Procestaal: Spaans.
HvJ EU, 09-06-2016, nr. C-333/15, nr. C-334/15
ECLI:EU:C:2016:426
- Instantie
Hof van Justitie van de Europese Unie
- Datum
09-06-2016
- Magistraten
D. Šváby, J. Malenovský, M. Vilaras
- Zaaknummer
C-333/15
C-334/15
- Conclusie
J. Kokott
- Roepnaam
Planes Bresco
- Vakgebied(en)
EU-recht (V)
- Brondocumenten en formele relaties
ECLI:EU:C:2016:426, Uitspraak, Hof van Justitie van de Europese Unie, 09‑06‑2016
ECLI:EU:C:2016:159, Conclusie, Hof van Justitie van de Europese Unie, 10‑03‑2016
Uitspraak 09‑06‑2016
D. Šváby, J. Malenovský, M. Vilaras
Partij(en)
In de gevoegde zaken C-333/15 en C-334/15,*
betreffende verzoeken om een prejudiciële beslissing krachtens artikel 267 VWEU, ingediend door het Tribunal Supremo (hooggerechtshof, Spanje) bij beslissingen van 22 mei 2015, binnengekomen bij het Hof op 6 juli 2015, in de procedures
María del Pilar Planes Bresco
tegen
Comunidad Autónoma de Aragón
wijst
HET HOF (Achtste kamer),
samengesteld als volgt: D. Šváby, kamerpresident, J. Malenovský en M. Vilaras (rapporteur), rechters,
advocaat-generaal: J. Kokott,
griffier: A. Calot Escobar,
gezien de stukken,
gelet op de opmerkingen ingediend door:
- —
de Spaanse regering, vertegenwoordigd door A. Rubio González als gemachtigde,
- —
de Europese Commissie, vertegenwoordigd door J. Guillem Carrau en H. Kranenborg als gemachtigden,
gehoord de conclusie van de advocaat-generaal ter terechtzitting van 10 maart 2016,
het navolgende
Arrest
1
De verzoeken om een prejudiciële beslissing betreffen de uitlegging van de artikelen 29, 43 en 44 van verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers en houdende wijziging van de verordeningen (EEG) nr. 2019/93, (EG) nr. 1452/2001, (EG) nr. 1453/2001, (EG) nr. 1454/2001, (EG) nr. 1868/94, (EG) nr. 1251/1999, (EG) nr. 1254/1999, (EG) nr. 1673/2000, (EEG) nr. 2358/71 en (EG) nr. 2529/2001 (PB 2003, L 270, blz. 1), zoals gewijzigd bij verordening (EG) nr. 2012/2006 van de Raad van 19 december 2006 (PB 2006, L 384, blz. 8) (hierna: ‘verordening nr. 1782/2003’).
2
Deze verzoeken zijn ingediend in het kader van twee gedingen tussen Maria del Pilar Planes Bresco, eigenaresse van een landbouwbedrijf, en de Comunidad Autónoma de Aragón (autonome regio Aragon, Spanje) over de wijze waarop de voor de bedrijfstoeslag als vervat in verordening nr. 1782/2003 in aanmerking komende oppervlakte van haar bedrijf voor onderscheidenlijk de landbouwseizoenen van de jaren 2007 en 2008 moet worden vastgesteld.
Toepasselijke bepalingen
Unierecht
Verordening nr. 1782/2003
3
In overweging 4 van verordening nr. 1782/2003 wordt opgemerkt:
- ‘(4)
Aangezien blijvend grasland een positief milieueffect heeft, is het dienstig maatregelen ter bevordering van de instandhouding van bestaand blijvend grasland vast te stellen om een massale omzetting in bouwland te voorkomen.’
4
In overweging 24 van verordening nr. 1782/2003 heet het:
‘Het concurrerender maken van de communautaire landbouw en het bevorderen van de toepassing van voedselkwaliteit- en milieunormen gaan noodzakelijkerwijs gepaard met een verlaging van de institutionele prijzen voor landbouwproducten en een stijging van de productiekosten voor de communautaire landbouwbedrijven. Voor het bereiken van deze doelstellingen en het bevorderen van een marktgerichtere en duurzame landbouw moet de verschuiving van productiesteun naar steun aan de producent worden voltooid door de invoering van een systeem met ontkoppelde inkomenssteun voor elk bedrijf. Terwijl de ontkoppeling de feitelijk aan de landbouwers betaalde bedragen ongewijzigd zal laten, zal dankzij de ontkoppeling sprake zijn van een veel doeltreffender inkomenssteun. Het is daarom dienstig de ene bedrijfstoeslag afhankelijk te stellen van de naleving van randvoorwaarden op het gebied van milieu, voedselveiligheid, diergezondheid en dierenwelzijn, alsmede de handhaving van het landbouwbedrijf in goede landbouw- en milieuconditie.’
5
In artikel 2 van deze verordening worden de begrippen ‘landbouwer’, ‘bedrijf’ en ‘landbouwactiviteit’ als volgt gedefinieerd:
- ‘a)
‘landbouwer’: een natuurlijke of rechtspersoon dan wel een groep natuurlijke of rechtspersonen, ongeacht de rechtspositie van de groep en haar leden volgens het nationale recht, waarvan het bedrijf zich bevindt op het grondgebied van de Gemeenschap als bedoeld in artikel 299 van het Verdrag en die een landbouwactiviteit uitoefent;
- b)
‘bedrijf’: het geheel van de productie-eenheden dat door het bedrijfshoofd wordt beheerd en zich bevindt op het grondgebied van een lidstaat;
- c)
‘landbouwactiviteit’: landbouwproducten produceren, fokken of telen tot en met het oogsten, het melken, het fokken en het houden van dieren voor landbouwdoeleinden of de grond in goede landbouw- en milieuconditie als vastgesteld op grond van artikel 5 houden;’
6
Artikel 5 van die verordening luidt:
- ‘1.
