Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2021/23 betreffende een kader voor het herstel en de afwikkeling van centrale tegenpartijen en tot wijziging van Verordening (EU) nr. 1095/2010, enz.
Bijlage
Geldend
Geldend vanaf 11-02-2021
- Bronpublicatie:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Inwerkingtreding
11-02-2021
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
16-12-2020, PbEU 2021, L 22 (uitgifte: 22-01-2021, regelingnummer: 2021/23)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Europees financieel recht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
Deel A. Vereisten voor herstelplannen
Het herstelplan bevat de volgende elementen:
- 1)
een samenvatting van de voornaamste elementen van het plan en een samenvatting van de totale herstelcapaciteit;
- 2)
een samenvatting van de wezenlijke wijzigingen in de CTP sinds het meest recent ingediende herstelplan;
- 3)
een communicatie- en openbaarmakingsplan waarin wordt uiteengezet hoe de CTP voornemens is haar bevoegde autoriteit op de hoogte te houden van de herstelsituatie en met eventuele negatieve marktreacties om te gaan en tegelijk zo transparant mogelijk te handelen;
- 4)
een breed scala van maatregelen op het gebied van kapitaal, verliestoewijzing, positietoewijzing en liquiditeit die nodig zijn voor het handhaven of herstellen van de levensvatbaarheid en de financiële soliditeit van de CTP, daarbij inbegrepen het herstellen van de gematchte portefeuille en het kapitaal, en voor het aanvullen van de voorgefinancierde middelen en het behouden van de toegang tot toereikende liquiditeitsbronnen die de CTP nodig heeft om haar levensvatbaarheid als going concern te handhaven en haar kritieke diensten te blijven verrichten overeenkomstig de op basis van artikel 16, lid 3, en artikel 44, lid 2, van Verordening (EU) nr. 648/2012 vastgestelde gedelegeerde handelingen. Indien de werkingsregels van de CTP daarin voorzien, kunnen verliestoewijzingsmaatregelen cash calls bij herstel omvatten, alsook een beperking van de waarde van door de CTP aan niet in gebreke zijnde clearingleden verschuldigde winsten, en voor die maatregelen wordt geen gebruik gemaakt van de initiële margins die door niet in gebreke zijnde clearingleden zijn gestort om verliezen toe te wijzen overeenkomstig artikel 45, lid 4, van Verordening (EU) nr. 648/2012;
- 5)
een beoordeling van de herstelopties met betrekking tot:
- i)
de gevolgen van de toepassing ervan voor de solvabiliteit, liquiditeit, financieringsposities, winstgevendheid en bedrijfsactiviteiten van de CTP;
- ii)
de externe gevolgen en systeemgevolgen van de toepassing ervan voor de kritieke functies, aandeelhouders, clearingleden, schuldeisers en andere belanghebbenden van de CTP, en, indien van toepassing, de rest van de groep, en voor zover de informatie beschikbaar is, cliënten en indirecte cliënten van de CTP;
- iii)
de haalbaarheid van de toepassing ervan, na een gedetailleerde analyse van de risico's, belemmeringen en oplossingen voor de belemmeringen, en
- iv)
de gevolgen van de toepassing ervan voor de continuïteit van de bedrijfsactiviteiten, met name personele middelen en IT, en de toegang tot andere financiële infrastructuren;
- 6)
passende voorwaarden en procedures om ervoor te zorgen dat herstelmaatregelen tijdig worden uitgevoerd, waaronder een raming van het tijdsbestek voor de uitvoering van elk materieel aspect van het plan;
- 7)
een gedetailleerde beschrijving van alle wezenlijke belemmeringen voor de doeltreffende en tijdige uitvoering van het plan, met inbegrip van een analyse van de gevolgen voor clearingleden en cliënten van clearingleden, ook in gevallen waarin clearingleden waarschijnlijk maatregelen nemen overeenkomstig hun herstelplannen als bedoeld in de artikelen 5 en 7 van Richtlijn 2014/59/EU en, indien van toepassing, voor de rest van de groep;
- 8)
een beoordeling van de geschiktheid van de herstelopties om elk relevant scenario van het herstelplan aan te pakken, op basis van de wijze waarop die opties:
- i)
transparantie waarborgen en degenen die aan verliezen en liquiditeitstekorten kunnen worden blootgesteld, in staat stellen dergelijke potentiële verliezen en tekorten te meten, te beheersen en te controleren;
- ii)
prikkels bieden voor aandeelhouders, clearingleden en hun cliënten en het financieel systeem, en
- iii)
negatieve gevolgen voor clearingleden en hun cliënten en het financiële systeem beperken;
- 9)
een lijst van de kritieke functies;
- 10)
een gedetailleerde beschrijving van de procedures voor het bepalen van de waarde en verkoopbaarheid van de kernbedrijfsonderdelen, bedrijfsactiviteiten en activa van de CTP;
- 11)
