De staatssecretaris van Financiën heeft het wetsvoorstel aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten ingediend bij de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat het wetsvoorstel op 1 januari 2023 in werking treedt.
Door het wetsvoorstel wordt het heffingsmoment verschoven naar het moment waarop de bij uitoefening van het aandelenoptierecht verkregen aandelen verhandelbaar zijn. Er zijn dan liquide middelen voorhanden om de belastingen te voldoen. Maatstaf van heffing is de waarde in het economisch verkeer van de aandelen op het heffingsmoment.
Keuzeregeling
In het wetsvoorstel wordt een keuzeregeling geïntroduceerd. Onder voorwaarden vindt voor een aandelenoptierecht, waarbij de bij de uitoefening verkregen aandelen niet meteen verhandelbaar zijn, naar keuze van de werknemer toch heffing bij de uitoefening plaats. De inhoudingsplichtige moet de schriftelijke keuze van de werknemer vastleggen in zijn administratie.
Als de aandelen na uitoefening direct verhandelbaar zijn, wordt het aandelenoptierecht meteen in de heffing betrokken. In dat geval wijzigt het heffingsmoment niet ten opzichte van de oude regeling.
Geen langdurig uitstel van heffing
Om oneigenlijk gebruik en langdurig uitstel van heffing te voorkomen, wordt het heffingsmoment bij een wettelijke of contractuele beperking van verkoop van de aandelen in een beursgenoteerde onderneming tot maximaal vijf jaren na uitoefening van het aandelenoptierecht uitgesteld. Dit geldt zowel als de vennootschap al beursgenoteerd is dan wel bij toekenning van een aandelenoptierecht bij de beursgang.
Grondslaguitholling en delegatiebepaling
Om grondslaguitholling te voorkomen worden voordelen die in de tussentijd worden genoten mede gerekend tot het loon ter zake van het aandelenoptierecht. De inhoudingsplichtige dient in dat geval direct loonheffing in te houden.
Ook wordt een delegatiegrondslag ingevoerd om in specifieke situaties, bijvoorbeeld bij opkoop van aandelen bij inschrijving, nadere regels te kunnen stellen.
Fiscaal geruisloze overgang
Indien door bijvoorbeeld een fusie, splitsing of overname de voorwaarden van de aandelenoptierechten wijzigen of de aandelenoptierechten worden vervangen door andere aandelenoptierechten vindt er een fiscaal geruisloze overgang plaats. Dit geldt zowel voor niet uitgeoefende aandelenoptierechten als uitgeoefende aandelenoptierechten waarvan de aandelen nog niet verhandelbaar zijn.
Budgettaire gevolgen
De budgettaire derving wordt geschat op structureel € 1 miljoen, aangezien heffing van aandelenoptierechten door het wetsvoorstel op een later moment plaatsvindt en het aandelenvermogen daardoor op een later moment tot het box 3-vermogen wordt gerekend.
Vervallen tegemoetkoming
De per 1 januari 2018 ingevoerde fiscale tegemoetkoming voor start-ups met een S&O-startersverklaring, waarbij onder voorwaarden maximaal 75% van het genoten loon in aanmerking wordt genomen, komt per 1 januari 2022 te vervallen.
Stand van zaken:
Het voorstel is op 21 september 2021 ingediend bij de Tweede Kamer. Op 10 november 2021 heeft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën de Tweede Kamer gevraagd de stemming aan te houden. Staatssecretaris Van Rij heeft de Tweede Kamer op 4 april 2022 laten weten dat het wetsvoorstel niet wordt aangepast. De inwerkingtredingsdatum van het wetsvoorstel wordt nog bij nota van wijziging gesteld op 1 januari 2023.
De inwerkingtredingsdatum van de wet is bij nota van wijziging gesteld op 1 januari 2023. De Tweede Kamer heeft het voorstel op 28 juni 2022 aangenomen. Ook zijn moties nrs. 12, 14 en 17 aangenomen. De Eerste Kamer is op 20 december 2022 akkoord gegaan met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Kies voorgestelde versie in de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Redactie
De staatssecretaris van Financiën heeft het wetsvoorstel aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten ingediend bij de Tweede Kamer. Het is de bedoeling dat het wetsvoorstel op 1 januari 2023 in werking treedt.
Door het wetsvoorstel wordt het heffingsmoment verschoven naar het moment waarop de bij uitoefening van het aandelenoptierecht verkregen aandelen verhandelbaar zijn. Er zijn dan liquide middelen voorhanden om de belastingen te voldoen. Maatstaf van heffing is de waarde in het economisch verkeer van de aandelen op het heffingsmoment.
