Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen
Bijlage 2
Geldend
Geldend vanaf 01-08-2022
- Bronpublicatie:
01-02-2022, Stb. 2022, 62 (uitgifte: 09-02-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-08-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-02-2022, Stb. 2022, 62 (uitgifte: 09-02-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Overige regelgevende instantie(s)
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
- Vakgebied(en)
Onderwijsrecht / Algemeen
bij artikel 3 van het Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen
Referentieniveaus rekenen 1F, 1S, 2F en 3F
1 Getallen
1.1 Getallen — niveau 1F en 1S
1.2 Getallen — niveau 2F en 3F
2 Verhoudingen
2.1 Verhoudingen — niveau 1F en 1S
2.2 Verhoudingen — niveau 2F en 3F
3 Meten en Meetkunde
3.1 Meten en Meetkunde — niveau 1F en 1S
3.2 Meten en Meetkunde — niveau 2F en 3F
4 Verbanden
4.1 Verbanden — niveau 1F en 1S
4.2 Verbanden — niveau 2F en 3F
1. Getallen
1.1. Getallen niveau 1F en 1S
Niveau 1F Paraat hebben | Niveau 1S Paraat hebben | |
---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
|
Niveau 1F Paraat hebben | Niveau 1S Paraat hebben | |
---|---|---|
B Met elkaar in verband brengen
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
| |
C Gebruiken
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
|
In deze opsomming is geen verschil gemaakt tussen memoriseren en vlot (binnen enkele seconden) kunnen berekenen.
Een deel van de bewerkingen met breuken, zoals ‘deel van’ kunnen bepalen, is beschreven in het subdomein verhoudingen.
1.2. Getallen niveau 2F en 3F
Niveau 2F Paraat hebben | Niveau 3F Paraat hebben | Niveau 3F Voorbeelden | |
---|---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom
| Weten waarom
| Voorbeelden
| |
B Met elkaar in verband brengen
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden | |
Weten waarom
| Weten waarom
| Voorbeelden
| |
C Gebruiken
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom
| Weten waarom | Voorbeelden |
2. Verhoudingen
2.1. Verhoudingen niveau 1F en 1S
Niveau 1F Paraat hebben | Niveau 1S Paraat hebben | |
---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom | Weten waarom
| |
B Met elkaar in verband brengen
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
C Gebruiken
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
|
2. Verhoudingen
2.2. Verhoudingen niveau 2F en 3F
Niveau 2F Paraat hebben | Niveau 3F Paraat hebben | Niveau 3F Voorbeelden | |
---|---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom | Weten waarom | Voorbeelden | |
B Met elkaar in verband brengen
|
| ||
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom | Weten waarom | Voorbeelden | |
C Gebruiken
|
| ||
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom
| Weten waarom | Voorbeelden |
3. Meten en Meetkunde
3.1. Meten en Meetkunde niveau 1F en 1S
Niveau 1F Paraat hebben | Niveau 1S Paraat hebben | |
---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
| |
B Met elkaar in verband brengen
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
| |
C Gebruiken
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom | Weten waarom
|
3. Meten en Meetkunde
3.2. Meten en Meetkunde niveau 2F en 3F
Niveau 2F Paraat hebben | Niveau 3F Paraat hebben | Niveau 3F Voorbeelden | |
---|---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
| METEN
MEETKUNDE
| METEN
MEETKUNDE
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken METEN
MEETKUNDE
| Voorbeelden METEN
MEETKUNDE
| |
B Met elkaar in verband brengen
| Weten waarom
| Weten waarom METEN
MEETKUNDE
| Voorbeelden METEN
MEETKUNDE
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken METEN
MEETKUNDE
| Voorbeelden METEN
MEETKUNDE
|
Niveau 2F Weten waarom | Niveau 3F Weten waarom | Niveau 3F Voorbeelden | |
---|---|---|---|
| MEETKUNDE
| MEETKUNDE
|
Niveau 2F Paraat hebben | Niveau 3F Paraat hebben | Niveau 3F Voorbeelden | |
---|---|---|---|
C Gebruiken
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom
| Weten waarom
| Voorbeelden
|
4. Verbanden
4.1. Verbanden niveau 1F en 1S
Niveau 1F Paraat hebben | Niveau 1S Paraat hebben | |
---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
|
Niveau 1F Paraat hebben | Niveau 1S Paraat hebben | |
---|---|---|
B Met elkaar in verband brengen
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom
| Weten waarom
| |
C Gebruiken
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| |
Weten waarom | Weten waarom
|
4.2. Verbanden niveau 2F en 3F
Niveau 2F Paraat hebben | Niveau 3F Paraat hebben | Niveau 3F Voorbeelden | |
---|---|---|---|
A Notatie, taal en betekenis
|
|
|
|
Functioneel gebruiken | Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom | Weten waarom | Voorbeelden | |
B Met elkaar in verband brengen
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom
| Weten waarom | Voorbeelden | |
C Gebruiken
|
|
|
|
Functioneel gebruiken
| Functioneel gebruiken
| Voorbeelden
| |
Weten waarom
| Weten waarom | Voorbeelden |