Einde inhoudsopgave
Verordening (EG) Nr. 437/2003 betreffende de statistische registratie van het passagiers-, vracht- en postvervoer door de lucht
Bijlage II Definities en te melden statistische gegevens
Geldend
Geldend vanaf 21-08-2003
- Bronpublicatie:
31-07-2003, PbEU 2003, L 194 (uitgifte: 01-08-2003, regelingnummer: 1358/2003)
- Inwerkingtreding
21-08-2003
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
31-07-2003, PbEU 2003, L 194 (uitgifte: 01-08-2003, regelingnummer: 1358/2003)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
Na de titel boven elke definitie worden de artikelen of de tabellen van de verordening genoemd waarin naar de term is verwezen.
I. Definities en variabelen van algemeen belang
1. Communautaire luchthaven (artikelen 1 en 3)
Een bepaald terrein te land of te water in een lidstaat waarop de bepalingen van het Verdrag van toepassing zijn, dat bedoeld is om geheel of gedeeltelijk te worden gebruikt voor de aankomst, het vertrek en grondbewegingen van luchtvaartuigen en dat beschikbaar is voor commerciële luchtdiensten(zie punt 4).
2. Overheidsvlucht (artikel 1 en tabel C1)
Elke vlucht die wordt uitgevoerd voor militaire, douane-, politie- of andere wetshandhavingsdiensten van een land.
Elke vlucht die door de autoriteiten van een land als ‘overheidsvlucht’ wordt gemeld.
De uitdrukking ‘met uitzondering van vluchten door staatsluchtvaartuigen’ in artikel 1 moet worden gelezen als ‘met uitzondering van overheidsvluchten’.
3. Passagierseenheid (artikel 3, leden 2, 4 en 5)
Eén passagierseenheid is gelijk aan één passagier of aan 100 kg vracht en post.
Voor het opstellen van de lijst van communautaire luchthavens(zie punt 1)als bedoeld in artikel 3, lid 2, en voor de overgangsperiode als bedoeld in artikel 3, leden 4 en 5, wordt bij de berekening van drempels waarbij gebruik wordt gemaakt van ‘passagierseenheden’ bij communautaire luchthavens(zie punt 1), het totaal aantal vervoerde passagiers(zie punt 16)plus het totaal aantal direct doorreizende passagiers(zie punt 18)(één keer geteld) plus de totale geladen of geloste vracht en post(zie punt 17)in aanmerking genomen.
4. Commerciële luchtdienst (artikel 1 en tabellen A1, B1 en C1)
Een vlucht of een reeks vluchten voor het openbaar vervoer van passagiers en/of van vracht en post, tegen vergoeding of huur.
De luchtdienst kan geregeld(zie punt 5)of niet-geregeld(zie punt 6)zijn.
5. Geregelde luchtdienst (tabellen A1 en B1)
Een commerciële luchtdienst(zie punt 4) die wordt geëxploiteerd volgens een gepubliceerde dienstregeling of met een zodanige regelmatige frequentie dat een gemakkelijk herkenbare systematische reeks vluchten wordt gevormd.
Omvat extra vluchten die worden ingelegd als gevolg van overloopverkeer van geregelde vluchten.
6. Niet-geregelde luchtdienst (tabellen A1 en B1)
Een commerciële luchtdienst(zie punt 4) die niet onder de geregelde luchtdienst(zie punt 5) valt.
7. Passagiersluchtdienst (tabellen A1 en B1)
Geregelde(zie punt 5)of niet-geregelde luchtdienst(zie punt 6) uitgevoerd door luchtvaartuigen die een of meer betalende passagiers vervoeren en alle vluchten die in de gepubliceerde dienstregeling als open voor passagiers zijn opgenomen.
Omvat vluchten die zowel betalende passagiers als betalende vracht en post vervoeren.
8. Vracht- en postluchtdienst (tabellen A1 en B1)
Geregelde(zie punt 5) of niet-geregelde luchtdienst(zie punt 6) uitgevoerd door luchtvaartuigen die betalende ladingen andere dan betalende passagiers, d.w.z. vracht en post, vervoeren.
Omvat niet de vluchten die een of meer betalende passagiers vervoeren en de vluchten die in de gepubliceerde dienstregeling als open voor passagiers zijn opgenomen.
9. Luchtvaartmaatschappij (commerciële luchtvervoersonderneming) (tabellen A1, B1 en C1)
Een luchtvervoersonderneming met een geldige exploitatievergunning voor commerciële vluchten(zie punt 13).
Wanneer luchtvaartmaatschappijen een joint venture of een andere overeenkomst zijn aangegaan waarbij twee of meer luchtvaartmaatschappijen afzonderlijk verantwoordelijk zijn voor het aanbod en de verkoop van luchtvervoersproducten voor een vlucht of combinatie van vluchten, wordt de luchtvaartmaatschappij gemeld die de vlucht feitelijk uitvoert.
II. Definities en variabelen van belang voor tabel A1 (etappes)
10. Etappe (tabel A1)
De beweging van een vliegtuig van de start tot de volgende landing.
11. Passagiers aan boord (tabel A1)
Alle passagiers aan boord van het luchtvaartuig bij de landing op de luchthaven van aangifte of bij de start op de luchthaven van aangifte.
Alle betalende en niet-betalende passagiers aan boord van een luchtvaartuig tijdens een etappe(zie punt 10).
Omvat direct doorreizende passagiers(zie punt 18)(bij aankomst en vertrek geteld).
12. Vracht en post aan boord (tabel A1)
Alle vracht en post aan boord van het luchtvaartuig bij de landing op de luchthaven van aangifte of bij de start op de luchthaven van aangifte.
