Regeling kwaliteit incassodienstverlening
Artikel 3 Wijze van benaderen
Geldend
Geldend vanaf 01-04-2024
- Bronpublicatie:
23-03-2024, Stcrt. 2024, 10329 (uitgifte: 28-03-2024, regelingnummer: 5207106)
- Inwerkingtreding
01-04-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-03-2024, Stcrt. 2024, 10329 (uitgifte: 28-03-2024, regelingnummer: 5207106)
- Vakgebied(en)
Juridische beroepen / Gerechtsdeurwaarder
Insolventierecht / Algemeen
Verbintenissenrecht / Algemeen
1.
De incassodienstverlener die een schuldenaar benadert neemt daarbij in ieder geval de volgende normen in acht:
- a.
hij oefent geen oneigenlijke druk uit door te dreigen met maatregelen die niet of nog niet kunnen of zullen worden genomen;
- b.
hij onthoudt zich van agressief, bedreigend of intimiderend taalgebruik;
- c.
bij een schriftelijke benadering communiceert hij in de Nederlandse taal op niveau B1; bij een mondelinge benadering communiceert hij in de Nederlandse taal en, indien het taalniveau van de schuldenaar dit vereist, op niveau B1.
2.
Het eerste lid, onderdeel c, is niet van toepassing indien de schuldenaar heeft verzocht om te communiceren in een andere taal dan de Nederlandse taal en de incassodienstverlener hiermee heeft ingestemd.