Einde inhoudsopgave
Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015
Bijlage 2 Maritiem mobiele communicatie
Geldend
Geldend vanaf 20-06-2024
- Bronpublicatie:
14-06-2024, Stcrt. 2024, 18998 (uitgifte: 19-06-2024, regelingnummer: WJZ/ 52494221)
- Inwerkingtreding
20-06-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
14-06-2024, Stcrt. 2024, 18998 (uitgifte: 19-06-2024, regelingnummer: WJZ/ 52494221)
- Vakgebied(en)
Informatierecht / Telecommunicatie
Beperkingen en voorschriften als bedoeld in artikel 7, onder b, en het vereiste certificaat van bediening als bedoeld in artikel 4, eerste lid
1. Frequentiegebruik
1.1. Frequenties voor het nood-, spoed- en veiligheidsverkeer (GMDSS) en internationale (DSC) aanroepfrequenties onder 30 MHz
Gebruik in de MF/HF-band is alleen toegestaan buiten het werkingsgebied van de Regionale Regeling en in de volgende frequentiebanden.
Frequentie band | Frequentie schip (kHz) | Frequentie kuststation (kHz) | Opmerkingen |
---|---|---|---|
MF 2 MHz | 2174,5 | 2174,5 | Radiotelex Noodfrequentie |
2177,0 | DSC aanroepfrequentie schepen onderling | ||
2182,0 | 2182,0 | Radiotelefonie Noodfrequentie | |
2187,5 | 2187,5 | DSC Nood- aanroepfrequentie | |
2189,5 | 2177,0 | DSC aanroepfrequentie | |
3023,0 | 3023,0 | AERO-SAR operaties | |
HF 4 MHz | 4125,0 | 4125,0 | Radiotelefonie Noodfrequentie |
4177,5 | 4177,5 | Radiotelex Noodfrequentie | |
4207,5 | 4207,5 | DSC Noodfrequentie | |
4208,0 | 4219,5 | DSC aanroepfrequentie | |
4208,5 | 4220,0 | DSC aanroepfrequentie | |
4209,0 | 4220,5 | DSC aanroepfrequentie | |
5680,0 | 5680,0 | AERO-SAR | |
HF 6 MHz | 6215,0 | 6215,0 | Radiotelefonie Noodfrequentie |
6268,0 | 6268,0 | Radiotelex Noodfrequentie | |
6312,0 | 6312,0 | DSC Noodfrequentie | |
6312,5 | 6331,0 | DSC aanroepfrequentie | |
6313,0 | 6331,5 | DSC aanroepfrequentie | |
6313,5 | 6332,0 | DSC aanroepfrequentie | |
HF 8 MHz | 8291,0 | 8291,0 | Radiotelefonie Noodfrequentie |
8376,5 | 8376,5 | Radiotelex Noodfrequentie | |
8414,5 | 8414,5 | DSC Noodfrequentie | |
8415,0 | 8436,5 | DSC aanroepfrequentie | |
8415,5 | 8437,0 | DSC aanroepfrequentie | |
8416,0 | 8437,5 | DSC aanroepfrequentie | |
HF 12 MHz | 12290,0 | 12290,0 | Radiotelefonie Noodfrequentie |
12520,0 | 12520,0 | Radiotelex Noodfrequentie | |
12577,0 | 12577,0 | DSC Noodfrequentie | |
12577,5 | 12657,0 | DSC aanroepfrequentie | |
12578,0 | 12657,5 | DSC aanroepfrequentie | |
12578,5 | 12658,0 | DSC aanroepfrequentie | |
HF 16 MHz | 16420,0 | 16420,0 | Radiotelefonie Noodfrequentie |
16695,0 | 16695,0 | Radiotelex Noodfrequentie | |
16804,5 | 16804,5 | DSC Noodfrequentie | |
16805,0 | 16903,0 | DSC aanroepfrequentie | |
16805,5 | 16903,5 | DSC aanroepfrequentie | |
16806,0 | 16904,0 | DSC aanroepfrequentie | |
HF 18 MHz | 18898,5 | 19703,0 | DSC aanroepfrequentie |
18899,0 | 19704,0 | DSC aanroepfrequentie | |
18899,5 | 19704,5 | DSC aanroepfrequentie | |
HF 22 MHz | 22374,5 | 22444,0 | DSC aanroepfrequentie |
22375,0 | 22444,5 | DSC aanroepfrequentie | |
22375,5 | 22445,0 | DSC aanroepfrequentie | |
HF 25 MHz | 25208,5 | 26121,0 | DSC aanroepfrequentie |
25209,0 | 26121,5 | DSC aanroepfrequentie | |
25209,5 | 26122,0 | DSC aanroepfrequentie |
- a)
De volgende gepaarde frequenties (schip/kuststation) 4 208/4 219,5 kHz, 6312,5/6 331 kHz, 8 415/8 436,5 kHz, 12577,5/12 657 kHz, 16 805/16 903 kHz, 18898,5/19 703,5 kHz, 22374,5/22 444 kHz en 25208,5/22 121 kHz zijn internationaal de primaire frequenties voor digital selective calling. (zie ook artikel 54 van het Radioreglement).
- b)
Voor het gebruik van de frequenties 4 207,5 kHz, 6 312 kHz, 8 414,5 kHz, 12 577 kHz en 16804,5 kHz door schepen en kuststations voor nood en veiligheidsverkeer door middel van DSC is artikel 31 van het Radioreglement van toepassing.
