533)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
behorend bij artikel 7
Voor het verkrijgen van een speciaal-BVL onder de beperking dat de RPA niet wordt gebruikt boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke wegen wordt het RPAS ten minste op de volgende elementen beoordeeld:
- 1.
Beschrijving van het RPAS inclusief klasse en type, serienummer, maximale startmassa;
- 2.
Technische specificaties inclusief snelheidsinformatie, afmetingen, massa-informatie, zwaartepunt, maximale winduitschieters, maximaal bereik, maximale vluchtduur, gebruikte frequenties voor bediening;
- 3.
Driezijdig beeld van het ontwerp inclusief de constructie;
- 4.
Specificaties van het grondstation, waaronder minimaal: verstrekte informatie (ten minste: de vlieghoogte AGL of AMSL, de positie van het RPA of de horizontale afstand tot de vlieger of equivalente informatie die ertoe leidt dat het RPA binnen de maximale afstanden blijft), niveau brandstof of batterijcapaciteit en indicatie satellietontvangst), bedieningsmethodes, bedieningsmiddelen;
- 5.
Bedradingsdiagram voor alle elektrische componenten inclusief kleuren;
- 6.
Vlieghandboek inclusief gebruikslimieten;
- 7.
Noodscenarios, waaronder minimaal: control failure, fatal error, engine loss, loss of engine power, low battery voltage, loss of GNSS signal, radio link failure, RPAS communicatie failure, pilot incapacitation; en
- 8.
Verklaring van een daartoe erkend bedrijf dat de RPAS technisch voldoende veilig is om operaties conform het operationeel handboek van de operator uit te voeren.
Tijdens de keuring van het RPAS worden ten minste de volgende zaken onderzocht:
- •
Documentatie
De documentatie bevat ten minste de volgende inhoud:
- o.
Systeemontwerp
- o.
Onderhoud
- o.
Operationeel handboek
- o.
Noodscenarios
- –
Link failure
- –
Autopilot failure
- –
Navigatie failure
- –
Uitvallen motor
- –
Vlieger onwel
- o.
Veiligheidsanalyse
- o.
Technisch journaal
Tijdens de keuring wordt gekeken of de documentatie conform het aangeboden ontwerp is.
- •
Bouw en constructie
De mechanische toestand van het systeem wordt beoordeeld, waarbij minimaal de volgende zaken worden bekeken:
- o.
Gebruikte materialen
- o.
Samenbouw
- o.
Algehele indruk mechanische afwerking airframe
- o.
Gewichtsverdeling/zwaartepunt
De geschiktheid van het mechanische systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
De bijdrage van het mechanische systeem in de operationele veiligheidsanalyse wordt gecontroleerd.
- •
Motoren en brandstof
De bouw van de aandrijvingsysteem en het bijbehorende brandstof systeem worden op correcte werking beoordeeld. De geschiktheid van het systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
De bijdrage van deze systemen in de operationele veiligheidsanalyse wordt gecontroleerd.
- •
Elektronische systemen
De volgende componenten worden op correcte werking gecontroleerd:
- o.
Vluchtcontrole systeem
- o.
Navigatie systeem
- o.
Aandrijvingssysteem (servo’s e.d.)
- o.
Grond station
De bijdrage van deze systemen in de operationele veiligheidsanalyse wordt gecontroleerd.
De geschiktheid van het systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
- •
Telemetrie systeem
De correcte werking van het telemetrie systeem wordt gecontroleerd. Hierbij wordt minimaal naar de volgende componenten gekeken:
- o.
Transceivers grond en lucht
- o.
Frequentie gebruik
De bijdrage van dit systeem in de operationele veiligheidsanalyse wordt gecontroleerd.
De geschiktheid van het systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
- •
Payload
De invloed van de payload op de systemen die nodig zijn voor een veilige vluchtuitvoering wordt gecontroleerd. Hierbij worden minimaal de volgende aspecten meegenomen:
- o.
Elektromagnetische interferentie
- o.
Mechanische interferentie
- o.
Gewichtsverdeling
De invloed van de payload in de operationele veiligheidsanalyse wordt gecontroleerd.
De geschiktheid van het systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
- •
Elektrisch systeem
De volgende componenten worden op correcte werking gecontroleerd:
- o.
Batterijen
- o.
Bedrading
- o.
Algehele indruk elektrische installatie
De bijdrage van het elektrisch systeem in de operationele veiligheidsanalyse wordt gecontroleerd.
De geschiktheid van het systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
- •
Grondstation
De correcte werking van de besturingsorganen en de waarschuwingssystemen worden gecontroleerd. De aanwezigheid van de juiste informatie op het grondstation om de piloot in staat te stellen om de RPA goed te besturen wordt gecontroleerd, zowel op instrumentaanwijzingen als op bedieningsorganen.
De geschiktheid van het systeem wordt beoordeeld naar de omstandigheden van de gewenste operatie met het systeem.
- •
Onderhoud
Als bij het systeem een onderhoudsvoorschrift is geleverd, dan wordt de correcte inhoud van dit voorschrift gecontroleerd.