Einde inhoudsopgave
Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi
Bijlage 3
Geldend
Geldend vanaf 01-10-2010
- Bronpublicatie:
12-07-2010, Stcrt. 2010, 11225 (uitgifte: 19-07-2010, regelingnummer: CEND/HDJZ-2010/954)
- Inwerkingtreding
01-10-2010
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
12-07-2010, Stcrt. 2010, 11225 (uitgifte: 19-07-2010, regelingnummer: CEND/HDJZ-2010/954)
- Vakgebied(en)
Verkeersrecht / Voertuigeisen
bij de Regeling specificaties en typegoedkeuring boordcomputer taxi
Artikel 1 Definities
In deze bijlage wordt verstaan onder:
a. | d (achtervoegsel) | Geeft aan dat een getal in decimale notatie is. |
b. | ETX | Teken dat het einde van een bericht aangeeft (03h). |
c. | h (achtervoegsel) | Geeft aan dat een getal in hexadecimale notatie is. |
d. | STX | Teken dat het begin van een bericht aangeeft (02h). |
Artikel 2 Eisen en Ontwerp
Artikel 2.1 Interface identificatie en diagrammen
Een overzicht van de complete interface is te zien in Figuur 1 hieronder.
Figuur 1. Overzicht van de interfaces
Hierin zijn twee niveaus te onderscheiden:
- 1.
Fysieke interface (Fl)
De fysieke interface bestaat uit een RS-232 verbinding.
- 2.
Logische interface (LI)
Deze interface is een directe communicatie-interface.
Artikel 2.2 Algemene interface eisen
EIS-AL-1 | De indeling van de interfaces volgens het OSI model is als in Tabel 1: |
Tabel 1. Overzicht fysieke interface
OSI laag | Invulling |
---|---|
Laag 1: Fysiek | RS-232 verbinding |
Laag 2: Data | Serieel, 8N1, 9600 baud |
Laag 3: Netwerk | Niet aanwezig |
Laag 4: Transport | STX, lengte, berichtdata, CRC, ETX, byte stuffing |
Laag 5: Sessie | Niet aanwezig |
Laag 6: Presentatie | Niet aanwezig |
Laag 7: Applicatie | berichtdata = [berichttype, data] |
Artikel 2.3 Fysieke interface (Fl)
EIS-FI-1 | De interface is gebaseerd op een RS-232 interface. |
EIS-FI-2 | De interface is bestand tegen kortsluiting |
EIS-FI-3 | De interface voldoet aan richtlijn 2004/104/EC voor elektromagnetische compatibiliteit. |
EIS-FI-4 | De interface voldoet aan de eisen die zijn neergelegd in NEN-ISO 10605 met betrekking tot elektrostatische ontlading. |
EIS-FI-5 | De interface voldoet aan mechanische omgevingsklasse M3 zoals beschreven in Europese Richtlijn 2004/22/EG. |
EIS-FI-6 | De fysieke interface voldoet aan de eisen die zijn neergelegd in NEN-EN-IEC 60068-2-1 en NEN-EN-IEC 60068-2-2 en functioneert naar behoren binnen een temperatuursbereik van −20° C tot 70° C. |
EIS-FI-7 | De fysieke interface voldoet aan de eisen die zijn neergelegd in NEN-EN-IEC 60068-2-30 en functioneert naar behoren bij een relatieve luchtvochtigheid van minimaal 10% en maximaal 90%. |
EIS-FI-8 | De boordcomputer is voorzien van een door de fabrikant te kiezen connector, waarmee de aansluitwijze van de bekabeling zoals gespecificeerd in Tabel 2 kan worden ondersteund. De connector dient in de markt vrij verkrijgbaar te zijn. Zowel de connector als de kabel voldoet ook aan 0. |
EIS-FI-9 | Voor aansluiting van de Taxameter op de boordcomputer wordt gebruik gemaakt van bekabeling waarmee de elektrische signalen van de fysieke interface worden aangesloten zoals gespecificeerd in Tabel 2, waarbij de standaard pinbezetting van de gekozen connector moet worden gebruikt. |
Tabel 2. Aansluitwijze bekabeling
Functie aan zijde boordcomputer | Functie aan zijde taxameter | Opmerking |
