Einde inhoudsopgave
Verordening (EG) Nr. 2304/2002 houdende uitvoering van Besluit 2001/822/EG van de Raad betreffende de associatie van de landen en gebieden overzee met de Europese Gemeenschap (‘LGO-besluit’)
Artikel 14 Territoriale ordonnateur
Geldend
Geldend vanaf 01-05-2008
- Redactionele toelichting
Deze wijziging treedt tegelijk in werking met het akkoord van 17-07-2006, Trb. 2006, 207.
- Bronpublicatie:
04-12-2007, PbEU 2007, L 317 (uitgifte: 01-01-2007, regelingnummer: 1424/2007)
- Inwerkingtreding
01-05-2008
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-04-2008, Trb. 2008, 86 (uitgifte: 01-01-2008, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Internationaal publiekrecht / Vrij verkeer
Europees belastingrecht (V)
1.
De regering van elke LGO wijst een territoriale ordonnateur aan die haar vertegenwoordigt bij alle transacties die worden gefinancierd uit de door de Commissie en de Bank beheerde middelen van het EOF. De territoriale ordonnateur benoemt een of meer adjuncten om hem in geval van verhindering te vervangen en stelt de Commissie van die benoeming in kennis. Indien aan de voorwaarden voor institutionele capaciteit en gezond financieel beheer is voldaan, kan de territoriale ordonnateur zijn taken voor de uitvoering van de betrokken programma's en projecten delegeren aan het bevoegde orgaan van de LGO-administratie. De territoriale ordonnateur stelt de Commissie in kennis van die delegatie.
Wanneer de Commissie moeilijkheden constateert bij de uitvoering van procedures betreffende het beheer van de EOF-middelen, legt zij in overleg met de territoriale ordonnateur alle nodige contacten om het probleem te verhelpen en passende maatregelen te treffen.
De territoriale ordonnateur is uitsluitend financieel bevoegd voor de uitvoerende taken waarmee hij is belast.
Wanneer de middelen van het EOF gedecentraliseerd worden beheerd en onverminderd de aanvullende bevoegdheden die door de Commissie worden toegekend, wordt de territoriale ordonnateur met de volgende taken belast:
- a)
hij is verantwoordelijk voor de coördinatie, programmering, regelmatige controle en jaarlijkse, tussentijdse en eindevaluatie van de uitvoering van de samenwerking en, voor zover van toepassing, voor de coördinatie met de donoren;
- b)
hij is verantwoordelijk voor de opstelling, indiening en evaluatie van programma's en projecten, en werkt daarbij nauw samen met de Commissie;
- c)
hij stelt aanbestedingsdossiers op en, waar van toepassing, verzoeken tot het indienen van voorstellen;
- d)
hij legt vóór de uitschrijving van aanbestedingen en, waar van toepassing, van verzoeken tot het indienen van voorstellen, de aanbestedingsdossiers en, waar van toepassing, de verzoeken tot het indienen van voorstellen met het oog op goedkeuring voor aan de Commissie;
- e)
hij schrijft in nauwe samenwerking met de Commissie aanbestedingen uit en publiceert, waar van toepassing, verzoeken tot het indienen van voorstellen;
- f)
hij ontvangt inschrijvingen en, waar van toepassing, voorstellen en doet kopieën van inschrijvingen toekomen aan de Commissie; hij ziet toe op de opening van de inschrijvingen en neemt binnen de geldigheidstermijn een besluit over de resultaten van de beoordeling van de inschrijvingen, rekening houdend met de nodige tijd voor de goedkeuring van de contracten;
- g)
hij verzoekt de Commissie aanwezig te zijn bij de opening van de inschrijvingen en, waar van toepassing, de voorstellen, en informeert de Commissie over de resultaten van de beoordeling van de inschrijvingen en voorstellen met het oog op de goedkeuring van de voorstellen voor de gunning van opdrachten en subsidies;
- h)
hij dient met het oog op goedkeuring contracten en programmabestekken en eventuele aanvullingen daarvan in bij de Commissie;
- i)
hij ondertekent de door de Commissie goedgekeurde opdrachten en aanvullingen daarvan;
- j)
hij zorgt voor de betaalbaarstellingen en verstrekt de betalingsopdrachten binnen de grenzen van de hem toegekende kredieten;
- k)
hij neemt tijdens de uitvoering van de werkzaamheden alle vereiste aanpassingsmaatregelen voor een uit economisch en technisch oogpunt bevredigende uitvoering van de goedgekeurde programma's en projecten.