een gedetailleerde beschrijving van de wijze waarop de herstelplanning in de bestuursstructuur van de CTP is geïntegreerd, en past in de door de clearingleden goedgekeurde werkingsregels van de CTP, alsook van het beleid en de procedures inzake goedkeuring van het herstelplan en bepaling van de personen in de organisatie die verantwoordelijk zijn voor het opstellen en uitvoeren van het plan;
- 12)
regelingen en maatregelen om niet in gebreke zijnde clearingleden ertoe aan te zetten bij veilingen een concurrerend bod uit te brengen op posities van in gebreke gebleven leden;
- 13)
regelingen en maatregelen om ervoor te zorgen dat de CTP voldoende toegang heeft tot noodfinancieringsbronnen, met inbegrip van potentiële liquiditeitsbronnen, zij haar bedrijfsactiviteiten kan blijven uitoefenen en haar verplichtingen kan nakomen wanneer deze opeisbaar worden;
- 14)
een beoordeling van de beschikbare zekerheden en een beoordeling van de mogelijkheid om middelen of liquiditeit tussen bedrijfsonderdelen over te dragen;
- 15)
regelingen en maatregelen:
- i)
om het risico te verlagen;
- ii)
om contracten, rechten, activa en passiva te herstructureren;
- iii)
om bedrijfsonderdelen te herstructureren;
- iv)
die nodig zijn om continue toegang tot FMI's en handelsplatformen te behouden;
- v)
die nodig zijn opdat de bedrijfsprocessen van de CTP, waaronder infrastructuur en IT-diensten, continu kunnen blijven werken;
- vi)
om contracten geheel of gedeeltelijk te beëindigen;
- vii)
om de waarde te verminderen van eventuele door de CTP aan een niet in gebreke zijnd clearinglid te betalen winsten, indien van toepassing, afhankelijk van het type instrumenten dat de CTP cleart, en
- viii)
die niet in gebreke zijnde clearingleden verplichten om een bijdrage in contanten aan de CTP te leveren die ten minste gelijk is aan de bijdrage van elk clearinglid aan het wanbetalingsfonds. Deze verplichting omtrent cash calls bij herstel wordt ook opgenomen in de CTP-regels en andere contractuele regelingen, en daarin wordt er ook naar verwezen;
- 16)
voorbereidende regelingen om de verkoop van activa of bedrijfsonderdelen te faciliteren binnen een tijdsbestek dat geschikt is voor het herstel van de financiële soliditeit, met inbegrip van een beoordeling van de potentiële gevolgen een dergelijke verkoop op de bedrijfsactiviteiten van de CTP;
- 17)
indien andere beheersmaatregelen of strategieën voor het herstel van de financiële soliditeit worden overwogen, een beschrijving van deze maatregelen of strategieën en van de verwachte financiële gevolgen ervan;
- 18)
de voorbereidende maatregelen die de CTP heeft genomen of voornemens is te nemen om de uitvoering van het herstelplan te bevorderen, met inbegrip van de maatregelen die nodig zijn voor een tijdige herkapitalisatie van de CTP, het herstel van de gematchte portefeuille en de aanvulling van de voorgefinancierde middelen alsook de grensoverschrijdende afdwingbaarheid ervan;
- 19)
een kader van kwantitatieve en kwalitatieve indicatoren voor het bepalen van de punten waarop de in het plan bedoelde passende maatregelen kunnen worden genomen;
- 20)
waar toepasselijk, een analyse van hoe en wanneer de CTP onder de in het plan vermelde omstandigheden een verzoek om het gebruik van centrale-bankfaciliteiten kan indienen, waarbij wordt aangegeven welke activa naar verwachting als zekerheid in aanmerking zouden komen volgens de voorwaarden van de centrale-bankfaciliteit;
- 21)
rekening houdend met artikel 49, lid 1, van Verordening (EU) nr. 648/2012, een reeks scenario's die de financiële soliditeit of de operationele levensvatbaarheid van de CTP ernstig zouden aantasten en van belang zouden zijn voor de specifieke omstandigheden van de CTP, zoals de productmix, het bedrijfsmodel en het liquiditeits- en risicobeheerskader, met inbegrip van scenario's waarbij sprake is van systeembrede gebeurtenissen dan wel gebeurtenissen die specifiek zijn voor de juridische entiteit en alle groepen waartoe de CTP behoort, en specifieke stress voor de individuele clearingleden van de CTP of, in voorkomend geval, een gekoppelde FMI, en
- 22)
rekening houdend met artikel 34 en artikel 49, lid 1, van Verordening (EU) nr. 648/2012, een reeks scenario's die de financiële soliditeit of operationele levensvatbaarheid van de CTP ernstig zouden aantasten en het resultaat zouden zijn van de stress dan wel de wanbetaling van een of meer van haar leden, met inbegrip van scenario's die verder gaan dan de stress of de wanbetaling van ten minste de twee clearingleden ten aanzien waarvan de CTP de grootste positierisico's heeft onder extreme, maar plausibele marktomstandigheden, alsook van andere redenen, met inbegrip van verliezen door de beleggingsactiviteiten van de CTP of door operationele problemen waaronder ernstige externe dreigingen voor de bedrijfsactiviteiten van de CTP als gevolg van externe verstoringen, schokken of cybergerelateerde incidenten.