1.2. GMDSS en DSC Frequenties boven de 30 MHz, VHF/UHF band
Frequentie (MHz) | Opmerking |
---|---|
121,5 | AERO-SAR (GMDSS) |
123,1 | AERO-SAR (GMDSS) |
156,3 | VHF-CH06 (GMDSS) |
156,525 | VHF-CH70 (DSC en GMDSS) |
156,8 | VHF-CH16 (GMDSS) |
161,975 | AIS-SART (GMDSS) |
162,025 | AIS-SART (GMDSS) |
406 – 406.1 | 406-EPIRB (GMDSS) |
1626,5 – 1645,5 | SAT-COM nood en veiligheid communicatie (GMDSS) |
1645,5 – 1646,5 | D&S-OPS nood en veiligheid operaties (GMDSS) |
SAT-COM communicatie via satelliet voor nood en spoed veiligheid radiocommunicatie
1.3. Internationale maritieme mobiele telefonie-telegrafie frequenties in de band 1606,5 – 4000 kHz.
Gebruik in de MF/HF-band is alleen toegestaan buiten het werkingsgebied van de Regionale Regeling.
Opmerkingen:
Regio 1 omvat Europa, Afrika en de voormalige U.S.S.R. met aangrenzende zeegebieden.
Regio 2 en 3 omvat de rest van de wereld.
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor gebruik met kuststations in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1952 | 1955 | 1958 | 1961 | 1964 | 1967 | 1970 | 1973 | 1976 | 1979 |
1982 | 1985 | 1988 | 1991 | 1994 | 1997 | 2000 | 2003 | 2006 | 2009 |
2012 | 2015 | 2018 | 2021 | 2024 | 2027 | 2030 | 2033 | 2036 | 2039 |
2042 | 2045 | 2048* | 2051 | 2054 | 2057 | 2060 | 2063 | 2066 | 2069 |
2072 | 2075 | 2078 | 2081 | 2084 | 2087 | 2090 | 2093 | 2096 | 2099 |
2102 | 2105 | 2108 | 2111 | 2114 | 2117 | 2120 | 2123 | 2126 | 2129 |
2132 | 2135 | 2138 |
Radiotelegrafie scheepsfrequenties. Centrumfrequentie in kHz, Klasse van uitzending F1B. Voor gebruik met kuststations in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2141,75 | 2142,25 | 2142,75 | 2143,25 | 2143,75 | 2144,25 | 2144,75 | 2145,25 | 2145,75 | 2146,25 |
2146,75 | 2147,25 | 2147,75 | 2148,25 | 2148,75 | 2149,25 | 2149,75 | 2150,25 | 2150,75 | 2151,25 |
2151,75 | 2152,25 | 2152,75 | 2153,25 | 2153,75 | 2154,25 | 2154,75 | 2155,25 | 2155,75 | 2156,25 |
2156,75 | 2157,25 | 2157,75 | 2158,25 | 2158,75 | 2159,25 | 2159,75 |
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor gebruik met kuststations in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2194 | 2197 | 2200 | 2203 | 2206 | 2209 | 2212 | 2215 | 2218 | 2221 |
2224 | 2227 | 2230 | 2233 | 2236 | 2239 | 2242 | 2245 | 2248 | 2251 |
2254 | 2257 |
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor schepen onderling in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2263 | 2266 | 2269 | 2272 | 2275 | 2278 | 2281 | 2284 | 2287 | 2290 |
2293 | 2296 | 2299 | 2302 | 2305 | 2308 | 2311 | 2314 | 2317 | 2320 |
2323 | 2326 | 2329 | 2332 | 2335 | 2338 | 2341 | 2344 | 2347 | 2350 |
2353 | 2356 | 2359 | 2362 | 2365 | 2368 | 2371 | 2374 | 2377 | 2380 |
2383 | 2386 | 2389 | 2392 | 2395 | 2398 | 2401 | 2404 | 2407 | 2410 |
2413 | 2416 | 2419 | 2422 | 2425 | 2428 | 2431 | 2434 | 2437 | 2440 |
2443 | 2446 | 2449 | 2452 | 2455 | 2458 | 2461 | 2464 | 2467 | 2470 |
2473 | 2476 | 2479 | 2482 | 2485 | 2488 | 2491 | 2494 |
Radiotelegrafie scheepsfrequenties. Centrumfrequentie in kHz. Klasse van uitzending F1B. Voor gebruik met kuststations in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2502,25 | 2502,75 | 2503,25 | 2503,75 | 2504,25 | 2504,75 | 2505,25 | 2505,75 | 2506,25 | 2506,75 |
2507,25 | 2507,75 | 2508,25 | 2508,75 | 2509,25 | 2509,75 | 2510,25 | 2510,75 | 2511,25 | 2511,75 |
2512,25 | 2512,75 | 2513,25 | 2513,75 | 2514,25 | 2514,75 | 2515,25 | 2515,75 | 2516,25 | 2516,75 |
2517,25 | 2517,75 | 2518,25 | 2518,75 | 2519,25 | 2519,75 | 2520,25 | 2520,75 | 2521,25 | 2521,75 |
2522,25 | 2522,75 | 2523,25 | 2523,75 | 2524,25 | 2524,75 | 2525,25 | 2525,75 | 2526,25 | 2526,75 |
