De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd
Einde inhoudsopgave
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/5.5.1:5.5.1 Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA)
De rechtspositie van de sollicitant en van de werknemer tijdens de proeftijd (MSR nr. 53) 2010/5.5.1
5.5.1 Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen (CKA)
Documentgegevens:
mr. R.F. Kötter, datum 30-09-2010
- Datum
30-09-2010
- Auteur
mr. R.F. Kötter
- JCDI
JCDI:ADS388425:1
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht (V)
Deze functie is alleen te gebruiken als je bent ingelogd.
De sollicitant die klachten heeft over een aanstellingskeuring, heeft de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Commissie Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen. Diezelfde mogelijkheid bestaat voor werkgevers en keurende artsen. Zij kunnen de commissie ook verzoeken om advies over de uitvoering van de Wet medische keuringen en het Besluit aanstellingskeuringen uit te brengen. Aan ondernemingsraden en personeelsvertegenwoordi-gers zal op korte termijn de bevoegdheid worden toegekend om zich in voorkomende gevallen tot de CKA te wenden om een oordeel te vragen over de toelaatbaarheid van aanstellingskeuringen in hun organisatie.1
Gelet op de ruime interpretatie van het begrip 'aanstellingskeuringen' op grond van de WMK, is de drempel voor een klagende sollicitant om een klacht in te dienen over de aanstellingskeuring informeel en relatief laag. Het nadeel van deze procedure is dat de CKA geen mogelijkheid heeft tot het opleggen van sancties. Wel heeft de CKA het recht om aanbevelingen te doen en nader te onderzoeken wat er met haar aanbevelingen is gebeurd (zie art. 6 lid 3 Besluit Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen).
De klacht wordt behandeld tijdens een openbare zitting. De commissie kan ook getuigen en deskundigen horen. In de regel geeft de CKA haar oordeel binnen zes weken na de behandeling van een klacht tijdens een openbare zitting.
Bij de commissie worden relatief weinig klachten ingediend.2 Een sollicitant zal zich in de regel afvragen wat hij ermee opschiet om een klacht bij de commissie in te dienen, nu deze immers geen sanctie kan opleggen. Toch kan een gang naar de commissie naar mijn mening wel zinvol zijn om in 'twee bedrijven' schadevergoeding van de werkgever te vorderen. Na een positieve uitspraak kan de sollicitant alsnog onder druk van de dreiging met een gerechtelijke procedure schadevergoeding van de werkgever verkrijgen of indienstneming afdwingen. Lukt dat niet in der minne, dan kan in een gerechtelijke procedure schadevergoeding of indienstneming worden gevorderd. Deze laatste vordering zal in de praktijk voor de sollicitant weinig opleveren in geval van een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd of een arbeidsovereenkomst met proeftijd. Het vorderen van schadevergoeding is dan ook de meest aangewezen weg.
Voorts is de CKA bevoegd om aanbevelingen aan de arbeidsorganisatie te doen (zie art. 6 lid 3 van het Besluit Klachtenbehandeling Aanstellingskeuringen). Ook is de CKA bevoegd om de Minister van SZW aanbevelingen te doen in geval van onvolkomenheden in wet- en regelgeving. De oordelen van de CKA worden gepubliceerd op haar website (www.aanstellingskeuringen.nl).