Deel B. Informatie die afwikkelingsautoriteiten bij CTP's kunnen opvragen voor het opstellen en bijhouden van afwikkelingsplannen
Voor het opstellen en bijhouden van afwikkelingsplannen kunnen de afwikkelingsautoriteiten CTP's verzoeken om ten minste de volgende informatie te verstrekken:
- 1)
een gedetailleerde beschrijving van de organisatiestructuur van de CTP, waaronder een lijst van alle rechtspersonen;
- 2)
de identiteit van de rechtstreekse houders en het percentage van stemrechten en niet-stemrechten van elke rechtspersoon;
- 3)
de locatie, het oprichtingsrechtsgebied, de licenties en het voornaamste management van elke rechtspersoon;
- 4)
een overzicht van de kritieke functies en kernbedrijfsonderdelen van de CTP, met inbegrip van balansgegevens van die functies en bedrijfsonderdelen, onder vermelding van de rechtspersonen;
- 5)
een gedetailleerde beschrijving van de bestanddelen van de bedrijfsactiviteiten van de CTP en van haar juridische entiteiten, waarbij minimaal een onderscheid wordt gemaakt tussen de categorieën van diensten en respectieve bedragen van geclearde volumes, openstaande posities, initiële margin, variatiemarginstromen, wanbetalingsfondsen en alle daarmee verband houdende beoordelingsrechten of andere herstelmaatregelen met betrekking tot die bedrijfsonderdelen;
- 6)
bijzonderheden van door de CTP en haar juridische entiteiten uitgegeven kapitaal- en schuldinstrumenten;
- 7)
de identiteit van degenen van wie de CTP zekerheden heeft ontvangen en de vorm waarin dat is gebeurd (overdracht of zekerheidsrecht), de identiteit van degenen aan wie zij zekerheden heeft verschaft, de vorm waarin dat is gebeurd en de identiteit van de personen die deze zekerheden aanhouden, en in beide gevallen in welk rechtsgebied deze zekerheden zich bevinden;
- 8)
een beschrijving van de blootstellingen buiten de balanstelling van de CTP en haar juridische entiteiten, waaronder een overzicht van haar kritieke bedrijfsactiviteiten en kernbedrijfsonderdelen;
- 9)
de materiële hedges van de CTP, waaronder een uitsplitsing naar rechtspersonen;
- 10)
een overzicht van de relatieve blootstellingen en het belang van clearingleden van de CTP, alsook een analyse van de gevolgen van het falen van de belangrijkste clearingleden voor de CTP;
- 11)
de systemen waarin de CTP een wezenlijk aantal of voor een wezenlijke waarde aan transacties uitvoert, met een uitsplitsing naar de rechtspersonen, de kritieke bedrijfsactiviteiten en de kernbedrijfsonderdelen van de CTP;
- 12)
de betalings-, clearing- of afwikkelingssystemen waaraan de CTP direct of indirect deelneemt, met een uitsplitsing naar de rechtspersonen, de kritieke bedrijfsactiviteiten en de kernbedrijfsonderdelen van de CTP;
- 13)
een gedetailleerde inventarisatie en beschrijving van de essentiële managementinformatiesystemen, zoals onder meer die voor risicobeheer, boekhouding en financiële en toezichtrapportage, die door de CTP worden gebruikt, met een uitsplitsing naar de rechtspersonen, de kritieke bedrijfsactiviteiten en de kernbedrijfsonderdelen van de CTP;
- 14)
de identiteit van de eigenaars van de in punt 13 bedoelde systemen, de overeenkomsten inzake het dienstverleningsniveau met betrekking daartoe en eventuele software en systemen of licenties, met een uitsplitsing naar hun rechtspersonen, kritieke bedrijfsactiviteiten en kernbedrijfsonderdelen;
- 15)
de identiteit en het overzicht van de rechtspersonen en de onderlinge verbanden en afhankelijkheden tussen de verschillende rechtspersonen, zoals:
- i)
gemeenschappelijke of gedeelde medewerkers, faciliteiten en systemen;
- ii)
