Einde inhoudsopgave
Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020
Artikel 14 Directie Bedrijfsvoering
Geldend
Geldend vanaf 28-11-2024
- Bronpublicatie:
16-11-2024, Stcrt. 2024, 38594 (uitgifte: 27-11-2024, regelingnummer: 2024-465312)
- Inwerkingtreding
28-11-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-11-2024, Stcrt. 2024, 38594 (uitgifte: 27-11-2024, regelingnummer: 2024-465312)
- Vakgebied(en)
Staatsrecht / Bestuur
Fiscaal bestuursrecht / Bevoegdheid
Bestuursrecht algemeen / Bestuursbevoegdheden
1.
De directie Bedrijfsvoering heeft de volgende hoofdtaken:
- a.
zorgdragen voor adequate ondersteuning van het bedrijfsvoeringsproces van het kernministerie en de IBTD integraal op terreinen van inkoop, huisvesting, facilitaire zaken en beveiliging;
- b.
het adviseren over en uitvoeren van opdrachten van de Bestuursraad en de bestuursraad bedrijfsvoering;
- c.
het zorgdragen voor de kaderstelling voor en het toezicht op de uitvoering door de uitvoerende diensten van het ministerie (Belastingdienst, ADR en domeinen);
- d.
regie voeren op leverende partijen binnen en buiten de Rijksoverheid;
- e.
het ondertekenen van de rijksbrede overeenkomsten in het kader van categoriemanagement, voor zover het de categorieën betreft die ressorteren onder het ministerie.
2.
Onder de directie Bedrijfsvoering ressorteren naast de staf de volgende eenheden en teams:
- a.
eenheid Facilitair Huisvesting en Services (FHS);
- b.
team Financiën;
- c.
afdeling CDI Office en Categoriemanagement.
3.
Het team Financiën en de afdeling CDI Office en Categoriemanagement zijn rechtstreeks geplaatst onder de directeur Bedrijfsvoering.
4.
De eenheid FHS heeft de volgende taken:
- a.
regie voeren op het gebied van facilitaire dienstverlening en huisvesting;
- b.
de rol van pandbeheerder;
- c.
vertegenwoordigen van het Ministerie van Financiën als concern in ICHF-verband;
- d.
leveren van uiteenlopende bedrijfsvoeringbrede dienstverlening.
5.
Het team Financiën heeft de volgende taken:
- a.
financieel advies en business control;
- b.
planning en control en AO/IC;
- c.
uitvoeren en mede ontwikkelen van de DG-Financiële Advies functie, de Planning & Control, Begrotingscyclus en AO/IC van het kernministerie en de IBTD, rekening houdend met de rol van de directie FEZ.
6.
De afdeling CDI Office en Categoriemanagement heeft de volgende taken:
- a.
beleid op het gebied van inkoop en contractmanagement formuleren en implementeren, waaronder departementaal beleid op het gebied van inkoop als bedoeld in het Taakbesluit CPO Rijk en het Taakbesluit CDI;
- b.
het inrichten en beheren van een inkoopstelsel en binnen de systeemverantwoordelijkheid vervullen van de kaderstellende en toetsende rol op het gebied van inkoop en aanbesteding voor het gehele Ministerie van Financiën;
- c.
beleidsmatige en vakinhoudelijke ondersteuning van de CDI bij de positie- en rolbepaling als ook de strategische (interdepartementale) agendasetting op het gebied van inkoop en aanbesteding;
- d.
het bijdragen aan de rijksbrede strategische opdracht vanuit de categorieën waarvan het eigenaarschap is toebedeeld aan het Ministerie van Financiën.
7.
De directeur Bedrijfsvoering is tevens Coördinerend Directeur Inkoop (CDI) als bedoeld in artikel 7. Het afdelingshoofd CDI Office en Categoriemanagement is tevens plaatsvervangend CDI.