Einde inhoudsopgave
Richtsnoer ECB/2011/23 (2012/120/EU) betreffende de statistische rapportagevereisten van de Europese Centrale Bank met betrekking tot externe statistieken
Bijlage I Statistische vereisten van de Europese Centrale Bank
Geldend
Geldend vanaf 16-05-2022
- Redactionele toelichting
De datum van inwerkingtreding is de datum van het Publicatieblad.
- Bronpublicatie:
05-05-2022, PbEU 2022, L 137 (uitgifte: 16-05-2022, regelingnummer: 2022/747)
- Inwerkingtreding
16-05-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
05-05-2022, PbEU 2022, L 137 (uitgifte: 16-05-2022, regelingnummer: 2022/747)
- Vakgebied(en)
Financieel recht / Bank- en effectenrecht
Financieel recht / Financieel toezicht (juridisch)
1. Betalingsbalansstatistieken
De Europese Centrale Bank (ECB) vereist betalingsbalansstatistieken met twee verschillende rapportagefrequenties: op maand- en kwartaalbasis met betrekking tot de desbetreffende referentiekalenderperioden. Jaargegevens worden samengesteld door voor het desbetreffende jaar door de lidstaten gerapporteerde kwartaalgegevens op te tellen. Betalingsbalansstatistieken moeten zo consistent mogelijk zijn met andere ten behoeve van het monetaire beleid verstrekte statistische gegevens, met name nationale kwartaalrekeningen (waaronder sectorale) en maandelijkse monetaire en bancaire statistieken.
1.1. Maandelijkse betalingsbalansstatistieken
Doel
De maandelijkse betalingsbalans van het eurogebied beoogt de weergave van de belangrijkste posten die monetaire omstandigheden en de valutamarkten beïnvloeden (zie bijlage II, tabel 1).
Vereisten
Het is van wezenlijk belang, dat de gegevens kunnen worden gebruikt bij de berekening van de betalingsbalans van het eurogebied.
Gezien de korte tijdlimiet voor het verstrekken van de maandelijkse betalingsbalansgegevens, het zeer geaggregeerde karakter van die gegevens en het gebruik ervan voor monetairbeleiddoeleinden en valutamarkttransacties, staat de ECB lichte afwijkingen toe van internationale normen (zie artikel 2, lid 4) indien zulks onvermijdelijk is. Er hoeft niet te worden geregistreerd op baten- of transactiebasis. De ECB zal ramingen of voorlopige gegevens aanvaarden, indien zulks voor het voldoen aan de uiterste termijn noodzakelijk is, voor zover deze niet aanzienlijk afwijken van internationale standaarden en de verstrekking van die ramingen toereikende gegevenskwaliteit waarborgen.
Voor elke algemene transactiecategorie worden activa en passiva vereist (of vorderingen en verplichtingen voor posten op de lopende rekening). Dit betekent doorgaans dat de NCB's voor externe transacties een onderscheid moeten maken tussen transacties met ingezetenen van andere eurogebiedlidstaten en transacties buiten het eurogebied. De NCB's doen dat consistent.
Wanneer het lidmaatschap van het eurogebied zich wijzigt, moeten de NCB's de gewijzigde definitie van de geografische samenstelling van het eurogebied toepassen vanaf de datum waarop deze lidmaatschapswijziging van kracht wordt. De NCB's van het eurogebied in de oude samenstelling en van de nieuwe lidstaat/lidstaten van het eurogebied moeten een optimale raming maken voor historische gegevens die het uitgebreide eurogebied bestrijken.
Voor een zinvolle aggregatie op maandbasis van de effectenverkeergegevens betreffende het eurogebied moet een onderscheid worden gemaakt tussen transacties in door eurogebiedingezetenen uitgegeven effecten en transacties in door niet-eurogebiedingezetenen uitgegeven effecten. De statistiekensamenstelling inzake nettotransacties in effectenactiva van het eurogebied vereist de aggregatie van gerapporteerde nettotransacties in door niet-eurogebiedingezetenen uitgegeven effecten. Statistieken inzake nettotransacties in effectenpassiva van het eurogebied worden samengesteld door nettotransacties in totale nationale verplichtingen en nettotransacties in door eurogebiedingezetenen uitgegeven en gekochte effecten te consolideren.