---|---|---|
Tx+ | Rx+ | Data van boordcomputer naar Taxameter. |
Tx- | Rx- | |
Rx+ | Tx+ | Data van Taxameter naar boordcomputer |
Rx- | Tx- | |
Signal Ground | Signal Ground |
EIS-FI-10 | Voor het aansluiten van TX+/TX- op RX+/RX- (data van boordcomputer naar Taxameter en omgekeerd) wordt in de bekabeling gebruik gemaakt van Twisted Pair verbindingen. |
EIS-FI-11 | Voor apparaten met zowel de functie boordcomputer als taxameter is het toegestaan intern een afwijkende interface toe te passen, indien de in dit document gespecificeerde interface ook op het apparaat geïmplementeerd is. |
Artikel 2.4 Logische interface (LI)
Artikel 2.4.1 Algemene eisen
EIS-LI-1 | Alle berichten over de logische interface zijn in binair formaat. De byte order is zoals in Tabel 3 hieronder aangegeven, waar het getal 32597d (=7F55h) met datatype integer wordt verstuurd. Hierbij geeft de volgorde aan welke byte als eerste wordt verstuurd. |
Tabel3 Byte volgorde
Volgorde | Waarde van het voorbeeld |
---|---|
1e byte | 7Fh |
2e byte | 55h |
EIS-LI-2 | De berichtenstroom bestaat uit een vraag- en antwoordproces. Van de zijde van de boordcomputer worden uitsluitend vraagberichten, dus berichttypen 4 t/m 49 gestuurd. Van de zijde van de taxameter worden uitsluitend berichttypen > 50 gestuurd, dus alleen antwoordberichten of foutberichten. |
EIS-LI-3 | Indien er een fout optreedt in het vraag- en antwoordproces wordt in plaats van een antwoordbericht een foutmeldingsbericht gestuurd, waarbij het berichttype de desbetreffende foutmelding beschrijft. Indien dit niet toereikend is kan bericht F_NIET_STANDAARD gebruikt worden. Indien er meerdere foutmeldingen tegelijkertijd optreden dient de meest ernstige fout te worden gekozen. Een bericht bevat altijd één vraag of één antwoord (of foutmelding). |
Artikel 2.4.2 Eisen met betrekking tot gegevensrepresentatie
EIS-LI-4 | Alle berichten over deze interface zullen beginnen met startteken 02h (hierna aangeduid met STX) en eindigen met stopteken 03h (hierna aangeduid met ETX). In de rest van het bericht komt teken 02h en 03h niet voor. Om deze tekens toch in data mogelijk te maken is escape teken 1Bh beschikbaar. De escape waarden van de gereserveerde tekens zijn: |
Tabel 4. Escape karakters
Teken | Escape waarde |
---|---|
02h | 1B12h |
03h | 1B13h |
1Bh | 1B1Bh |
EIS-LI-5 | Een veld is één van de volgende datatypen: |
Tabel 5. Datatypen voor velden
Datatype | Bereik | Toelichting | |
---|---|---|---|
Byte | [0…255] | ||
Datum en tijd | [1 jan 2000 0:00:00 31 dec 2225 23:59:59] | YY | Aantal jaar vanaf het jaar 2000, byte. Eerste byte in dit veld |
MM | Maand, [1…12], byte, na YY | ||
DD | Dag, [1…31], byte, na MM | ||
HH | Uur, [0…23], byte, na DD | ||
MM | Minuut, [0…59], byte, na HH | ||
SS | Seconden, [0…59], byte. Laatste byte in dit veld | ||
Integer | [−32768,32767] | 2 bytes, hoogste byte eerst. | |
Long | [−2147483648, 2147483647] | 4 bytes, hoogste byte eerst, gevolgd door de één na hoogste byte etc. | |
Single | Volgens IEEE 754–1985 | 4 bytes, hoogste byte eerst, gevolgd door de één na hoogste byte etc. | |
String | Lengte [0…255], gevolgd door karakters met bereik [32…126] | Tekenreeks van maximaal 256 karakters. Eerst dient de lengte opgegeven te worden, gevolgd door de karakters. Er is geen Oh eindteken. De karakters zijn 8-bits ASCII, met de restrictie tot karakters 32 t/m 126. |