De lidstaten zorgen ervoor dat alle landbouwgrond, in het bijzonder grond die niet langer wordt gebruikt voor productiedoeleinden, in goede landbouw- en milieuconditie wordt gehouden. De lidstaten stellen, op nationaal of op regionaal niveau, minimumeisen inzake goede landbouw- en milieuconditie vast op basis van het in bijlage IV vastgestelde kader, rekening houdend met de specifieke kenmerken van de betrokken gebieden […]
- 2.
De lidstaten zien erop toe dat de grond die op de voor de aanvragen van oppervlaktesteun voor 2003 vastgestelde datum blijvend grasland was, als blijvend grasland wordt gehandhaafd. […]
Een lidstaat mag evenwel, in naar behoren gerechtvaardigde omstandigheden, afwijken van het bepaalde in de eerste alinea, mits er maatregelen worden getroffen om te voorkomen dat de totale oppervlakte blijvend grasland aanzienlijk afneemt.
[…]’
7
Artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 bepaalt:
‘Onverminderd bijzondere bepalingen in afzonderlijke steunregelingen, wordt niet uitbetaald aan begunstigden van wie vaststaat dat zij de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig hebben gecreëerd om een voordeel te verkrijgen dat in strijd is met de doelstellingen van de betrokken steunregeling.’
8
Artikel 37, lid 1, van deze verordening luidt als volgt:
‘Het referentiebedrag is het gemiddelde over drie jaar van het totaalbedrag aan toeslagen dat aan een landbouwer voor elk kalenderjaar van de in artikel 38 vastgestelde referentieperiode is verleend op grond van de in bijlage VI genoemde steunregelingen, berekend en aangepast overeenkomstig bijlage VII.
[…]’
9
Overeenkomstig artikel 38 van die verordening ‘[…] omvat [de referentieperiode] de kalenderjaren 2000, 2001 en 2002.’
10
Artikel 43 van verordening nr. 1782/2003, met het opschrift ‘Bepaling van de toeslagrechten’, bepaalt:
- ‘1.
Onverminderd artikel 48 ontvangt een landbouwer een toeslagrecht per hectare dat is berekend door het referentiebedrag te delen door het gemiddelde aantal, berekend over drie jaar, van alle hectaren die in de referentieperiode recht hebben gegeven op de in bijlage VI genoemde rechtstreekse betalingen.
Het totale aantal toeslagrechten moet gelijk zijn aan het bovenvermelde gemiddelde aantal hectaren.
[…]
- 2.
Het in lid 1 bedoelde aantal hectaren omvat voorts:
[…]
- b)
alle voederareaal in de referentieperiode.
- 3.
Voor de toepassing van lid 2, onder b), wordt onder ‘voederareaal’ verstaan de oppervlakte van het bedrijf die gedurende het hele kalenderjaar […] voor de veehouderij beschikbaar was, met inbegrip van het gezamenlijk gebruikte voederareaal en de percelen die voor gemengde teelten werden gebruikt. Het voederareaal omvat niet:
- —
gebouwen, bossen, vijvers en wegen,
- —
oppervlakten die werden gebruikt voor andere gewassen die voor communautaire steun in aanmerking kwamen, of voor blijvende teelten of tuinbouw,
- —
oppervlakten die in aanmerking kwamen in het kader van de steunregeling voor landbouwers die bepaalde akkerbouwgewassen verbouwen, werden gebruikt in het kader van de steunregeling voor gedroogde voedergewassen of onder een nationaal of communautair braakleggingsprogramma vielen.
- 4.
De toeslagrechten per hectare worden niet gewijzigd tenzij anders is bepaald.’
11
Artikel 44 van verordening nr. 1782/2003, met het opschrift ‘Gebruik van de toeslagrechten’, bepaalt:
- ‘1.
Elk toeslagrecht dat gepaard gaat met een subsidiabele hectare geeft recht op de uitbetaling van het in het kader van het toeslagrecht vastgestelde bedrag.
- 2.
Onder ‘subsidiabele hectare’ wordt verstaan welke landbouwgrond ook van het bedrijf in de vorm van bouwland en blijvend grasland met uitzondering van de grond die voor blijvende teelten, als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik is.
[…]
- 3.
De landbouwer geeft aan welke percelen overeenstemmen met subsidiabele hectaren die met een toeslagrecht gepaard gaan. Behalve in geval van overmacht of in uitzonderlijke omstandigheden blijven die percelen ter beschikking van de landbouwer gedurende een periode van ten minste 10 maanden, aanvangend op een door de lidstaat vast te stellen datum die ten vroegste valt op 1 september van het kalenderjaar dat voorafgaat aan het jaar waarin de aanvraag tot deelneming aan de bedrijfstoeslagregeling is ingediend.
- 4.
De lidstaten kunnen, in naar behoren gemotiveerde gevallen, de landbouwer machtigen om zijn aangifte te wijzigen, mits de aangifte beperkt blijft tot het totale aantal hectaren waarvoor hem toeslagrechten zijn toegekend en de aangifte beantwoordt aan de voorwaarden voor de verlening van de bedrijfstoeslag voor het betrokken areaal.’
Verordeningen (EEG) nr. 795/2004 en (EG) nr. 796/2004
12
Artikel 2, onder a), van verordening (EG) nr. 795/2004 van de Commissie van 21 april 2004 houdende bepalingen voor de uitvoering van de bedrijfstoeslagregeling waarin is voorzien bij verordening (EG) nr. 1782/2003 (PB 2004, L 141, blz. 1, met rectificatie in PB 2004, L 291, blz. 18), zoals gewijzigd bij verordening (EG) nr. 1974/2004 van de Commissie van 29 oktober 2004 (PB 2004, L 345, blz. 85) (hierna: ‘verordening nr. 795/2004’), luidt:
‘Voor de toepassing van titel III van verordening (EG) nr. 1782/2003 en van de onderhavige verordening wordt verstaan onder:
- a)
‘landbouwgrond’: de totale door bouwland, blijvend grasland en blijvende teelten ingenomen oppervlakte;’
13
Artikel 2, onder e), van verordening nr. 795/2004 verwijst voor de definitie van ‘blijvend grasland’ naar verordening (EG) nr. 796/2004 van de Commissie van 21 april 2004 houdende uitvoeringsbepalingen inzake de randvoorwaarden, de modulatie en het geïntegreerd beheers- en controlesysteem waarin is voorzien bij verordening (EG) nr. 1782/2003 (PB 2004, L 141, blz. 18, met rectificaties in PB 2005, L 37, blz. 22, en PB 2006, L 144, blz. 30).
