Einde inhoudsopgave
Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen
Bijlage 3 Geluidscriteria
Geldend
Geldend vanaf 01-10-2020
- Bronpublicatie:
16-06-2020, Stcrt. 2020, 31290 (uitgifte: 18-06-2020, regelingnummer: IENW/BSK-2020/88503)
- Inwerkingtreding
01-10-2020
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-06-2020, Stcrt. 2020, 31290 (uitgifte: 18-06-2020, regelingnummer: IENW/BSK-2020/88503)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
behorend bij de artikelen 25, eerste lid, onderdeel b, en 27, eerste lid, onderdeel b, van de Regeling nationale veiligheidsvoorschriften luchtvaartuigen
Alle wijzigingen die aan één van onderstaande criteria voldoen hebben invloed op de geluidsproductie of de toegestane geluidsproductie van het luchtvaartuig en moeten voor de uitvoering goedgekeurd zijn door de minister.
- I.
Elke wijziging die een verandering van het maximum startgewicht van het luchtvaartuig met zich mee brengt.
- II.
Elke wijziging die een verandering in de klimprestaties van het luchtvaartuig met alle motoren werkend met zich mee brengt. De relevante klimprestaties zijn onder andere:
- A.
de best rate of climb;
- B.
de best rate of climb speed;
- C.
de stallspeed;
- D.
de never exceed speed;
- E.
de startrollengte; en
- F.
de afstand tot 15 m hoogte.
- III.
Elke wijziging voor straalvliegtuigen en zware propellervliegtuigen, (maximaal toegelaten startmassa 8.618 kg of meer), die een verandering van het maximum landingsgewicht, de landingsconfiguratie of de toegelaten landingsprocedures met zich meebrengt.
- IV.
Elke wijziging aan de voortstuwingsinrichting. Deze bestaat uit onder andere:
- A.
de motor;
- B.
de propeller;
- C.
de rotor;
- D.
de inlaat;
- E.
de uitlaat;
- F.
de geluidsabsorberende bekleding;
- G.
de overbrenging;
- H.
de motorregeling; en
- I.
de motorlimitaties.
- V.
Elke wijziging waardoor de instroming van motor, propeller, of rotor wijzigt. Dit is bijvoorbeeld:
- A.
het plaatsen van probes in de motorinlaat;
- B.
het veranderen van de motorcowling;
- C.
het verlengen of verkorten van de propelleras;
- D.
verandering in anti-icing systemen; of
- E.
verandering in flap-settings.
- VI.
Elke wijziging waardoor de eventuele geluidafschermende of -reflecterende werking van delen van het luchtvaartuig zou kunnen veranderen.
- VII.
Elke wijziging waardoor holtes zouden kunnen ontstaan, die door de luchtstroom in resonantie worden gebracht. Dit zijn onder andere:
- A.
veranderingen in/aan de landingslichten;
- B.
veranderingen in/aan de torque-links;
- C.
veranderingen in/aan de wielassen;
- D.
veranderingen in/aan de landingssteldeuren;
- E.
veranderingen in/aan de luchtinlaten;
- F.
veranderingen in/aan de overloopvalves; of
- G.
veranderingen in/aan de brandstofvulpunten.
- VIII.
Alle veranderingen aan APU's, aan in- en uitlaten daarvan, en in het toegelaten gebruik daarvan tijdens de vlucht.
- IX.
Elke wijziging die een verandering van de normale operating procedures met zich mee brengt.
- X.
Elke wijziging waardoor de luchtwaardigheidscategorie van het luchtvaartuig verandert.
- XI.
Elke andere wijziging waarvan uit de documentatie blijkt dat die een verandering van het geluid teweegbrengt.