Einde inhoudsopgave
Gedelegeerde Verordening (EU) 2019/1122 tot aanvulling van Richtlijn 2003/87/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de werking van het EU-register
Artikel 30 Schorsing van de toegang tot rekeningen
Geldend
Geldend vanaf 30-12-2023
- Bronpublicatie:
25-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2904 (uitgifte: 29-12-2023, regelingnummer: 2023/2904)
- Inwerkingtreding
30-12-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
25-10-2023, PbEU L 2023, 2023/2904 (uitgifte: 29-12-2023, regelingnummer: 2023/2904)
- Vakgebied(en)
Milieurecht / Lucht
1.
Een administrateur kan de toegang van een gemachtigde vertegenwoordiger tot elke rekening of verificateur in het register of tot processen waartoe die gemachtigde vertegenwoordiger normaal toegang heeft, schorsen als de administrateur goede redenen heeft om aan te nemen dat de gemachtigde vertegenwoordiger:
- a)
heeft gepoogd toegang te verkrijgen tot rekeningen of processen waarvoor hij geen machtiging bezit;
- b)
herhaaldelijk heeft gepoogd toegang tot een rekening of proces te verkrijgen via een niet-correcte gebruikersnaam of een niet-correct wachtwoord, of
- c)
heeft gepoogd de beveiliging, beschikbaarheid, integriteit of vertrouwelijkheid van het EU-register of van de daarin verwerkte of opgeslagen gegevens, te ondermijnen.
2.
Een administrateur kan alle toegang van gemachtigde vertegenwoordigers tot een specifieke rekening of een verificateur schorsen als aan een van de volgende voorwaarden is voldaan:
- a)
de rekeninghouder is overleden of bestaat niet meer als rechtspersoon;
- b)
de rekeninghouder heeft de vergoedingen niet betaald;
- c)
de rekeninghouder heeft de op de rekening toepasselijke voorwaarden geschonden;
- d)
de rekeninghouder heeft niet ingestemd met de wijzigingen in de voorwaarden die door de nationale administrateur of de centrale administrateur zijn vastgesteld;
- e)
de rekeninghouder heeft nagelaten wijzigingen in de rekeninggegevens te melden of heeft geen bewijzen verstrekt met betrekking tot wijzigingen in de rekeninggegevens of tot nieuwe vereisten voor de rekeninggegevens;
- f)
de rekeninghouder heeft zich niet gehouden aan de eis van de lidstaat dat een gemachtigde vertegenwoordiger een permanente verblijfplaats heeft in de lidstaat van de nationale administrateur;
- g)
de rekeninghouder heeft zich niet gehouden aan de eis van de lidstaat dat de rekeninghouder een permanente verblijfplaats of registratie heeft in de lidstaat van de administrateur van de rekening.
3.
Een administrateur kan de toegang van alle gemachtigde vertegenwoordigers tot een specifieke rekening of verificateur schorsen in elk van de volgende gevallen:
- a)
voor ten hoogste vier weken als de administrateur goede redenen heeft om aan te nemen dat de rekening werd of zal worden gebruikt voor fraude, witwassen, terrorismefinanciering, corruptie of andere ernstige strafbare feiten. In dit geval zijn bepalingen van artikel 67 van overeenkomstige toepassing. In opdracht van de financiële inlichtingeneenheid kan de periode worden verlengd;
- b)
op grond van en overeenkomstig nationale rechtsvoorschriften waarmee een rechtmatig doel wordt nagestreefd.
4.
De nationale administrateur kan de toegang van gemachtigde vertegenwoordigers tot bepaalde rekeningen of verificateurs volledig schorsen als hij van mening is dat de opening van die rekening of de registratie van die verificateur overeenkomstig artikel 19 had moeten worden geweigerd of dat de rekeninghouder niet langer aan de voorwaarden voor de opening van de rekening voldoet.
5.
De nationale administrateur kan de toegang van gemachtigde vertegenwoordigers tot alle rekeningen van een rekeninghouder schorsen indien hij verneemt dat de rekeninghouder een insolventieprocedure doorloopt. Deze schorsing kan worden gehandhaafd tot de nationale administrateur officiële informatie ontvangt over wie het recht heeft de rekeninghouder te vertegenwoordigen en de gemachtigde vertegenwoordigers worden bevestigd of nieuwe gemachtigde vertegenwoordigers worden benoemd overeenkomstig artikel 21.
6.
De administrateur van de rekening maakt de schorsing onmiddellijk ongedaan wanneer voor de situatie die aanleiding gaf tot de schorsing, een oplossing is gevonden.
7.
De rekeninghouder of rekeningvertegenwoordiger kan tegen de schorsing van zijn toegang overeenkomstig de leden 1 tot en met 3 binnen dertig kalenderdagen bezwaar maken bij de bevoegde autoriteit of de desbetreffende autoriteit krachtens de nationale wetgeving, die vervolgens, met inachtneming van de nationale rechtsvoorschriften waarmee een rechtmatig, met deze verordening verenigbaar doel wordt nagestreefd en die evenredig zijn, hetzij de nationale administrateur opdracht geeft de toegang te herstellen, hetzij de schorsing met een met redenen omkleed besluit bekrachtigt.
8.
De bevoegde autoriteit of de Commissie kan de nationale administrateur of de centrale administrateur ook opdragen tot schorsing over te gaan op grond van een van de in de leden 1 tot en met 5 genoemde redenen.
9.
Een nationale rechtshandhavingsautoriteit van de lidstaat van de administrateur kan de administrateur ook verzoeken tot schorsing over te gaan op grond van en overeenkomstig de nationale wetgeving.
10.
Wanneer de houder van een exploitantrekening wegens een schorsing overeenkomstig dit artikel in de tien werkdagen vóór de respectievelijk in artikel 12, lid 3, en artikel 30 sexies, lid 2, van Richtlijn 2003/87/EG vastgestelde uiterste datum voor inlevering nog niet aan zijn of haar inleveringsverplichtingen heeft kunnen voldoen, levert de nationale administrateur, als de rekeninghouder daarom verzoekt, het door de rekeninghouder opgegeven aantal emissierechten in.
11.
Als een rekening waartoe de toegang is geschorst een positief saldo aan emissierechten te zien geeft, kan de bevoegde autoriteit of de betrokken rechtshandhavingsautoriteit, in overeenstemming met de toepasselijke bepalingen in de nationale wetgeving, de nationale administrateur opdracht geven de emissierechten onmiddellijk over te dragen naar de betrokken nationale rekening of de rekening de status ‘in afwachting van afsluiting’ te geven.