Verordening (EU) Nr. 584/2010 tot uitvoering van Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de vorm en inhoud van de gestandaardiseerde kennisgeving en icbe-verklaring, het gebruik van elektronische communicatie tussen bevoegde autoriteiten voor kennisgevingsdoeleinden, alsook procedures voor onderzoeken en verificaties ter plaatse en de uitwisseling van informatie tussen bevoegde autoriteiten
Aanhef
Geldend
Geldend vanaf 30-07-2010
- Bronpublicatie:
01-07-2010, PbEU 2010, L 176 (uitgifte: 10-07-2010, regelingnummer: 584/2010)
- Inwerkingtreding
30-07-2010
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-07-2010, PbEU 2010, L 176 (uitgifte: 10-07-2010, regelingnummer: 584/2010)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
(voor de EER relevante tekst)
Verordening van de Commissie van 1 juli 2010 tot uitvoering van Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad wat betreft de vorm en inhoud van de gestandaardiseerde kennisgeving en icbe-verklaring, het gebruik van elektronische communicatie tussen bevoegde autoriteiten voor kennisgevingsdoeleinden, alsook procedures voor onderzoeken en verificaties ter plaatse en de uitwisseling van informatie tussen bevoegde autoriteiten
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gelet op het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gelet op Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's) (1), en met name op artikel 95, lid 2, onder a), b) en c), artikel 101, lid 9, en artikel 105,
Overwegende hetgeen volgt:
- (1)
Krachtens Richtlijn 2009/65/EG beschikt de Commissie over uitvoeringsbevoegdheden voor het specificeren en harmoniseren van bepaalde aspecten van de nieuwe kennisgevingsprocedure voor de verhandeling van rechten van deelneming in een icbe in een lidstaat van ontvangst van de icbe. Een dergelijke harmonisatie moet de bevoegde autoriteiten de nodige zekerheid bieden over de praktische implicaties van de nieuwe eisen en ertoe bijdragen dat de nieuwe procedure soepel functioneert.
- (2)
Om de kennisgevingsprocedure te vergemakkelijken, is het noodzakelijk de vorm en inhoud van de door een icbe te gebruiken standaardmodel voor de kennisgeving te specificeren, alsook de vorm en inhoud van de door de bevoegde autoriteiten van de lidstaten te gebruiken verklaring ter bevestiging dat de icbe aan de in Richtlijn 2009/65/EG gestelde voorwaarden voldoet. De lidstaten moeten zowel de kennisgeving als de verklaring elektronisch kunnen doorgeven.
- (3)
Aangezien Richtlijn 2009/65/EG tot doel heeft te garanderen dat een icbe haar rechten van deelneming in andere lidstaten kan verhandelen, en dat de verwezenlijking van dit doel afhangt van een kennisgevingsprocedure die op een betere communicatie tussen de bevoegde autoriteiten van de lidstaten is gebaseerd, moet een gedetailleerde procedure voor elektronische doorzending van het kennisgevingsdossier tussen bevoegde autoriteiten worden ingesteld.
- (4)
Krachtens Richtlijn 2009/65/EG zijn de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe verplicht na te gaan of het kennisgevingsdossier volledig is voordat zij het volledige dossier doorgeven aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat waarin de icbe voornemens is haar rechten van deelneming te verhandelen. Overeenkomstig Richtlijn 2009/65/EG heeft een icbe ook het recht haar rechten van deelneming in een lidstaat van ontvangst te verhandelen zodra de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe het volledige kennisgevingsdossier hebben bezorgd aan de bevoegde autoriteiten van de lidstaat waarin de icbe voornemens is haar rechten van deelneming te verhandelen. In het belang van de rechtszekerheid is het nodig te bepalen wanneer de doorzending van het volledige kennisgevingsdossier wordt geacht te hebben plaatsgevonden. Bovendien zijn de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe volgens de procedure voor het gebruik van elektronische communicatie verplicht ervoor te zorgen dat de doorzending van de volledige documentatie heeft plaatsgevonden voordat zij overeenkomstig artikel 93, lid 3, van Richtlijn 2009/65/EG de icbe in kennis stellen van de doorzending. Er is ook nood aan procedures voor het aanpakken van technische problemen die zich voordoen tijdens de doorzending van het kennisgevingsdossier tussen de bevoegde autoriteiten van de lidstaat van herkomst van de icbe en van de lidstaat van ontvangst van de icbe.
