Einde inhoudsopgave
Beleidsregels incident management Rijkswaterstaat
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Geldend
Geldend vanaf 09-07-2006
- Bronpublicatie:
03-07-2006, Stcrt. 2006, 130 (uitgifte: 01-01-2006, regelingnummer: HDJZ/AWW/2006-216)
- Inwerkingtreding
09-07-2006
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
03-07-2006, Stcrt. 2006, 130 (uitgifte: 01-01-2006, regelingnummer: HDJZ/AWW/2006-216)
- Vakgebied(en)
Ruimtelijk bestuursrecht / Bijzondere onderwerpen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
incident management: het geheel van maatregelen die beogen de weg zo snel mogelijk nadat een incident heeft plaatsgevonden, voor het verkeer vrij te maken, een en ander met inachtneming van de verkeersveiligheid, de behartiging van belangen van mogelijke slachtoffers alsmede de beheersing van de ontstane schade;
- b.
incidenten: alle gebeurtenissen (zoals ongevallen, pechgevallen, afgevallen lading, gestrande voertuigen) die de capaciteit van de weg nadelig beïnvloeden of kunnen beïnvloeden en als zodanig de doorstroming van het verkeer belemmeren of kunnen belemmeren, uitgezonderd pechgevallen op de vluchtstrook voorzover sprake is van een aanvaardbaar risico ten aanzien van de doorstroming en de veiligheid van het overige verkeer;
- c.
wegen: wegen als bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994, aangeduid als (autosnel)weg en in beheer bij de Rijkswaterstaat alsmede de bijbehorende verbindingswegen naar wegen, niet in beheer bij de Rijkswaterstaat;
- d.
eerste berging: het verwijderen van vrachtauto's, personenauto's en/of lading van de weg en het vervoeren naar een veilige plaats (parkeerplaats, benzinestation, Rijkswaterstaatslokatie of het eigen terrein van een bergingsbedrijf) langs de autosnelweg dan wel in bijzondere gevallen de eindbestemming;
- e.
deskundige: een onafhankelijk persoon die fungeert als rapporteur over het incident en als adviseur inzake de meest adequate wijze (snel én met inachtneming van schades) van bergen aan het Coördinatieteam Plaats Incident (CTPI) waarin zitting hebben de bevelvoerders van brandweer, ambulancedienst, politie, de Rijkswaterstaat en de Inspectie Verkeer en Waterstaat welk team beslist over de uiteindelijk te volgen werkwijze;
- f.
vrachtauto: een motorvoertuig met een toegestane maximummassa van meer dan 3.500 kilogram en/of de bijbehorende aanhangwagen, een en ander met inbegrip van de lading;
- g.
personenauto: een motorvoertuig met een toegestane maximummassa van ten hoogste 3.500 kilogram en/of de bijbehorende aanhangwagen en de lading;
- h.
aanhangwagen: voertuig dat door een motorvoertuig wordt voortbewogen of kennelijk bestemd is om aldus te worden voortbewogen, alsmede een oplegger;
- i.
afhandelingskosten: het totaal van de voorbereidingskosten, meldingskosten, bergingskosten, met inbegrip van de kosten voor aanvullend materieel zoals telekranen, koelwagens, pompinstallaties e.d., en de kosten van inzet van een deskundige.