Einde inhoudsopgave
Mededeling 2009/C 195/04 betreffende het herstel van de levensvatbaarheid en de beoordeling van de herstructureringsmaatregelen in de financiële sector in de huidige crisis met inachtneming van de staatssteunregels
Bijlage Model voor een herstructureringsplan
Geldend
Geldend vanaf 19-08-2009
- Redactionele toelichting
De datum van publicatie en de datum van inwerkingtreding is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
19-08-2009, PbEU 2009, C 195 (uitgifte: 19-08-2009, regelingnummer: 2009/C195/04)
- Inwerkingtreding
19-08-2009
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
19-08-2009, PbEU 2009, C 195 (uitgifte: 19-08-2009, regelingnummer: 2009/C195/04)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Mededingingsrecht / EU-mededingingsrecht
Model-inhoudsopgave van een herstructureringsplan (1)
1
Informatie over de financiële instelling (beschrijving van haar structuur enz.)
(N.B. Informatie die reeds is ingediend, mag worden overgenomen, maar moet in dit document worden geïntegreerd en zo nodig bijgewerkt)
2
Beschrijving van de markt en marktaandelen
2.1
Beschrijving van de voornaamste relevante productmarkten (onderscheid ten minste tussen: retail, wholesale, kapitaalmarkten enz.)
2.2
Berekeningen van marktaandelen (bijvoorbeeld nationaal en Europees, afhankelijk van de geografische omvang van de betrokken markten)
3
Analyse van de oorzaken van de moeilijkheden waarin de instelling is geraakt (interne factoren)
4
Beschrijving van de overheidsmaatregel en beoordeling van de staatssteun
4.1
Informatie over de vraag of de financiële instelling of haar dochterondernemingen in het verleden al reddings- en herstructureringssteun hebben ontvangen.
4.2
Informatie over de vorm en het bedrag van de staatssteun of het met de steun verband houdende financiële voordeel. Deze informatie moet alle staatssteun omvatten die tijdens de herstructureringsperiode hetzij als individuele steun hetzij in het kader van een regeling is ontvangen.
(N.B. Alle steun moet worden verantwoord binnen het herstructureringsplan zoals hierna aangegeven.)
4.3
Beoordeling van de staatssteun op grond van de staatssteunregels en kwantificering van het steunbedrag.
5
Herstel van de levensvatbaarheid
5.1
Overzicht van de verschillende aannames over de marktontwikkeling
5.1.1.
Aanvangssituatie op de belangrijkste productmarkten
5.1.2.
Verwachte marktontwikkeling op de belangrijkste productmarkten
5.2
Voorstelling van het scenario zonder de maatregel
5.2.1.
Vereiste aanpassing van het aanvankelijke bedrijfsplan
5.2.2.
Vroegere, huidige en toekomstige kapitaalratio's (tier 1, tier 2)
5.3
Presentatie van de geplande toekomststrategie voor de financiële instelling en hoe daardoor de levensvatbaarheid zal worden hersteld.
5.3.1.
Uitgangspositie en algemeen kader
5.3.2.
Individueel kader per bedrijfsonderdeel van de financiële instelling
5.3.3.
Aanpassingen aan veranderingen in het regelgevingskader (versterkt risicomanagement, verhoogde kapitaalbuffers enz.)
5.3.4.
Bevestiging van de volledige openheid van zaken over de aan een bijzondere waardevermindering onderhevige activa
5.3.5.
Verandering in de eigendomsstructuur (voor zover van toepassing)
5.4
Beschrijving en overzicht van de verschillende voorgenomen maatregelen met het oog op het herstel van de levensvatbaarheid, de kosten ervan en hun effecten op de winst-en-verliesrekening/balans.
5.4.1.
Maatregelen op groepsniveau
5.4.2.
Maatregel per bedrijfsonderdeel
5.4.3.
Effecten van elke maatregel op de winst-en-verliesrekening/balans
5.5
Beschrijving van het effect van de verschillende maatregelen om de mededingingsvervalsing te beperken (cf. punt 7) in het licht van de kosten en de effecten daarvan voor de winst-en-verliesrekening/balans.
5.5.1.
Maatregelen op groepsniveau
5.5.2.
Maatregelen op het gebied van de verschillende bedrijfsactiviteiten
5.5.3.
Effecten van elke maatregel op de winst-en-verliesrekening/balans
5.6
Vergelijking met alternatieven en korte vergelijkende beoordeling van de economische en sociale effecten op regionaal, nationaal en Gemeenschapsniveau (dit punt moet vooral nader worden uitgewerkt wanneer een bank zonder de steun niet aan de minimale kapitaalvereisten voldoet).
