Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) nr. 600/2014 betreffende markten in financiële instrumenten en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 648/2012
Artikel 36 Niet-discriminerende toegang tot een handelsplatform
Geldend
Geldend vanaf 28-03-2024
- Bronpublicatie:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Inwerkingtreding
28-03-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-02-2024, PbEU L 2024, 2024/791 (uitgifte: 08-03-2024, regelingnummer: 2024/791)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1.
Onverminderd artikel 8 van Verordening (EU) nr. 648/2012 biedt een handelsplatform desgevraagd op niet-discriminerende en transparante basis transactiestromen (trade feeds) aan, onder meer met betrekking tot toegangsvergoedingen, aan elke op grond van die verordening vergunde of erkende CTP die transacties in financiële instrumenten die op dat handelsplatform zijn gesloten, wenst te clearen. Dat vereiste is niet van toepassing op:
- a)
derivatencontracten die reeds onder de toegangsverplichtingen van artikel 8 van Verordening (EU) nr. 648/2012 vallen;
- b)
op de beurs verhandelde derivaten.’;
Een handelsplatform is niet door dit artikel gebonden indien het nauwe banden heeft met een CTP die kennisgeving heeft gedaan dat ze gebruik maakt van de overgangsregelingen van artikel 35, lid 5.
2.
Een verzoek om toegang tot een handelsplatform wordt door de betreffende CTP formeel ingediend bij een handelsplatform, de voor het handelsplatform bevoegde autoriteit en de voor de CTP bevoegde autoriteit.
3.
Het handelsplatform stuurt de CTP binnen drie maanden na de ontvangst van het in lid 2 bedoelde verzoek een schriftelijk antwoord, waarin ofwel toegang wordt toegestaan, op voorwaarde dat de betrokken bevoegde autoriteit toegang overeenkomstig lid 4 heeft verleend, ofwel toegang wordt geweigerd. Het handelsplatform mag een verzoek om toegang weigeren onder de voorwaarden van lid 6, punt a). Indien een handelsplatform weigert toegang te verlenen, geeft het in zijn antwoord alle redenen daarvoor op en stelt het zijn bevoegde autoriteit schriftelijk in kennis van het besluit. Indien de CTP in een andere lidstaat dan het handelsplatform is gevestigd, stuurt het handelsplatform dat schriftelijk antwoord ook naar de bevoegde autoriteit van de CTP. Het handelsplatform verleent de toegang binnen drie maanden na het verzenden van een positief antwoord op het verzoek om toegang.
4.
De bevoegde autoriteit van het handelsplatform of van de CTP verleent een CTP toegang tot een handelsplatform op voorwaarde dat die toegang geen bedreiging vormt voor de soepele en ordelijke werking van de markten, met name door liquiditeitsfragmentatie en op voorwaarde dat het handelsplatform adequate mechanismen heeft ingevoerd om liquiditeitsfragmentatie te voorkomen, en geen negatieve gevolgen heeft in termen van systeemrisico.
Indien een bevoegde autoriteit toegang weigert, deelt zij haar besluit binnen twee maanden na ontvangst van het in lid 2 bedoelde verzoek mee, en stelt zij de andere bevoegde autoriteit, het handelsplatform en de CTP in kennis van haar volledige motivering, inclusief de gegevens waarop het besluit is gebaseerd.
5.
Vervallen.
6.
De ESMA stelt ontwerpen van technische reguleringsnormen op om de volgende zaken te specificeren:
- a)
de specifieke voorwaarden waaronder een handelsplatform een verzoek om toegang kan weigeren, met inbegrip van het verwachte transactievolume, het aantal en de soort gebruikers, regelingen voor het beheer van operationeel risico en complexiteit of andere factoren die significante ongewenste risico's met zich brengen;
- b)
de omstandigheden waarin toegang moet worden verleend, inclusief de vertrouwelijkheid van de verstrekte informatie met betrekking tot financiële instrumenten gedurende de ontwikkelingsfase en de niet-discriminerende en transparante basis met betrekking tot de vergoedingen voor de toegang;
- c)
de omstandigheden waarin het verlenen van toegang de soepele en ordelijke werking van de markten zal bedreigen of negatieve gevolgen zou hebben in termen van systeemrisico;
De ESMA legt die ontwerpen van technische reguleringsnormen uiterlijk op 3 juli 2015 voor aan de Commissie.
Aan de Commissie wordt de bevoegdheid toegekend om de in de eerste alinea bedoelde technische reguleringsnormen overeenkomstig de artikelen 10 tot en met 14 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 vast te stellen.