2527,25 | 2527,75 | 2528,25 | 2528,75 | 2529,25 | 2529,75 | 2530,25 | 2530,75 | 2531,25 | 2531,75 |
2532,25 | 2532,75 | 2533,25 | 2533,75 | 2534,25 | 2534,75 | 2535,25 | 2535,75 | 2536,25 | 2536,75 |
2537,25 | 2537,75 | 2538,25 | 2538,75 | 2539,25 | 2539,75 | 2540,25 | 2540,75 | 2541,25 | 2541,75 |
2542,25 | 2542,75 | 2543,25 | 2543,75 | 2544,25 | 2544,75 | 2545,25 | 2545,75 | 2546,25 | 2546,75 |
2547,25 | 2547,75 | 2548,25 | 2548,75 | 2549,25 | 2549,75 | 2550,25 | 2550,75 | 2551,25 | 2551,75 |
2552,25 | 2552,75 | 2553,25 | 2553,75 | 2554,25 | 2554,75 | 2555,25 | 2555,75 | 2556,25 | 2556,75 |
2557,25 | 2557,75 | 2558,25 | 2558,75 | 2559,25 | 2559,75 | 2560,25 | 2560,75 | 2561,25 | 2561,75 |
2562,25 | 2562,75 | 2563,25 | 2563,75 | 2564,25 | 2564,75 | 2565,25 | 2565,75 | 2566,25 | 2566,75 |
2567,25 | 2567,75 | 2568,25 | 2568,75 | 2569,25 | 2569,75 | 2570,25 | 2570,75 | 2571,25 | 2571,75 |
2572,25 | 2572,75 | 2573,25 | 2573,75 | 2574,25 | 2574,75 | 2575,25 | 2575,75 | 2576,25 | 2576,75 |
2577,25 | 2577,75 |
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor schepen onderling. In ITU regio 2 en 3 | ||
---|---|---|
2635 | 2638 |
Radiotelegrafie scheepsfrequenties. Centrumfrequentie in kHz. Klasse van uitzending F1B. Voor gebruik met kuststations in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3155,25 | 3155,75 | 3156,25 | 3156,75 | 3157,25 | 3157,75 | 3158,25 | 3158,75 | 3159,25 | 3159,75 |
3160,25 | 3160,75 | 3161,25 | 3161,75 | 3162,25 | 3162,75 | 3163,25 | 3163,75 | 3164,25 | 3164,75 |
3165,25 | 3165,75 | 3166,25 | 3166,75 | 3167,25 | 3167,75 | 3168,25 | 3168,75 | 3169,25 | 3169,75 |
3170,25 | 3170,75 | 3171,25 | 3171,75 | 3172,25 | 3172,75 | 3173,25 | 3173,75 | 3174,25 | 3174,75 |
3175,25 | 3175,75 | 3176,25 | 3176,75 | 3177,25 | 3177,75 | 3178,25 | 3178,75 | 3179,25 | 3179,75 |
3180,25 | 3180,75 | 3181,25 | 3181,75 | 3182,25 | 3182,75 | 3183,25 | 3183,75 | 3184,25 | 3184,75 |
3185,25 | 3185,75 | 3186,25 | 3186,75 | 3187,25 | 3187,75 | 3188,25 | 3188,75 | 3189,25 | 3189,75 |
3190,25 | 3190,75 | 3191,25 | 3191,75 | 3192,25 | 3192,75 | 3193,25 | 3193,75 | 3194,25 | 3194,75 |
3195,25 | 3195,75 | 3196,25 | 3196,75 | 3197,25 | 3197,75 | 3198,25 | 3198,75 | 3199,25 | 3199,75 |
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor gebruik met kuststations in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3200 | 3203 | 3206 | 3209 | 3212 | 3215 | 3218 | 3221 | 3224 | 3227 |
3230 | 3233 | 3236 | 3239 | 3242 | 3245 | 3248 | 3251 | 3254 | 3257 |
3260 | 3263 | 3266 | 3269 | 3272 | 3275 | 3278 | 3281 | 3284 | 3287 |
3290 | 3293 | 3296 | 3299 | 3302 | 3305 | 3308 | 3311 | 3314 | 3317 |
3320 | 3323 | 3326 | 3329 | 3332 | 3335 |
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor schepen onderling in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3340 | 3343 | 3346 | 3349 | 3352 | 3355 | 3358 | 3361 | 3364 | 3367 |
3370 | 3373 | 3376 | 3379 | 3382 | 3385 | 3388 | 3391 | 3394 | 3397 |
Radiotelefonie scheepsfrequenties. Draaggolf frequentie in kHz. Klasse van uitzending J3E. Voor schepen onderling in ITU regio 1. | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3500 | 3503 | 3506 | 3509 | 3512 | 3515 | 3518 | 3521 | 3524 | 3527 |
3530 | 3533 | 3536 | 3539 | 3542 | 3545 | 3548 | 3551 | 3554 | 3557 |
3560 | 3563 | 3566 | 3569 | 3572 | 3575 | 3578 | 3581 | 3584 | 3587 |
3590 | 3593 | 3596 |
1.4. Internationale maritieme mobiele telefonie-telegrafie frequenties in de band 4 – 30 MHz.
Frequentie banden tussen 4000 kHz en 27500 kHz voor de maritieme mobiele service.
Per frequentieband is het aantal beschikbare frequenties aangegeven in f als mede de bijbehorende kanaalafstand in kHz.
