Einde inhoudsopgave
Maritiem arbeidsverdrag, 2006
Aanhangsel B5-I Voorbeeld van een nationale verklaring
Geldend
Geldend vanaf 20-08-2013
- Bronpublicatie:
23-02-2006, Trb. 2007, 93 (uitgifte: 09-05-2007, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
20-08-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
02-08-2013, Trb. 2013, 126 (uitgifte: 02-08-2013, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Overige regelgevende instantie(s)
International Labour Organization
- Vakgebied(en)
Internationaal publiekrecht / Mensenrechten
Arbeidsrecht / Algemeen
Vervoersrecht / Zeevervoer
Zie leidraad B5.1.3, vijfde lid |
Maritiem arbeidsverdrag, 2006 |
Verklaring naleving maritieme arbeid — Deel I |
(Opmerking: deze Verklaring moet worden gevoegd bij het certificaatmaritieme arbeid van het schip) |
Afgegeven onder het gezag van: Het Ministerie van Maritiem Transport van XXXXXXXXXX |
Ten aanzien van de bepalingen van het Maritieme arbeidsverdrag, 2006, wordt het schip met de volgende referenties:
Naam van het schip | IMO-nummer | Brutotonnage (GT) |
---|---|---|
M.S. Voorbeeld | 12345 | 1000 |
in stand gehouden in overeenstemming met norm A5.1.3 van het Verdrag.
Ondergetekende verklaart, namens de bovengenoemde bevoegde autoriteit, dat:
- a.
de bepalingen van het Maritiem arbeidsverdrag volledig zijn vervat in de nationale vereisten waarnaar hieronder wordt verwezen;
- b.
deze nationale vereisten zijn vervat in de nationale bepalingen waarnaar hieronder wordt verwezen; waar nodig wordt uitleg gegeven met betrekking tot de inhoud van die bepalingen;
- c.
de details van eventuele wezenlijk gelijk waardige bepalingen ingevolge artikel VI, derde en vierde lid, staan vermeld <in de hieronder genoemde desbetreffende nationale vereisten> <in de voor dit doel hieronder voorziene afdeling> (doorhalen wat niet van toepassing is);
- d.
eventuele door de bevoegde autoriteit in overeenstemming met titel 3 verleende uitzonderingen duidelijk zijn aangegeven in de voor dat doel hieronder voorziene afdeling; en
- e.
naar eventuele in de nationale wetgeving aan het scheepstype verbonden vereisten eveneens in de desbetreffende vereisten wordt verwezen.
1. Minimumleeftijd (voorschrift 1.1)
Scheepswet nr. 123 van 1905, als gewijzigd (‘Wet’), Hoofdstuk X, Scheepsvoorschriften (‘Voorschriften’), 2006, Regels 1111–1222.
De minimumleeftijden zijn die naar welke in het Verdrag wordt verwezen.
Onder ‘nacht’ wordt verstaan tussen 9 uur 's avonds en 6 uur 's ochtends, tenzij het ministerie van Maritiem Vervoer (‘Ministerie’) een andere periode goedkeurt.
In bijgevoegd schema A zijn voorbeelden opgenomen van gevaarlijke werkzaamheden die uitsluitend mogen worden verricht door personen van 18 jaar of ouder. In het geval van vrachtschepen mag niemand onder de leeftijd van 18 jaar werken in gedeelten die op de plattegronden van het schip (die bij deze verklaring moeten worden gevoegd) worden aangemerkt als zijnde ‘gevaarlijk’.
2. Geneeskundige verklaring (voorschrift 1.2)
Wet, Hoofdstuk XI, Voorschriften, Regels 1223–1233.
Geneeskundige verklaringen moeten, indien van toepassing, voldoen aan de STCW-eisen; in andere gevallen moeten de STCW-eisen met de eventueel benodigde aanpassingen worden toegepast.
Uitsluitend op een door het Ministerie erkende lijst voorkomende gediplomeerde oogartsen mogen verklaringen betreffende het gezichtsvermogen afgeven.
Medisch onderzoek moet plaatsvinden conform de in leidraad B1.2.1 bedoelde richtlijnen van de Internationale Arbeidsorganisatie/Wereldgezondheidsorganisatie.
…
Verklaring naleving maritieme arbeid — Deel II
Maatregelen ter waarborging van voortdurende naleving tussen inspectiebeurten in |
De volgende maatregelen zijn opgesteld door de reder, genoemd in het certificaat maritieme arbeid waarbij deze verklaring is gevoegd, ter waarborging van voortdurende naleving tussen inspectiebeurten in: (Vermeld hieronder de maatregelen die zijn opgesteld om de naleving van elk van de in Deel I genoemde punten te waarborgen) |
1. | Minimumleeftijd (voorschrift 1.1) | ☑ |
De geboortedatum van elke zeevarende moet worden vermeld naast zijn/haar naam op de bemanningslijst. De lijst moet bij aanvang van elke reis worden gecontroleerd door de kapitein of de officier die namens hem of haar optreedt (‘bevoegde officier’), die de datum van deze controle registreert. Elke zeevarende onder de 18 jaar ontvangt, op het tijdstip van zijn aanstelling, een mededeling waarin het hem/haar wordt verboden nachtwerk of specifiek als gevaarlijk aangemerkte werkzaamheden (zie Deel I, afdeling 1, hierboven) en alle andere gevaarlijke werkzaamheden te verrichten, en waarin hem/haar wordt opgedragen zich in geval van twijfel te wenden tot de bevoegde officier. Een afschrift van de mededeling, met de tekst ‘ontvangen en gelezen’ alsmede de datum van ondertekening, moet door de zeevarende worden ondertekend en door de bevoegde officier bewaard. | ||
2. | Geneeskundige verklaring (voorschrift 1.2) | ☑ |
De geneeskundige verklaringen worden door de bevoegde officier strikt vertrouwelijk gehouden, tezamen met een lijst die onder verantwoordelijkheid van de bevoegde officier wordt opgesteld en waarop voor elke zeevarende aan boord de volgende gegevens staan: de taken van de zeevarende, de datum van de huidige geneeskundige verklaring(en) en de in het desbetreffende certificaat vermelde gezondheidstoestand. In elk geval van mogelijke twijfel omtrent de vraag of een zeevarende medisch gezien in staat is een of meerdere specifieke taken te verrichten, moet de bevoegde officier contact opnemen met de arts van de zeevarende of een andere gekwalificeerde arts en een samenvatting van de conclusies van de arts noteren, alsmede diens naam en telefoonnummer en de datum waarop het consult heeft plaatsgevonden. … |
De voorgaande tekst is de authentieke tekst van het Verdrag naar behoren aangenomen door de Algemene Conferentie van de Internationale Arbeidsorganisatie tijdens haar vierennegentigste zitting, welke werd gehouden te Genève en voor gesloten werd verklaard op de drieëntwintigste februari 2006.
TEN BLIJKE WAARVAN wij onze handtekening hebben geplaatst op de drieëntwintigste februari 2006.