Alle vracht en post aan boord van een luchtvaartuig tijdens een etappe(zie punt 10).
Omvat direct doorreizende vracht en post(zie punt 18)(bij aankomst en vertrek geteld).
Omvat expresdiensten en diplomatieke post.
Omvat niet de reizigersbagage.
13. Commerciële vlucht (tabel A1)
Een vlucht voor het openbaar vervoer van passagiers en/of van vracht en post, tegen vergoeding of huur.
In tabel A1 worden de commerciële vluchten samengevoegd voor de berekening van de andere ‘indicatorvelden’ (‘Passagiers aan boord(zie punt 11)’, ‘Vracht en post aan boord(zie punt 12)’ en ‘Beschikbare passagiersstoelen(zie punt 14)’).
14. Beschikbare passagiersstoelen (tabel A1)
Het totaal aantal zitplaatsen dat op een etappe(zie punt 10) tussen twee luchthavens te koop wordt aangeboden.
Op een etappe(zie punt 10)mag het totale aantal betalende passagiers het totale aantal te koop aangeboden passagiersstoelen niet overtreffen.
Omvat stoelen die op een etappe al verkocht zijn, m.a.w. die door direct doorreizende passagiers(zie punt 18)zijn bezet.
Omvat niet de stoelen die feitelijk niet voor het vervoer van passagiers beschikbaar zijn wegens beperkingen van het maximale brutogewicht.
Indien informatie niet op deze basis beschikbaar is, wordt een van de volgende schattingen in volgorde van voorkeur (van meer tot minder adequaat) verstrekt:
- 1.
de specifieke inrichting van het luchtvaartuig uitgedrukt in aantal beschikbare passagiersstoelen in het luchtvaartuig (gekenmerkt door het registratienummer van het luchtvaartuig);
- 2.
de gemiddelde inrichting van het luchtvaartuig uitgedrukt in gemiddeld aantal beschikbare passagiersstoelen voor het type luchtvaartuig voor de luchtvaartmaatschappij;
- 3.
de gemiddelde inrichting van het luchtvaartuig uitgedrukt in gemiddeld aantal beschikbare passagiersstoelen voor het type luchtvaartuig.
III. Definities en variabelen van belang voor tabel B1 (herkomst/bestemming van de vlucht) en tabel C1 (luchthavens)
15. Herkomst/bestemming van de vlucht (tabel B1)
Verkeer op een commerciële luchtdienst(zie punt 4) gekenmerkt door hetzelfde vluchtnummer, onderverdeeld naar luchthavenpaar bestaande uit de luchthaven van vertrek en de luchthaven van bestemming van de betrokken vlucht.
Bij passagiers, vracht of post waarvan niet bekend is waar zij aan boord zijn gekomen, wordt uitgegaan van de herkomst van het luchtvaartuig; indien niet bekend is waar zij van boord zullen gaan, wordt uitgegaan van de bestemming van het luchtvaartuig.
16. Vervoerde passagiers (tabellen B1 en C1)
Alle passagiers op een bepaalde vlucht (met hetzelfde vluchtnummer) slechts een keer geteld en niet herhaaldelijk bij elke etappe van die vlucht.
Alle betalende en niet-betalende passagiers wier reis op de luchthaven van aangifte begint of eindigt en doorreizende passagiers die de vlucht op de luchthaven van aangifte aanvatten of verlaten.
Omvat niet direct doorreizende passagiers(zie punt 18).
17. Geladen of geloste vracht en post (tabellen B1 en C1)
Alle vracht en post die in een luchtvaartuig wordt geladen of daaruit wordt gelost.
Omvat expresdiensten en diplomatieke post.
Omvat niet de reizigersbagage.
Omvat niet direct doorreizende vracht en post.
18. Direct doorreizende passagiers (tabel C1)
Reizigers die, na een korte tussenlanding, hun reis voortzetten met hetzelfde luchtvaartuig op een vlucht met hetzelfde vluchtnummer als de vlucht waarmee zij aankomen.
Voor de totale luchthavenstatistieken en voor de berekening van de passagierseenheden(zie punt 3) worden direct doorreizende passagiers slechts een keer geteld.
Passagiers die wegens technische problemen van luchtvaartuig veranderen maar hun reis voortzetten op een vlucht met hetzelfde vluchtnummer worden als direct doorreizende passagiers geteld.
Op sommige vluchten met tussenlandingen verandert het vluchtnummer op een luchthaven om de verandering tussen een inkomende en een uitgaande vlucht aan te geven. Een voorbeeld is een vlucht van Barcelona naar Hamburg waar de vlucht naar Frankfurt wordt voortgezet alvorens naar Barcelona terug te keren. Wanneer passagiers voor een tussenbestemming in een dergelijke situatie hun reis met hetzelfde luchtvaartuig voortzetten, worden zij als direct doorreizende passagiers geteld.
19. Totale commerciële vliegtuigbewegingen (tabel C1)
Alle starts en landingen van vluchten die tegen betaling of huur worden uitgevoerd.
Omvat commerciële luchtdiensten(zie punt 4) en commerciële algemene luchtvaartactiviteiten.
20. Totale vliegtuigbewegingen (tabel C1)
Alle starts en landingen van luchtvaartuigen.
Omvat totale commerciële vliegtuigbewegingen(zie punt 19)en niet-commerciële algemene luchtvaartactiviteiten.
Omvat niet de overheidsvluchten(zie punt 2).
Omvat niet doorstartlandingen, doorgeschoten landingen en mislukte aanvluchten.