5.6.1.
Alternatieven: gecontroleerde liquidatie, opsplitsing, of overname door een andere bank, en de effecten daarvan
5.6.2.
Algemene economische effecten
5.7
Tijdschema voor de tenuitvoerlegging van de verschillende maatregelen en einddatum voor de volledige tenuitvoerlegging van het herstructureringsplan (geef ook aan welke elementen vertrouwelijk zijn).
5.8
Beschrijving van het plan voor de terugbetaling van de staatssteun
5.8.1.
Onderliggende aannames voor het tijdsschema voor uitstap
5.8.2.
Beschrijving van de prikkels voor de uitstap van de Staat
5.8.3.
Tijdschema voor uitstap of terugbetaling totdat de terugbetaling/uitstap volledig is.
5.9
Winst-en-verliesrekeningen/balansen voor de voorbije drie en de komende vijf jaar met de belangrijkste financiëleratio's en een gevoeligheidsanalyse op basis van een best-/worstcasescenario.
5.9.1
Neutraal scenario
5.9.1.1.
Winst-en-verliesrekening/balans op groepsniveau
5.9.1.2.
Belangrijkste financiële ratio's op groepsniveau (RAROC als benchmark voor interne criteria voor risicogewogen winstgevendheid, CIR, ROE enz.)
5.9.1.3.
Winst-en-verliesrekening/balans per bedrijfsonderdeel
5.9.1.4.
Belangrijkste financiële ratio's per bedrijfsonderdeel (RAROC als benchmark voor interne criteria voor risicogewogen winstgevendheid, CIR, ROE enz.)
5.9.2
Bestcasescenario
5.9.2.1.
Onderliggende aannames
5.9.2.2.
Winst-en-verliesrekening/balans op groepsniveau
5.9.2.3.
Belangrijkste financiële ratio's op groepsniveau (RAROC als benchmark voor interne criteria voor risicogewogen winstgevendheid, CIR, ROE enz.)
5.9.3
Worstcasescenario — Wanneer een stresstest is uitgevoerd en/of door de nationale toezichthouders is gevalideerd, dienen de methoden, parameters en uitkomsten van een dergelijke test te worden verschaft (2).
5.9.3.1.
Onderliggende aannames
5.9.3.2.
Winst-en-verliesrekening/balans op groepsniveau
5.9.3.3.
Belangrijkste financiële ratio's op groepsniveau (RAROC als een benchmark voor interne criteria voor risicogewogen winstgevendheid, CIR, ROE enz.)
6
Lastenverdeling — bijdrage van de financiële instelling zelf en van andere aandeelhouders aan de herstructurering (boekhoudkundige waarde en waarde in het economisch verkeer van de deelnemingen).
6.1
Beperking van de herstructureringskosten tot hetgeen noodzakelijk is voor het herstel van de levensvatbaarheid.
6.2
Beperking van het steunbedrag (daaronder begrepen informatie over eventuele bepalingen om dividenduitkeringen en rentebetalingen op achtergestelde schulden te beperken).
6.3
Levering van een aanzienlijke eigen bijdrage (daaronder begrepen informatie over de omvang van de bijdrage van aandeelhouders of achtergestelde schuldeisers).
7
Maatregelen om de mededingingsvervalsing te beperken
7.1
Rechtvaardiging voor de breedte van de maatregelen in het licht van de omvang en de effecten van de staatssteun
7.2
Structurele maatregelen, daaronder begrepen voorstel voor tijdschema en mijlpalen voor de afstoting van activa of dochterondernemingen/afdelingen of andere corrigerende maatregelen.
7.3
Verbintenissen met betrekking tot het gedrag, daaronder begrepen de toezegging om af te zien van het voeren van massamarketingcampagnes waarin met staatssteun wordt uitgepakt als een concurrentievoordeel.
8
Monitoring (eventueel inschakeling van een trustee)
Voetnoten
Bij de informatie die nodig is om de levensvatbaarheid te beoordelen, kan het ook gaan om interne gegevens en rapporten van de bank, maar ook om verslagen die zijn opgesteld voor/door autoriteiten van de lidstaten, zoals de toezichthouders.
De stresstests dienen zo veel mogelijk te zijn gebaseerd op gemeenschappelijke paramaters die op Gemeenschapsniveau zijn overeengekomen (zoals een methode die is ontwikkeld door het Comité van Europese bankentoezichthouders (CEBS)) en dienen zonodig te worden aangepast zodat deze zijn toegesneden op de omstandigheden van het land en de bank in kwestie. Waar passend kunnen ook reverse stress tests of andere gelijkwaardige tests worden overwogen.