Band (MHz) | 4 | 6 | 8 | 12 | 16 | 18/19 | 22 | 25/26 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Limieten (kHz) | 4 063 | 6 200 | 8 195 | 12 230 | 16 360 | 18 780 | 22 000 | 25 070 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties voor oceanografische data overdracht a) | 4 063,3 tot 4 064,8 6 f. 0,3 kHz | ||||||||
Limieten (kHz) | 4 065 | 6 200 | 8 195 | 12 230 | 16 360 | 18 780 | 22 000 | 25 070 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties voor duplex telefonie. b) | 4 066,4 tot 4 144,4 27 f. 3 kHz | 6 201,4 tot 6 222,4 8 f. 3 kHz | 8 196,4 tot 8 292,4 33 f. 3 kHz | 12 231,4 tot 12 351,4 41 f. 3 kHz | 16 361,4 tot 16 526,4 56 f. 3 kHz | 18 781,4 tot 18 823,4 15 f. 3 kHz | 22 001,4 tot 22 157,4 53 f. 3 kHz | 25 071,4 tot 25 098,4 10 f. 3 kHz | |
Limieten (kHz) | 4 146 | 6 224 | 8 294 | 12 353 | 16 528 | 18 825 | 22 159 | 25 100 | |
Ook aan schepen toe te wijzen frequenties voor simplex telefonie. | 4 147,4 tot 4 150,4 2 f. 3 kHz | 6 225,4 tot 6 231,4 3 f. 3 kHz | 8 295,4 tot 8 298,4 2 f. 3 kHz | 12 354,4 tot 12 366,4 5 f. 3 kHz | 16 529,4 tot 16 547,4 7 f. 3 kHz | 18 826,4 tot 18 844,4 7 f. 3 kHz | 22 160,4 tot 22 178,4 7 f. 3 kHz | 25 101,4 tot 25 119,4 7 f. 3 kHz | |
Limieten (kHz) | 4 152 | 6 233 | 8 300 | 12 368 | 16 549 | 18 846 | 22 180 | 25 121 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties voor breed band telegrafie, facsimile en bijzonderel uitzend systemen. | 4 154 tot 4 170 5 f. 4 kHz | 6 235 tot 6 259 7 f. 4 kHz | 8 302 tot 8 338 10 f. 4 kHz | 12 370 tot 12 418 13 f. 4 kHz | 16 551 tot 16 615 17 f. 4 kHz | 18 848 tot 18 868 6 f. 4 kHz | 22 182 tot 22 238 15 f. 4 kHz | 25 123 tot 25 159 10 f. 4 kHz | |
Limieten (kHz) | 4 172 | 6 261 | 8 340 | 12 420 | 16 617 | 18 870 | 22 240 | 25 161,25 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties voor oceanografische data overdracht a) | 6 261,3 tot 6 262,5 5 f. 0.3 kHz | 8 340,3 tot 8 341,5 5 f. 0,3 kHz | 12 420,3 tot 12 421,5 5 f. 0,3 kHz | 16 617,3 tot 16 618,5 5 f. 0,3 kHz | 22 240,3 tot 22 241,5 5 f. 0,3 kHz | ||||
Limieten (kHz) | 4 172 | 6 262,75 | 8 341,75 | 12 421,75 | 16 618,75 | 18 870 | 22 241,75 | 25 161,25 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties (gepaard en ongepaard) voor smalbandige telegrafie en data overdracht met een snelheid van maximaal 100 Bd voor FSK en maximaal 200 Bd voor PSK. c) d) | 4 172,5 tot 4 181,5 18 f. 0,5 kHz | 6 263 tot 6 275,5 25 f. 0,5 kHz | |||||||
Limieten (kHz) | 4 181,75 | 6 275,75 | 8 341,75 | 12 421,75 | 16 618,75 | 18 870 | 22 241,75 | 25 161,25 | |
Limieten (kHz) | 4 186,75 | 6 280,75 | 8 341,75 | 12 421,75 | 16 618,75 | 18 870 | 22 241,75 | 25 161,25 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties (gepaard) voor smalbandige telegrafie en data overdracht met een snelheid van maximaal 100 Bd voor FSK en maximaal 200 Bd voor PSK. d) | 6 281 tot 6284,5 8 f. 0,5 kHz | ||||||||
Limieten (kHz) | 4 186,75 | 6 284,75 | 8 341,75 | 12 421,755 | 16 618,75 | 18 870 | 22 241,75 | 25 161,25 | |
Limieten (kHz) | 4 202,25 | 6 300,25 | 8 376,25 | 12 476,75 | 16 683,25 | 18 870 | 22 284,25 | 25 172,75 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties (gepaard) voor smalbandige telegrafie en data overdracht met een snelheid van maximaal 100 Bd voor FSK en maximaal 200 Bd voor PSK. c) d) | 8 376,5 tot 8 396 40 f. 0.5 kHz | 12 477 tot 12 549,5 146 f. 0.5 kHz | 16 683,25 tot 16 733,5 101 f. 0.5 kHz | 18 870,5 tot 18 892,5 45 f. 0,5 kHz | 22 284,5 tot 22 351,5 135 f 0.5 kHz | 25173 tot 25 192,5 40 f. 0,5 kHz | |||
Limieten (kHz) | 4 202.25 | 6 300,25 | 8 396,25 | 12 549,75 | 16 733,75 | 18 892,75 | 22 351,75 | 25 192,75 | |
Limieten (kHz) | 4 202,25 | 6 300,25 | 8369,25 | 12 554,75 | 16 738,75 | 18 892,75 | 22 351,75 | 25 192,75 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties (gepaard) voor smalbandige telegrafie en data overdracht met een snelheid van maximaal 100 Bd voor FSK en maximaal 200 Bd voor PSK. d) | 12 555 tot 12 559,5 10 f. 0,5 kHz | 16 739 tot 16 784,5 92 f. 0,5 kHz | |||||||
Limieten (kHz) | 4 202,25 | 6 300,25 | 8 396,25 | 12 559,75 | 16 784,75 | 18 892,75 | 22 351,75 | 25 192,75 | |
Aan schepen toe te wijzen frequenties (ongepaard) voor smalbandige telegrafie en data overdracht met een snelheid van maximaal 100 Bd voor FSK en maximaal 200 Bd voor PSK. d) | 4 202,5 tot 4207 10 f 0,5 kHz | 6 300,5 tot 6 311,5 23 f. 0,5 kHz | 8 396,5 tot 8 414 36 f. 0,5 kHz | 12 560 tot 12 576,5 34 f. 0,5 kHz | 16 785 tot 16 804 39 f. 0,5 kHz | 18 893 tot 18 898 11 f. 0,5 kHz | 22 352 tot 22 374 45 f. 0,5 kHz | 25 193 tot 25 208 31 f. 0,5 kHz | |
Limieten (kHz) | 4 207.25 | 6 311.75 | 8 414,25 | 12 576.75 | 16 804,25 | 18 898,25 | 22 374,25 | 25 208,25 |
Opmerkingen bij tabel 1.4:
- a)
De frequentiebanden mogen ook worden gebruikt door radioapparaten op boeien voor oceanografische data overdracht en door de stations die deze boeien uitlezen.
