Einde inhoudsopgave
Akte betreffende de voorwaarden voor de toetreding van de Republiek Kroatië en de aanpassing van het Verdrag betreffende de Europese Unie, het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie en het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie
Bijlage VIII Toezeggingen van de Republiek Kroatië over de herstructurering van de Kroatische scheepsbouwindustrie (als bedoeld in artikel 36, lid 1, derde alinea, van de Toetredingsakte)
Geldend
Geldend vanaf 01-07-2013
- Bronpublicatie:
09-12-2011, PbEU 2012, L 112 (uitgifte: 24-04-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-07-2013
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
09-12-2011, Trb. 2012, 24 (uitgifte: 03-02-2012, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Europees belastingrecht / Verdragen EU
EU-recht / Algemeen
Europees belastingrecht (V)
De onder de herstructurering vallende scheepsbouwbedrijven (hierna ‘de bedrijven’) zijn:
- —
Brodograđevna industrija 3 MAJ dioničko društvo, Rijeka (hierna ‘3 MAJ’)
- —
BRODOTROGIR d.d., Trogir (hierna ‘Brodotrogir’)
- —
BRODOGRAĐEVNA INDUSTRIJA SPLIT, dioničko društvo, Split (hierna ‘Brodosplit’)
- —
BRODOSPLIT-BRODOGRADILIŠTE SPECIJALNIH OBJEKATA društvo s ograničenom odgovornošću, Split (hierna ‘BSO’)
- —
BRODOGRADILIŠTE KRALJEVICA dioničko društvo za izgradnju i popravak brodova, Kraljevica (hierna ‘Kraljevica’).
Kroatië heeft ermee ingestemd met herstructurering van deze bedrijven door de bedrijven te privatiseren door middel van een openbare aanbestedingsprocedure. De herstructureringsplannen voor deze bedrijven zijn ingediend door de inschrijvers die door de Kroatische mededingingsautoriteit en de Commissie zijn aanvaard. De herstructureringsplannen zullen worden opgenomen in de respectieve privatiseringsovereenkomsten die Kroatië met de kopers van de bedrijven zal sluiten.
In de voor elk van de bedrijven ingediende herstructureringsplannen zijn de volgende, tijdens het herstructureringsproces in acht te nemen basisvoorwaarden vermeld.
- —
Alle staatssteun die sedert 1 maart 2006 door de bedrijven is ontvangen, telt mee als herstructureringssteun. De bedrijven dragen uit hun eigen middelen bij in de kosten van het herstructureringsplan; de bijdrage vertegenwoordigt in reële termen, vrij van staatssteun, ten minste 40 % van de totale herstructureringskosten.
- —
De totale productiecapaciteit van de bedrijven neemt in vergelijking met de niveaus per 1 juni 2011 af van 471 324 gbt tot 372 346 gbt. De bedrijven verminderen hun productiecapaciteit uiterlijk twaalf maanden na de ondertekening van de privatiseringsovereenkomst. De capaciteitsvermindering geschiedt door permanente sluiting van scheepshellingen, door scheepshellingen uitsluitend voor militaire productie te bestemmen in de zin van artikel 346 VWEU en/of door het bedrijfsoppervlak te beperken. De gbt's zijn de overeenkomstig de toepasselijke OESO-regels berekende meeteenheden voor de output.
- —
De totale jaarlijkse productie van de bedrijven wordt gedurende een periode van tien jaar, die op 1 januari 2011 aanvangt, beperkt tot 323 600 gbt. De output van de bedrijven wordt beperkt tot de volgende niveaus (1):
- —
3 MAJ: 109 570 gbt
- —
Brodotrogir: 54 955 gbt
- —
Brodosplit en BSO: 132 078 gbt
- —
Kraljevica: 26 997 gbt
De bedrijven kunnen hun individuele productieplafonds in onderlinge overeenstemming herzien. Zij kunnen op basis van bindende overeenkomsten uitdrukkelijk vaststellen welk aandeel van hun individueel productiequotum (uitgedrukt in gbt) zij aan elkaar overdragen. Het totale jaarlijkse productieplafond van 323 600 gbt mag niet worden overschreden.
- —
De herstructureringsplannen vermelden voorts een aantal andere maatregelen die elk bedrijf zal nemen om op termijn opnieuw levensvatbaar te zijn.
Eventuele latere wijzigingen van de herstructureringsplannen zijn in overeenstemming met de bovenvermelde basisvoorwaarden voor het herstructureringsproces en worden ter aanvaarding aan de Commissie voorgelegd.
De bedrijven ontvangen gedurende een periode van ten minste tien jaar na de datum van ondertekening van de privatiseringsovereenkomst geen nieuwe reddingssteun of herstructureringssteun. Bij de toetreding gelast de Commissie Kroatië eventuele reddingssteun of herstructureringssteun die in strijd met deze bepaling is verleend, terug te vorderen, vermeerderd met de samengestelde rente.
