Einde inhoudsopgave
Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen
Artikel 4 Verbod op reclame door beroepssporters en andere rolmodellen
Geldend
Geldend vanaf 30-06-2022
- Bronpublicatie:
26-04-2022, Stcrt. 2022, 11826 (uitgifte: 02-05-2022, regelingnummer: 3982479)
- Inwerkingtreding
30-06-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
26-04-2022, Stcrt. 2022, 11826 (uitgifte: 02-05-2022, regelingnummer: 3982479)
- Vakgebied(en)
Horecarecht / Kansspel- en gokactiviteiten
Informatierecht / Reclame
1.
De houder van een vergunning op grond van artikel 3, 8 of 27a van de wet maakt voor wervings- en reclamedoeleinden geen gebruik van individuele beroepssporters, een team bestaande uit beroepssporters en andere rolmodellen, voor zover die rolmodellen:
- a.
jonger dan 25 jaar zijn; of
- b.
substantieel bereik hebben onder minderjarigen of jongvolwassenen.
2.
3.
Onder rolmodellen worden in ieder geval personen verstaan die publieke bekendheid genieten en personen met wie andere personen zich willen identificeren of associëren, waaronder:
- a.
personen die hun bekendheid ontlenen aan activiteiten in het heden of het verleden als:
- 1°
beroepssporter, sporttrainer of een andere persoon met een publiek zichtbare rol binnen de beroepssport;
- 2°
acteur, regisseur, presentator, zanger of een andere persoon met een publiek zichtbare rol binnen de televisie-, film-, theater-, muziek- of andere entertainmentindustrie;
- 3°
model, modeontwerper of een andere persoon met een publiek zichtbare rol binnen de schoonheid- of mode-industrie;
- 4°
auteur, journalist, columnist, influencer, vlogger, blogger of een andere persoon met een publiek zichtbare rol vanwege het gebruik van gedrukte, audiovisuele, auditieve, online of andere media;
- 5°
vertegenwoordiger van een politieke partij of een andere persoon met een publiek zichtbare rol binnen de landelijke, regionale of lokale politiek;
- 6°
frequente deelnemer aan kansspelen of een andere persoon met een publiek zichtbare rol op het gebied van kansspelen;
- b.
personen die zichtbaar een ambt of beroep vervullen of uitbeelden waarvan een maatschappelijke voorbeeldfunctie uitgaat.
4.
Ter beoordeling van het substantieel bereik als bedoeld in het eerste lid onderzoekt de vergunninghouder voorafgaand aan de samenwerking met een rolmodel onder welke leeftijdsgroepen dat rolmodel bereik heeft en hoe groot dat bereik is, en hij legt de uitkomsten van dat onderzoek en de gegevens waarop die uitkomsten zijn gebaseerd schriftelijk vast. Hij betrekt bij het onderzoek in ieder geval gegevens over:
- a.
de leeftijd van het publiek dat het rolmodel aantrekt; en
- b.
de doelgroepen van de producten of diensten waarvoor het rolmodel eerder heeft gewerkt of reclame voor heeft gemaakt.
5.
Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op de sponsoring van individuele beroepssporters en teams bestaande uit beroepssporters.
6.
Het tweede lid is niet van toepassing op wervings- en reclameactiviteiten die slechts dienen ter aankondiging van niet-kansspelgerelateerde activiteiten van rolmodellen in vestigingen van speelcasino’s en speelautomatenhallen, voor zover deze mededelingen:
- a.
geen betrekking hebben op activiteiten van rolmodellen als bedoeld in het derde lid, onder a, subonderdeel 6°; en
- b.
vermelden op welke datum en in welke vestiging de activiteiten plaatsvinden.
7.
De raad van bestuur kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot de toepassing van het derde lid.