Artikel 2.4.3 Eisen aan de berichtstructuur
EIS-LI-6 | Een bericht heeft het volgende formaat: |
Tabel 6. Formaat van een bericht
Byte | Naam | Waarde | Toelichting |
---|---|---|---|
1 | Start of text (STX) | 02 h | Identificatie van de start van een bericht |
2,3 | Lengte bericht | 0…65535 | Aantal bytes van de berichtdata van het bericht, plus het berichttype en de CRC. Hoogste byte eerst. |
4 | berichttype | 4…255 | |
5+n | Data | 0…255 | Data is optioneel voor enkele typen berichten. |
(5,6)+n | CRC | 0…65535 | CRC16 van de data en het berichttype. Hoogste byte eerst. |
7+n | End of text (ETX) | 03 h | Identificatie einde bericht |
EIS-LI-7 | De berichtlengte is gelijk aan het aantal bytes tussen STX en ETX, waarbij het bericht zonder byte stuffing wordt beoordeeld. Indien een bericht ontvangen is dient eerst byte stuffing verwijderd te worden alvorens de berichtlengte te berekenen. |
EIS-LI-8 | De gebruikte CRC methode is 16 bits CRC-CCITT, met als polynoom x16 + x12 + x5 + 1. De CRC wordt berekend over byte 4 tot byte 5+n, dus over het berichttype en de data. De CRC is berekend voordat byte stuffing toegepast, vergelijkbaar met 0. |
EIS-LI-9 | Een berichttype wordt gekenmerkt door een getal van 4 t/m 255. Een overzicht van berichttypes is hieronder gegeven (decimaal). |
Tabel 7. Berichtnummers, de nummers zijn decimaal
Berichttype (decimaal) | Naam | Toelichting |
---|---|---|
Vraagberichten | ||
4 | VR_STATUS | Datum en tijd, Functiestand, Tarief identificatie |
5 | VR_TARIEFINFO | Datum en tijd, Tarief informatie |
6 | VR_RITBEDRAG | Datum en tijd, Functiestand, Ritbedrag |
7 | VR_TOTALEN | Datum en tijd, Totalisatordata |
8 | VR_TAXAMETER_INFO | Datum en tijd, Constante afstandssignaalgenerator, Beveiligingsdatum, Identificatie taxi |
Antwoordenberichten | ||
54 | A_STATUS | Datum en tijd, Functiestand, Tarief identificatie |
55 | A_TARIEFINFO | Datum en tijd, Tarief informatie |
56 | A_RITBEDRAG | Datum en tijd, Functiestand, Ritbedrag |
57 | A_TOTALEN | Datum en tijd, Totalisatordata |
58 | A_TAXAMETER_INFO | Datum en tijd, Constante afstandssignaalgenerator, Beveiligingsdatum, Identificatie taxi |
Foutberichten | ||
100 | F_BERICHT_ONBEKEND | Fout: berichtnummer onbekend |
101 | F_CRC_INCORRECT | Fout: CRC niet correct |
102 | F_LENGTE_INCORRECT | Fout: berichtlengte niet correct. Wordt gestuurd indien:
|
103 | F_GEEN_STX | Fout: Begin van bericht niet gedetecteerd (2x ETX gedetecteerd zonder STX) |
104 | F_GEEN_ETX | Fout: Einde van bericht niet gedetecteerd (2x STX gedetecteerd zonder ETX) |
105 | F_NIET_STANDAARD | Fout: Niet gedefinieerde fout, bevat aanvullende informatie |
106 | F_VELD_ONGELDIG | Fout: Een opgegeven veld is ongeldig. |
Artikel 2.4.3.1 Bericht VR_STATUS
Het bericht VR_STATUS wordt gebruikt om de status van de taxameter op te vragen. Voor de situatie waarin de taxameter ingesteld is om niet te functioneren indien de interface niet functioneert is er een extra veld beschikbaar. Dit veld is om aan de taxameter duidelijk te maken of de interface softwarematig inactief dan wel operationeel is. Zo kan er gecontroleerd worden of de fysieke interface in beide richtingen correct functioneert zonder dat de taxameter deze controle hoeft te interpreteren als goed werkende verbinding.
