Einde inhoudsopgave
Verordening (EU) 2022/922 betreffende de instelling en de werking van een evaluatie- en toezichtmechanisme voor de controle op de toepassing van het Schengenacquis, en tot intrekking van Verordening (EU) nr. 1053/2013
Artikel 3 Verantwoordelijkheden en verplichting tot samenwerking
Geldend
Geldend vanaf 05-07-2022
- Bronpublicatie:
09-06-2022, PbEU 2022, L 160 (uitgifte: 15-06-2022, regelingnummer: 2022/922)
- Inwerkingtreding
05-07-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
09-06-2022, PbEU 2022, L 160 (uitgifte: 15-06-2022, regelingnummer: 2022/922)
- Vakgebied(en)
EU-recht / Bijzondere onderwerpen
Internationaal publiekrecht / Vrij verkeer
Vreemdelingenrecht / Grensbewaking
1.
De lidstaten en de Commissie zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering van het evaluatie- en toezichtmechanisme en de in artikel 7 bedoelde organen en instanties van de Unie dragen overeenkomstig hun respectieve mandaten aan die uitvoering bij.
2.
De Commissie heeft een algemene coördinerende rol wat betreft het opstellen van de jaarlijkse en meerjarige evaluatieprogramma's, het formuleren van vragenlijsten, het vaststellen van de bezoekschema's, het afleggen van bezoeken en het opstellen van evaluatieverslagen en aanbevelingen. Zij zorgt er ook voor dat de follow-up- en toezichtactiviteiten worden uitgevoerd.
3.
De Raad neemt aanbevelingen aan in geval van ernstige tekortkomingen, eerste evaluaties, thematische evaluaties en indien de geëvalueerde lidstaat het ontwerpevaluatieverslag met ontwerpaanbevelingen fundamenteel betwist. In het kader van de toezichtfase van het evaluatie- en toezichtmechanisme stelt de Raad uitvoeringsbesluiten vast betreffende de afsluiting van actieplannen in geval van ernstige tekortkomingen en eerste evaluaties.
De Raad vervult zijn politieke rol met betrekking tot de governance van het Schengengebied door de verslagen die de Commissie overeenkomstig artikel 25 heeft ingediend te bespreken, ook over de stand van zaken betreffende de uitvoering van de actieplannen, en door politieke besprekingen te houden over de effectieve toepassing van het Schengenacquis en de goede werking van het gebied zonder binnengrenstoezicht. Daartoe werken de Commissie en de Raad ten volle samen in alle fasen van het evaluatie- en toezichtmechanisme dat in het kader van deze verordening wordt uitgevoerd. Met name verstrekt de Commissie de Raad tijdig relevante informatie over de programmering en de uitvoering van de evaluatie- en toezichtactiviteiten.
4.
De lidstaten en de Commissie werken in elk stadium van de evaluaties volop samen met het oog op de effectieve uitvoering van deze verordening.
5.
De lidstaten nemen alle algemene en bijzondere maatregelen om de Commissie en de teams te ondersteunen en bij te staan bij de uitvoering van evaluatie- en toezichtactiviteiten.
De lidstaten zorgen ervoor dat de Commissie en de teams die evaluatie- en toezichtactiviteiten uitvoeren, in staat zijn hun taken doeltreffend uit te voeren, met name door de Commissie en de teams toe te staan rechtstreeks relevante personen te benaderen en door volledige en ongehinderde toegang te verlenen tot alle terreinen, gebouwen en documenten die voor de evaluatie- en toezichtactiviteit nodig zijn, met inbegrip van nationale en interne richtsnoeren en instructies. Toegang tot relevante gerubriceerde informatie wordt verleend aan teamleden en waarnemers die beschikken over de juiste veiligheidsmachtiging die door een bevoegde instantie is afgegeven.
6.
De Commissie is verantwoordelijk voor het regelen van de reis naar en vanuit de te bezoeken lidstaat voor de vertegenwoordigers van de Commissie en de deskundigen van de lidstaten in de teams.
De Commissie draagt de reis- en verblijfkosten van de deskundigen die aan de bezoeken deelnemen en van de in artikel 16, lid 2, bedoelde stagiair-deskundige.
De bezochte lidstaat is verantwoordelijk voor het noodzakelijke vervoer ter plaatse, behalve wanneer het gaat om onaangekondigde bezoeken.