M en R 2018/46
De herstructurering van de N280 Roermond is aan te merken als een wijziging van een autoweg in de zin van het Besluit mer. Voor de toepassing van de mer-regelgeving heeft die herstructurering niet als één activiteit te gelden tezamen met het project N280-west, wegvak Leudal. Daartoe is – gezien het Europese recht – onder meer van belang dat er naar verwachting geen sprake is van cumulatieve milieueffecten. De vormvrije mer-beoordeling is na de ontwerpbestemmingsplanfase verricht, hetgeen niet ontoelaatbaar is. Wel had de mogelijkheid moeten worden geboden tot geven van een reactie.
ABRvS 24-01-2018, ECLI:NL:RVS:2018:224, m.nt. M.A.A. Soppe
- Instantie
Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State
- Datum
24 januari 2018
- Magistraten
Slump, Van Altena en Van Heijningen
- Zaaknummer
201706384/1/R6
- Noot
M.A.A. Soppe
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS928468:1
- Vakgebied(en)
Bestuursrecht algemeen (V)
- Brondocumenten
ECLI:NL:RVS:2018:224, Uitspraak, Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, 24‑01‑2018
- Wetingang
(Art. 7.2 Wm, Besluit mer (onderdeel C, 1.3, en onderdeel D, 1.1 en 1.2, van de bijlage))
Essentie
De herstructurering van de N280 Roermond is aan te merken als een wijziging van een autoweg in de zin van het Besluit mer. Voor de toepassing van de mer-regelgeving heeft die herstructurering niet als één activiteit te gelden tezamen met het project N280-west, wegvak Leudal. Daartoe is – gezien het Europese recht – onder meer van belang dat er naar verwachting geen sprake is van cumulatieve milieueffecten. De vormvrije mer-beoordeling is na de ontwerpbestemmingsplanfase verricht, hetgeen niet ontoelaatbaar is. Wel had de mogelijkheid moeten worden geboden tot geven van een reactie.
Samenvatting
De N280 is geen autosnelweg als ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.