Einde inhoudsopgave
Organisatiebesluit Ministerie van Financiën 2020
Artikel 15 Het Beveiligingsambtenaar-Office (BVA-Office)
Geldend
Geldend vanaf 15-06-2024. Let op: treedt met terugwerkende kracht in werking vanaf 01-05-2024
- Bronpublicatie:
06-06-2024, Stcrt. 2024, 19126 (uitgifte: 14-06-2024, regelingnummer: 2024-323881)
- Inwerkingtreding
15-06-2024, terugwerkend tot: 01-05-2024
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
06-06-2024, Stcrt. 2024, 19126 (uitgifte: 14-06-2024, regelingnummer: 2024-323881)
- Vakgebied(en)
Staatsrecht / Bestuur
Fiscaal bestuursrecht / Bevoegdheid
Bestuursrecht algemeen / Bestuursbevoegdheden
1.
De Beveiligingsambtenaar (BVA) en het daaronder ressorterende BVA-Office heeft de volgende taken:
- a.
algemene organisatie van integrale beveiliging (organisatie, medewerkers, materieel, informatiesystemen, gebouwen en overige objecten), waaronder:
- i.
risicomanagement;
- ii.
incidenten en/of dreigingen;
- iii.
beveiligingsbewustzijn.
- b.
integriteit en compliance (waaronder vertrouwensfuncties en kwetsbare functies), met inbegrip van het tot stand brengen van een insiderregeling voor het Ministerie van Financiën
- c.
privacy;
- d.
Business Continuïteit Management (BCM) en calamiteitenmanagement.
2.
Op de taken bedoeld in het eerste lid heeft de BVA zowel toezichthoudende, adviserende als coördinerende rol. Per taakgebied verschilt de invulling van deze rol.
3.
Het Onderzoeksbureau Integriteit Financiën (OIF) is een organisatieonderdeel van het BVA-office, met als taken:
- i.
aannemen, registreren en beoordelen van meldingen, inclusief het doen van vooronderzoek;
- ii.
adviseren over, voorbereiden en uitvoeren van onderzoek;
- iii.
communicatie en bewustwording van het meld- en onderzoeksproces.
4.
De Compliance Officer (CO) en de Functionaris Gegevensbescherming (FG) zijn ondergebracht bij het BVA-Office. De CO en de FG hebben een plaatsvervanger die hen bij afwezigheid vervangt.