- (5)
Om de doorzending van het kennisgevingsdossier te vereenvoudigen en om rekening te houden met zowel technische vernieuwingen als met de mogelijkheid om meer geavanceerde elektronische communicatiesystemen te ontwikkelen, mogen de bevoegde autoriteiten samenwerkingsregelingen treffen om de elektronische mededeling van het kennisgevingsdossier te verbeteren, met name op het vlak van systeembeveiliging en het gebruik van encryptiemechanismen. De bevoegde autoriteiten dienen tevens de regelingen voor elektronische communicatie binnen het Comité van Europese effectenregelgevers te coördineren.
- (6)
Bij Richtlijn 2009/65/EG zijn de lidstaten verplicht de nodige administratieve en organisatorische maatregelen te nemen om samenwerking te vergemakkelijken. Een nauwere samenwerking tussen de bevoegde autoriteiten moet garanderen dat icbe's en beheermaatschappijen die icbe's beheren, aan Richtlijn 2009/65/EG voldoen, en moet de goede werking van de interne markt alsook een hoog niveau van beleggersbescherming waarborgen.
- (7)
Krachtens Richtlijn 2009/65/EG kunnen de bevoegde autoriteiten van een lidstaat om de medewerking van de bevoegde autoriteiten van een andere lidstaat verzoeken bij toezichtactiviteiten of voor een onderzoek of verificatie ter plaatse op het grondgebied van laatstgenoemde autoriteiten. Met name in situaties waarin een icbe wordt beheerd door een beheermaatschappij die in een andere lidstaat is gevestigd, is het van wezenlijk belang samenwerkingsmechanismen tussen bevoegde autoriteiten in te stellen, alsmede gedetailleerde procedures die moeten worden toegepast wanneer een bevoegde autoriteit een onderzoek of verificatie ter plaatse moet verrichten van een entiteit of persoon die in een andere lidstaat is gevestigd.
- (8)
Een bevoegde autoriteit moet het recht hebben de medewerking van andere bevoegde autoriteiten te vragen met betrekking tot aangelegenheden die onder haar toezichthoudende verantwoordelijkheden vallen. De aangezochte autoriteit dient bijstand te verlenen zelfs indien de onderzochte gedraging in haar eigen rechtsgebied niet als een overtreding wordt beschouwd. De aangezochte autoriteit mag alleen bijstand weigeren in de in artikel 101, lid 6, van Richtlijn 2009/65/EG vermelde gevallen.
- (9)
Bij Richtlijn 2009/65/EG is bepaald dat de bevoegde autoriteiten van de lidstaten elkaar onmiddellijk moeten voorzien van alle gegevens die nodig zijn voor de uitoefening van hun taken. Het is daarom passend gedetailleerde voorschriften vast te stellen voor de regelmatige uitwisseling van informatie en voor de uitwisseling van informatie zonder voorafgaand verzoek.
- (10)
Om te garanderen dat de bij Richtlijn 2009/65/EG en bij deze verordening vastgestelde verplichtingen met ingang van dezelfde datum van toepassing zijn, dient deze verordening van toepassing te zijn vanaf dezelfde datum als de nationale maatregelen tot omzetting van Richtlijn 2009/65/EG.
- (11)
Bij het Comité van Europese effectenregelgevers, dat bij Besluit 2009/77/EG van de Commissie (2) is ingesteld, is technisch advies ingewonnen.
- (12)
De in deze verordening vervatte maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het Europees Comité voor het effectenbedrijf,
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD: