Einde inhoudsopgave
Regeling wijze van keuren niet-periodiek-keuringsplichtige voertuigen
Bijlage IA [vervallen]
Vervallen
Vervallen per 01-05-2009
- Redactionele toelichting
Deze regeling vervalt tegelijk met de inwerkingtreding van het Besluit voertuigen (21-02-2009, Stb. 143).
- Bronpublicatie:
10-04-2009, Stcrt. 2009, 81 (uitgifte: 29-04-2009, regelingnummer: CEND/HDJZ-2009/388)
- Inwerkingtreding
01-05-2009
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
07-04-2009, Stb. 2009, 184 (uitgifte: 21-04-2009, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Verkeersrecht / Voertuigeisen
Verkeersrecht (V)
behorende bij artikel 2a
Keuringeisen | Wijze van Keuren |
---|---|
0. Algemeen | |
Onderdelen a, b en e. | Visuele controle. |
Onderdeel c. | Visuele controle.Het in artikel 5 van het Kentekenreglement voorgeschreven goedkeuringsmerk is: Zie afbeelding onder deze tabel. |
Onderdeel d. | Visuele controle, waarbij de waarnemer op een afstand van 20,00 m achter het voertuig staat. |
1. Algemene bouwwijze van het voertuig | |
Lid 1. Onderdeel a. | Visuele controle. |
Onderdeel b. | Visuele controle. Bij twijfel in hoeverre een onderdeel is doorgeroest, mag de roest in lichte mate worden beklopt met een hamertje met bolle of afgeronde kop. |
Lid 2. Onderdeel a. | Visuele controle. |
Onderdeel c. | Visuele controle. Bij twijfel in hoeverre een onderdeel is doorgeroest, mag de roest in lichte mate worden beklopt met een hamertje met bolle of afgeronde kop. |
Visuele controle. | |
Visuele controle. Indien sprake is van corrosie geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de regeling permanente eisen. | |
Visuele controle. | |
§2. Afmetingen | |
In geval van twijfel wordt de motorfiets gemeten, waarbij artikel 1.2 van het Voertuigreglement van toepassing is. | |
§3. Motor | |
De artikelen 3.4.6 tot en met 3.4.9 van de Regeling permanente eisen zijn van toepassing. | |
Visuele controle, waarbij eventuele aanwezige voorzieningen worden bediend of ingeschakeld. Eventueel wordt de meting opnieuw uitgevoerd. | |
— | |
Visuele controle. | |
Visuele en auditieve controle. | |
Visuele controle. | |
— | |
De artikelen 3.4.10 tot en met 3.4.13 van de Regeling permanente eisen zijn van toepassing. | |
— | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
§4. Krachtoverbrenging | |
De afleesbaarheid wordt visueel gecontroleerd, waarbij de verlichting wordt ingeschakeld. Indien op grond van een ander keuringsvoorschrift een rijproef wordt uitgevoerd, wordt daarbij de werking van de snelheidsmeter gecontroleerd. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. Voor het zichtbaar maken van:
In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.Op de speling zijn de artikelen 2.5.2 tot en met 2.5.4 van de Regeling permanente eisen van toepassing. | |
Indien de hoes is beschadigd of ontbreekt, vindt visuele controle plaats. | |
— | |
Lid 1 onderdeel a. | Visuele controle. Voor de controle van de speling moet elk wiel vrij kunnen ronddraaien en wordt elk wiel met de hand of met behulp van een hefboom, bijvoorbeeld een koevoet, haaks op de draairichting bewogen. In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel. De meting vindt plaats op een zo groot mogelijke afstand van de hartlijn van de as. Bij bestuurde wielen moet:
Op de speling is artikel 2.5.5 van de Regeling permanente eisen van toepassing. |
Lid 1. Onderdeel b. | Visuele en auditieve controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid, al dan niet met behulp van apparatuur. Zo nodig wordt een rijproef uitgevoerd. |
— | |
Visuele controle, terwijl het wiel vrij kan ronddraaien. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle, waarbij het wiel wordt rondgedraaid. | |
Visuele controle, waarbij de bromfiets enkele malen wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd. | |
Visuele controle. | |
Lid 1. Onderdeel a. | Visuele controle. |
Lid 1. Onderdeel b. | Visuele controle, waarbij het voorwiel naar de uiterste linker- en rechterstuurstand wordt bewogen, terwijl de massa van de bromfiets op de grond rust. |
Lid 1. Onderdeel c. | Visuele controle, waarbij de bromfiets voorwaarts wordt bewogen en de voorwielrem in werking wordt gesteld, dan wel het voorwiel wordt ontlast en de voorvork wordt bewogen. |
Lid 2. Onderdeel a. | Visuele controle, waarbij met de wielen in de stand van rechtuitrijden, het stuurwiel naar links en naar rechts wordt gedraaid met een hoekverdraaiing van ten hoogste 15°, zo nodig met draaiende motor. De bestuurde wielen moeten hierbij van stand veranderen. |
Lid 2. Onderdeel b. | Visuele controle, waarbij de stuurbekrachtiging buiten werking is gesteld. De bestuurde wielen worden naar de uiterste linker- en rechterstuurstand bewogen waarbij de bestuurde wielen gedeeltelijk mogen worden ontlast. |
Lid 2. Onderdeel c. | Visuele controle. Terwijl de massa van de bromfiets op de wielen rust, wordt het stuurwiel met krachtige korte bewegingen naar links en naar rechts gedraaid. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen. |
Lid 2. Onderdeel d. | Visuele controle. |
Lid 2. Onderdeel e. | Visuele controle. Hierbij wordt het stuurwiel langzaam naar links en naar rechts gedraaid en axiaal bewogen. |
Lid 2. Onderdeel f. | Visuele controle. Op scheuren dan wel het loslaten van de vulcanisatie is artikel 2.7.2 van de Regeling permanente eisen van toepassing. |
Lid 2. Onderdeel g. | Visuele controle. Voor het zichtbaar maken van:
