Einde inhoudsopgave
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/3.4
3.4 Functiebenaming, functieomschrijving, functie-eisen en functiewaarden
mr. R.F. Kötter, datum 30-09-2010
- Datum
30-09-2010
- Auteur
mr. R.F. Kötter
- JCDI
JCDI:ADS389645:1
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht (V)
Voetnoten
Voetnoten
Uitgangspunt 22 van de NVP Sollicitatiecode (2009).
Zie in dit verband ook de uitgangspunten 1.1 en 12 van de NVP Sollicitatiecode (2009). Zie ook het eindrapport van de Commissie Selectieprocedure, Sociale Zaken, Verslagen en rapporten 1977-5, Een sollicitant is ook een mens, 's-Gravenhage, november 1977, pag. 23.
HvJ EG 17 oktober 1989, zaak 109/88 (Danfoss), JUR.1989, p. 31-99, SEW 1992, p. 183 (m.nt. S. Prechal). Zie voorts de CGB-oordelen van 2 april 1996 (1996-20), 27 augustus 2007 (2007-158), 7 juli 2008 (2008-79) en 24 juli 2008 (2008-99). In hoofdstuk 6 van dit boek wordt gelijke behandeling bij werving en selectie afzonderlijk aan de orde gesteld.
Een duidelijke functieomschrijving is in het belang van de sollicitant, omdat dit hem informatie verschaft over een veelheid van voor hem belangrijke zaken. Volgens de NVP Sollicitatiecode dienen we daarbij met name te denken aan opleiding, kennis en ervaring, gedrag en persoonlijke kwaliteiten.1 Om tot een duidelijke functieomschrijving te komen, verdient het aanbeveling de functie voor de start van de werving te analyseren. Volgens de Commissie Selectieprocedure is dit ook in het belang van de arbeidsorganisatie, omdat door het duidelijk omschrijven van de functie een goede afbakening van taken en verantwoordelijkheden plaatsvindt, hetgeen ook de doelmatigheid bevordert. Deze eis houdt tevens in dat een werkgever tijdens de werving en selectie geen aanvullende functie-eisen mag stellen.2
Met de commissie ben ik van mening dat een duidelijke omschrijving van de functieeisen het vertrekpunt is voor een objectieve beoordeling van de sollicitant en hiermee de basis vormt voor een eerlijke kans op aanstelling. Hierbij kan ook worden verwezen naar diverse oordelen van de Commissie Gelijke Behandeling, waarin is voortgebouwd op jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen over de noodzaak van doorzichtigheid van procedures ter voorkoming van ongelijke behandeling.3 Tevens is het mogelijk om een overmaat aan sollicitanten te voorkomen door in de advertentietekst niet te volstaan met globale functie-eisen, maar door meer gespecificeerde functie-eisen op te nemen. Welbeschouwd vindt hierdoor reeds in de wervingsfase een eerste selectie plaats.