14
Artikel 2, punt 2, van verordening nr. 796/2004 definieert ‘blijvend grasland’ als ‘grond met een natuurlijke of ingezaaide vegetatie van grassen of andere kruidachtige voedergewassen die gedurende ten minste vijf jaar niet in de vruchtwisseling van het bedrijf wordt opgenomen;’
Spaans recht
15
Artikel 13, lid 1, van de Orden del Departamento de Agricultura y Alimentación del Gobierno de Aragón, por la que se establecen las medidas para la solicitud, tramitación y concesión de la ayuda desacoplada de régimen de pago único, las ayudas acopladas por superficie y por ganado para la campaña 2007/2008 (año 2007), las medidas para declaración de otro tipo de superficies, las medidas para la solicitud de la indemnización compensatoria, las ayudas agroambientales y las medidas para la solicitud de las ayudas para la forestación de tierras agrícolas, para el año 2007 [regeling van het departement landbouw en voeding van de autonome regio Aragon waarbij voor het jaar 2007 maatregelen worden vastgesteld voor het aanvragen, de behandeling en de toekenning van ontkoppelde steun ingevolge de bedrijfstoeslagregeling, oppervlaktesteun en dierensteun voor het seizoen 2007/2008 (jaar 2007), maatregelen voor het opgeven van andere soorten oppervlakten, maatregelen voor verzoeken om vervangende schadevergoeding, agromilieusteun en maatregelen voor de bebossing van landbouwgrond] van 24 januari 2007 (Boletín Oficial de Aragón, nr. 13, 31 januari 2007, blz. 1310; hierna: ‘regeling van 24 januari 2007’) luidt:
‘Onder subsidiabele hectaren wordt verstaan:
- a)
alle landbouwgrond van een bedrijf dat bestaat uit bouwland, met hop beplante grond, olijfgaarden of met olijfbomen beteelde grond, alsmede blijvend grasland.
Evenwel is enkel het blijvend grasland van bedrijven subsidiabel waarvan voederareaal in aanmerking is genomen voor de toekenning van bedrijfstoeslagrechten, en zulks tot een maximumareaal dat niet uitstijgt boven het gemiddeld voor de toekenning van bedrijfstoeslagrechten in aanmerking genomen voederareaal. Blijvend grasland dat boven de in dit lid vastgestelde grens is opgegeven, is niet subsidiabel, aangezien overeenkomstig artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 wordt aangenomen dat de begunstigde de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig heeft gecreëerd.
[…]’
16
Artikel 16, lid 1, van de Orden del Departamento de Agricultura y Alimentación del Gobierno de Aragón, por la que se establecen las medidas para la solicitud, tramitación y concesión de la ayuda desacoplada de régimen de pago único, la solicitud de asignación de derechos de pago único con cargo a la reserva nacional, las ayudas acopladas por superficie y por ganado para la campaña 2008/2009 (año 2008), las medidas para declaración de otro tipo de superficies, las medidas para la solicitud de la indemnización compensatoria, las ayudas agroambientales y las medidas para la solicitud de las ayudas para la forestación de tierras agrícolas, para el año 2008 [regeling van het departement landbouw en voeding van de autonome regio Aragon waarbij voor het jaar 2008 maatregelen worden vastgesteld voor het aanvragen, de behandeling en de toekenning van ontkoppelde steun ingevolge de bedrijfstoeslagregeling, de aanvraag voor toekenning van toeslagrechten uit de nationale reserve, oppervlaktesteun en dierensteun voor het seizoen 2008/2009 (jaar 2008), maatregelen voor het opgeven van andere soorten oppervlakten, maatregelen voor verzoeken om vervangende schadevergoeding, agromilieusteun en maatregelen voor de bebossing van landbouwgrond] van 24 januari 2008 (Boletín Oficial de Aragón, nr. 12, 30 januari 2008, blz. 956) bevat dezelfde bepalingen als die vervat in artikel 13, lid 1, onder a), van de regeling van 24 januari 2007, met toevoeging van een laatste alinea, die als volgt luidt:
‘Het vorige lid vindt geen toepassing wanneer de landbouwer bewijst dat hij ten tijde van de aanvraag eigenaar van een veehouderij is en het opgegeven blijvend grasland gebruikt voor het voederen van het vee van dat bedrijf.’
Hoofdgedingen en prejudiciële vragen
Zaak C-333/15
17
Op 30 april 2007 heeft verzoekster in de hoofdgedingen onder meer een aanvraag voor de betaling van bedrijfstoeslag ingevolge verordening nr. 1782/2003 ingediend, waarbij zij 48,47 hectaren als ‘subsidiabele hectaren voor reguliere steun’ heeft opgegeven.
18
Bij besluit van 11 juni 2007 heeft de minister van landbouw van de autonome regio Aragon de door verzoekster in de hoofdgedingen opgegeven oppervlakte evenwel aangepast en deze teruggebracht tot 28,70 hectaren omdat ‘het blijvend grasland het voederareaal overschrijdt’. Van de 63,48 toeslagrechten waarover verzoekster in de hoofdgedingen beschikte zijn er 34,78 uitgesloten omdat zij werden aangemerkt als ‘ongebruikt’.