- b)
Voor het gebruik van de draaggolf frequenties 4 125 kHz, 6 215 kHz, 8 291 kHz, 12 290 kHz en 16 420 kHz in deze sub-banden, door schepen en kuststations voor nood- en veiligheidsverkeer, met enkel zijband radiotelefonie, is artikel 31 van het Radioreglement van toepassing, (WRC07)
- c)
Voor het gebruik van de frequenties 4 177,5 kHz, 6 268 kHz, 8 376,5 kHz, 12 520 kHz en 16 695 kHz in deze sub-banden, door schepen en kuststations voor nood- en veiligheidsverkeer, met smalbandige telegrafie, is artikel 31 van het Radioreglement van toepassing.
- d)
Deze sub-banden, met uitzondering van de frequenties genoemd onder C, mogen worden gebruikt voor eerste tests en de mogelijk toekomstige introductie binnen de maritiem mobiele service van nieuwe digitale technieken. Stations die deze sub-banden voor dit doel gebruiken mogen geen schadelijke storing veroorzaken bij, noch bescherming claimen tegen, andere stations die in overeenstemming met artikel 5 van de RR werken.
2. Frequentiegebruik in de VHF-banden
Kanaal nr. | Noten | Zend frequentie (MHz) | Toepassing binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling (op de binnenwateren) Zie noot 1), 2), 3) | Toepassing buiten het werkingsgebied van de Regionale Regeling (op de territoriale zee) Zie noot 28) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Vanaf schip | Vanaf kuststation | Inter ship | Havenoperaties en scheepsbewegingen | Nautische informatie | Inter ship | Havenoperaties en scheepsbewegingen | Openbare correspondentie | ||||||
Simplex freq. | Duplex freq. | ||||||||||||
55L | 29) | 155,775 | x | ||||||||||
56L | 29) | 155,825 | x | ||||||||||
60 | 4) | 156.025 | 160.625 | x | x | x | x | ||||||
01 | 4) | 156.050 | 160.650 | x | x | x | x | ||||||
61 | 4) | 156.075 | 160.675 | x | x | x | x | ||||||
02 | 4) | 156.100 | 160.700 | x | x | x | x | ||||||
62 | 4) | 156.125 | 160.725 | x | x | x | x | ||||||
03 | 4) | 156.150 | 160.750 | x | x | x | x | ||||||
63 | 4) | 156.175 | 160.775 | x | x | x | x | ||||||
04 | 4) | 156.200 | 160.800 | x | x | x | x | ||||||
64 | 156.225 | 160.825 | x | x | x | x | |||||||
05 | 4) | 156.250 | 160.850 | x | x | x | x | ||||||
65 | 4) | 156.275 | 160.875 | x | x | x | x | ||||||
06 | 31) | 156.300 | 156,300 | x | x | ||||||||
66 | 156.325 | 160.925 | x | x | x | x | |||||||
07 | 4) | 156.350 | 160.950 | x | x | x | x | ||||||
67 | 5), 25) | 156.375 | 156.375 | x | x | ||||||||
08 | 156.400 | 156.400 | x | x | |||||||||
68 | 4) | 156.425 | 156.425 | x | x | ||||||||
09 | 6) | 156.450 | 156.450 | x | x | x | |||||||
69 | 4) | 156.475 | 156.475 | x | x | x | |||||||
10 | 7), 8), 25), 32) | 156.500 | 156.500 | x | x | x | |||||||
70 | 9), 31) | 156.525 | 156.525 | Digital Selective Calling, voor nood, spoed, veiligheid en aanroepkanaal. | |||||||||
11 | 32) | 156.550 | 156.550 | x | x | ||||||||
71 | 156.575 | 156.575 | x | x | |||||||||
12 | 156.600 | 156.600 | x | x | |||||||||
72 | 10), 11) | 156.625 | 156.625 | x | x | x | |||||||
13 | 8), 26) | 156.650 | 156.650 | x | x | x | |||||||
73 | 12), 25) | 156.675 | 156.675 | x | x | x | |||||||
14 | 156.700 | 156.700 | x | x | |||||||||
74 | 156.725 | 156.725 | x | x | |||||||||
15 | 13), 24) | 156.750 | 156.750 | x | x | ||||||||
75 | 27), 30) | 156.775 | 156.775 | x | x | ||||||||
16 | 14), 31) | 156.800 | 156.800 | nood, spoed, veiligheid en aanroepkanaal | nood, spoed, veiligheid en aanroepkanaal | ||||||||
76 | 6), 27), 30) | 156.825 | 156.825 | x | x | ||||||||
17 | 13), 24) | 156.850 | 156.850 | x | x | ||||||||
77 | 10), 16), 22) | 156.875 | 156.875 | x | x | ||||||||
12H | 15) | 161,200 | 161,200 | ||||||||||
14H | 29) | 161,300 | 161,300 | x | |||||||||
16H | 29) | 161,400 | 161,400 | x | |||||||||
13H | 15) | 161,250 | 161,250 | ||||||||||
18 | 17) | 156.900 | 161.500 | x | x | x | x | ||||||
78 | 156.925 | 161.525 | x | x | x | ||||||||
19 | 156.950 | 161.550 | x | x | x | ||||||||
79 | 4), | 156.975 | 161.575 | x | x | x | |||||||
20 | 17), | 157.000 | 161.600 | x | x | x | |||||||
80 | 4) | 157.025 | 161.625 | x | x | x | x | ||||||
21 | 4) | 157.050 | 161.650 | x | x | x | x | ||||||
81 | 4) | 157.075 | 161.675 | x | x | x | x | ||||||
22 | 17) | 157.100 | 161.700 | x | x | x | x | ||||||
82 | 16), 18) | 157.125 | 161.725 | x | x | x | x | ||||||
23 | 19) | 157.150 | 161.750 | x | x | x | x | ||||||
83 | 19) | 157.175 | 161.775 | x | x | x | x | ||||||
1024 | 34) | 157.200 | 157.200 | x | x | x | x | ||||||
2024 | 34) | 161.800 | 161.800 | x | X | x | x | ||||||
1084 | 34) | 157.225 | 157.225 | X | x | x | x | ||||||