EIS-LI-10 | De data in het bericht VR_STATUS heeft het volgende formaat: |
Status interface | Byte | [10h = interface inactief, 11h = interface operationeel] |
Totale berichtgrootte: 8 bytes
EIS-LI-11 | Het veld ‘status interface’ mag alleen de status ‘operationeel’ bevatten indien:
|
EIS-LI-12 | Er zal vanuit de richting van de boordcomputer minimaal eens per 5 seconden een VR_STATUS bericht gestuurd worden over de interface. |
Toelichting: dit is ten behoeve van de functionaliteit van het automatisch uitschakelen van de taxameter. De taxameter dient uit te vallen indien er 15 seconden geen statusbericht is ontvangen met ‘Status interface’ = ‘interface operationeel’.
Artikel 2.4.3.2 Bericht A_STATUS
Het antwoord op het bericht VR_STATUS. Hierin geeft de taxameter de functiestand aan en de identificatie van het huidige tarief. Dit TARIEF_ID dient overeen te komen met de tariefgroepen die met bericht VR_TARIEFINFO kunnen worden opgevraagd. De informatie in dit bericht kan door de boordcomputer gebruikt worden om een overgang van de functiestand te detecteren.
EIS-LI-13 | De data in het bericht A_STATUS heeft het volgende formaat: |
DATUM_EN_TIJD | Datum | Huidige datum en tijd in de taxameter |
FUNCTIESTAND | Byte | [10h = ‘vrij’, 11h = ‘tarief’, 12h = ‘te betalen’] |
TARIEF_ID | Byte [0…255] | Identificatie van het huidige tarief |
Totale berichtgrootte: 15 bytes
Artikel 2.4.3.3 Bericht VR_TARIEFINFO
Dit bericht is voor het opvragen van tariefinformatie. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-14 | Het bericht VR_TARIEFINFO bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.4 Bericht A_TARIEFINFO
Het bericht A_TARIEFINFO is het antwoord op het bericht VR_TARIEFINFO. Hierin is per tarief een identificatienummer, een omschrijving, een tarief per eenheid en een omschrijving van de eenheid aangegeven. Deze gegevens worden per tarief verstrekt. Ook BTW kan gezien worden als een tarief.
EIS-LI-15 | De data in het bericht A_TARIEFINFO heeft het volgende formaat: |
DATUM_EN_TIJD | Datum | Huidige datum en tijd in de taxameter | |
TARIEF_AANTAL | Byte [0…255] | Aantal tarieven | |
Herhalen per tarief, dus TARIEF_AANTAL keer | |||
tariefX | Id | Byte | Identificatie tariefX |
tariefX | omschrijving | String | Omschrijving van tariefX, bijvoorbeeld ‘kilometerprijs’ of ‘BTW laag tarief’ |
tariefX | tarief per eenheid | Single | Tarief per eenheid |
tariefX | omschrijving eenheid | String | Omschrijving eenheid van tariefX, bijvoorbeeld ‘km’ of ‘Eurocent’ |
tariefX | Percentage | Byte | 0 = nee, 1 = ja, zie toelichting |
Einde herhalen per tarief |
Totale berichtgrootte: variabel, 14 bytes + (5 + tekstlengte) * TARIEF_AANTAL
Indien het tarief een percentage betreft dient bij de berekening het tarief per eenheid door 100 gedeeld te worden.
