Besluit opleidingseisen verpleegkundige 2011
Artikel 3
Geldend
Geldend vanaf 27-08-2022
- Bronpublicatie:
22-08-2022, Stb. 2022, 323 (uitgifte: 26-08-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
27-08-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
22-08-2022, Stb. 2022, 323 (uitgifte: 26-08-2022, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Onderwijsrecht / Hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek
Gezondheidsrecht / Bijzondere onderwerpen
Onderwijsrecht / Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
1.
Een opleiding als bedoeld in artikel 2, omvat zowel theoretisch als praktisch onderwijs dat gericht is op het verwerven van kennis van en inzicht en vaardigheid in de volgende aspecten van de beroepsuitoefening van de verpleegkundige die betrekking hebben op het gebied van deskundigheid, bedoeld in artikel 33 van de wet:
- a.
het afnemen van een anamnese;
- b.
het onderkennen van dreigende of bestaande gezondheidsproblemen;
- c.
het opstellen van een verpleegplan;
- d.
het uitvoeren van de verpleegkundige zorg;
- e.
het evalueren en vastleggen van de verpleegkundige zorg;
- f.
de professionele ontwikkeling;
- g.
het samenwerken met andere beroepsgroepen in de zorg;
- h.
het bieden van goede kwaliteit van zorg.
2.
De opleiding duurt ten minste drie jaar en omvat ten minste 4.600 uur theoretisch en praktisch onderwijs, waarbij de duur van het theoretisch onderwijs ten minste een derde en die van het praktisch onderwijs ten minste de helft van de minimumduur van de opleiding bedraagt.
3.
Het theoretische en praktische onderwijs voldoen ten minste aan de eisen, gesteld in punt 5.2.1 van Bijlage V van richtlijn 2005/36/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 7 september 2005, betreffende de erkenning van beroepskwalificaties (PbEU L 255).
4.
Een wijziging van punt 5.2.1 van Bijlage V, bedoeld in het derde lid, gaat voor de toepassing van het derde lid gelden met ingang van de dag waarop aan de betrokken wijzigingsrichtlijn uitvoering moet zijn gegeven.
5.
De onderwijsinstellingen die de opleiding verzorgen zijn gedurende het gehele studieprogramma verantwoordelijk voor de coördinatie tussen het theoretisch en praktisch onderwijs.
6.
Het praktisch onderwijs is erop gericht dat de betrokkene:
- a.
in teamverband en in rechtstreeks contact met een gezond persoon, patiënt of groep op grond van verworven kennis, vaardigheden en competenties de vereiste algemene verpleegkundige verzorging leert plannen, verstrekken en beoordelen; en
- b.
als teamleider leert optreden en zich leert bezig te houden met de organisatie van de algemene verpleegkundige verzorging, waaronder de gezondheidseducatie voor individuele personen en kleine groepen.