2084 | 34) | 161.825 | 161.825 | x | x | x | x | ||||||
1025 | 34) | 157.250 | 157.250 | x | x | x | x | ||||||
2025 | 34) | 161.850 | 161.850 | x | x | x | x | ||||||
1085 | 34) | 157.275 | 157.275 | x | X | x | x | ||||||
2085 | 34) | 161.875 | 161.875 | x | x | x | x | ||||||
1026 | 34) | 157.300 | |||||||||||
2026 | 34) | 161.900 | |||||||||||
1086 | 34) | 157.325 | |||||||||||
2086 | 34) | 161.925 | |||||||||||
1027 | 157.350 | 157.350 | x | x | |||||||||
ASM 1 | 35) | 161.950 | 161.950 | ||||||||||
87 | 6) | 157.375 | 157.375 | x | x | ||||||||
1028 | 157.400 | 157.400 | x | x | |||||||||
ASM 2 | 35) | 162.000 | 162.000 | ||||||||||
88 | 20) | 157.425 | 157.425 | x | x | ||||||||
31 | 21) | 157,550 | 162,150 | ||||||||||
AIS 1 | 22), 31), 33) | 161.975 | 161.975 | automatisch identificatiesysteem (AIS) | |||||||||
AIS 2 | 22), 31), 33) | 162.025 | 162.025 | automatisch identificatiesysteem (AIS) |
Opmerkingen bij tabel 2:
- 1)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling mag de marifoon uitzenden met een zenderuitgangsvermogen tussen 0,5 en 25 Watt en mag de VHF-portofoon uitzenden met een zenderuitgangsvermogen tussen 0,1 en 6 Watt. De gebruiker van een marifoon of VHF-portofoon dient het zenderuitgangsvermogen op de kanalen 1 t/m 5, 7, 9, 18 t/m 28, 31, 60 t/m 69, 73, 78 t/m 88 handmatig of automatisch te reduceren tot een waarde tussen 0,5 en 1 Watt.Op de kanalen 6, 8, 10 t/m 15, 17, 71, 72 en 74 t/m 77 dient het zenderuitgangsvermogen te allen tijde automatisch te worden gereduceerd tot een waarde tussen 0,5 en 1 Watt. De antenne van de marifoon is rondstralend en heeft een maximale gain van 1,5 dB ten opzichte van een halve golflengte dipool.
- 2)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is het gebruik van de dual watch functie niet toegestaan.
- 3)
Indien een externe marifoonantenne op de portofoon wordt aangesloten, dan dient het zenderuitgangsvermogen op de kanalen 1 t/m 15, 17 t/m 28 en 60 t/m 88 gereduceerd te worden tot 1 Watt. Deze bepaling is niet van toepassing op de kanalen 23 en 83 voor communicatie met de Kustwacht.
- 4)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling zijn de kanalen 1 t/m 5, 7, 21, 27, 60 t/m 63, 65, 68, 69 en 79 t/m 81 aangewezen voor gebruik ten behoeve van verkeersbegeleiding. Verkeersbegeleiding omvat radioverkeer voor het begeleiden van de scheepvaart onder radardekking in een vooraf bepaald gebied, waarbij een walorganisatie assistentie verleent voor een vlotte en veilige scheepvaart.
- 5)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 67 aangewezen voor gebruik ten behoeve van communicatie ter plaatse gedurende opsporing/reddingsoperaties op de Noordzee en de Grote binnenwateren (IJsselmeer, Waddenzee, Ooster- en Westerschelde en Eems-Dollard).
- 6)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling zijn de kanalen 9, 76 en 87 aangewezen voor divers nautisch gebruik. Divers nautisch gebruik omvat zakelijk radioverkeer tussen bedrijven, organisaties en internationale (zee)schepen.
- 7)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 10 het primaire kanaal voor aanroep-, spoed- en veiligheidsverkeer.
- 8)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 13 het uitwijkkanaal voor kanaal 10.
- 9)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is het gebruik van DSC niet toegestaan. Een uitzondering geldt voor de Grote binnenwateren (Waddenzee, IJsselmeer, Ooster- en Westerschelde en Eems-Dollard): daar mag kanaal 70 op vrijwillige basis gebruikt worden voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer.
- 10)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling mogen de kanalen 77 en 72 tevens worden gebruikt voor sociaal verkeer.
- 11)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 72 tevens aangewezen voor gebruik ten behoeve van bergings- en sleepactiviteiten.
- 12)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 73 aangewezen voor gebruik ten behoeve van bestrijding van olieverontreinigingen op de Noordzee.
- 13)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling mogen de kanalen 15 en 17 alleen worden gebruikt voor on-board communicatie (intraship). Een uitzondering geldt voor gebruik aan boord van kleine schepen (minder dan 20 meter), zoals gedefinieerd in de Code Européen des Voies de Navigation Intérieure (CEVNI): aan boord van kleine schepen is gebruik voor on-board communicatie niet toegestaan.
- 14)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 16 tevens het afhandelingskanaal na DSC alarmering.
