Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling
Aanhef
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2005
- Redactionele toelichting
De datum van publicatie en de datum van afkondiging is de datum van inwerkingtreding.
- Bronpublicatie:
01-01-2005, Internet 2005, www.verzekeraars.nl (uitgifte: 01-01-2005, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-01-2005
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-01-2005, Internet 2005, www.verzekeraars.nl (uitgifte: 01-01-2005, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Verzekeringsrecht / Schadeverzekering
Overeenkomst van 1 januari 2005
De Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling heeft als doel de materiële schaden in het verkeer tussen de aangesloten verzekeraars effectief en efficiënt af te handelen. Het gemene recht is uitgangspunt voor de OVS, maar dit wordt in de OVS gestandaardiseerd door de botsingsituaties abstract te regelen. Dat wil zeggen dat de schuldvraag of fouten, die volgens het gemene recht leiden tot eigen schuld, buiten beschouwing worden gelaten. Hoewel de wijze waarop de schade verdeeld wordt anders is, leidt de wet van de grote getallen er op die manier toe dat per saldo voor de individuele verzekeraar niets verandert in haar aandeel in de totale schadelast.
Met nadruk wordt gesteld dat de OVS
- 1.
alléén geldt tussen de aan deze overeenkomst deelnemende verzekeraars, waarbij
- 2.
de contractuele relatie tussen verzekeraar en verzekerde op geen enkele wijze wordt beïnvloed en
- 3.
derden niet in een discussie over de OVS en/of de toepassing daarvan worden betrokken.
De OVS is van toepassing als de feitelijke omstandigheden van de botsing onder de omschrijving van één van de botsingsituaties 1 tot en met 5 vallen. Vereist voor de toepassing van de botsingsituaties 1 tot en met 5 van de OVS is dat het om een enkelvoudige botsing gaat (uitgezonderd botsingsituatie 3b). Wordt een botsing niet geregeld door botsingsituaties 1 tot en met 5, dan is botsingsituatie 6 van toepassing. Deze botsingsituatie is ook van toepassing als er bij de enkelvoudige aanrijding geen overeenstemming bestaat over welke botsingsituatie van toepassing is. De kettingbotsing wordt geregeld in botsingsituatie 3b.
De overeenkomst bestaat uit een aantal onderdelen. In het eerste gedeelte van de tekst staan de 18 artikelen (6 botsingsituaties en 12 overige bepalingen) vermeld. In het tweede gedeelte wordt een toelichting op deze artikelen gegeven. In het derde en laatste gedeelte staan de begripsomschrijvingen. De begripsomschrijvingen zijn leidend voor de uitleg van de tekst van deze overeenkomst. De volgorde is weliswaar alfabetisch gerangschikt, maar geldt willekeurig. Als bijvoorbeeld het woord motorrijtuig bij het begrip botsen voorkomt, dan geldt de definitie van motorrijtuig zoals dat verderop is omschreven en andersom. De cursief gedrukte woorden in de artikelen verwijzen naar de begripsomschrijvingen. Wanneer een begrip, dat wordt toegelicht in de begrippenlijst meer dan één keer in dezelfde bepaling voorkomt, dan is telkens het eerst voorkomende begrip gecursiveerd.