regelingen voor kapitaal, financiering of liquiditeit;
- iii)
bestaande of voorwaardelijke kredietrisico's;
- iv)
kruiselingse garantieovereenkomsten, kruiselingse zekerheidsregelingen, kruiselingse wanbetalingsbepalingen en kruiselingse salderingsregelingen tussen verbonden entiteiten;
- v)
risico-overdrachten en back-to-backhandelsregelingen;
- vi)
overeenkomsten inzake dienstverleningsniveau;
- 16)
de bevoegde autoriteit en de afwikkelingsautoriteit van elke rechtspersoon, indien deze verschillen van die welke op grond van artikel 22 van Verordening (EU) nr. 648/2012 en artikel 3 van deze verordening zijn aangewezen;
- 17)
het lid van de raad dat verantwoordelijk is voor het verstrekken van de informatie die nodig is voor het opstellen van het afwikkelingsplan van de CTP en, indien dit andere personen zijn, de personen die verantwoordelijk zijn voor de verschillende rechtspersonen, kritieke bedrijfsactiviteiten en kernbedrijfsonderdelen;
- 18)
een beschrijving van de regelingen die de CTP heeft ingevoerd om ervoor te zorgen dat de afwikkelingsautoriteit in geval van een afwikkeling over alle benodigde informatie beschikt, zoals door de afwikkelingsautoriteit is bepaald, voor de toepassing van de afwikkelingsinstrumenten en de uitoefening van de afwikkelingsbevoegdheden;
- 19)
alle overeenkomsten die de CTP en haar juridische entiteiten met derden zijn aangegaan en die kunnen worden beëindigd als de autoriteiten besluiten een afwikkelingsinstrument toe te passen, en of de gevolgen van de beëindiging van invloed kunnen zijn op de toepassing van het afwikkelingsinstrument;
- 20)
een beschrijving van mogelijke liquiditeitsbronnen voor ondersteuning van de afwikkeling;
- 21)
informatie over bezwaring van activa, liquide activa, activiteiten buiten de balanstelling, hedgingstrategieën en boekingspraktijken.
Deel C. Zaken die de afwikkelingsautoriteit in aanmerking moet nemen bij het beoordelen van de afwikkelbaarheid van een CTP
Bij het beoordelen van de afwikkelbaarheid van een CTP neemt de afwikkelingsautoriteit het volgende in aanmerking:
- 1)
de mate waarin de CTP in staat is om de kernbedrijfsonderdelen en de kritieke bedrijfsactiviteiten uit te splitsen naar de rechtspersonen;
- 2)
de mate waarin de juridische en bedrijfsstructuren afgestemd zijn op de kernbedrijfsonderdelen en de kritieke bedrijfsactiviteiten;
- 3)
de mate waarin de juridische structuur van de CTP de toepassing van de afwikkelingsinstrumenten verhindert als gevolg van het aantal rechtspersonen, de complexiteit van de groepsstructuur of de moeilijkheid om de bedrijfsonderdelen af te stemmen op de groepsentiteiten;
- 4)
de mate waarin regelingen zijn ingesteld om te zorgen voor het personeel, de infrastructuur, de financiering, de liquiditeit en het kapitaal die van essentieel belang zijn voor het ondersteunen en handhaven van de kernbedrijfsonderdelen en de kritieke bedrijfsactiviteiten;
- 5)
het bestaan en de deugdelijkheid van overeenkomsten inzake dienstverleningsniveau;
- 6)
de mate waarin de dienstverleningsovereenkomsten van de CTP volledig afdwingbaar zijn bij afwikkeling van de CTP;
- 7)
de mate waarin de governancestructuur van de CTP geschikt is voor het beheren en garanderen van de naleving van het interne beleid van de CTP met betrekking tot de overeenkomsten inzake dienstverleningsniveau;
- 8)
de mate waarin de CTP een procedure heeft voor de overdracht van de in het kader van de overeenkomsten inzake dienstverleningsniveau verleende diensten aan derden bij afsplitsing van kritieke functies of kernbedrijfsonderdelen;
- 9)
de mate waarin er in noodplannen en -maatregelen is voorzien om de continuïteit van de toegang tot betalings- en afwikkelingssystemen te waarborgen;