19
Op 26 juni 2009 heeft de minister van landbouw van de autonome regio Aragon het bezwaar dat verzoekster in de hoofdgedingen tegen dat besluit had gemaakt, verworpen op basis van zijn standpunt dat op de aanvraag van verzoekster artikel 13 van de regeling van 24 januari 2007 van toepassing is.
20
Bij arrest van 13 maart 2013 heeft het Tribunal Superior de Justicia de Aragón (gerechtshof Aragon, Spanje) het door verzoekster in de hoofdgedingen tegen het besluit van 26 juni 2009 ingestelde beroep verworpen en daartoe overwogen dat de door de minister van landbouw van de autonome regio Aragon toegepaste regeling van 24 januari 2007 volledig in overeenstemming is met het Unierecht.
Zaak C-334/15
21
Op 22 april 2008 heeft verzoekster in de hoofdgedingen opnieuw een aanvraag voor de betaling van bedrijfstoeslag ingevolge verordening nr. 1782/2003 ingediend, waarbij zij onder meer 63,48 hectaren als ‘subsidiabele hectaren voor reguliere steun’ heeft opgegeven.
22
Bij besluit van 25 november 2008 heeft de minister van landbouw van de autonome regio Aragon de door verzoekster in de hoofdgedingen opgegeven oppervlakte opnieuw aangepast en deze teruggebracht tot 29,01 hectaren omdat ‘het blijvend grasland het voederareaal overschrijdt’. Van de 63,48 toeslagrechten waarover verzoekster in de hoofdgedingen beschikte zijn er 34,47 uitgesloten omdat zij werden aangemerkt als ‘ongebruikt’.
23
Op 2 maart 2010 heeft de minister van landbouw van de autonome regio Aragon het bezwaar dat verzoekster in de hoofdgedingen tegen dat besluit had gemaakt, verworpen op basis van zijn standpunt dat op de aanvraag van verzoekster artikel 13 van de regeling van 24 januari 2007 van toepassing is.
24
Bij arrest van 5 april 2013 heeft het Tribunal Superior de Justicia de Aragón (gerechtshof Aragon) het door verzoekster in de hoofdgedingen tegen het besluit van 2 maart 2010 ingestelde beroep verworpen en daartoe overwogen dat de door de minister van landbouw van de autonome regio Aragon toegepaste regeling van 24 januari 2007 volledig in overeenstemming is met het Unierecht.
Prejudiciële vragen
25
Verzoekster in de hoofdgedingen heeft tegen de arresten van het Tribunal Superior de Justicia de Aragón (gerechtshof Aragon) van 13 maart en 5 april 2013 hoger beroep ingesteld bij het Tribunal Supremo (hooggerechtshof), en daarin onder meer aangevoerd dat artikel 44 van verordening nr. 1782/2003 alsmede verordening nr. 795/2004 zijn geschonden. Zij betoogt onder meer dat volgens deze verordeningen zowel bouwland als blijvend grasland als subsidiabele hectaren dienen te worden aangemerkt zonder dat daarbij een beperking wordt gesteld. Enkel de grond die voor blijvende teelten, als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik is, is van deze categorie uitgezonderd. De overheid kan derhalve niet een deel van de door verzoekster opgegeven hectaren uitsluiten op grond dat die hectaren blijvend grasland vormen, en de regeling van 24 januari 2007 is dus in strijd met verordening nr. 1782/2003 omdat begrip ‘subsidiabele hectare’ hierdoor zijn betekenis verliest.
26
In deze omstandigheden heeft het Tribunal Supremo (hooggerechtshof) beslist om de behandeling van de zaak te schorsen en het Hof de volgende prejudiciële vragen te stellen, die in de zaken C-333/15 en C-334/15 identiek zijn geformuleerd:
- ‘1)
Moeten de artikelen 43 en 44 van verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003 aldus worden uitgelegd dat zij in de weg staan aan een nationale wettelijke regeling die van de categorie van subsidiabele hectaren uitsluit alle door een landbouwer gedeclareerde arealen blijvend grasland die uitstijgen boven de arealen die voordien in aanmerking waren genomen bij de bepaling van de aan die landbouwer toekomende normale rechten, waarbij de inaanmerkingneming van die arealen en dus de vervanging van bouwland door grasland afhankelijk is gesteld van de voorwaarde dat dit grasland daadwerkelijk voor veehouderij is gebruikt in het specifieke jaar waarvoor om toeslagrechten wordt verzocht?
Indien de vorige vraag ontkennend wordt beantwoord:
- 2)
Moet artikel 29 van verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003, dat uitbetalingen op basis van de steunregelingen ontzegt aan begunstigden van wie ‘vaststaat dat zij de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig hebben gecreëerd om een voordeel te verkrijgen dat in strijd is met de doelstellingen van de betrokken steunregeling’, aldus worden uitgelegd dat het de lidstaten niet toestaat te voorzien in algemene bepalingen die het aantal ‘subsidiabele hectaren’ (blijvend grasland) beperken door een objectieve omschrijving te geven van de algemene gevallen waarin wordt aangenomen dat de begunstigde de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig heeft gecreëerd, zonder concreet en met betrekking tot een specifieke landbouwer het bewijs te leveren van de door die landbouwer verrichte activiteit en diens handelwijze?’
27
Bij beschikking van de president van het Hof van 28 juli 2015 zijn de zaken C-333/15 en C-334/15 gevoegd voor de schriftelijke en de mondelinge behandeling en het arrest.
Beantwoording van de prejudiciële vragen
Eerste vraag
28
Met zijn eerste vraag wenst de verwijzende rechter in essentie te vernemen of verordening nr. 1782/2003 aldus moet worden uitgelegd dat deze in de weg staat aan een nationale regeling zoals die in de hoofdgedingen, die niet toestaat dat door een landbouwer opgegeven oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven de oppervlakte blijvend grasland die oorspronkelijk bij de vaststelling van het bedrag van zijn toeslagrechten per hectare in aanmerking is genomen, als subsidiabele hectaren voor de oppervlaktegebonden steun voor een landbouwseizoen worden aangemerkt tenzij die landbouwer aantoont dat deze oppervlakten in de loop van dat seizoen daadwerkelijk worden gebruikt voor de eigen veehouderijbehoeften van zijn landbouwbedrijf.
