Einde inhoudsopgave
Richtlijn 2010/13/EU betreffende de coördinatie van bepaalde wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in de lidstaten inzake het aanbieden van audiovisuele mediadiensten (richtlijn audiovisuele mediadiensten)
Artikel 22
Geldend
Geldend vanaf 05-05-2010
- Bronpublicatie:
10-03-2010, PbEU 2010, L 95 (uitgifte: 15-04-2010, regelingnummer: 2010/13/EU)
- Inwerkingtreding
05-05-2010
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
10-03-2010, PbEU 2010, L 95 (uitgifte: 15-04-2010, regelingnummer: 2010/13/EU)
- Vakgebied(en)
Bestuursrecht algemeen / Europees bestuursrecht
Informatierecht / Media
Televisiereclame en telewinkelen met betrekking tot alcoholhoudende dranken moeten aan de volgende criteria voldoen:
- a)
zij mag zich niet specifiek tot minderjarigen richten en mag in het bijzonder geen minderjarigen tonen die dit soort dranken gebruiken;
- b)
zij mag geen verband leggen tussen alcoholgebruik en een verbetering van fysieke prestaties of gemotoriseerd rijden;
- c)
zij mag niet de indruk wekken dat alcoholgebruik bijdraagt tot sociale of seksuele successen;
- d)
er mag niet in worden gesuggereerd dat alcoholhoudende dranken therapeutische kwaliteiten bezitten, dan wel een stimulerend, kalmerend of spanningsreducerend effect hebben;
- e)
zij mag geen onmatig alcoholgebruik aanmoedigen dan wel onthouding of matig alcoholgebruik in een negatief daglicht stellen;
- f)
zij mag geen nadruk leggen op het hoge alcoholgehalte van dranken als positieve eigenschap.