Voor inkomens uit effecten zijn een overeenkomstig rapportagevereiste en samenstellingsmethode voor de geaggregeerde gegevens van toepassing.
Voor de monetaire presentatie van de betalingsbalans moeten NCB's de gegevens uitgesplitst naar institutionele sector indienen. Ten behoeve van de maandelijkse betalingsbalans vormt het hiernavolgende de sectorale uitsplitsing:
- —
voor directe investeringen: a) deposito-instellingen m.u.v. de centrale bank; b) geldmarktfondsen; c) overheid; d) overige sectoren,
- —
voor effectenactiva en overige investeringen: a) de centrale bank; b) deposito-instellingen m.u.v. de centrale bank; c) geldmarktfondsen; d) overheid; e) overige sectoren.
Voor de opstelling van een uitsplitsing naar sector van de betalingsbalans, hetgeen een monetaire presentatie mogelijk maakt, moeten NCB's gegevens verstrekken betreffende nettotransacties in effecten die eurogebiedingezetenen hebben uitgegeven, uitgesplitst naar institutionele sector van de emittent. Effectenpassiva zullen bovendien een uitsplitsing naar institutionele sector van de nationale emittent omvatten.
De naar sector uitgesplitste statistieken betreffende nettotransacties in effectenpassiva van het eurogebied worden vervolgens samengesteld door consolidatie van de netto totale nationale verplichtingen van de respectieve sectoren en van de desbetreffende nettotransacties in effecten die eurogebiedingezetenen hebben uitgegeven en gekocht.
NCB's (en andere bevoegde nationale autoriteiten, indien toepasselijk) verzamelen effectengegevens conform één van de modellen in de tabel van bijlage VI.
1.2. Kwartaalbetalingsbalansstatistieken
Doel
De betalingsbalans van het eurogebied op kwartaalbasis beoogt gedetailleerdere informatie te verschaffen voor een grondigere analyse van externe transacties. Kwartaalbetalingsbalansgegevens zijn ook de grondslag voor gedetailleerde economische landenmonitoring.
Deze statistieken dragen met name bij aan de samenstelling van sectorale en financiële rekeningen van het eurogebied, alsook aan de gezamenlijke publicatie van de Unie-/eurogebiedbetalingsbalans in samenwerking met de Europese Commissie (Eurostat).
Vereisten
Betalingsbalansstatistieken op kwartaalbasis komen zo veel mogelijk overeen met internationale normen (zie artikel 2, lid 4). De vereiste uitsplitsing van betalingsbalansstatistieken op kwartaalbasis is vastgelegd in bijlage II, tabel 2. In bijlage III worden geharmoniseerde begrippen en definities van de kapitaaloverdrachten- en financiële rekening uiteengezet.
De uitsplitsing van de lopende rekening op kwartaalbasis is vergelijkbaar met de uitsplitsing voor de gegevens op maandbasis. Voor diensten en inkomens is evenwel een gedetailleerdere uitsplitsing op kwartaalbasis vereist.
In de financiële rekening past de ECB voor de post ‘overige investeringen’ de vereisten toe van de zesde editie van de ‘Balance of Payments and International Investment Position Manual’ (BPM6) van het Internationaal Monetair Fonds (IMF). De uitsplitsingpresentatie verschilt (d.w.z. sector als eerste prioriteit). Deze sectoruitsplitsing is gedetailleerder, maar blijft verenigbaar met de BPM6-uitsplitsing, dat allereerst volgens instrument indeelt. Net zoals in de BPM6-presentatie worden chartaal geld en deposito's onderscheiden van leningen en overige investeringen.
