Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsbesluit Successiewet 1956
Artikel 10d [Aangewezen administratieplichtigen. Financiële instellingen enz.]
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2024
- Bronpublicatie:
20-12-2023, Stb. 2023, 511 (uitgifte: 27-12-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
20-12-2023, Stb. 2023, 511 (uitgifte: 27-12-2023, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Schenk- en erfbelasting / Algemeen
1.
Als administratieplichtigen als bedoeld in artikel 75, eerste lid, van de Successiewet 1956 worden voor de verstrekking van de gegevens en inlichtingen, bedoeld in het tweede lid, aangewezen: banken, beleggingsinstellingen, financiële instellingen, levensverzekeraars en schadeverzekeraars als bedoeld in artikel 1:1 van de Wet op het financieel toezicht.
2.
Als gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 75, eerste lid, van de Successiewet 1956 worden aangewezen:
- a.
met betrekking tot een uitkering ineens uit een levensverzekering, ongevallenverzekering daaronder begrepen, ten gevolge van of na het overlijden van een verzekerde:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de erflater en van de begunstigde of begunstigden;
- 2°
de datum van het overlijden van de erflater;
- 3°
de datum waarop de uitkering heeft plaatsgevonden;
- 4°
het bedrag van de uitkering;
- 5°
de datum van aanvaarding van de begunstiging;
- 6°
het nummer van de polis;
- b.
met betrekking tot een uitkering ineens uit een kapitaalverzekering, anders dan ten gevolge van of na het overlijden van een verzekerde, aan een ander dan de verzekeringnemer:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de verzekeringnemer en van de begunstigde of begunstigden;
- 2°
de datum waarop de uitkering heeft plaatsgevonden;
- 3°
het bedrag van de uitkering;
- 4°
de datum van aanvaarding van de begunstiging;
- 5°
het nummer van de polis;
- c.
met betrekking tot de verkrijging van een recht op een kapitaal dat moet worden uitgekeerd als periodieke uitkering, waaronder begrepen een recht op periodieke uitkeringen ten gevolge van of na het overlijden van een verzekerde:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de erflater en van de begunstigde of begunstigden;
- 2°
de datum van het overlijden van de erflater;
- 3°
het jaarlijkse bedrag aan periodieke uitkeringen;
- 4°
de waarde van het recht op periodieke uitkeringen;
- 5°
de datum van aanvaarding van de begunstiging;
- 6°
het nummer van de polis;
- d.
met betrekking tot de verkrijging van een recht op periodieke uitkeringen, waaronder begrepen een uitkering uit een kapitaalverzekering die uitsluitend kan worden gebruikt als koopsom voor een lijfrente als bedoeld in artikel 25, derde lid, van de Wet op de inkomstenbelasting 1964, zoals die wet luidde op 31 december 1991, of uit een kapitaal dat anderszins moet worden uitgekeerd als periodieke uitkering, anders dan ten gevolge van of na het overlijden van een verzekerde, door een ander dan de verzekeringnemer:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de verzekeringnemer en begunstigde of begunstigden;
- 2°
het jaarlijks bedrag aan periodieke uitkeringen, onderscheidenlijk het bedrag van de uitkering;
- 3°
de waarde van het recht op periodieke uitkeringen;
- 4°
de datum van aanvaarding van de begunstiging;
- 5°
het nummer van de polis;
- e.
met betrekking tot de overgang van een aanspraak ingevolge een levensverzekering van een verzekeringnemer of een onherroepelijk begunstigde:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de oorspronkelijke verzekeringnemer en van de nieuwe verzekeringnemer of verzekeringnemers;
- 2°
de datum van de overgang;
- 3°
de waarde van de aanspraak op de datum van de overgang;
- 4°
het nummer van de polis;
- f.
met betrekking tot premiebetalingen voor een verzekering waarbij de premie geheel of gedeeltelijk verschuldigd is door een ouder of grootouder van de verzekeringnemer:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de ouder of grootouder en van de verzekeringnemer;
- 2°
het bedrag van de door de ouder of grootouder betaalde premie;
- 3°
het nummer van de polis;
- g.
