Regeling Yakovlev-52-vliegtuigen
Bijlage 2
Geldend
Geldend vanaf 23-08-2013
- Bronpublicatie:
20-08-2013, Stcrt. 2013, 23624 (uitgifte: 22-08-2013, regelingnummer: IENM/BSK-2013/153021)
- Inwerkingtreding
23-08-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
20-08-2013, Stcrt. 2013, 23624 (uitgifte: 22-08-2013, regelingnummer: IENM/BSK-2013/153021)
- Vakgebied(en)
Vervoersrecht / Luchtvervoer
Verkeersrecht / Bijzondere onderwerpen
bedoeld in artikel 5, tweede lid, onderdeel b, van de Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen
SYLLABUS OPLEIDING YAK-52 TYPE BEVOEGDVERKLARING EN VAARDIGHEIDSTOETS | JANUARI 2013 |
Opleiding en vaardigheidstoets Yak-52 type bevoegdverklaring
Inhoudsopgave
- A.
— ALGEMEEN
— UITVOERING VAN DE VAARDIGHEIDSTOETS
- B.
SPECIFIEKE EISEN VOOR DE YAK-52 TYPEBEVOEGDVERKLARING
- 1.
Slagingscriteria
- 2.
Toegestane afwijkingen bij de vaardigheidstoets
- 3.
Inhoud van de opleiding en de vaardigheidstoets
- C.
SCHEMA OPLEIDING EN VAARDIGHEIDSTOETS YAK-52 TYPEBEVOEGDVERKLARING
- 1.
SECTION 1: Departure
- 2.
SECTION 2: Airwork (VFR)
- 3.
SECTION 3: Arrivals and landings
- 4.
SECTION 4: Abnormal and emergency procedures
A. Algemeen
- 1)
De syllabus is ten behoeve van de afgifte, verlenging of hernieuwde afgifte van een Yak-52 typebevoegdverklaring als bedoeld in artikel 1 van de Regeling Yakovlev-52 vliegtuigen.
- 2)
Het doel van de opleiding voor de Yak-52 typebevoegdverklaring is het aanleren van kennis en vaardigheden om een vlieger in staat te stellen een veilige basisoperatie uit te voeren met de Yak-52. De opleiding omvat een kennismaking met basic aerobatic manoeuvres maar is geen vervanging voor een gedegen aerobatic training.
- 3)
Als leidraad voor de opleiding en de vaardigheidstoets geldt deze syllabus.
- 4)
De instructie vindt uitsluitend op het vliegtuig plaats en er zal geen gebruik worden gemaakt van OTD (Other Training Devices), FTD (Flight Training Device) of FSS (Full Flight Simulator).
- 5)
Het schema in onderdeel C is gebaseerd op het S.C. Aerostar S.A Official Translation Yak-52 Flight Manual en Yak-52 Pilot's Operating Handbook (door E.A. Korovin Moscow USSR DOSAAF Publishing 1987).
- 6)
De opleiding voor de Yak-52 typebevoegdverklaring bevat alle in het schema in onderdeel C genoemde onderdelen, met dien verstande dat die onderdelen waarbij een D (Demo) staat niet door de kandidaat hoeven te worden uitgevoerd, maar wel door de instructeur gedemonstreerd moeten te worden.
Uitvoering van de vaardigheidstoets
- 7)
De vaardigheidstoets voor de eerste afgifte, de verlenging van de geldigheidsduur en de wederafgifte van een Yak-52 typebevoegdverklaring wordt afgenomen door een vlieginstructeur Yak-52 of geautoriseerde examinator conform de richtlijnen die gelden voor een klasse- of typebevoegdverklaring zoals omschreven in de Bijlagen 1 en 3 bij JAR 1.240 & 1.295 en/of Appendix 9 van Bijlage I bij Verordening (EG) nr. 1178/2011 (de EASA-FCL).
- 8)
Tijdens de vaardigheidstoets gaat de vlieginstructeur Yak-52 of geautoriseerde examinator na of de kandidaat over een adequaat niveau van theoriekennis over het vliegtuig beschikt en of de kandidaat in staat is het vliegtuig veilig te vliegen.
- 9)
De kandidaat vliegt vanuit de voorste stoel.
- 10)
De vlieginstructeur Yak-52 of geautoriseerde examinator mag tijdens de vaardigheidstoets geen aandeel hebben in de bediening van het vliegtuig behalve wanneer zijn tussenkomst noodzakelijk is in het belang van de veiligheid.
B. Specifieke eisen voor de Yak-52 typebevoegdverklaring
1. Slagingscriteria
- 1)
De kandidaat moet slagen voor alle items van de vaardigheidstoets. Indien een kandidaat zakt voor een item van een sectie, zakt hij voor de volledige sectie. Een kandidaat die voor meer dan een sectie zakt, moet de volledige toets op nieuw afleggen. Een kandidaat die slechts voor één sectie zakt, moet de be- treffende sectie opnieuw afleggen (herkansingstoets). Wanneer een kandidaat zakt voor een sectie van de herkansingstoets, daarbij inbegrepen die secties waarvoor hij bij een eerdere poging was geslaagd, moet hij de gehele toets opnieuw afleggen.