29
Om te beginnen dient te worden verduidelijkt dat verordening nr. 1782/2003 weliswaar is ingetrokken bij verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad van 19 januari 2009 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening aan landbouwers in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers, tot wijziging van verordeningen (EG) nr. 1290/2005, (EG) nr. 247/2006, (EG) nr. 378/2007 en tot intrekking van verordening (EG) nr. 1782/2003 (PB 2009, L 30, blz. 16), maar dat de bepalingen van eerstgenoemde verordening van toepassing zijn gelet op het tijdstip van de feiten in de hoofdgedingen.
30
Vervolgens dient eraan te worden herinnerd dat elke landbouwer krachtens verordening nr. 1782/2003 elk jaar recht heeft op betaling van oppervlaktegebonden steun, waarvan het bedrag wordt vastgesteld aan de hand van de toeslagrechten per hectare die hem bij de inwerkingtreding van de bij deze verordening ingestelde regeling zijn toegekend. Voorwaarde is dat de landbouwer een aantal normen, beheerseisen en eisen op het gebied van de goede landbouw- en milieuconditie naleeft en de aangifteformaliteiten vervult.
31
Ingevolge artikel 43, lid 1, van verordening nr. 1782/2003 wordt het toeslagrecht per hectare van elke landbouwer berekend door het referentiebedrag — te weten het gemiddelde van de rechtstreekse steun die hem gedurende de driejarige referentieperiode 2000–2002 is toegekend — te delen door het gemiddelde aantal hectaren dat in die periode recht heeft gegeven op die steun. Het totale aantal toeslagrechten moet daarbij gelijk zijn aan dat gemiddelde aantal hectaren. In artikel 43, lid 2, van die verordening wordt daaraan toegevoegd dat alle voederareaal in de referentieperiode is begrepen in de berekening van het gemiddelde aantal hectaren waarvan bij de berekening van de toeslagrechten wordt uitgegaan.
32
Overeenkomstig artikel 44, lid 1, van verordening nr. 1782/2003 geeft elk toeslagrecht dat gepaard gaat met een subsidiabele hectare recht op de uitbetaling van het in het kader van het toeslagrecht vastgestelde bedrag. Artikel 44, lid 2, van deze verordening bepaalt dat welke landbouwgrond ook van het bedrijf in de vorm van bouwland en blijvend grasland met uitzondering van de grond die voor blijvende teelten, als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik is, een voor de bedrijfstoeslag subsidiabele hectare vormt.
33
Zoals de advocaat-generaal in punt 25 van haar conclusie heeft opgemerkt, dienen de door de landbouwer opgegeven oppervlakten voor de betaling van oppervlaktegebonden steun, willen zij subsidiabel zijn in de zin van die bepaling, bijgevolg te voldoen aan drie voorwaarden: ten eerste moet het om landbouwgrond gaan, ten tweede dient die grond deel uit te maken van het landbouwbedrijf van die landbouwer, en ten derde mag die grond niet voor blijvende teelten, als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik zijn (zie arrest van 2 juli 2015, Demmer, C-684/13, EU:C:2015:439, punt 54).
34
Dienaangaande geldt ten eerste dat artikel 2, onder a), van verordening nr. 795/2004 landbouwgrond definieert als de totale door bouwland, blijvend grasland en blijvende teelten ingenomen oppervlakte. Artikel 2, punt 2, van verordening nr. 796/2004, waarnaar wordt verwezen in artikel 2, onder e), van verordening nr. 795/2004, definieert blijvend grasland op zijn beurt als grond met een natuurlijke of ingezaaide vegetatie van grassen of andere kruidachtige voedergewassen die gedurende ten minste vijf jaar niet in de vruchtwisseling van het bedrijf wordt opgenomen.
35
Uit deze bepalingen volgt dat het antwoord op de vraag of er sprake is van ‘blijvend grasland’ en dus van ‘landbouwgrond’, afhangt van het daadwerkelijke gebruik van de betrokken grond. Een oppervlakte dient als landbouwgrond te worden aangemerkt zodra zij wordt gebruikt als blijvend grasland (arrest van 14 oktober 2010, Landkreis Bad Dürkheim, C-61/09, EU:C:2010:606, punt 37).
36
Ten tweede geldt dat het landbouwbedrijf in artikel 2, onder b), van verordening nr. 1782/2003 wordt gedefinieerd als het geheel van de productie-eenheden dat door de landbouwer wordt beheerd en zich bevindt op het grondgebied van eenzelfde lidstaat, waarbij de landbouwer in artikel 2, onder a), van die verordening mede wordt gedefinieerd als een natuurlijke of rechtspersoon waarvan het bedrijf zich bevindt op het grondgebied van de Unie en die een landbouwactiviteit uitoefent.
37
Het Hof heeft dienaangaande reeds geoordeeld dat landbouwgrond deel uitmaakt van het bedrijf van een landbouwer wanneer hij bevoegd is om die grond voor de uitoefening van een landbouwactiviteit te beheren, namelijk wanneer hij bij de uitoefening van zijn landbouwactiviteit op die oppervlakte over voldoende autonomie beschikt (zie arresten van 14 oktober 2010, Landkreis Bad Dürkheim, C-61/09, EU:C:2010:606, punten 58 en 62, alsmede 2 juli 2015, Wree, C-422/13, EU:C:2015:438, punt 44, en Demmer, C-684/13, EU:C:2015:439, punt 58).
