Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2019/943 betreffende de interne markt voor elektriciteit
Artikel 7 bis Peak-shaving-product
Geldend
Geldend vanaf 16-07-2024
- Bronpublicatie:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1747 (uitgifte: 26-06-2024, regelingnummer: 2024/1747)
- Inwerkingtreding
16-07-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-06-2024, PbEU L 2024, 2024/1747 (uitgifte: 26-06-2024, regelingnummer: 2024/1747)
- Vakgebied(en)
Energierecht / Europees energierecht
EU-recht / Marktintegratie
Energierecht / Distributie
1.
Indien een regionale of Uniebrede elektriciteitsprijscrisis wordt afgekondigd overeenkomstig artikel 66 bis van Richtlijn (EU) 2019/944 mogen de lidstaten transmissiesysteembeheerders verzoeken de aankoop van peak-shaving-producten aan te bieden om de vraag naar elektriciteit tijdens piekuren te verminderen. De aankoop blijft beperkt tot de termijn die is vastgelegd in het overeenkomstig artikel 66 bis, lid 1, van Richtlijn (EU) 2019/944 vastgestelde uitvoeringsbesluit.
2.
Indien overeenkomstig lid 1 een verzoek wordt ingediend, dienen systeembeheerders, na raadpleging van de belanghebbenden, bij de regulerende instantie van de betrokken lidstaat ter goedkeuring een voorstel in waarin de dimensionering en de voorwaarden voor de aankoop en activering van het peak-shaving-product worden uiteengezet.
3.
De betrokken regulerende instantie beoordeelt of het in lid 2 bedoelde voorstel voor een peak-shaving-product bijdraagt aan het verminderen van de vraag naar elektriciteit en het effect op de groothandelsprijs van elektriciteit tijdens piekuren. Bij die beoordeling wordt aandacht besteed aan het feit dat het peak-shaving-product de werking van de elektriciteitsmarkten niet onnodig mag verstoren en niet mag leiden tot een verschuiving van vraagresponsdiensten naar peak-shaving-producten. Op basis van die beoordeling kan de regulerende instantie de systeembeheerder verzoeken zijn voorstel te wijzigen.
4.
Het in lid 2 bedoelde voorstel voor een peak-shaving-product moet voldoen aan de volgende eisen:
- a)
de dimensionering van het peak-shaving-product:
- i)
is gebaseerd op een analyse van de behoefte aan een aanvullende dienst om de voorzieningszekerheid te waarborgen, zonder de stabiliteit van het net in het gedrang te brengen, van de gevolgen voor de markt en van de verwachte kosten en baten;
- ii)
houdt rekening met de prognose van de vraag, de prognose van uit hernieuwbare energie opgewekte elektriciteit, de prognose van andere flexibiliteitsmiddelen in het systeem, zoals energieopslag, en de gevolgen van de vermeden inzet voor de groothandelsprijzen, en
- iii)
wordt beperkt om ervoor te zorgen dat de verwachte kosten de verwachte voordelen van het peak-shaving-product niet overstijgen;
- b)
de aankoop van een peak-shaving-product wordt gebaseerd op objectieve, transparante, marktgebaseerde en niet-discriminerende criteria wordt beperkt tot vraagrespons en belet niet dat deelnemende assets toegang tot andere markten hebben;
- c)
de aankoop van het peak-shaving-product vindt plaats door middel van concurrerend biedingen, welke doorlopend kunnen zijn, waarbij de selectie gebaseerd is op de laagste kosten van het voldoen aan vooraf vastgestelde technische en milieucriteria en de effectieve deelname van consumenten, rechtstreeks of via aggregatie, wordt toegestaan;
- d)
de minimale omvang van een bieding, ook via aggregatie, bedraagt niet meer dan 100 kW;
- e)
contracten voor een peak-shaving-product worden niet meer dan een week vóór de activering ervan gesloten;
- f)
de activering van het peak-shaving-product mag niet leiden tot een vermindering van de zoneoverschrijdende capaciteit;
- g)
de activering van het peak-shaving-product vindt plaats vóór of binnen het tijdsbestek voor de day-aheadmarkt en kan gebeuren op basis van een vooraf bepaalde elektriciteitsprijs;
- h)
om een toename van broeikasgasemissies te vermijden, mag de activering van het peak-shaving-product niet impliceren dat met de elektriciteitsopwekking uit fossiele brandstoffen achter het meetpunt wordt begonnen.
5.
De werkelijke vermindering van het verbruik als gevolg van de activering van een peak-shaving-product wordt gemeten aan de hand van een uitgangswaarde die het verwachte elektriciteitsverbruik weergeeft zonder dat het peak-shaving-product wordt geactiveerd. Wanneer een systeembeheerder een peak-shaving-product aankoopt, ontwikkelt hij na overleg met de marktdeelnemers een methode voor het bepalen van de uitgangswaarde, houdt hij, in voorkomend geval, rekening met de krachtens artikel 59, lid 1, punt e), vastgestelde uitvoeringshandelingen en dient hij deze ter goedkeuring in bij de betrokken regulerende instantie.
6.
De betrokken regulerende instantie keurt het overeenkomstig lid 2 ingediende voorstel van de systeembeheerders voor de aankoop van een peak-shaving-product en de overeenkomstig lid 5 ontwikkelde methode voor het bepalen van de uitgangswaarde goed of verzoekt de systeembeheerders het voorstel of de methode te wijzigen wanneer dat voorstel of die methode niet aan de in de leden 2, 4 en 5 vastgelegde eisen is voldaan.
7.
Uiterlijk zes maanden na het einde van een regionale of Uniebrede elektriciteitsprijscrisis, als bedoeld in lid 1, beoordeelt het ACER, na raadpleging van belanghebbenden, het effect van het gebruik van peak-shaving-producten op de elektriciteitsmarkt van de Unie. Bij die beoordeling wordt aandacht besteed aan het feit dat peak-shaving-producten de werking van de elektriciteitsmarkten niet onnodig mogen verstoren en niet mogen leiden tot een verschuiving van vraagresponsdiensten naar peak-shaving-producten. Het ACER kan aanbevelingen doen waarmee de regulerende instanties rekening moeten houden bij hun beoordeling overeenkomstig lid 3.
8.
Uiterlijk op 30 juni 2025 beoordeelt het ACER, na raadpleging van de belanghebbenden, de impact van de ontwikkeling van peak-shaving-producten onder normale marktomstandigheden op de elektriciteitsmarkt van de Unie. Bij die beoordeling wordt aandacht besteed aan het feit dat peak-shaving-producten de werking van de elektriciteitsmarkten niet onnodig mogen verstoren en niet mogen leiden tot een verschuiving van vraagresponsdiensten naar peak-shaving-producten. Op basis van die beoordeling kan de Commissie een wetgevingsvoorstel indienen tot wijziging van deze verordening, teneinde peak-shaving-producten in te voeren in situaties waarin geen sprake is van een regionale of Uniebrede elektriciteitsprijscrisis.