Keuzeregeling
In het wetsvoorstel wordt een keuzeregeling geïntroduceerd. Onder voorwaarden vindt voor een aandelenoptierecht, waarbij de bij de uitoefening verkregen aandelen niet meteen verhandelbaar zijn, naar keuze van de werknemer toch heffing bij de uitoefening plaats. De inhoudingsplichtige moet de schriftelijke keuze van de werknemer vastleggen in zijn administratie.
Als de aandelen na uitoefening direct verhandelbaar zijn, wordt het aandelenoptierecht meteen in de heffing betrokken. In dat geval wijzigt het heffingsmoment niet ten opzichte van de oude regeling.
Geen langdurig uitstel van heffing
Om oneigenlijk gebruik en langdurig uitstel van heffing te voorkomen, wordt het heffingsmoment bij een wettelijke of contractuele beperking van verkoop van de aandelen in een beursgenoteerde onderneming tot maximaal vijf jaren na uitoefening van het aandelenoptierecht uitgesteld. Dit geldt zowel als de vennootschap al beursgenoteerd is dan wel bij toekenning van een aandelenoptierecht bij de beursgang.
Grondslaguitholling en delegatiebepaling
Om grondslaguitholling te voorkomen worden voordelen die in de tussentijd worden genoten mede gerekend tot het loon ter zake van het aandelenoptierecht. De inhoudingsplichtige dient in dat geval direct loonheffing in te houden.
Ook wordt een delegatiegrondslag ingevoerd om in specifieke situaties, bijvoorbeeld bij opkoop van aandelen bij inschrijving, nadere regels te kunnen stellen.
Fiscaal geruisloze overgang
Indien door bijvoorbeeld een fusie, splitsing of overname de voorwaarden van de aandelenoptierechten wijzigen of de aandelenoptierechten worden vervangen door andere aandelenoptierechten vindt er een fiscaal geruisloze overgang plaats. Dit geldt zowel voor niet uitgeoefende aandelenoptierechten als uitgeoefende aandelenoptierechten waarvan de aandelen nog niet verhandelbaar zijn.
Budgettaire gevolgen
De budgettaire derving wordt geschat op structureel € 1 miljoen, aangezien heffing van aandelenoptierechten door het wetsvoorstel op een later moment plaatsvindt en het aandelenvermogen daardoor op een later moment tot het box 3-vermogen wordt gerekend.
Vervallen tegemoetkoming
De per 1 januari 2018 ingevoerde fiscale tegemoetkoming voor start-ups met een S&O-startersverklaring, waarbij onder voorwaarden maximaal 75% van het genoten loon in aanmerking wordt genomen, komt per 1 januari 2022 te vervallen.
Stand van zaken:
Het voorstel is op 21 september 2021 ingediend bij de Tweede Kamer. Op 10 november 2021 heeft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën de Tweede Kamer gevraagd de stemming aan te houden. Staatssecretaris Van Rij heeft de Tweede Kamer op 4 april 2022 laten weten dat het wetsvoorstel niet wordt aangepast. De inwerkingtredingsdatum van het wetsvoorstel wordt nog bij nota van wijziging gesteld op 1 januari 2023.
De inwerkingtredingsdatum van de wet is bij nota van wijziging gesteld op 1 januari 2023. De Tweede Kamer heeft het voorstel op 28 juni 2022 aangenomen. Ook zijn moties nrs. 12, 14 en 17 aangenomen. De Eerste Kamer is op 20 december 2022 akkoord gegaan met het voorstel.
Documenten bij dit thema
Wetgeving
Kies voorgestelde versie in de tijdsbalk bij het wetsartikel. Hier is vergelijken van versies ook mogelijk.