De herstructureringsplannen die door de Kroatische mededingingsautoriteit en de Commissie zijn aanvaard, worden geïntegreerd in de respectieve privatiseringsovereenkomsten die Kroatië met de kopers van de bedrijven zal sluiten. De privatiseringsovereenkomsten worden ter aanvaarding aan de Commissie voorgelegd en vóór de toetreding van Kroatië ondertekend.
De Commissie ziet nauwlettend toe op de uitvoering van de herstructureringsplannen en op de nakoming van de in deze bijlage gestelde voorwaarden betreffende de hoogte van de staatssteun, de eigen bijdrage, de capaciteitsvermindering, de productieplafonds en de maatregelen die worden genomen om de bedrijven opnieuw levensvatbaar te maken.
Dit toezicht vindt gedurende de herstructureringsperiode jaarlijks plaats. Kroatië zal volledig voldoen aan alle toezichtregelingen. Met name draagt Kroatië zorg voor het volgende:
- —
Kroatië zendt de Commissie halfjaarlijkse verslagen over de herstructurering van de begunstigde bedrijven toe, uiterlijk 15 januari en 15 juli van elk jaar tot het einde van de herstructureringsperiode.
- —
De verslagen bevatten alle informatie die nodig is voor het toezicht op het herstructureringsproces, de eigen bijdrage, de capaciteitsvermindering, de productieplafonds en maatregelen om de bedrijven opnieuw gezond te maken.
- —
Tot eind 2020 brengt Kroatië uiterlijk 15 juli van elk jaar verslag uit over de jaarlijkse productie.
- —
Kroatië verplicht de begunstigde bedrijven om alle relevante gegevens bekend te maken die onder andere omstandigheden wellicht als vertrouwelijk zouden worden beschouwd. De Commissie zorgt ervoor dat vertrouwelijke bedrijfsinformatie, niet openbaar wordt gemaakt.
De Commissie kan te allen tijde beslissen een onafhankelijk deskundige opdracht te geven de resultaten van het toezicht te beoordelen, alle nodige onderzoek te verrichten en verslag uit te brengen aan de Commissie. Kroatië verleent zijn volledige medewerking aan de door de Commissie aangewezen onafhankelijk deskundige en zorgt ervoor dat alle informatie die deze deskundige nodig heeft om de door de Commissie aan hem toevertrouwde taken uit te voeren, volledig toegankelijk wordt gemaakt.
Bij de toetreding gelast de Commissie Kroatië alle reddingssteun of herstructureringssteun die sinds 1 maart 2006 aan een bepaald bedrijf is verleend, terug te vorderen, vermeerderd met de samengestelde interesten, indien:
- —
de privatiseringsovereenkomst voor dit bedrijf nog niet ondertekend is of niet alle voorwaarden behelst van het door de Kroatische mededingingsautoriteit en de Europese Commissie aanvaarde herstructureringsplan, of
- —
het bedrijf geen bijdrage uit eigen middelen heeft geleverd die in reële termen, vrij van staatssteun, ten minste 40 % van de totale herstructureringskosten vertegenwoordigt, of
- —
de vermindering van het totale productieplafond niet is doorgevoerd binnen twaalf maanden vanaf de ondertekening van de privatiseringsovereenkomst. In dat geval behoeft de steun uitsluitend te worden teruggevorderd van de bedrijven die hun individuele capaciteitsvermindering niet als volgt hebben doorgevoerd:
- —
3 MAJ: met 46 543 gbt
- —
Brodotrogir: met 15 101 gbt
- —
Brodosplit en BSO: met 29 611 gbt
- —
Kraljevica: met 9 636 gbt, of
- —
het totale productieplafond voor de ondernemingen (nl. 323 600 gbt) in een willekeurig kalenderjaar tussen 2011 en 2020 is overschreden. In dat geval dient de steun te worden teruggevorderd van de bedrijven die hun individuele productieplafond (in voorkomend geval, als gewijzigd bij een juridisch bindende overeenkomst met een ander scheepsbouwbedrijf) hebben overschreden.
Voetnoten
De jaarproductie van een gegeven bedrijf wordt als volgt berekend. Als aanvangsdatum voor de bouw van een schip geldt de geplande datum voor het snijden van het staal en als einddatum de verwachte datum van oplevering van het schip als bepaald in de koopovereenkomst (of de voorgenomen datum van oplevering van het onvoltooide schip wanneer de bouw van het schip over twee bedrijven verdeeld wordt). Het met de bouw van een schip overeenkomend aantal gbt's wordt lineair verdeeld over de kalenderjaren van de bouwperiode. De totale output van een bedrijf in een gegeven jaar wordt berekend door de gedurende dat jaar geproduceerde aantallen gbt's op te tellen.