- 15)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling mag de binnenvaart ten behoeve van zand- en grindwinning en baggerwerkzaamheden gebruik maken van de kanalen 12H (frequentie 161,200 MHz) en 13H (frequentie 161,250 MHz). Het uitgestraalde vermogen is niet hoger dan 1 Watt. Kanaal 13H mag niet in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg gebruikt worden.
- 16)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling zijn de kanalen 82 en 77 aangewezen voor gebruik ten behoeve van de proviandering van schepen.
- 17)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling zijn de kanalen 18, 20 en 22 aangewezen voor gebruik ten behoeve van het geven van mededelingen aan en het ontvangen van aanwijzingen van brug- en sluispersoneel.
- 18)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 82 aangewezen voor gebruik ten behoeve van radioverkeer met betrekking tot de bunkering van schepen.
- 19)
De kanalen 23 en 83 zijn aangewezen voor gebruik ten behoeve van de radiomedische dienst van het Nederlandse redding coördinatie centrum (RCC) te Den Helder.
- 20)
Kanaal 88 is aangewezen voor gebruik bij tijdelijke maritieme evenementen.
- 21)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling is kanaal 31 aangewezen voor gebruik ten behoeve van communicatie met betrekking tot jachthavenverkeer (marinakanaal).
- 22)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling geldt een maximaal zenderuitgangsvermogen van 12,5 Watt op de AIS frequenties. De antenne is rondstralend en heeft een maximale gain van 1,5 dB ten opzichte van een halve golflengte dipool.
- 23)
Binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling mogen de kanalen 15 en 17 alleen worden gebruikt voor on-board communicatie (intraship). Een uitzondering geldt voor gebruik aan boord van kleine schepen (minder dan 20 meter), zoals gedefinieerd in de Code Européen des Voies de Navigation Intérieure (CEVNI): aan boord van kleine schepen is gebruik voor on-board communicatie niet toegestaan.
- 24)
Buiten het werkingsgebied van de Regionale Regeling mogen de kanalen 15 en 17 worden gebruikt voor intership-verkeer. Daarnaast mogen ze ook gebruikt worden voor on-board communicatie, mits het effectief uitgestraalde vermogen niet groter is dan 1 Watt ERP. Landen mogen nadere regels stellen voor gebruik van deze frequenties in hun territoriale wateren.
- 25)
De Nederlandse administratie kan, indien zij dit noodzakelijk acht, de kanalen 10, 67 en 73 tevens aanwijzen voor gebruik voor communicatie tussen scheepsstations, luchtvaartuigen en stations aan de wal die betrokken zijn bij gecoördineerde SAR-operaties en operaties ter bestrijding van milieuvervuiling.
- 26)
Kanaal 13 is bestemd voor wereldwijd gebruik als veiligheids- en navigatiekanaal; primair voor intership, veiligheids- en navigatiecommunicatie. Het kan ook gebruikt worden voor scheepsbewegingen en havenoperaties, afhankelijk van nationale regelgeving van de betreffende administraties. Echter binnen het werkingsgebied van de Regionale Regeling geldt noot 8).
- 27)
Met uitzondering van AIS, moet het gebruik van de kanalen 75 en 76 beperkt blijven tot navigatie-gerelateerde communicatie en moeten alle voorzorgsmaatregelen worden genomen worden om storing op kanaal 16 te voorkomen, onder meer door beperking van het effectief uitgestraalde vermogen tot 1 Watt ERP en geografische scheiding.
- 28)
Buiten het werkingsgebied van de Regionale Regeling mag de automatische vermogensreductie en ATIS van de marifoon en de portofoon buiten gebruik zijn.
- 29)
Gebruik van VHF-kanalen/frequenties in de zeevisserij:
De kanalen 55L, 56L, 14H en 16H mogen uitsluitend worden toegepast door vissersschepen voor onderling verkeer en de berichten mogen versleuteld zijn, waarbij:
- –
de kanalen 55L en 56L niet mogen worden gebruikt binnen 25 km van de Nederlandse kust;
- –
vissersschepen die (beroepsmatig) sportvisserij bedrijven, uitsluitend gebruik mogen maken van kanaal 16H.
- 30)
De kanalen 75 en 76 zijn tevens internationaal aangewezen voor de mobiele satelliet service (aarde-ruimte) voor het ontvangen van long-range AIS uitzendingen van schepen.
- 31)
De kanalen 6, 70, 16, AIS 1 en AIS 2 mogen tevens gebruikt worden door radiostations in de luchtvaart met als doel SAR activiteiten en veiligheid gerelateerde communicatie.
- 32)
Bij maritieme radiocommunicatie op de kanalen 10 en 11 worden alle voorzorgsmaatregelen getroffen om schadelijke interferentie op kanaal 70 te voorkomen.
- 33)
De frequenties AIS 1 en AIS 2 mogen tevens worden gebruikt in de mobiele satelliet-service (aarde-ruimte) voor het ontvangen van AIS uitzendingen van schepen.
- 34)
De frequentiebanden 157.1875-157.3375 MHz en 161.7875-161.9375 MHz (overeenkomend met de kanalen 1024, 2024, 1084, 2084, 1025, 2025, 1085, 2085, 1026, 2026, 1086, 2086) zijn aangewezen voor gebruik ten behoeve van digitale communicatie door middel van het VHF Data Exchange System (VDES). Deze kanalen van 25 kHz mogen samengevoegd worden voor de vorming van één kanaal met een bandbreedte van 50, 100 of 150 kHz aaneengesloten. Het gebruik van de kanalen is als volgt voorgeschreven:
- –
De kanalen 1024, 1084, 1025 en 1085 zijn aangewezen voor communicatie van schip-naar-kuststation, van kuststation-naar-schip en tussen schepen onderling (intraship). Communicatie tussen schepen en satellieten en tussen satellieten en schepen kan mogelijk zijn zonder oplegging van beperkingen op communicatie van schip-naar-kuststation, van kuststation-naar-schip en tussen schepen onderling.
