NJB 2009, 1612
HR, 04-09-2009, nr. 08/04015
HR 04-09-2009, ECLI:NL:HR:2009:BI3451
- Instantie
Hoge Raad (Civiele kamer)
- Datum
4 september 2009
- Magistraten
Mrs. D.H. Beukenhorst, A.M.J. van Buchem-Spapens, A. Hammerstein, W.A.M. van Schendel en F.B. Bakels
- Zaaknummer
08/04015
- Conclusie
A‑G mr. P.J. Wattel
- LJN
BI3451
- Vakgebied(en)
Onbekend (V)
EU-recht (V)
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2009:BI3451, Uitspraak, Hoge Raad (Civiele kamer), 04‑09‑2009
ECLI:NL:PHR:2009:BI3451, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 24‑04‑2009
Beroepschrift, Hoge Raad, 11‑09‑2008
- Wetingang
Wet belastingen op milieugrondslag art. 36r-36rg (oud); Wet belastingen op milieugrondslag art. 72; Wet belastingen op milieugrondslag art. 73; Wet belastingen op milieugrondslag art. 74; Wet belastingen op milieugrondslag art. 75; Wet belastingen op milieugrondslag art. 76; Wet belastingen op milieugrondslag art. 77; Wet belastingen op milieugrondslag art. 78; Wet belastingen op milieugrondslag art. 79; EG-Verdrag art. 87; EG-Verdrag art. 88
Essentie
Vliegbelasting. Verboden staatssteun. De per 1 juli 2008 ingevoerde vliegbelasting kent een vrijstelling voor overstappassagiers. Maastricht Aachen Airport en Ryanair vorderen in kort geding buitenwerkingstelling van de vrijstelling, stellende dat deze verboden staatssteun oplevert van Schiphol en Air France-KLM, die veel overstappassagiers hebben. HR: De vliegbelasting is in beginsel een algemene, niet selectieve, maatregel. Het hof heeft geoordeeld dat MAA en Ryanair voorshands onvoldoende aannemelijk hebben gemaakt dat de regeling feitelijk tot gevolg heeft dat meer passagiers voor Schiphol en Air France-KLM zouden kiezen dan zonder de vliegbelasting het geval zou zijn geweest. De gevolgtrekking van het hof dat ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.