38
Van belang is erop te wijzen dat in de hoofdgedingen niet in geschil is dat de hectaren die verzoekster in de hoofdgedingen voor de betaling van bedrijfstoeslag voor de landbouwseizoenen van de jaren 2007 en 2008 heeft opgegeven, deel uitmaken van de landbouwgrond van haar bedrijf. Evenmin is in geschil dat de opgegeven oppervlakten blijvend grasland inderdaad als zodanig kwalificeren. Het is hoe dan ook aan de verwijzende rechter om een en ander zo nodig te verifiëren.
39
Ten derde moet worden benadrukt dat verordening nr. 1782/2003 de subsidiabiliteit van de tot een landbouwbedrijf behorende oppervlakten blijvend grasland voor de bedrijfstoeslag niet afhankelijk stelt van de voorwaarde dat die oppervlakten beantwoorden aan de oppervlakten voederareaal waarvan oorspronkelijk bij de berekening van de toeslagrechten van dat bedrijf is uitgegaan, zoals blijkt uit punt 33 van dit arrest.
40
Voorts wordt het begrip ‘landbouwactiviteit’ in artikel 2, onder c), van verordening nr. 1782/2003 onder meer gedefinieerd als de grond in goede landbouw- en milieuconditie houden zoals vastgesteld op grond van artikel 5 van die verordening. Deze activiteit wordt daarbij op dezelfde voet in aanmerking genomen als landbouwproducten produceren, fokken of telen tot en met het oogsten, het melken, het fokken en het houden van dieren voor landbouwdoeleinden.
41
Artikel 5, lid 1, van verordening nr. 1782/2003 bepaalt met het oog hierop dat de lidstaten ervoor dienen te zorgen dat alle landbouwgrond, in het bijzonder grond die niet langer wordt gebruikt voor productiedoeleinden, in goede landbouw- en milieuconditie wordt gehouden. Voorts bepaalt artikel 5, lid 2, van deze verordening dat de lidstaten erop dienen toe te zien dat de grond die op de voor de aanvragen van oppervlaktesteun voor 2003 vastgestelde datum blijvend grasland was, als blijvend grasland wordt gehandhaafd.
42
In dit verband definieert verordening nr. 796/2004 de verschillende verplichtingen in verband met de instandhouding van blijvend grasland, die zowel door de lidstaten als door de landbouwers dienen te worden nageleefd. Zo legt artikel 3 van deze verordening de lidstaten onder meer de doelstelling op om op nationaal of regionaal niveau het aandeel van het blijvend grasland in de totale oppervlakte landbouwgrond te handhaven. Artikel 4 van die verordening voegt daaraan onder meer toe dat, indien blijkt dat dit aandeel van het blijvend grasland afneemt, de betrokken lidstaat de landbouwers de verplichting oplegt dat zij blijvend grasland niet zonder voorafgaande toestemming mogen omzetten.
43
Dat betekent dat de oppervlakten blijvend grasland van een landbouwbedrijf subsidiabel zijn voor de oppervlaktegebonden steun aangezien zij behoren tot de landbouwgrond van dat bedrijf en, zoals de advocaat-generaal in punt 30 van haar conclusies heeft opgemerkt, het in goede landbouw- en milieuconditie houden van die grond op zichzelf reeds een landbouwactiviteit vormt. De omstandigheid dat de grassen of andere kruidachtige voedergewassen, waaruit de vegetatie op die oppervlakten volgens artikel 2, punt 2, van verordening nr. 796/2004 dient te bestaan, niet direct worden gebruikt voor de eigen veehouderijbehoeften van het landbouwbedrijf, is in dit verband niet van belang.
44
Deze analyse vindt steun in de met verordening nr. 1782/2003 nagestreefde doelstellingen en de rol die blijvend grasland in het kader van de verwezenlijking van die doelstellingen is toebedeeld.
45
In overweging 4 van verordening nr. 1782/2003 wordt immers aangegeven dat blijvend grasland een positief milieueffect heeft en dat het dienstig is maatregelen ter bevordering van de instandhouding van bestaand blijvend grasland vast te stellen om een massale omzetting in bouwland te voorkomen.
46
Het Hof heeft in dit verband al geoordeeld dat de milieubescherming — een van de wezenlijke doelstellingen van de Unie — moet worden geacht tevens een doelstelling van het gemeenschappelijke landbouwbeleid te zijn (arrest van 16 juli 2009, Horvath, C-428/07, EU:C:2009:458, punt 29) en meer in het bijzonder behoort tot de doelstellingen van de bedrijfstoeslagregeling (arrest van 14 oktober 2010, Landkreis Bad Dürkheim, C-61/09, EU:C:2010:606, punt 39), zoals blijkt uit de overwegingen 3, 21 en 24 van verordening nr. 1782/2003.
47
Verder strekt verordening nr. 1782/2003 er blijkens overweging 24 toe om het systeem van rechtstreekse productiesteun zoals dat tot dan toe gangbaar was, te vervangen door een systeem van rechtstreekse steun aan landbouwbedrijven waarbij de steun is ontkoppeld van de productie en rechtstreeks wordt uitbetaald aan de landbouwers als aanvulling op hun inkomen (zie arrest van 5 februari 2015, Agrooikosystimata, C-498/13, EU:C:2015:61, punt 40).
48
Daaruit volgt dat alle oppervlakten blijvend grasland die tot de landbouwgrond van een landbouwbedrijf behoren, subsidiabel zijn voor de oppervlaktegebonden steun in de zin van artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003, waarbij deze subsidiabiliteit niet afhankelijk is van de voorwaarde dat die oppervlakten overeenkomen met het voederareaal dat oorspronkelijk is begrepen in de berekening van het gemiddelde aantal hectaren waarvan is uitgegaan bij de berekening van de toeslagrechten, en evenmin afhankelijk is van de voorwaarde dat de oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven dat voederareaal daadwerkelijk worden gebruikt voor de eigen veehouderijbehoeften van het landbouwbedrijf, een en ander mits die oppervlakten worden gebruikt voor een landbouwactiviteit in de zin van deze verordening, hetgeen ter beoordeling staat van de verwijzende rechter.
