Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2022/1925 over betwistbare en eerlijke markten in de digitale sector, en tot wijziging van Richtlijnen (EU) 2019/1937 en (EU) 2020/1828 (digitalemarktenverordening)
Artikel 16 Inleiding van een marktonderzoek
Geldend
Geldend vanaf 01-11-2022
- Bronpublicatie:
14-09-2022, PbEU 2022, L 265 (uitgifte: 12-10-2022, regelingnummer: 2022/1925)
- Inwerkingtreding
01-11-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
14-09-2022, PbEU 2022, L 265 (uitgifte: 12-10-2022, regelingnummer: 2022/1925)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Marktintegratie
Vermogensrecht / Europees vermogensrecht
Verbintenissenrecht / Algemeen
Informatierecht / ICT-recht
1.
Wanneer de Commissie voornemens is een marktonderzoek uit te voeren met het oog op de eventuele vaststelling van besluiten op grond van de artikelen 17, 18 en 19, stelt zij een besluit tot inleiding van een marktonderzoek vast.
2.
Niettegenstaande lid 1 kan de Commissie haar onderzoeksbevoegdheden uit hoofde van deze verordening uitoefenen alvorens op grond van dat lid een marktonderzoek in te leiden.
3.
In het in lid 1 bedoelde besluit wordt het volgende vermeld:
- a)
de datum van inleiding van het marktonderzoek;
- b)
de beschrijving van de kwestie waarop het marktonderzoek betrekking heeft;
- c)
het doel van het marktonderzoek.
4.
De Commissie kan een door haar afgesloten marktonderzoek heropenen indien:
- a)
er een materiële wijziging optreedt in de feiten waarop een op grond van artikel 17, 18 of 19 vastgesteld besluit berust, of
- b)
het op grond van artikel 17, 18 of 19 vastgesteld besluit berust op onvolledige, onjuiste of misleidende informatie.
5.
De Commissie kan een of meer nationale bevoegde autoriteiten verzoeken haar te helpen bij haar marktonderzoek.