Artikel 2.4.3.5 Bericht VR_RITBEDRAG
Dit bericht is bedoeld om het ritbedrag op te vragen, bijvoorbeeld nadat er een functiestand overgang van de taxameter is gedetecteerd. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-16 | Het bericht VR_RITBEDRAG bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.6 Bericht A_RITBEDRAG
Het bericht A_RITBEDRAG is het antwoord op het bericht VR_RITBEDRAG. Hierin staat de functiestand en het ritbedrag vermeld. De functiestand is hier nogmaals opgenomen zodat er zekerheid is dat op het moment van opvragen de functiestand en het ritbedrag op het zelfde moment zijn uitgelezen.
EIS-LI-17 | De data in het bericht A_RITBEDRAG heeft het volgende formaat: |
DATUM_EN_TIJD | Datum | Huidige datum en tijd in de taxameter |
FUNCTIESTAND | Byte | [10h = ‘vrij’, 11h = ‘tarief’, 12h = ‘te betalen’] |
TOTAALBEDRAG | Single | Totaal ritbedrag in Eurocenten inclusief toeslagen |
RITBEDRAG | Single | Ritbedrag in Eurocenten |
RIT_VERTREKTIJD | Datum | Datum en tijd van het vertrek van de rit |
RIT_AANKOMSTTIJD | Datum | Datum en tijd van de aankomst van de rit |
AFSTAND_RIT | Long | Totale door de taxi afgelegde afstand in honderden meters voor de betreffende rit |
TARIEF_AANTAL | Byte | Aantal toegepaste tarieven in ritbedrag |
Herhalen per tarief, dus TARIEF_AANTAL keer | ||
TARIEF_ID | byte | Identificatie tariefX, overeenkomstig de tarieven in A_TARIEFINFO |
TARIEF_EENH | Single | Aantal eenheden tariefX |
Einde herhalen per tarief | ||
TOESLAG_AANTAL | byte | Aantal toegepaste toeslagen in ritbedrag |
Herhalen per toeslag, dus TOESLAG_AANTAL keer | ||
TOESLAG_OMSCHR | String | Omschrijving toeslag |
TOESLAG_BEDR | Single | Toeslag bedrag in Eurocenten |
Einde herhalen per toeslag |
Totale berichtgrootte: variabel, minimaal 29 bytes, maximaal 65535 bytes
Een korting wordt als negatief TOESLAG_BEDR weergegeven.
Artikel 2.4.3.7 Bericht VR_TOTALEN
Dit bericht is voor het opvragen van de totalisatordata. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-18 | Het bericht VR_TOTALEN bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.8 Bericht A_TOTALEN
Het bericht A_TOTALEN is het antwoord op het bericht VR_TOTALEN. Het bericht bevat de totalisatordata.
EIS-LI-19 | De data in het bericht A_TOTALEN heeft het volgende formaat: |
DATUM_EN_TIJD | Datum | Huidige datum en tijd in de taxameter |
AFSTAND_TOT | Long | Totale door de taxi afgelegde afstand in honderden meters |
AFSTAND_TAR | Long | Totale door de taxi afgelegde afstand in honderden meters in de stand tarief |
AANT_RIT_BET | Long | Totaal aantal betaalde ritten |
BEDR_TOESLAG | Long | Totaal geldbedrag in Eurocenten dat in rekening is gebracht als toeslag |
BEDR_RITBEDR | Long | Totaal geldbedrag in Eurocenten dat in rekening is gebracht als ritbedrag |
Totale berichtgrootte: 33 bytes
Artikel 2.4.3.9 Bericht VR_TAXAMETER_INFO
Dit bericht is voor het opvragen van de constante van de afstandssignaalgenerator, de beveiligingsdatum en de identificatie van de taxi. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-20 | Het bericht VR_TAXAMETER_INFO bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.10 Bericht A_TAXAMETER_INFO
Het bericht A_TAXAMETER_INFO is het antwoord op het bericht VR_TAXAMETER_INFO. Het bericht bevat de constante van de afstandssignaalgenerator, de beveiligingsdatum en de identificatie van de taxi. Dit bericht is bedoeld om de taxameter te identificeren.