met betrekking tot de verkrijging van een recht op periodieke uitkeringen of een uitkering ineens ten gevolge van of na het overlijden van een verzekerde ter zake van een stamrecht als bedoeld in de artikelen 19 of 44f van de Wet op de inkomstenbelasting 1964, zoals die wet luidde op 31 december 1991, uit een kapitaalverzekering die uitsluitend kan worden gebruikt als koopsom voor een lijfrente als bedoeld in artikel 25, derde lid, van die wet, zoals die luidde op genoemde datum, of uit een kapitaal dat anderszins moet worden uitgekeerd als periodieke uitkering:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de erflater en de begunstigde of begunstigden;
- 2°
de datum van het overlijden van de erflater;
- 3°
de datum waarop de uitkering heeft plaatsgevonden;
- 4°
het bedrag van de uitkering, onderscheidenlijk het jaarlijkse bedrag aan periodieke uitkeringen;
- 5°
de waarde van het recht op periodieke uitkeringen;
- 6°
de datum van aanvaarding van de begunstiging;
- 7°
het nummer van de polis;
- h.
met betrekking tot de wijziging van de tenaamstelling van een spaarrekening eigen woning als bedoeld in artikel 10bis.5 van de Wet inkomstenbelasting 2001 of een beleggingsrecht eigen woning als bedoeld in dat artikel, anders dan ten gevolge van overlijden, indien de nieuwe houder een bloed- of aanverwant in de dalende lijn van de oorspronkelijke houder is:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de oorspronkelijke houder;
- 2°
het rekeningnummer dan wel het nummer van het beleggingsrecht;
- 3°
de datum van de wijziging van de tenaamstelling van de rekening, onderscheidenlijk het beleggingsrecht;
- 4°
de hoogte van het tegoed op de spaarrekening, onderscheidenlijk de waarde van het beleggingsrecht, op de datum van de wijziging van de tenaamstelling;
- 5°
het totale overgemaakte bedrag naar de rekening, onderscheidenlijk de beheerder van het beleggingsrecht;
- i.
met betrekking tot de overgang van een levensverzekering die niet ten gevolge van het overlijden van de verzekeringnemer wordt beëindigd, naar de verkrijgers krachtens erfrecht:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van de oorspronkelijke verzekeringnemer en de nieuwe verzekeringnemer of verzekeringnemers;
- 2°
de datum van het overlijden van de erflater;
- 3°
de waarde van de verzekering;
- 4°
het nummer van de polis.
3.
Een administratieplichtige is gehouden de gegevens en inlichtingen te verstrekken op de door de inspecteur voorgeschreven wijze. De gegevens en inlichtingen worden uiterlijk verstrekt op de laatste dag van de derde kalendermaand volgend op de kalendermaand waarin de omstandigheid of gebeurtenis waarop de gegevens en inlichtingen betrekking hebben, heeft plaatsgevonden dan wel uiterlijk volgend op de derde kalendermaand waarin de administratieplichtige kennis heeft gekregen van die omstandigheid of gebeurtenis. De inspecteur is bevoegd in bijzondere gevallen deze termijn te verlengen.
4.
Een administratieplichtige kan de verstrekking van gegevens en inlichtingen achterwege laten indien:
- a.
de erflater of de schenker ten tijde van het overlijden, onderscheidenlijk ten tijde van de schenking, niet in Nederland woonde en hij evenmin op grond van de artikelen 2 of 3 van de Successiewet 1956 geacht wordt ten tijde van zijn overlijden, onderscheidenlijk ten tijde van de schenking, in Nederland te hebben gewoond;
- b.
de gegevens of inlichtingen door de inspecteur zijn aangewezen als van verstrekking vrijgestelde gegevens en inlichtingen en aan de aan die vrijstelling verbonden voorwaarden is voldaan.
5.
Als administratieplichtige als bedoeld in artikel 75, eerste lid, laatste volzin, van de Successiewet 1956 wordt voor de verstrekking van de gegevens en inlichtingen, bedoeld in het zesde lid, aangewezen: degene die een uitkering moet doen krachtens een ten behoeve van een derde gemaakt beding.
6.
Als gegevens en inlichtingen als bedoeld in artikel 75, eerste lid, van de Successiewet 1956 ter zake van een ten behoeve van een derde gemaakt beding worden aangewezen:
- 1°
de naam, het woonadres, de geboortedatum en het burgerservicenummer van degene die het beding heeft gemaakt en van de persoon ten behoeve van wie het beding is gemaakt;
- 2°
de datum van de omstandigheid of gebeurtenis die aanleiding is voor de uitkering of de verandering in de uitkering;
- 3°
de datum waarop de uitkering of de verandering in de uitkering heeft plaatsgevonden;
- 4°
het bedrag van de uitkering of van de verandering in de uitkering.