De NCB's onderscheiden tussen transacties met eurogebiedlidstaten en alle overige externe transacties. De statistiekensamenstelling inzake nettotransacties in effectenactiva van het eurogebied vereist de aggregatie van gerapporteerde nettotransacties in door niet-eurogebiedingezetenen uitgegeven effecten. De statistieken inzake nettotransacties in effectenpassiva van het eurogebied worden samengesteld door de consolidatie van nettotransacties in totale nationale verplichtingen en nettotransacties in door eurogebiedingezetenen uitgegeven en gekochte effecten.
Voor inkomens uit effecten zijn een overeenkomstig rapportagevereiste en samenstellingsmethode voor de geaggregeerde gegevens van toepassing.
NCB's dienen tevens naar institutionele sector uitgesplitste kwartaalgegevens in. Dit gegevensvereiste gaat verder dan de IMF-standaardcomponenten. De NCB's dienen voor de volledige sectoren kwartaalgegevens in: a) centrale banken; b) deposito-instellingen m.u.v. de centrale bank; c) geldmarktfondsen; d) overheid; e) beleggingsinstellingen, m.u.v. niet-geldmarktfondsen; f) verzekeringsinstellingen en pensioenfondsen; g) overige financiële instellingen; h) niet-financiële vennootschappen; i) huishoudens en instellingen zonder winstoogmerk t.b.v. huishoudens.
Voor de statistiekensamenstelling inzake nettotransacties van het eurogebied in effectenpassiva naar sector van in het eurogebied ingezetenen emittenten, gelden voor gegevens op kwartaalbasis vereisten die vergelijkbaar zijn met de vereisten voor gegevens inzake de maandelijkse betalingsbalans.
Net zoals het Stelsel van nationale rekeningen, beveelt de BPM6 aan de rente-inkomsten toe te rekenen aan de periode waarop deze betrekking hebben. Dit vereiste heeft invloed op de lopende rekening (inkomen uit investeringen), en de financiële rekening.
2. Statistieken betreffende het template van de internationale reserves
Doel
De statistieken betreffende het template van de internationale reserves verschaffen op maandbasis een overzicht van de reserves, overige activa in vreemde valuta en met reserves verband houdende passiva aangehouden door NCB's en de ECB waarbij het template voor ‘International Reserves and Foreign Currency Liquidity’ van het IMF wordt gevolgd zoals gedefinieerd in het handboek ‘International Reserves and Foreign Currency Liquidity: Guidelines for a Data Template’ van het IMF. Deze informatie vult de gegevens aan betreffende de reserves in de betalingsbalansstatistieken van het eurogebied.
Vereisten
Reserves van het eurogebied zijn zeer liquide, verhandelbare en kredietwaardige vorderingen van de ECB (‘gepoolde reserves’) en van de NCB's (‘niet-gepoolde reserves’) op niet-ingezetenen van het eurogebied, welke luiden en worden verevend in converteerbare vreemde valuta (d.w.z. in andere valuta's dan de euro), plus goud, reserveposities in het IMF en bijzondere trekkingsrechten (SDR's). Ook nettoposities in financiële derivaten kunnen hiertoe worden gerekend. De reserves worden in de regel samengesteld op brutobasis zonder verrekening van met reserves verband houdende passiva. Bij uitzondering dienen posities in financiële derivaten op nettobasis te worden geregistreerd. De van de NCB's vereiste gegevensuitsplitsing, is opgenomen in sectie I.A, tabel 3 van bijlage II.
Activa van het Eurosysteem in vreemde valuta die niet aan deze definitie voldoen, d.w.z. vorderingen op ingezetenen van het eurogebied en activa die aangehouden worden voor monetair beleid of andere doeleinden die geen verband houden met betalingsbalans- of wisselkoersbeleid, worden opgenomen in de post ‘overige activa in vreemde valuta’ van het template van de internationale reserves (zie sectie I.B, tabel 3, van bijlage II).
Vorderingen in euro op niet-ingezetenen en saldi in vreemde valuta van overheden van lidstaten van het eurogebied worden niet als reserves beschouwd; dergelijke bedragen worden niet opgenomen in het template van reserves van het Eurosysteem en geboekt als ‘overige investeringen’ binnen de internationale investeringspositie indien het vorderingen op niet-ingezetenen van het eurogebied betreft.
