Einde inhoudsopgave
Regeling Informatiehuishouding Financiën 2022 (RINFIN 2022)
Artikel 6 Archiefbeheerders
Geldend
Geldend vanaf 07-07-2023. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 01-01-2023
- Bronpublicatie:
28-06-2023, Stcrt. 2023, 18683 (uitgifte: 06-07-2023, regelingnummer: 2023-9874)
- Inwerkingtreding
07-07-2023, terugwerkend tot: 01-01-2023
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
28-06-2023, Stcrt. 2023, 18683 (uitgifte: 06-07-2023, regelingnummer: 2023-9874)
- Vakgebied(en)
Overheidsfinanciën / Rijksfinanciën
Bestuursrecht algemeen / Bijzondere onderwerpen bestuursrecht
1.
De archiefbeheerders van het Ministerie van Financiën zijn:
- a.
de directeur Digitalisering en Informatisering van het cluster secretaris-generaal voor het kernministerie en de inspectie belastingen, toeslagen en douane;
- b.
de directeur-generaal Belastingdienst voor de hiërarchisch onder hem vallende archiefvormende onderdelen;
- c.
de directeur-generaal Douane voor de hiërarchisch onder hem vallende archiefvormende onderdelen;
- d.
de directeur-generaal Toeslagen voor de hiërarchisch onder hem vallende archiefvormende onderdelen.
2.
De archiefbeheerders zijn verantwoordelijk voor het ontwerpen en inrichten van de archieffunctie en zorgen voor:
- a.
een kwaliteitszorgsysteem;
- b.
voldoende personeel en financiële middelen;
- c.
bekendmaking van deze regeling binnen hun verzorgingsgebied en het vastleggen van de afspraken hierover met de archiefbeherende onderdelen;
- d.
de toepassing van een vastgestelde selectielijst;
- e.
het laten uitvoeren van het beheer van de overheidsinformatie voor de onder hen vallende archiefvormende onderdelen in overeenstemming met het bepaalde in deze regeling en andere van toepassing zijnde regelgeving.
3.
Gelet op artikel 5 van het Mandaatbesluit Ministerie van Financiën 2020 kunnen de archiefbeheerders bevoegdheden voor het beheer van overheidsinformatie ondermandateren aan onder hen ressorterende functionarissen.
4.
De uitvoering van het beheer van overheidsinformatie beleggen de archiefbeheerders bij de onder hun verantwoordelijkheid vallende archiefbeherende onderdelen of door een (externe) partij die werkt onder dienstverleningsafspraken.
5.
De archiefbeheerders leggen over het beheer van overheidsinformatie verantwoording af aan de plaatsvervangend secretaris-generaal.
6.
De archiefbeheerder van het kernministerie coördineert de actualisering van deze regeling voor het departement.