Art. 10 Wet op de loonbelasting 1964
Art. 10a Wet op de loonbelasting 1964
Art. 13a Wet op de loonbelasting 1964
Art. 32bb Wet op de loonbelasting 1964
Art. 36 Wet op de loonbelasting 1964
Literatuur
Memorie van antwoord bij wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten ingediend bij Eerste Kamer, V-N 2022/54.9
Staatssecretaris verzoekt behandeling aandelenoptieregeling en DAC7 vóór kerstreces 2022, V-N 2022/54.11
Wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten jaar uitgesteld, V-N 2022/19.19.6
Oud en Nieuwnummer, V-N 2022/1.3
Wijzigingen in de loonheffingen, Special: Tweede Kamer akkoord met pakket Belastingplan 2022, TaxVisions
Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten. Nota naar aanleiding van het verslag, V-N 2021/47.12
Aanvullende commentaren NOB op pakket Belastingplan 2022, 22 oktober 2021, Taxlive
Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten. Nader rapport, V-N 2021/41.14
Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten. Wettekst en artikelsgewijze toelichting, V-N 2021/41.13
Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten. Memorie van toelichting, V-N 2021/41.12
RB: bewijs voor te complex belastingstelsel in Belastingplan 2022, Taxlive
Vragenvuur van NOB naar aanleiding van Pakket Belastingplan 2022, commentaar NOB, TaxLive
Wijzigingen in de loonheffingen; Nietveld, mr. J.W.H. (Jacqueline); Taxvisions
Belastingplannen 2022: beleidsarm, veel technische wijzigingen en enkele moetjes; interview TaxLive
NOB: Kies voor ander heffingsmoment in nieuwe aandelenoptieregeling
Internetconsultatie conceptwetsvoorstel aandelenoptieregeling gestart, V-N 2021/28.5
Naslag
Parlementaire geschiedenis
Documenten:
Staatsblad 2022, nr. 539
Verslag EK 2022/2023, nr. 13, item 4
Verslag EK 2022/2023, nr. 13, item 2
Verslag EK 2022/2023, nr. 12, item 3
Brief staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst met het verzoek de wetsvoorstellen Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten en Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling digitale platformeconomie dit kalenderjaar te behandelen (35929 / 36063), 35929, nr. E
Eindverslag, 35929, nr. D
Beslisnota bij memorie van antwoord, 35929, nr. C (bijlage)
Memorie van antwoord, 35929, nr. C
Korte aantekening, binnenkort volgt planning wetsvoorstel, 1 november 2022
Voorlopig verslag, 35929, nr. B
Gewijzigd voorstel van wet, 35929, nr. A
Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten, 21 juni 2022, (ongecorrigeerd stenogram)
Aangenomen gewijzigde motie van het lid Romke de Jong over drie jaar na inwerkingtreding van de wet een reflectietoets uitvoeren, 35929, nr. 17
Motie van het lid Romke de Jong over de evaluatie van de wet na drie kalenderjaren uitvoeren, 35929, nr. 16 (vervangen door nr. 17)
Motie van het lid Inge van Dijk over in de monitoring meenemen of het doel om werknemers te laten participeren wordt behaald, 35929, nr. 15
Aangenomen motie van het lid Inge van Dijk over in de monitoring van de effecten een onderscheid maken in omvang van bedrijven, 35929, nr. 14
Motie van het lid Idsinga over inzichtelijk maken wat relevante landen nog meer doen ten aanzien van start- en scale-ups, 35929, nr. 13
Aangenomen motie van het lid Alkaya over bezien welke belemmeringen er bestaan om winstdelingsregelingen breder toegankelijk te maken voor alle werknemers, 35929, nr. 12
Amendement van het lid Alkaya over beperking van het wetsvoorstel tot bedrijven die onvoldoende omzet genereren, 35929, nr. 11
Beslisnota’s nota van wijziging, 35929, nr. 10 (bijlage)
Nota van wijziging in verband met aanpassen datum inwerkingtreding, 35929, nr. 10
Aanbiedingsbrief nota van wijziging, 35929
Toezegging gedaan tijdens het debat pakket Belastingplan 2022 van 10 november 2021,over het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten, 35929, nr. 9
Amendement van het lid Alkaya over beperking tot bedrijven met maximaal 100 werknemers bij toekenning van aandelenoptierechten, 35929, nr. 7
Kamerbrief met schriftelijke antwoorden 2e wetgevingsoverleg Belastingplan 2022
Antwoord op vragen van Nederlandse Orde van Belastingadviseurs en Register Belastingadviseurs
Schriftelijke beantwoording vragen wetgevingsoverleg van 25 oktober 2021 over het pakket Belastingplan 2022
Nota naar aanleiding van verslag, 35929, nr. 6 (bijlage)
Nota naar aanleiding van verslag, 35929, nr. 6
Verslag, 35929, nr. 5
Uitvoeringstoets Belastingdienst, Douane en Toeslagen wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten
Nader rapport, 35929, nr. 4
Memorie van toelichting, 35929, nr. 3
Voorstel van wet, 35929, nr. 2
Koninklijke boodschap, 35929, nr. 1
Aanbiedingsbrief pakket Belastingplan 2022
Internetconsultatie