EIS-LI-21 | De data in het bericht A_TAXAMETER_INFO heeft het volgende formaat: |
DATUM_EN_TIJD | Datum | Huidige datum en tijd in de taxameter |
CONSTANTE_SG | Integer | Aantal impulsen per km |
BEVEILIGINGS_D | Datum | Datum en tijd waarop de taxameter is beveiligd |
TAXI_ID | String | Tekst ter identificatie van de taxi |
Totale berichtgrootte: variabel, minimaal 22 bytes, maximaal 278 bytes
Artikel 2.4.3.11 Bericht F_BERICHT_ONBEKEND
Het bericht F_BERICHT_ONBEKEND is een foutmelding die gestuurd wordt bij het ontvangen van een vraagbericht met een onbekend berichttype. Totale berichtgrootte: 7 bytes.
EIS-LI-22 | Het bericht F_BERICHT_ONBEKEND bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.12 Bericht F_CRC_INCORRECT
Het bericht F_CRC_INCORRECT is een foutmelding die gestuurd wordt bij het ontvangen van een vraagbericht met een onjuiste CRC. Totale berichtgrootte: 7 bytes.
EIS-LI-23 | Het bericht F_CRC_INCORRECT bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.13 Bericht F_LENGTE_INCORRECT
Het bericht F_LENGTE_INCORRECT is een foutmelding die gestuurd wordt bij het ontvangen van een vraagbericht met een onjuiste minimale of maximale berichtlengte. Totale berichtgrootte: 7 bytes.
EIS-LI-24 | Het bericht F_LENGTE_INCORRECT bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.14 Bericht F_GEEN_STX
Het bericht F_GEEN_STX is een foutmelding die gestuurd wordt bij het ontvangen tweemaal een ETX teken zonder het tussentijds ontvangen van een STX teken. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-25 | Het bericht F_GEEN_STX bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.15 Bericht F_GEEN_ETX
Het bericht F_GEEN_ETX is een foutmelding die gestuurd wordt bij het ontvangen tweemaal een STX teken zonder het tussentijds ontvangen van een ETX teken. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-26 | Het bericht F_GEEN_ETX bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.3.16 Bericht F_NIET_STANDAARD
Het bericht F_NIET_STANDAARD is een foutmelding die gestuurd wordt indien er een fout optreedt die niet gedefinieerd is in een van de overige foutberichten. Er wordt een omschrijving van de fout meegestuurd.
EIS-LI-27 | De data in het bericht F_NIET_STANDAARD heef het volgende formaat: |
FOUT_OMSCHR | String | Tekst met omschrijving van de opgetreden fout. |
Totale berichtgrootte: variabel, minimaal 8 bytes, maximaal 264 bytes
Artikel 2.4.3.17 Bericht F_VELD_ONGELDIG
Het bericht F_VELD_ONGELDIG is een foutmelding die gestuurd wordt indien er een ongeldig veld gedetecteerd is in het vraagbericht. Bijvoorbeeld voor een ongeldige waarde in het veld ‘Status interface’ van het bericht VR_STATUS. Totale berichtgrootte: 7 bytes
EIS-LI-28 | Het bericht F_VELD_ONGELDIG bevat geen ‘data’. |
Artikel 2.4.4 Eisen met betrekking tot de performance
EIS-LI-29 | Na het ontvangen van een vraagbericht dient het begin van een antwoord binnen 0,5 seconden verstuurd te zijn. De maximale verzendduur van een bericht bedraagt het dubbele van de tijd van het verzenden van een bericht op maximale snelheid. |
EIS-LI-30 | Opeenvolgende bytes worden met een tussentijd van maximaal 100ms verstuurd. |
EIS-LI-31 | Indien een vraagbericht is ontvangen wordt binnen de tijd als gespecificeerd in 0 een antwoordbericht (of indien van toepassing een foutbericht) teruggestuurd. |
Artikel 2.5 Prioriteit en afhankelijkheid van eisen
Prioriteit 1 is de hoogste, 3 de laagste.
Tabel 8. Prioriteiten van eisen.
Prioriteit | Eisen |
---|---|
1 | Alle EIS-AL |
2 | Alle EIS-FI |
3 | Alle EIS-LI |