In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel. Op de speling is artikel 2.7.3 van de Regeling permanente eisen van toepassing. |
Lid 2. Onderdeel h. | Visuele controle indien de hoes is beschadigd of ontbreekt, vindt visuele controle plaats. |
— | |
Lid 1. Onderdelen a, b en c. | Visuele controle. |
Lid 1. Onderdeel d. | Visuele controle terwijl het remsysteem onderdruk wordt gezet, hierna aangeduid met ‘drukproef’. Het rempedaal wordt, bij een hydraulisch remsysteem langzaam, ingetrapt totdat een kracht van 500 N (50 kg) op het pedaal wordt uitgeoefend. Deze kracht wordt gedurende ongeveer 10 seconden uitgeoefend waarbij het pedaal niet op de aanslag mag komen. Bij een remhandel moet de drukproef worden uitgevoerd met de maximale handkracht. |
Controle waarbij het rempedaal wordt ingetrapt met een kracht van ten hoogste 500 N (50kg). Bij een remhandel moet dit worden uitgevoerd met de maximale handkracht. | |
Visuele controle. | |
Lid 4. Onderdeel a. | Visuele controle. |
Lid 4. Onderdeel b. | Visuele controle, waarbij de bestuurde wielen naar de uiterste linker- en rechterstuurstand worden gebracht. |
Lid 4. Onderdeel c. | Visuele controle. |
Visuele controle, waarbij de rem wordt bediend. | |
Visuele controle. Indien de remvoering niet zonder demontage zichtbaar te maken is, wordt de rem in werking gesteld terwijl het wiel met de hand of met behulp van een wielspinner wordt rondgedraaid. Hierbij mogen geen schurende geluiden van metaal op metaal hoorbaar zijn. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle, waarbij het remvloeistofniveau zich niet onder de minimumaanduiding mag bevinden. | |
Controle door middel van een remproef op de weg, waarbij aan de hand van de afgelegde remweg wordt bepaald of aan de vereiste remvertraging wordt voldaan. De snelheid bij aanvang van de remproef moet ongeveer 25 km/h bedragen bij een bromfiets met een door de constructie bepaalde snelheid van 25 km/h onderscheidenlijk 40 km/h voor een bromfiets met een door de constructie bepaalde snelheid van 45 km/h. Tevens is het ook toegestaan om bij bromfietsen op meer dan 2 wielen een zelfregistrerende remvertragingsmeter te gebruiken. | |
Terwijl de wielen zich vrij van de grond of van de hefinrichting bevinden, wordt het rempedaal licht ingetrapt dan wel de remhandel licht ingedrukt, en wordt gecontroleerd of elk wiel wordt geremd. | |
Terwijl twee wielen zich vrij van de grond of van de hefinrichting bevinden, wordt de vastzetinrichting onderscheidenlijk vergrendeling in werking gesteld, waarna gecontroleerd wordt of een van de assen wordt geremd. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle, waarbij de deuren worden geopend en gesloten. | |
Visuele controle, waarbij de motorkap of het kofferdeksel worden geopend en gesloten. | |
Visuele controle. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen. | |
— | |
Visuele controle. Indien bij het in werking stellen van de installatie ten minste één stand werkt, blijft verdere controle achterwege. | |
Visuele controle, waarbij de installatie in werking wordt gesteld. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle, waarbij een eventuele rolgordel volledig wordt uitgetrokken. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen. | |
Visuele controle. Hierbij wordt de gordel in de sluiting gebracht. Indien de gordel is voorzien van een oprolmechanisme wordt de gordel omgedaan. De blokkering wordt gecontroleerd door te rukken aan de gordel; indien dit geen uitsluitsel biedt wordt tijdens een remproef op de weg het blokkeren van de gordel gecontroleerd. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten. | |
Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld. | |
Visuele controle, waarbij het rempedaal wordt ingetrapt dan wel de remhandel wordt bediend, zonodig nadat het contact is ingeschakeld. | |
Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld. | |
Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld. De schakelaar moet automatisch in de ingeschakelde stand blijven staan. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. Indien het glas is beschadigd of bewerkt is artikel 2.10.12 van de Regeling permanente eisen van toepassing. | |
Visuele controle, waarbij de desbetreffende verlichting wordt ingeschakeld. | |
Visuele controle, voorzover het lichtdoorlatende gedeelte betreft, mogen tot maximaal 25% zijn afgeschermd door bijvoorbeeld rasters en spijltjes. Deze afscherming mag niet zodanig zijn aangebracht dat de functie van de retroreflectoren en de lichten wezenlijk wordt beïnvloed. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle, waarbij het rempedaal wordt ingetrapt dan wel de remhandel afzonderlijk wordt bediend, zonodig nadat het contact is ingeschakeld. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. In geval van twijfel wordt gemeten. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. | |
Visuele controle. Indien verlichtingsarmaturen aanwezig zijn die niet zijn voorgeschreven dan wel toegestaan, moet de bedrading van deze armaturen zijn losgenomen en het lampje verwijderd. | |
Visuele controle. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen. | |
Lid 2. Onderdeel a. | Het bolvormige gedeelte wordt gemeten met een geschikt meetmiddel. |
Lid 2. Onderdeel b. | Een afneembare kogel wordt, indien aanwezig, verwijderd en wederom aangebracht. |
Visuele en auditieve controle, waarbij de hoorn dan wel bel in werking wordt gesteld. | |
Visuele en auditieve controle. |