Einde inhoudsopgave
Regeling zeevarenden
Bijlage G Basisveiligheidstraining voor alle bemanningsleden op vissersvaartuigen – module visserij
Geldend
Geldend vanaf 01-04-2019
- Bronpublicatie:
23-01-2019, Stcrt. 2019, 5566 (uitgifte: 11-02-2019, regelingnummer: IENW/BSK-2019/4405)
- Inwerkingtreding
01-04-2019
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
23-01-2019, Stcrt. 2019, 5566 (uitgifte: 11-02-2019, regelingnummer: IENW/BSK-2019/4405)
- Vakgebied(en)
Arbeidsrecht / Arbeidsomstandigheden en beroepsschade
Vervoersrecht / Zeevervoer
1. Persoonlijke overlevingstechnieken, inclusief het aantrekken van reddingsvesten en, indien van toepassing, overlevingspakken (STCW-tabel A-VI/1-1)
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
Competentie | Kennis, inzicht en bekwaamheid | Methoden om competentie aan te tonen | Criteria om competentie te beoordelen |
Overleven op zee wanneer het schip verlaten moet worden | Type reddingsmiddelen die specifiek op vissersvaartuigen aanwezig zijn Overlevingsbeginselen zoals: .1 te ondernemen acties bij reddingsoperaties door een helikopter .2 het reddingsvaartuig snel bij het vissersvaartuig en het vistuig weghalen .3 anderen helpen aan boord van een reddingsvaartuig te komen. Basiskennis van de man-overboord procedures. | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | De acties die zijn ondernomen op grond van de herkenning van signalen, passen bij de aangegeven noodsituatie en komen overeen met vastgelegde procedures Hijsmethoden, beschrijf de hand- en armsignalen die worden gebruikt om iemand veilig omhoog te hijsen, beschrijf hoe een lid van de helikopterbemanning kan helpen bij het hijsen, legt uit waarom het belangrijk is gehoor te geven aan de instructies van de helikopterpiloot of zijn assistent Beschrijf hoe je anderen helpt aan boord te komen van een reddingsvaartuig Eerste handelingen na het vaststellen van een man-overboord situatie |
2. Brandpreventie en brandbestrijding (STCW-tabel A-VI/1-2)
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
Competentie | Kennis, inzicht en bekwaamheid | Methoden om competentie aan te tonen | Criteria om competentie te beoordelen |
Het brandgevaar zo klein mogelijk houden en een staat van paraatheid in stand houden zodat kan worden gereageerd op noodsituaties waarin sprake is van brand | Brandgevaar en verspreiding van vuur door, maar niet beperkt tot: .1 straling .2 convectie .3 geleiding met de nadruk op gevaren die samenhangen met diepvriesapparatuur. Praktische kennis van de procedure voor het opnieuw betreden van een ruimte. Brandpreventiemaatregelen zoals: .1 rookverbod .2 zodanige plaatsing van warmtebronnen dat contact met brandbaar materiaal wordt voorkomen .3 controle op het gebruik van branders, snij- of lasapparatuur. .4 risicobeoordeling en ‑beheersing bij de aanschaf van artikelen en stoffen om, waar mogelijk, brandgevaar te voorkomen .5 risicobeoordeling en ‑beheersing bij het gebruik van brandgevaarlijke artikelen en stoffen om brand te voorkomen .6 het goed schoonmaken van werkgebieden .7 passend toezicht op kookvoorzieningen | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Eerste handelingen na het ontstaan van een noodsituatie in overeenstemming met geaccepteerde praktijken en procedures De ondernomen actie na instructie tot verzamelen dient passend te zijn gelet de aangegeven noodsituatie en komt overeen met de vastgelegde procedures Actie ondernomen vóór terugkeer in een ruimte |
Brand bestrijden en blussen | Instructie met betrekking tot het effect van het gebruik van het verkeerde blusmiddel | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Beschrijf wat het effect zou kunnen zijn van het gebruik van het verkeerde blusmiddel |
3. Noodprocedures (STCW-tabel A-VI/1-4)
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
