Richtlijn tegengaan fiscaal misbruik lege vennootschappen (ATAD3)

Richtlijn tegengaan fiscaal misbruik lege vennootschappen (ATAD3)

Frank Elsweier

a8cc7353-630f-43fb-9544-fefe38c840ad

Tilburg University - Universitair docent en onderzoeker

EY Belastingadviseurs – Belastingadviseur, Kennisbeheer en Bureau Vaktechniek

De Europese Commissie publiceerde op 23 december 2021 een Richtlijnvoorstel (Unshell, ATAD3) dat (fiscaal) misbruik van lege vennootschappen, brievenbusmaatschappijen en doorstroomvennootschappen moet tegengaan.

In dit thema krijgt u antwoorden op de volgende vragen:

Wat is de achtergrond en het doel van het Richtlijnvoorstel?

Welke vennootschappen vallen onder de reikwijdte van het Richtlijnvoorstel?

Wat zijn de fiscale gevolgen van het Richtlijnvoorstel in Nederland?

Mede aan de hand van voorbeelden en een stappenplan wordt uitgelegd op welke vennootschappen het Richtlijnvoorstel van toepassing is en welke Nederlandse fiscale gevolgen een implementatie van het Richtlijnvoorstel kan hebben.

Inleiding

De Europese Commissie publiceerde op 23 december 2021 een Richtlijnvoorstel (Unshell, ATAD3) om fiscaal misbruik van lege vennootschappen, brievenbusmaatschappijen en doorstroomvennootschappen (hierna ‘’lege vennootschappen’’) tegen te gaan. Op 17 januari 2023 heeft het Europese parlement een gewijzigde versie van het Richtlijnvoorstel goedgekeurd.

Filtersysteem

Het richtlijnvoorstel richt zich in beginsel op alle entiteiten en rechtsvormen met een vestigingsplaats in de Europese Unie. Uitgezonderd zijn beursgenoteerde bedrijven en financiële instellingen. Ook vennootschappen met ten minste vijf voltijd werknemers, die zich exclusief bezighouden met het genereren van de relevante inkomsten van de vennootschap zijn uitgezonderd.

Een soort filtersysteem bepaalt of sprake is van een lege vennootschap. Relevante criteria bij de voorselectie (toegangspoort) zijn onder meer of de omzet van de vennootschap bestaat uit passieve inkomsten, of de vennootschap zijn inkomsten verkrijgt door grensoverschrijdende transacties of doorbetalingen en of de vennootschap het dagelijkse bestuur en de relevante besluitvorming van de vennootschap uitbesteed aan derden.

Voldoet een vennootschap aan al deze voorwaarden dan dient deze vennootschap in de aangifte te rapporteren over verschillende substance-voorwaarden. Blijkt aan de hand van deze extra informatie dat er sprake is van een lege vennootschap, dan heeft de vennootschap nog een mogelijkheid om tegenbewijs te leveren.

Gevolgen

Als er sprake is van een lege vennootschap dan kan dat diverse gevolgen hebben. Mogelijk krijgt de vennootschap geen woonplaatsverklaring, met als doel dat er geen recht meer bestaat op verdrags- of richtlijnvoordelen. De vennootschap kan daarnaast te maken krijgen met bijheffingen van de betrokken lidstaten en een boete als niet aan de rapportageverplichtingen wordt voldaan. De informatie over lege vennootschappen dient Nederland op automatische basis – via een centrale database – uit te wisselen met de andere lidstaten.

Tijdspad

Het was de bedoeling dat de voorgestelde Richtlijn op 1 januari 2024 in werking zou treden. Dat is niet gelukt. De Staatssecretaris van Financiën heeft in antwoorden op de beleids- en uitvoeringsagenda (2 juni 2023) laten weten dat er nog steeds wordt onderhandeld over het voorstel. De datum van inwerkingtreding wordt aangepast (zal worden genoemd) wanneer de onderhandelingen zich in een afrondende fase bevinden. Uit het op 2 juli 2024 verschenen introductiedossier met beleidsonderwerpen blijkt dat de onderhandelingen nog steeds bezig zijn, maar moeizaam verlopen.

Nederlandse reactie

Het Nederlandse kabinet heeft over het algemeen positief gereageerd op het Richtlijnvoorstel. Het voorstel sluit aan bij de aanbevelingen van de Commissie Doorstroomvennootschappen (rapport gepubliceerd op 22 november 2021) om de doorstroomproblematiek internationaal aan te pakken.

Documenten bij dit thema

Beleids- en uitvoeringsagenda, 8 mei 2023, V-N 2023/22.3, Antwoorden op de Beleids- en uitvoeringsagenda, 2 juni 2023, V-N 2023/30.3

Wetgevingsresolutie Europees Parlement van 17 januari 2023 tot wijziging van het Richtlijnvoorstel van de Europese Commissie

Brief Staatssecretaris van Financiën van 6 mei 2022, 2022-0000123452, V-N 2022/23.8

Richtlijnvoorstel van de Europese Commissie "Council Directive laying down rules to prevent the misuse of shell entities for tax purposes and amending Directive 2011/16/EU’’, V-N 2022/3.11

Rapport Commissie Doorstroomvennootschappen, V-N 2021/52.9

ATAD3, over het kanon en de mug – Deel 1, E.J Spoelder en J. Loo, WFR 2022/131

ATAD3: praktische en principiële overwegingen voor internationale houdstermaatschappijen, R.H.M. Roumen, S.R. Pancham, H.H. Drijer, WFR 2022/132

De fiscale consequenties van ATAD3 bij dividendstromen en de gevolgen voor de Nederlandse deelnemingsvrijstelling, I.M. de Groot, WFR 2022/108

ATAD 3: een nieuw wapen in de strijd tegen belastingontwijking en haar functionele benadering, H. Vermeulen, NTFR 2022/1823

ATAD3 (en ATAD4) inzake shell-entiteiten: de deelnemingsvrijstelling verder onder druk? S.R. Pancham, NTFR 2022/974

De (implementatie van het voorstel voor de) Unshell-richtlijn en artikel 94 Grondwet, M. Vergouwen, NLF-Opinie 2022/7

Vakstudie Nieuws, Uitvergroot: Unravel ‘Unshell’: impact op de deelnemingsvrijstelling? C. Wisman, V-N 2022/10.0

ATAD 3 en box 3: eind goed, al goed? K. Boer, WFR 2022/36

Er stroomt te veel geld door Nederland, A.H.M. Daniels, WFR 2022/10

Vakstudie Nederlands Internationaal Belastingrecht, aanhef Richtlijn 2011/16/EU, aant. 1.23

Vakstudie Vennootschapsbelasting, art. 8c Wet VPB 1969, aant. 1.8.9