Voorts moet informatie over vaststaande en mogelijke netto korte-termijnaanspraken van het Eurosysteem die verband houden met de reserves en overige activa in vreemde valuta van het Eurosysteem, de zogenaamde ‘met reserves verband houdende passiva’, worden gerapporteerd in secties II tot en met IV van tabel 3, bijlage II.
3. Statistieken betreffende de internationale investeringspositie
Doel
De internationale investeringspositie is een overzicht van de externe activa en passiva van het eurogebied als geheel voor de analyse van het monetair beleid en de valutamarkt. Mede met behulp van deze statistieken kan met name de externe kwetsbaarheid van de lidstaten worden vastgesteld en kunnen mutaties in door de geldhoudende sector in het buitenland aangehouden liquide activa worden gevolgd. Deze statistische gegevens zijn cruciaal voor de samenstelling van de rekening voor het buitenland in de financiële kwartaalrekeningen van het eurogebied. Driemaandelijkse statistieken betreffende de internationale investeringspositie zijn ook de grondslag voor gedetailleerde economische landenmonitoring, waaronder binnen het kader van de procedure voor macro-economische onevenwichtigheden van de Europese Commissie (1)
Vereisten
De NCB's moeten op kwartaalbasis statistieken betreffende de internationale investeringspositie leveren inzake standen en herwaarderingen aan het einde van de periode ten gevolge van wisselkoers- of andere prijswijzigingen.
De gegevens betreffende de internationale investeringspositie komen zo veel mogelijk overeen met internationale normen (zie artikel 2, lid 4). De ECB stelt de internationale investeringspositie voor het eurogebied als geheel op. De uitsplitsing van de internationale investeringspositie voor het eurogebied is opgenomen in bijlage II, tabel 4.
De internationale investeringspositie omvat financiële standen aan het einde van de referentieperiode, gewaardeerd tegen prijzen aan het einde van de periode. Mutaties in de waarde van de standen zouden het gevolg kunnen zijn van de volgende factoren. Ten eerste, de waardemutaties tijdens de referentieperiode zullen deels toe te schrijven zijn aan de financiële transacties die hebben plaatsgevonden en die zijn opgenomen in de betalingsbalans. Ten tweede, een deel van de mutaties in de posities aan het begin en aan het einde van een gegeven periode zal worden veroorzaakt door prijsmutaties van de weergegeven financiële activa en passiva. Ten derde, indien standen luiden in andere valuta's dan de voor de internationale investeringspositie gebruikte munteenheid, zullen mutaties in de wisselkoersen ten opzichte van andere valuta's ook de waarde beïnvloeden. Ten slotte zal enige andere niet aan voormelde factoren te wijten mutatie worden beschouwd als een gevolg van overige volumemutaties tijdens de periode.
De afstemming tussen de financiële stromen en standen van het eurogebied vereist dat waardemutaties ten gevolge van prijswijzigingen, wisselkoerswijzigingen en overige aanpassingen afzonderlijk worden weergegeven.
De dekking van de internationale investeringspositie sluit zo nauw mogelijk aan bij die van de betalingsbalansstromen op kwartaalbasis. De begrippen, definities en uitsplitsingen stemmen overeen met de voor de betalingsbalansstromen op kwartaalbasis van toepasselijke.
De gegevens betreffende de internationale investeringspositie moeten zo veel mogelijk overeenkomen met andere statistieken, met name monetaire en bancaire statistieken en financiële rekeningen.
Inzake de betalingsbalans op maand- en kwartaalbasis moeten NCB's in de statistieken betreffende de internationale investeringspositie een onderscheid maken tussen aangehouden activa ten opzichte van eurogebiedlidstaten en alle overige externe posities. In de effectenrekeningen moet worden onderscheiden tussen door eurogebiedingezetenen aangehouden en uitgegeven effecten en door niet-eurogebiedingezetenen aangehouden en uitgegeven effecten. De statistieken samenstelling inzake nettoactiva in beleggingen van het eurogebied, vereist de aggregatie van gerapporteerde nettoactiva van door niet-eurogebiedingezetenen uitgegeven effecten. De statistiekensamenstelling inzake effectenpassiva van het eurogebied vereist de consolidatie van netto totale nationale verplichtingen en netto aangehouden effecten, die eurogebiedingezetenen hebben uitgegeven en gekocht.