Competentie | Kennis, inzicht en bekwaamheid | Methoden om competentie aan te tonen | Criteria om competentie te beoordelen |
Voldoen aan noodprocedures | Andere typen noodsituaties die kunnen voorkomen, zoals een gasalarm Te ondernemen actie bij het horen van een gasalarm Gevolgen van paniek Inzicht in de onmiddellijke en juiste actie die nodig is om een schip in nood te helpen. | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Eerste handelingen na het ontdekken van een noodsituatie, waaronder een gasalarm, zijn in overeenstemming met de vastgelegde noodrespons procedures Bij afgaan van het alarm wordt snel, accuraat, volledig en helder informatie verschaft Licht toe waarom paniek moet worden voorkomen Definieer besloten ruimtes en de gevaren die daaraan verbonden zijn. Beschrijf welke voorzorgsmaatregelen moeten worden genomen alvorens een besloten ruimte in te gaan. Zo moeten de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm) worden gebruikt, moeten waakzaamheid en alertheid worden betracht en moet toezichthoudend personeel buiten de afgesloten ruimte worden gestationeerd Vermeld de verantwoordelijkheid die men heeft om andere zeevarenden en vissers in nood te helpen en hulp te bieden bij zoek- en reddingsoperaties. Beschrijf de onmiddellijke en juiste actie die nodig is om een schip in nood te helpen. |
4. Elementaire eerste hulp (STCW A-VI/1-3)
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
Competentie | Kennis, inzicht en bekwaamheid | Methoden om competentie aan te tonen | Criteria om competentie te beoordelen |
Onmiddellijk actie ondernemen wanneer zich een ongeval of een andere medische noodsituatie voordoet | Op de hoogte zijn van de beschikbaarheid van radio medisch advies. Basiskennis van de methoden om radio medisch advies te verkrijgen. | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Licht het doel van radio medisch advies toe evenals de manieren om dergelijk advies te verkrijgen. |
5. Voorkoming van verontreiniging van de zee
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
Competentie | Kennis, inzicht en bekwaamheid | Methoden om competentie aan te tonen | Criteria om competentie te beoordelen |
Voorzorgsmaatregelen nemen om verontreiniging van de zee te voorkomen | Herkennen van en het nemen van maatregelen om verontreiniging door verloren vistuig en visverpakkingsmateriaal te voorkomen. | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Organisatorische procedures die zijn bedoeld om het mariene milieu te beschermen, worden te allen tijde nageleefd |
6. Preventie van ongevallen aan boord van het schip (STCW-tabel A-VI/1-4)
Kolom 1 | Kolom 2 | Kolom 3 | Kolom 4 |
---|---|---|---|
Competentie | Kennis, inzicht en bekwaamheid | Methoden om competentie aan te tonen | Criteria om competentie te beoordelen |
Veiligheidsbewustzijn, risicobeoordeling en preventie van ongevallen aan boord van het schip | Op de hoogte zijn van de wettelijke regels met betrekking tot veiligheid in de visserij Op de hoogte zijn van de gevaren en risico's voor de gezondheid en veiligheid Basiskennis van risicobeoordelingen door: .1 het vaststellen van gevaren .2 het vaststellen van daaraan verbonden risico's voor de gezondheid en veiligheid .3 het beslissen over passende beheersmaatregelen .4 het voorspellen van mogelijke uitkomsten .5 het bepalen van het risiconiveau Basiskennis van risicobeperkende methoden, zoals: .1 eliminatie .2 gevaar inperken en personen beschermen .3 procedures en training .4 persoonlijke beschermingsmiddelen (pbm) .5 veiligheidssymbolen .6 onderhoud De methoden kennen voor veiligheidsbeheer die geschikt zijn voor vissersvaartuigen, zoals: .1 beleidsverklaring .2 risico-inventarisatie/evaluatie .3 introductie voor de bemanning .4 training aan boord .5 werkprocedures .6 onderhoudsschema's .7 het ontwerp van vissersvaartuigen .8 checklists .9 gezondheidscontroles .10 afspraken over de te gebruiken