2.
Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden heeft de territoriale ordonnateur, met inachtneming van de verplichting tot kennisgeving aan de Commissie, beslissingsbevoegdheid op de volgende gebieden:
- a)
kleine technische wijzigingen en aanpassingen van de programma's en projecten, voor zover deze geen wijziging in de gekozen technische oplossingen inhouden en binnen de in de financieringsovereenkomst vastgestelde voorziening voor aanpassingen blijven;
- b)
wijziging van de plaats van uitvoering van meervoudige projecten of programma's indien dit om technische, economische of sociale redenen verantwoord is;
- c)
toepassing of kwijtschelding van boeten wegens termijnoverschrijding;
- d)
akten betreffende ontheffing van borgtochten;
- e)
aankoop van goederen, ongeacht hun oorsprong, op de plaatselijke markt;
- f)
gebruik van bouwmaterieel en -werktuigen die niet van oorsprong uit de LGO, de lidstaten of de ACS-staten zijn, op voorwaarde dat in de LGO, de lidstaten of de ACS-staten geen vergelijkbare goederen worden geproduceerd;
- g)
onderaanneming;
- h)
eindoplevering, op voorwaarde dat de Commissie aanwezig is bij de voorlopige oplevering, de desbetreffende processen-verbaal voor gezien ondertekent en zo nodig aanwezig is bij de eindoplevering, met name wanneer gezien de omvang van de opmerkingen bij de voorlopige oplevering uitgebreide correcties nodig zijn;
- i)
aanwerving van consultants en andere deskundigen voor technische bijstand.
3.
Daarnaast is de territoriale ordonnateur belast met:
- a)
de opstelling van het jaarverslag en, na goedkeuring door het toezichtcomité, de indiening van het verslag bij de Commissie;
- b)
de uitvoering van de in artikel 22 bedoelde tussentijdse evaluatie;
- c)
de nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat de organen die deelnemen aan het beheer en de uitvoering van de EOF-programma's, een afzonderlijke boekhouding voeren dan wel een adequate boekhoudkundige codering hanteren van alle verrichtingen die betrekking hebben op de bijstand;
- d)
de nodige maatregelen voor de tenuitvoerlegging van de artikelen 16, 19, 24 en 30.
4.
Bij de indiening van het in artikel 21 bedoelde jaarverslag onderzoeken de Commissie en de territoriale ordonnateur de belangrijkste resultaten van het voorbije jaar.
Na deze evaluatie kan de Commissie opmerkingen bij de territoriale ordonnateur indienen. De territoriale ordonnateur brengt de Commissie op de hoogte van de naar aanleiding van deze opmerkingen genomen maatregelen. Indien de Commissie in naar behoren gemotiveerde gevallen van mening is dat de genomen maatregelen niet voldoende zijn, kan zij de LGO en de territoriale ordonnateur aanbevelingen doen om aanpassingen aan te brengen ter verbetering van de doeltreffendheid van de regelingen voor het toezicht of het beheer, samen met de motivering van deze aanbevelingen.
Bij ontvangst van dergelijke aanbevelingen moet de territoriale ordonnateur vervolgens aantonen welke maatregelen hij heeft genomen ter verbetering van de regelingen voor toezicht of beheer of moet hij toelichten waarom dergelijke maatregelen niet zijn genomen.