Einde inhoudsopgave
Regeling Onderzoeksraad voor veiligheid
Artikel 5
Geldend
Geldend vanaf 30-08-2012
- Bronpublicatie:
13-08-2012, Stcrt. 2012, 17506 (uitgifte: 29-08-2012, regelingnummer: 289921)
- Inwerkingtreding
30-08-2012
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
13-08-2012, Stcrt. 2012, 17506 (uitgifte: 29-08-2012, regelingnummer: 289921)
- Vakgebied(en)
Openbare orde en veiligheid / Bijzondere onderwerpen
Staatsrecht / Bestuur
Openbare orde en veiligheid / Algemeen
1.
In geval van een luchtvaartongeval of ernstig luchtvaartincident op of boven het Nederlandse grondgebied, met inbegrip van de territoriale zee, doet de raad terzake zo spoedig mogelijk een melding toekomen aan:
- a.
de staat waar het luchtvaartuig is ingeschreven,
- b.
de staat van de exploitant,
- c.
de staat van ontwerp,
- d.
de staat van vervaardiging,
- e.
de staat waarvan onderdanen bij het ongeval of incident zijn omgekomen of zwaar lichamelijk letsel hebben opgelopen, en
- f.
de internationale burgerluchtvaartorganisatie, indien het gaat om een luchtvaartuig met een startmassa van meer dan 2250 kg of een vliegtuig met straalmotoren.
2.
In geval van een ander ernstig luchtvaartincident dan bedoeld in het eerste lid, doet de raad terzake een melding toekomen aan de onder in het eerste lid, onderdeel c en d, bedoelde staten alsmede aan de staat van het voorval.
3.
De melding bevat zoveel van de hierna bedoelde gegevens als gemakkelijk beschikbaar zijn, met dien verstande dat de verzending niet mag worden vertraagd als gevolg van het ontbreken van gegevens:
- a.
in geval van een luchtvaartongeval de identificerende ACCID-afkorting en in geval van een ernstig luchtvaartincident de INCID-afkorting;
- b.
de fabrikant, het model, de nationaliteit en het registratieteken, alsmede het serienummer van het betrokken luchtvaartuig;
- c.
de naam van de eigenaar, de exploitant en, indien van toepassing, de huurder van het betrokken luchtvaartuig;
- d.
het bewijs van bevoegdheid van de gezagvoerder van het betrokken luchtvaartuig, alsmede de nationaliteit van de bemanning en de passagiers;
- e.
de datum en de tijd van het luchtvaartongeval of het ernstige luchtvaartincident;
- f.
het laatste vertrekpunt en het beoogde landingspunt van het betrokken luchtvaartuig;
- g.
de positie van het betrokken luchtvaartuig met aanduiding van een gemakkelijk te herkennen geografisch punt en de geografische lengtegraad en breedtegraad;
- h.
het aantal bemanningsleden en passagiers dat aan boord is, dat is omgekomen en dat ernstig is gewond en het aantal overige personen dat is omgekomen of ernstig is gewond;
- i.
een beschrijving van het luchtvaartongeval of het ernstige luchtvaartincident en de omvang van de schade aan het luchtvaartuig, voor zover deze bekend is;
- j.
een aanduiding in welke mate het onderzoek zal worden gehouden of wordt voorgesteld het onderzoek over te laten aan de staat van het voorval;
- k.
de fysische karakteristieken van het gebied waar het luchtvaartongeval of het ernstige luchtvaartincident heeft plaatsgevonden, alsmede een aanduiding van de moeilijkheden of specifieke vereisten om de plaats van het voorval te bereiken;
- l.
de aanduiding van de instantie die de melding geeft, en van middelen om contact op te nemen met de onderzoeker die leiding heeft over het onderzoek en de onderzoeksinstantie van de staat van het voorval;
- m.
de aanwezigheid van en een beschrijving van gevaarlijke stoffen aan boord van het vliegtuig.
4.
De melding geschiedt in duidelijke bewoordingen. Zij wordt gesteld in een van de werktalen van de internationale burgerluchtvaartorganisatie, waarbij rekening wordt gehouden met de taal van de ontvanger of ontvangers voor zover dit mogelijk is zonder overmatige vertraging op te lopen.
5.
De melding geschiedt met behulp van de meest geschikte en snelste middelen die beschikbaar zijn.
6.
Indien bij het verzenden van de melding noodzakelijkerwijs bijzonderheden zijn weggelaten omdat deze nog niet bekend waren ten tijde van het verzenden van de melding, worden deze bijzonderheden tezamen met eventuele andere relevante informatie zo spoedig mogelijk nagezonden.