NJ 2012/523
Reclame op basis van trefwoorden (‘keyword advertising’). Op basis van met merken overeenkomende trefwoorden links tonen naar websites van concurrenten van merkhouders of naar websites waarop imitaties worden aangeboden.
HvJ EU 23-03-2010, ECLI:EU:C:2010:159, m.nt. J.H. Spoor (Google France SARL en Google Inc ea/Louis Cuitton Malletier SA e.a.)
- Instantie
Hof van Justitie van de Europese Unie
- Datum
23 maart 2010
- Magistraten
V. Skouris, A. Tizzano, J. N. Cunha Rodrigues, K. Lenaerts en E. Levits, C. W. A. Timmermans, A. Rosas, A. Borg Barthet, M. Ilešic, J. Malenovský, U. Lõhmus, A. Ó Caoimh en J. J. Kasel
- Zaaknummer
C-236/08
C-238/08
C-237/08
- Conclusie
A-G M. Poiares Maduro
- Noot
J.H. Spoor
- LJN
BL9252
- Roepnaam
Google France SARL en Google Inc ea/Louis Cuitton Malletier SA e.a.
- JCDI
JCDI:ADS118341:1
- Vakgebied(en)
Intellectuele-eigendomsrecht (V)
Intellectuele-eigendomsrecht / Modellen- en merkenrecht
EU-recht (V)
Informatierecht / Reclame
- Brondocumenten
ECLI:EU:C:2010:159, Uitspraak, Hof van Justitie van de Europese Unie (Grote kamer), 23‑03‑2010
- Wetingang
Richtlijn 89/104/EEG (merkenrichtlijn), artikel 5, leden 1 en 2; Verordening (EG) 40/94 (gemeenschapsmerk), artikel 9; Richtlijn 2000/31/EG (Richtlijn elektronische handel)
Essentie
Verzoeken om een prejudiciële beslissing, ingediend door de Cour de cassation (Frankrijk) bij beslissingen van 20 mei 2008.
Reclame op basis van trefwoorden (‘keyword advertising’). Op basis van met merken overeenkomende trefwoorden links tonen naar websites van concurrenten van merkhouders of naar websites waarop imitaties worden aangeboden.
Samenvatting
Artikel 5, lid 1, sub a, van de Eerste richtlijn (89/104/EEG) van de Raad van 21 december 1988 betreffende de aanpassing van het merkenrecht der lidstaten en artikel 9, lid 1, sub a, van Verordening (EG) nr. 40/94 van de Raad van 20 december 1993 inzake ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.