49
Bijgevolg dient op de eerste vraag te worden geantwoord dat verordening nr. 1782/2003 aldus moet worden uitgelegd dat deze in de weg staat aan een nationale regeling zoals die in de hoofdgedingen, die niet toestaat dat door een landbouwer opgegeven oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven de oppervlakte blijvend grasland die oorspronkelijk bij de vaststelling van het bedrag van zijn toeslagrechten per hectare in aanmerking is genomen, als subsidiabele hectaren voor de oppervlaktegebonden steun voor een landbouwseizoen worden aangemerkt tenzij die landbouwer aantoont dat deze oppervlakten in de loop van dat seizoen daadwerkelijk worden gebruikt voor de eigen veehouderijbehoeften van zijn landbouwbedrijf.
Tweede vraag
50
Gelet op het antwoord op de eerste vraag, behoeft de tweede vraag niet te worden beantwoord, aangezien deze enkel aan het Hof was voorgelegd voor het geval dat de eerste vraag ontkennend zou worden beantwoord.
Kosten
51
Ten aanzien van de partijen in de hoofdgedingen is de procedure als een aldaar gerezen incident te beschouwen, zodat de verwijzende rechterlijke instantie over de kosten heeft te beslissen. De door anderen wegens indiening van hun opmerkingen bij het Hof gemaakte kosten komen niet voor vergoeding in aanmerking.
Het Hof (Achtste kamer) verklaart voor recht:
Verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers en houdende wijziging van de verordeningen (EEG) nr. 2019/93, (EG) nr. 1452/2001, (EG) nr. 1453/2001, (EG) nr. 1454/2001, (EG) nr. 1868/94, (EG) nr. 1251/1999, (EG) nr. 1254/1999, (EG) nr. 1673/2000, (EEG) nr. 2358/71 en (EG) nr. 2529/2001, zoals gewijzigd bij verordening (EG) nr. 2012/2006 van de Raad van 19 december 2006, moet aldus worden uitgelegd dat deze in de weg staat aan een nationale regeling zoals die in de hoofdgedingen, die niet toestaat dat door een landbouwer opgegeven oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven de oppervlakte blijvend grasland die oorspronkelijk bij de vaststelling van het bedrag van zijn toeslagrechten per hectare in aanmerking is genomen, als subsidiabele hectaren voor de oppervlaktegebonden steun voor een landbouwseizoen worden aangemerkt tenzij die landbouwer aantoont dat deze oppervlakten in de loop van dat seizoen daadwerkelijk worden gebruikt voor de eigen veehouderijbehoeften van zijn landbouwbedrijf.
ondertekeningen
Voetnoten
Voetnoten Uitspraak 09‑06‑2016
Conclusie 10‑03‑2016
J. Kokott
Partij(en)
Gevoegde zaken C-333/15 en C-334/151.
María del Pilar Planes Bresco
tegen
Comunidad Autónoma de Aragón
[verzoek van het Tribunal Supremo (Spanje) om een prejudiciële beslissing]
I — Inleiding
1.
Grasland is een onmisbaar onderdeel van onze agrarische landschappen vanwege de esthetische en de hoge ecologische waarde ervan. Het vervult essentiële functies voor de bescherming van het milieu, waarvan het behoud volgens artikel 11 VWEU juncto artikel 191 van het VWEU één van de doelstellingen van het beleid van de Unie is, en het is ook van groot belang voor de biodiversiteit, die met name de laatste tijd in de belangstelling staat.2. In het licht hiervan kan het verrassend lijken, wanneer in een lidstaat betalingen aan landbouwers worden geweigerd op grond dat zij gronden die tot dusver bijvoorbeeld als bouwland intensief werden geëxploiteerd, hebben omgezet in grasland. Het Hof van Justitie zal in het kader van dit verzoek om een prejudiciële beslissing in wezen dienen te verduidelijken of het Unierecht zich tegen een dergelijke handelwijze verzet.
2.
De vraag rijst in het kader van een geschil tussen de eigenaresse van een landbouwbedrijf in Spanje, María del Pilar Planes Bresco, en de autoriteiten van de Comunidad Autónoma de Aragón (hierna: ‘autonome regio Aragón’). Bedoelde autoriteiten hebben blijvend grasland dat Planes Bresco in twee aanvragen voor rechtstreekse betalingen als subsidiabel had aangegeven, niet volledig erkend, aangezien de gedeclareerde oppervlakte telkens groter was dan in een jaren terugliggende referentieperiode. Ingevolge een wettelijke regeling van de autonome gemeenschap diende in die omstandigheden te worden aangenomen dat de agrarische activiteit op die oppervlakten in werkelijkheid volledig werd opgegeven en dat er dus sprake was van misbruik. Beide partijen doen nu een beroep op het Unierecht om hun respectieve standpunt te onderbouwen.
3.
Het onderhavige geval is ook van bijzonder belang omdat de Europese Rekenkamer al jaren wijst op gebreken in de correcte beoordeling van de subsidiabiliteit van blijvend grasland in Spanje.3. Deze lidstaat stelt ter verdediging van de in casu aan de orde zijnde regeling bijgevolg dat zij deel uitmaakt van maatregelen waarmee de geconstateerde problemen kunnen worden aangepakt. Zoals bij nader onderzoek zal blijken is bedoelde lidstaat daarmee echter het doel voorbijgeschoten.
II — Toepasselijke bepalingen
A — Unierecht
4.
De inmiddels buiten werking getreden verordening nr. 1782/2003 vormt het unierechtelijke kader van dit geding.4. Met die verordening werd het stelsel van steunmaatregelen voor landbouwers in de Unie grondig hervormd. De van de productie afhankelijke steun werd in wezen vervangen door een ‘bedrijfstoeslag’, die qua hoogte niet langer afhangt van de huidige productie van een bedrijf.5.
5.