2. Toegestane afwijkingen bij de vaardigheidstoets
- 2)
De kandidaat dient blijk te geven van:
- a.
goed inzicht en vliegerschap, en van de vaardigheid om:
- b.
het vliegtuig binnen zijn limieten te bedienen;
- c.
alle manoeuvres soepel en nauwkeurig uit te voeren;
- d.
luchtvaartkundige kennis toe te passen, en
- e.
te allen tijde het vliegtuig onder controle te houden en te herstellen zodat de succesvolle afloop van een procedure of manoeuvre altijd is verzekerd.
- 3)
De onderstaande limieten zijn van toepassing, met een marge voor turbulente weersomstandigheden en het vlieggedrag en de prestaties van het gebruikte vliegtuig:
Hoogte: algemeen
+/- 100 voet
Volgen van grondkoersen:
+/- 5°
Snelheid:
+/- 10 kilometer per uur
3. Inhoud van de opleiding en de vaardigheidstoets
- 4)
De items aangegeven met een ‘M’ (mandatory) moeten alle behaald worden om de Yak-52 typebevoegdverklaring te verkrijgen of te verlengen; de items aangegeven met ‘O’ (optional) mogen gevraagd worden.
- 5)
De vaardigheidstoets wordt niet afgenomen door de FI die de opleiding heeft verzorgd.
C. Schema opleiding en vaardigheidstoets yak-52 type bevoegdverklaring
Course | Test | ||
---|---|---|---|
Section/Sub section | Manoeuvres/Procedures | Instructor's initials when training completed | Instructor's initials when test completed |
1.1 | Pre-flight including: Performance, Documentation, Mass and Balance and Limits | O | |
1.2 | Pre-start checks External/internal | M | |
1.3 | Engine starting: Normal/Malfunctions | M | |
1.4 | Taxiing, Use of Brakes, and Castering Nose wheel | M | |
1.5 | Pre-departure checks: Engine run-up | M | |
1.6 | Take-off procedure: | M | |
1.7 | Climbing: | M |
Course | Test | ||
---|---|---|---|
Section/Sub section | Manoeuvres/Procedures | Instructor's initials when training completed | Instructor's initials when test completed |
2.1 | Straight and level flight at various airspeeds including flight at critically low airspeed with and without flaps | O | |
2.2 | Steep turns 360° left and right | O | |
2.3 | Stalls and recovery: | ||
2.3.1 | Approach to stall clean | O | |
2.3.2 | Approach to the stall in landing configuration idle power | O | |
2.3.3 | Approach to stall in landing configuration with power, | O | |
2.3.4 | Approach to stall in descending turn with bank with approach configuration with power, | M | |
2.3.5 | Approach to the stall climb with power | O | |
2.3.6 | Approach to stall climbing turn with climb power | O | |
2.3.7 | Clean stall | M | |
2.3.8 | Stall in landing configuration | M | |
2.3.9 | Dynamic stall | M | |
2.4 | Spins and recovery: | ||
2.4.1 | Incipient spin | M | |
2.4.2 | Normal spin | M | |
2.4.3 | Flat spin | O | |
2.4.4 | Inverted spin | D | O |
2.5 | Unusual attitude recovery | ||
2.5.1 | Nose high, nose low erect | M | |
2.5.2 | Nose high, nose low inverted | M | |
2.7 | Aerobatic manoeuvers: | ||
2.7.1 | Chandelle | O | |
2.7.2 | Aileron roll | O | |
2.7.3 | Barrel roll | O | |
2.7.4 | Looping | O | |
2.7.5 | Clover leaf | O | |
2.7.6 | Cuban eight | O | |
2.7.7 | Reverse Cuban eight | O | |
2.7.8 | Immelman | O | |
2.7.9 | Split S | O |
Course | Test | ||
---|---|---|---|
Section/Sub section | Manoeuvres/Procedures | Instructor's initials when training completed | Instructor's initials when test completed |
3.1 | Normal landing | M | |
3.2 | Engine failure in circuit, and/or during aerobatics | M | |
3.3 | Crosswind landing (if suitable conditions) | O | |
3.4 | Approach and landing with idle power | O | |
3.5 | Go-around from minimum height | O | |
3.6 | Circuit touch and goes | O |
Course | Test | ||
---|---|---|---|
Section/Sub section | Manoeuvres/Procedures | Instructor's initials when training completed | Instructor's initials when test completed |
4.1 | Engine failure after takeoff | M | |
4.2 | Flapless landing | M | |
4.3 | Engine failure during inverted flight | O | |
4.4 | Low oil pressure | O | |
4.5 | Low fuel pressure | O | |
4.6 | Engine jars | O | |
4.7 | Propeller overspeed | O | |
4.8 | In-flight fire | O | |
4.9 | Landing gear emergency extension | O | |
4.10 | Radio failure | O | |
4.11 | Generator failure | O | |
4.12 | Airspeed malfunction | O | |
4.13 | Altimeter malfunction | O | |
4.14 | Vertical speed indicator malfunction | O | |
4.15 | Bail out by parachute (simulated) | O |