- –
De kanalen 2024, 2084, 2025 en 2085 zijn aangewezen voor communicatie van kuststation-naar-schip en tussen schepen onderling (intraship). Communicatie tussen schepen en satellieten en tussen satellieten en schepen kan mogelijk zijn zonder oplegging van beperkingen op communicatie van schip-naar-kuststation, van kuststation -naar-schip en tussen schepen onderling. De kanalen 1026, 1086, 2026 en 2086 zijn aangewezen voor communicatie van schip-naar-satelliet en van satelliet-naar-schip en worden niet gebruikt voor de aardse component van VDES.
De communicatie van aarde-naar-ruimte door middel van het VDES zal geen schadelijke interferentie veroorzaken op aardse componenten van VDES in dezelfde frequentieband. Tevens kan deze communicatie van aarde-naar-ruimte geen bescherming eisen en/of geen belemmeringen opwerpen tegen de toekomstige ontwikkeling van aardse componenten van VDES in dezelfde frequentieband.
- 35)
De kanalen ASM 1 en ASM 2 zijn aangewezen voor gebruik ten behoeve van applicatie-specifieke berichtgeving (application specific messages, ASM) overeenkomstig ITU-R RR M.2092.
3. Frequentiegebruik in de UHF-banden
Overzicht van UHF kanalen/frequenties die beschikbaar zijn voor maritiem mobiele communicatie, met vermelding van de toegestane toepassingen (frequenties in MHz):
kanaalnummer | zendfrequentie | on-board communicatie | sociaal verkeer (a) |
---|---|---|---|
1 | 457,525 | x | |
2 | 457,5375 | x | x |
3 | 457,550 | x | |
4 | 457,5625 | x | x |
5 | 457,575 | x | |
6 | 467,525 | x | |
7 | 467,5375 | x | |
8 | 467,550 | x | |
9 | 467,5625 | x | |
10 | 467,575 | x |
Noot UHF
- a)
sociaal verkeer alleen in Nederland
- —
zie onderdeel 6 voor een toelichting op de gebruikte begrippen
- —
De UHF portofoon mag uitzenden met een vermogen tussen 0,2 en 2 watt ERP.
4. Frequentiegebruik mobiele satellietverbindingen
Toepassing | Frequentie | Vermogen |
---|---|---|
EPIRB (homing ten behoeve van uitpeilen) | 121,500 MHz | 200 mW |
EPIRB (alarmering) | 406,000 – 406,100 MHz | 5 W e.r.p. |
INMARSAT A, B, C, F, M en Mini M | 1626,500 – 1645,500 MHz | 0 dBW e.r.p. |
5. Overzicht ten aanzien van het certificaat van bediening dat per radiozendapparaat is vereist voor maritiem mobiele radiocommunicatie (zeevaart en binnenvaart/pleziervaart)
Dit overzicht bevat alle radioapparatuur die onder de noemer ‘scheepsstation’ vergunningvrij met melding kan worden gebruikt.
Basiscertificaat of | MARCOM B of | MARCOM A | |
---|---|---|---|
Marifoon Binnenvaart | X | X | X |
Marifoon Zeevaart | X | X | |
Combi-marifoon | X | X | |
DSC Klasse C | X | X | X |
DSC Alle andere klassen | X | X | |
MF/HF- radioapparatuur | X | ||
Portofoon GMDSS | X | X | |
Portofoon met alle marifoonkanalen | X | X | X |
Portofoon beroepsbinnenvaart Kanalen 15 en 17 | X | X | X |
Satelliet EPIRB 406 MHz | X | X | |
INMARSAT A, B, C, F, M en Mini M indien voorzien van alarmeringsmogelijkheid binnen het GMDSS | X | X | |
INMARSAT C_VMS en _SSAS indien voorzien van alarmeringsmogelijkheid binnen het GMDSS | X | X | X |
Telex over Radio (SELCAL) | X | ||
Scrambler | X | X | |
Automatic Identification System (AIS) | X | X | X |
6. Toelichting op de gebruikte terminologie
Aanroepkanaal: | Kanaal voor het aanroepen en het verstrekken van korte mededelingen, met uitzondering van sociaal verkeer; |
ERP/e.r.p. | Het effectief uitgestraald vermogen van de zendinrichting ten opzichte van een halve golf dipool (Effective Radiated Power); |
EIRP/e.i.r.p. | Het effectief uitgestraald vermogen van de zendinrichting ten opzichte van een isotrope straler (Equivalent Isotropically Radiated Power). |
Havenoperaties: | Radioverkeer inzake het geven van mededelingen aan en het ontvangen van aanwijzingen van havenautoriteiten met betrekking tot de veiligheid van scheepsbewegingen; |
Intership verkeer: | Radioverkeer ten behoeve van de communicatie tussen schepen onderling (intraship); |
Nautische informatie: | Radioverkeer ten behoeve van het geven van mededelingen aan en het ontvangen van aanwijzingen van verkeersbegeleidingsstations; |
Nood- of spoedverkeer: | Radioverkeer betreffende de veiligheid van een schip, luchtvaartuig of ander vervoermiddel, dan wel van een persoon; |
On-board communicatie: | Communicatie tussen radioapparaten op hetzelfde schip (intraship); |
Sociaal verkeer: | Radioverkeer van algemene aard |
Verkeersbegeleiding: | Radioverkeer voor het begeleiden van de scheepvaart onder radardekking in een vooraf bepaald gebied, waarbij een walorganisatie assistentie verleent voor een vlotte en veilige scheepvaart; |
Veiligheidsverkeer: | Radioverkeer houdende belangrijke waarschuwingen betreffende de navigatie of meteorologische zaken. |
Voetnoten
ook voor schepen onderling.