- 10)
de mate waarin de managementinformatiesystemen ervoor kunnen zorgen dat de afwikkelingsautoriteiten correcte en volledige informatie kunnen verzamelen over de kernbedrijfsonderdelen en de kritieke bedrijfsactiviteiten om een snelle besluitvorming te bevorderen;
- 11)
de mate waarin de managementinformatiesystemen te allen tijde de informatie kunnen leveren die essentieel is voor de doeltreffende afwikkeling van de CTP, ook in snel veranderende omstandigheden;
- 12)
de mate waarin de CTP de managementinformatiesystemen in de door de afwikkelingsautoriteit vastgestelde stressscenario's heeft getest;
- 13)
de mate waarin de CTP de continuïteit van de managementinformatiesystemen kan waarborgen, zowel voor de getroffen CTP als voor de nieuwe CTP indien de kritieke bedrijfsactiviteiten en de kernbedrijfsonderdelen van de andere bedrijfsactiviteiten en bedrijfsonderdelen worden afgesplitst;
- 14)
de mate waarin garanties binnen de groep tegen marktvoorwaarden worden verstrekt en de soliditeit van de risicobeheersystemen met betrekking tot dergelijke garanties, indien de CTP gebruikmaakt van of blootgesteld is aan dergelijke garanties;
- 15)
de mate waarin transacties binnen de groep volgens marktvoorwaarden verlopen en de soliditeit van de risicobeheersystemen met betrekking tot die transacties, indien de CTP gebruikmaakt van dergelijke transacties;
- 16)
de mate waarin het gebruik van garanties of transacties binnen de groep de kans op besmetting van de gehele groep vergroot;
- 17)
de mate waarin de afwikkeling van de CTP negatieve gevolgen kan hebben voor een ander deel van de groep, met name indien nog andere FMI's tot de groep behoren, waar toepasselijk;
- 18)
of de autoriteiten van derde landen over de nodige afwikkelingsinstrumenten beschikken om afwikkelingsmaatregelen van afwikkelingsautoriteiten van de Unie te ondersteunen en de mogelijkheden voor een gecoördineerd optreden van de Unieautoriteiten en de autoriteiten van derde landen;
- 19)
in hoeverre het haalbaar is om afwikkelingsinstrumenten op zodanige wijze toe te passen dat de afwikkelingsdoelstellingen worden verwezenlijkt, gezien de beschikbare instrumenten en de structuur van de CTP;
- 20)
alle noodzakelijke specifieke vereisten voor het uitgeven van nieuwe eigendomsinstrumenten als bedoeld in artikel 33, lid 1;
- 21)
de regelingen en middelen waarmee de afwikkeling kan worden belemmerd bij CTP's die clearingleden of zekerheidsovereenkomsten in verschillende rechtsgebieden hebben;
- 22)
de vraag of het geloofwaardig is dat de afwikkelingsdoelstellingen worden verwezenlijkt door de toepassing van de afwikkelingsinstrumenten, gezien de mogelijke gevolgen voor clearingleden en, indien van toepassing, hun cliënten, andere tegenpartijen en werknemers en de mogelijke maatregelen die autoriteiten van derde landen kunnen nemen;
- 23)
de mate waarin de gevolgen van de afwikkeling van de CTP voor het financiële stelsel en voor het vertrouwen van de financiële markten op adequate wijze kan worden geëvalueerd;
- 24)
de mate waarin de afwikkeling van de CTP significante, direct of indirect nadelige gevolgen voor het financiële stelsel, het marktvertrouwen of de economie kan hebben;
- 25)
de mate waarin de besmetting van andere CTP's of van de financiële markten zou kunnen worden beperkt door middel van de toepassing van de afwikkelingsinstrumenten en de uitoefening van de afwikkelingsbevoegdheden, en
- 26)
de mate waarin van de afwikkeling van de CTP significante gevolgen voor de werking van betalings- en afwikkelingssystemen kunnen uitgaan.