V-N 2019/51.23
BPM-naheffing volgens A-G mogelijk gebaseerd op te hoge CO2-uitstoot
HR (A-G) 25-09-2019, ECLI:NL:PHR:2019:946, m.nt. Redactie Vakstudie Nieuws
- Instantie
Hoge Raad (Advocaat-Generaal)
- Datum
25 september 2019
- Zaaknummer
18/01389
- Conclusie
A-G IJzerman
- Noot
Redactie Vakstudie Nieuws
- Folio weergave
- Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
- JCDI
JCDI:ADS92091:1
- Vakgebied(en)
Fiscaal bestuursrecht (V)
Belastingheffing van motorrijtuigen (V)
Belastingheffing van motorrijtuigen / Belasting van personenauto's en motorrijwielen
Fiscaal bestuursrecht / Algemene rechtsbeginselen en abbb
- Brondocumenten
ECLI:NL:HR:2020:561, Uitspraak, Hoge Raad, 03‑04‑2020
ECLI:NL:PHR:2019:946, Conclusie, Hoge Raad (Advocaat-Generaal), 25‑09‑2019
Beroepschrift, Hoge Raad, 25‑09‑2019
Uitspraak, Hoge Raad (Parket), 25‑09‑2019
- Wetingang
Essentie
A-G IJzerman is van mening dat het hof ten onrechte heeft nagelaten te onderzoeken of door de lagere CO2-uitstoot van reeds geregistreerde Ford Mustang’s sprake is van strijd met het gelijkheidsbeginsel. Daarover is nog niets vastgesteld, zodat voor nader feitenonderzoek verwijzing zou moeten volgen.
Samenvatting
X vof doet in 2015 BPM-aangifte voor de registratie van een (oorspronkelijk) uit de VS afkomstige en later in Duitsland geregistreerde Ford Mustang GT V8 Coupé van 2011. Volgens het taxatierapport van de deskundige is de CO2-uitstoot 284 gr/km. In geschil is de naheffingsaanslag die is gebaseerd op een CO2-uitstoot van 316 g/km ... Verder lezen? Log in om dit document te bekijken.