NJB 2012/2307
Agentuurovereenkomst. Klantenvergoeding. Krachtens een agentuurovereenkomst sluit een handelsagent ten behoeve van zijn principaal telecomabonnementen af met klanten. De principaal zegt de overeenkomst op. De agentuur maakt aanspraak op de wettelijk geregelde klantenvergoeding. HR: De vaststelling van de klantenvergoeding verloopt in drie fasen. In de eerste fase dienen de voordelen die transacties met door de handelsagent aangebrachte klanten de principaal opleveren, gekwantificeerd te worden. In de tweede fase moet beoordeeld worden of reden bestaat het bedrag aan te passen met het oog op de billijkheid, gelet op alle omstandigheden van het geval en met name gelet op de door de handelsagent gederfde provisie. In de derde fase wordt getoetst of het bedrag het wettelijke maximum niet te boven gaat
HR 02-11-2012, ECLI:NL:HR:2012:BW9865 (T-Mobile/Klomp)
- Instantie
Hoge Raad
- Datum
2 november 2012
- Magistraten
(Mrs. E.J. Numann, A.M.J. van Buchem- Spapens, J.C. van Oven, C.A. Streefkerk en C.E. Drion)
- Zaaknummer
11/01448
- LJN
BW9865
- Roepnaam
T-Mobile/Klomp
- Vakgebied(en)
Ondernemingsrecht / Economische ordening
Verbintenissenrecht / Overeenkomst
- Brondocumenten
ECLI:NL:PHR:2012:BW9865, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 02‑11‑2012
ECLI:NL:HR:2012:BW9865, Uitspraak, Hoge Raad, 02‑11‑2012
Beroepschrift, Hoge Raad, 21‑10‑2011
- Wetingang
(BW art. 7:428 lid 1, 7:442 lid 1 onderdeel a en b en lid 2; WvK art. 74o (oud); Agentuurrichtlijn art. 1 lid 2, 6 lid 2 en 17 lid 2)
Essentie
Agentuurovereenkomst. Klantenvergoeding. Krachtens een agentuurovereenkomst sluit een handelsagent ten behoeve van zijn principaal telecomabonnementen af met klanten. De principaal zegt de overeenkomst op. De agentuur maakt aanspraak op de wettelijk geregelde klantenvergoeding. HR: De vaststelling van de klantenvergoeding verloopt in drie fasen. In de eerste fase dienen de voordelen die transacties met door de handelsagent aangebrachte klanten de principaal opleveren, gekwantificeerd te worden. In de tweede fase moet beoordeeld worden of reden bestaat het bedrag aan te passen met het oog op de billijkheid, gelet op alle omstandigheden van het geval en met name gelet op de door de ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.