taal In staat zijn om deel te nemen aan een voortdurend toezicht op verbetering van de veiligheid door: .1 begrip van redenen voor het herzien van bestaande veiligheidsmethoden, zoals: (i) preventieve actie (ii) corrigerende actie .2 begrip van richtlijnen ter ondersteuning van het herzieningsproces, waaronder: (i) bestaande methoden (ii) wetgeving (iii) rapportage van ongevallen, incidenten en bijna-ongevallen .3 beoordeling van in ieder geval de volgende opties die noodzakelijk zijn voor de geslaagde implementatie van veranderingen: (i) haalbaarheid van voorgestelde veranderingen (ii) de doeltreffendheid van de implementatie (iii) huidige gedrag/cultuur aan boord. | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Leg uit wat de begrippen gevaar en risico inhouden Beschrijf risico beheers methoden met inbegrip van risico-inventarisatie en -evaluatie en de last-minute risicobeoordeling Kan de volgorde van maatregelen voor het elimineren en beperken van risico's bepalen Kan het proces van voortdurende verbetering van de veiligheid en gezondheid toelichten. |
Bijna-ongevallen, ongevallen en incidenten | In staat zijn om een bijna-ongeval, ongeval en incident te herkennen Basiskennis van de elementen van een bijna-ongeval, ongeval of incident, zoals: .1 de hoofdoorzaak vaststellen .2 de factoren die hierbij een rol spelen herkennen .3 mogelijke gevolgen evalueren .4 het verschil tussen een bijna-ongeval, een ongeval en een incident kunnen vaststellen In staat zijn om te voorkomen dat een bijna-ongeval, ongeval of incident zich verder ontwikkelt, onder meer door de veilige scheiding van apparatuur, machines en systemen. In staat zijn om een ongeval, incident of bijna-ongeval te rapporteren omwille van; .1 wettelijke verplichtingen .2 interne veiligheidsredenen .3 vertrouwelijkheidsredenen | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | De identificatie van elementen van een bijna-ongeval, ongeval of incident Het rapporteren van een bijna-ongeval, ongeval of incident |
Veiligheid van visserij-activiteiten | Bewustzijn van risico's aan boord van trawlers en kotters tijdens visserij-activiteiten als: .1 het uitzetten en binnenhalen van vistuig .2 het overladen van de vangst Bewustzijn van risico’s aan boord van vissersvaartuigen met betrekking tot onder andere: .1 vallen .2 beknellen .3 schommelende en losse lading .4 kabelbreuk Begrip van het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Veilige werkpraktijken worden nageleefd, en er wordt te allen tijde gebruik gemaakt van passende veiligheids- en beschermende middelen. Kunnen benoemen van risico’s m.b.t.: .1 het uitzetten en halen van vistuig 2. overladen van de vangst 3. vallen 4. beknellen 5. schommelende en losse lading en 6. kabelbreuk |
Visserijuitrusting | Basiskennis van visserijuitrusting aan boord van vissersvaartuigen en van het veilige gebruik daarvan | Beoordeling van bewijzen die zijn verkregen via goedgekeurde instructie of tijdens het bijwonen van een goedgekeurde cursus | Beschrijf visserijuitrusting, de gevaren en het veilige gebruik |
Communicatie | Basiskennis van mondelinge mededelingen en handsignalen tijdens visserijactiviteiten als: .1 het uitzetten en binnenhalen van vistuig .2 het overladen van de vangst .3 het werken met dekuitrusting en vistuig .4 hijsactiviteiten | Beschrijf de hand- en armsignalen tijdens visserijactiviteiten als: .1 het uitzetten en binnenhalen van vistuig .2 het overladen van de vangst .3 het werken met dekuitrusting en vistuig .4 hijsactiviteiten | |
Operationele veiligheid | Bewustzijn van risico's, gevaren en veilige werkprocedures tijdens: .1 afmeren .2 ontmeren .3 werken op hoogte .4 heet werk .5 werken met gevaarlijke stoffen | Beschrijf gevaren, risico's en veilige werkprocedures tijdens: .1 afmeren .2 ontmeren .3 werken op hoogte .4 heet werk .5 werken met gevaarlijke stoffen |