Effectenactiva en -passiva binnen de internationale investeringspositie worden uitsluitend uit standengegevens samengesteld.
NCB's (en andere bevoegde statistische autoriteiten, indien toepasselijk) verzamelen effectsgewijs ten minste kwartaalstanden van effectenactiva en -passiva volgens één van de in de tabel in bijlage VI uiteengezette modellen.
4. Maandelijkse herwaarderingen van reserves ten gevolge van wisselkoers- en andere prijswijzigingen
Doel
Met behulp van de maandelijkse herwaarderingen van de reserves van het eurogebied kan de externe kwetsbaarheid van het eurogebied mede worden vastgesteld.
Vereisten
De NCB's moeten op maandbasis statistieken leveren betreffende herwaarderingen van reserves ten gevolge van wisselkoersenoverige prijswijzigingen. Deze gegevens voldoen aan internationale standaards (zie artikel 2, lid 4, van dit richtsnoer).
De voor deze rapportage vereiste uitsplitsing is opgenomen in tabel 5 van bijlage II.
De herwaarderingen van de reserves geven de waarderingsverschillen aan, d.w.z. de wijzigingen in de geldwaarde van reserves die ontstaan als gevolg van wijzigingen in niveau en structuur van de prijzen ervan.
5. Maandelijkse grensoverschrijdende transporten van eurobankbiljetten naar denominatie
Doel
Het ESCB heeft nood aan uitgebreide statistische gegevens om te schatten hoeveel entiteiten buiten het eurogebied eurobankbiljetten aanhouden. Hiervoor zijn statistische gegevens betreffende grensoverschrijdende transporten van eurobankbiljetten tussen het eurogebied en landen buiten het eurogebied van bijzonder belang. Die statistieken zijn noodzakelijk ter vergemakkelijking van de besluitvorming inzake de uitgifte van eurobankbiljetten in verband met de planning van de productie van eurobankbiljetten, het beheer van de voorraden en de coördinatie van de uitgifte en overdrachten van eurobankbiljetten door NCB's en de Europese Centrale Bank overeenkomstig hun respectieve bevoegdheden. Statistieken inzake het vervoer van eurobankbiljetten leveren een bijdrage tot de beoordeling van de ontwikkelingen op het gebied van de munt en vreemde valuta en zijn noodzakelijk om de rol te kunnen beoordelen van de euro als een beleggingsvaluta buiten het eurogebied.
Vereisten
De NCB's moeten gegevens verstrekken over de maandelijkse invoer en uitvoer van eurobankbiljetten door lidstaten van het eurogebied naar/van landen buiten het eurogebied, zoals aangegeven in tabel 6 van bijlage II. Een uitsplitsing naar denominatie is vereist op basis van de best mogelijke raming.
6. Driemaandelijkse grensoverschrijdende transacties en standen van ingezeten SPE’s
Doel
Het doel van driemaandelijkse grensoverschrijdende transacties en stromen van ingezeten SPE’s is een beter inzicht te krijgen in de rol van dit soort eenheden in de verschillende componenten van de externe sectorrekeningen. Gegegevens met betrekking tot dit type eenheid kunnen als een afzonderlijke post worden gerapporteerd om een beter inzicht te krijgen in hun rol in het economische en financiële stelsel van het eurogebied.
Vereisten
De NCB’s rapporteren informatie over de driemaandelijkse grensoverschrijdende transacties en standen van ingezeten SPE’s zoals aangegeven in tabel 10 van bijlage II.
Voetnoten
Verordening (EU) nr. 1174/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 8) en Verordening (EU) nr. 1176/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 16 november 2011 betreffende de preventie en correctie van macro-economische onevenwichtigheden (PB L 306 van 23.11.2011, blz. 25).