Mededeling 2009/C 10/03 inzake de herkapitalisatie van financiële instellingen in de huidige financiële crisis: beperking van steun tot het noodzakelijke minimum en bescherming tegen buitensporige mededingingverstoringen
Bijlage
Geldend
Geldend vanaf 15-01-2009
- Redactionele toelichting
De datum van publicatie en de datum van inwerkingtreding is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
15-01-2009, PbEU 2009, C 10 (uitgifte: 15-01-2009, regelingnummer: 2009/C10/03)
- Inwerkingtreding
15-01-2009
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
15-01-2009, PbEU 2009, C 10 (uitgifte: 15-01-2009, regelingnummer: 2009/C10/03)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Vergoeding kapitaalverstrekking
Aandelenkapitaal (gewone aandelen) is de best bekende vorm van core Tier 1-kapitaal. De vergoeding voor gewone aandelen bestaat uit onzekere, toekomstige dividenduitkeringen en de toename van de aandelenkoers (kapitaal-winst/-verlies), die beide uiteindelijk afhankelijk zijn van de verwachte toekomstige kasstromen/winst. Onder de huidige omstandigheden is een prognose van de toekomstige kasstromen nog moeilijker te maken dan onder normale omstandigheden. De belangrijkste factor is dan ook de beursprijs voor gewone aandelen. Daar er voor niet ter beurze genoteerde banken geen beursprijs is, dienen de lidstaten tot een passende marktgebaseerde benadering te komen, zoals een volledige waardering.
Indien steun wordt verleend in de vorm van de uitgifte van gewone aandelen (inschrijven op aandelen), worden aandelen die niet door bestaande of nieuwe investeerders worden opgenomen, door de lidstaat als inschrijver op die uitgifte opgenomen tegen de laagst mogelijke prijs ten opzichte van de aandelenkoers op het tijdstip onmiddellijk vóór de aankondiging van de plaatsing van een open bod. De uitgevende instelling dient ook een passende emissiepremie te betalen (1). De Commissie houdt rekening met de invloed die reeds ontvangen staatssteun op de aandelenkoers van de begunstigde onderneming kan hebben.
Indicatoren voor de beoordeling van het risicoprofiel van een bank
Bij de beoordeling van het risicoprofiel van een bank door de Commissie in het kader van een beoordeling van een herkapitalisatiemaatregel op grond van de staatssteunregels, houdt de Commissie rekening met de positie van de bank ten aanzien van met name de hiernavolgende indicatoren:
- a)
de kapitaaltoereikendheid: de Commissie staat positief tegenover de beoordeling van de solvabiliteit en haar toekomstige kapitaaltoereikenheid wanneer die de uitkomst is van een doorlichting door de nationale toezichthouder. Bij een dergelijke doorlichting wordt gekeken naar de blootstelling van de bank aan diverse risico's (zoals kredietrisico, liquiditeitsrisico, marktrisico, rente- en wisselkoersrisico's), de kwaliteit van het portfolio met activa (binnen de nationale markt en ten opzichte van de beschikbare internationale normen), de houdbaarheid van haar commerciële model op de lange termijn, en andere relevante elementen;
- b)
de omvang van de herkapitalisatie: de Commissie beschouwt het als een positief element wanneer een herkapitalisatie in omvang beperkt is, en bijvoorbeeld niet meer dan 2 % van de risicogewogen activa van de bank vertegenwoordigt;
- c)
de huidige CDS-spreads: de Commissie beschouwt een spread die gelijk is aan of lager dan het gemiddelde als een indicator van een lager risicoprofiel;
- d)
de huidige rating van de bank en haar outlook: de Commissie beschouwt een rating A (of hoger) en een stabiele of positieve outlook als een indicator van een geringer risicoprofiel.
Bij de beoordeling van deze indicatoren dient rekening te worden gehouden met de situatie van banken die als gevolg van de huidige uitzonderlijke omstandigheden met moeilijkheden te kampen hebben, ook al zouden zij vóór de crisis als fundamenteel gezond zijn beschouwd, zoals bijvoorbeeld blijkt uit de ontwikkeling van marktindicatoren zoals CDS-spreads en aandelenkoersen.
Tabel 1. Soorten kapitaal
Voetnoten
Zie bv. het besluit van de Commissie van 13 oktober 2008 betreffende steunmaatregel N 507/08 — Financial Support Measures to the banking Industry in the UK, punt 11, en het besluit van de Commissie van 27 oktober 2008 betreffende steunmaatregel N 512/08 — Rettungspaket für Kreditinstitute in Deutschland, punt 12.