Artikel 2 van verordening nr. 1782/2003 (‘Begripsomschrijvingen’) definieert onder c) ‘landbouwactiviteit’ als ‘landbouwproducten produceren, fokken of telen tot en met het oogsten, het melken, het fokken en het houden van dieren voor landbouwdoeleinden of de grond in goede landbouw- en milieuconditie als vastgesteld op grond van artikel 5 houden’.
6.
Artikel 5 van verordening nr. 1782/2003 (‘Goede landbouw- en milieuconditie’) bepaalt onder meer:
- ‘(1)
De lidstaten zorgen ervoor dat alle landbouwgrond, in het bijzonder grond die niet langer wordt gebruikt voor productiedoeleinden, in goede landbouw- en milieuconditie wordt gehouden. De lidstaten stellen, op nationaal of op regionaal niveau, minimumeisen inzake goede landbouw- en milieuconditie vast op basis van het in bijlage IV vastgestelde kader, […]
- (2)
De lidstaten zien erop toe dat de grond die op de voor de aanvragen van oppervlaktesteun voor 2003 vastgestelde datum blijvend grasland was, als blijvend grasland wordt gehandhaafd.
[…]’
7.
Artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 (‘Beperking van de uitbetaling’) bepaalt:
‘Onverminderd bijzondere bepalingen in afzonderlijke steunregelingen, wordt niet uitbetaald aan begunstigden van wie vaststaat dat zij de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig hebben gecreëerd om een voordeel te verkrijgen dat in strijd is met de doelstellingen van de betrokken steunregeling.’
8.
Artikel 36 van verordening nr. 1782/2003 (‘Uitbetaling’) bepaalt in lid 1 dat de steun op grond van de bedrijfstoeslagregeling wordt uitbetaald uit hoofde van toeslagrechten.
9.
Artikel 43 van verordening nr. 1782/2003 (‘Bepaling van de toeslagrechten’) regelt hoe de toeslagrechten initieel moesten worden vastgesteld. Daarvoor diende om te beginnen een referentiebedrag te worden berekend, dat overeenkomstig artikel 37 overeenstemt met het gemiddelde van de toeslagen die een landbouwer in het kader van de vroegere steunregeling tijdens de laatste drie jaar vóór de hervorming, dat wil zeggen in de jaren 2000 tot en met 2002, had ontvangen. Het referentiebedrag werd vervolgens verdeeld over de gemiddelde oppervlakte die tijdens dat tijdvak voor de landbouw werd gebruikt. Een landbouwer ontving dus op deze basis een met het aantal hectaren van de hierboven bedoelde oppervlakte overeenstemmend aantal toeslagrechten, die elk een bepaalde waarde hadden.
10.
Artikel 44 van verordening nr. 1782/2003 (‘Gebruik van de toeslagrechten’) bepaalt in de in casu relevante versie onder meer het volgende:
- ‘1.
Elk toeslagrecht dat gepaard gaat met een subsidiabele hectare geeft recht op de uitbetaling van het in het kader van het toeslagrecht vastgestelde bedrag.
- 2.
Onder ‘subsidiabele hectare’ wordt verstaan welke landbouwgrond ook van het bedrijf in de vorm van bouwland en blijvend grasland met uitzondering van de grond die voor blijvende teelten, als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik is.6.
- 3.
De landbouwer geeft aan welke percelen overeenstemmen met subsidiabele hectaren die met een toeslagrecht gepaard gaan. […]
[…]’
11.
Daarnaast zijn in casu ook de ter uitvoering van verordening nr. 1782/2003 vastgestelde en inmiddels eveneens ingetrokken verordeningen nrs. 795/20047. en 796/20048. van belang.
12.
Volgens artikel 2, onder a), van verordening nr. 795/2004 is ‘landbouwgrond’ ‘de totale door bouwland, blijvend grasland en blijvende teelten ingenomen oppervlakte’.
13.
Artikel 2, onder e), van verordening nr. 795/2004 definieert het begrip ‘blijvend grasland’ onder verwijzing naar artikel 2, punt 2, van verordening nr. 796/2004.
14.
Volgens artikel 2, punt 2, van verordening nr. 796/2004 wordt, voor zover hier van belang, onder ‘blijvend grasland’ verstaan ‘grond met een natuurlijke of ingezaaide vegetatie van grassen of andere kruidachtige voedergewassen die gedurende ten minste vijf jaar niet in de vruchtwisseling van het bedrijf werd opgenomen […]’.
B — Spaans recht
15.
In het dertiende lid van het besluit van het ministerie voor Landbouw en Voedselvoorziening van de autonome gemeenschap Aragón van 24 januari 20079. is het volgende bepaald:
‘Blijvend grasland is […] enkel subsidiabel voor bedrijven waarvan het voederareaal in aanmerking is genomen voor de toekenning van bedrijfstoeslagrechten, en zulks tot een maximumareaal dat niet uitstijgt boven het gemiddeld voor de toekenning van bedrijfstoeslagrechten in aanmerking genomen voederareaal. Blijvend grasland dat boven de in dit lid vastgestelde limiet is gedeclareerd, is overeenkomstig artikel 29 van verordening (EG) nr. 1782/2003 van steun uitgesloten, aangezien wordt aangenomen dat de begunstigde de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig heeft gecreëerd.’
16.
Het zestiende lid van het besluit van het ministerie voor Landbouw en Voedselvoorziening van de autonome gemeenschap Aragón van 24 januari 200810. komt in wezen overeen met de hierboven aangehaalde bepaling en bepaalt bovendien het volgende:
‘Het vorige lid vindt geen toepassing wanneer de landbouwer bewijst dat hij ten tijde van de aanvraag eigenaar van een veehouderij is en het gedeclareerde blijvend grasland gebruikt als voeder voor het vee van dat bedrijf.’
III — Hoofdgeding en procedure voor het Hof van Justitie
17.
Planes Bresco heeft in 2007 en in 2008 op grond van verordening nr. 1782/2003 telkens een aanvraag voor rechtstreekse areaalbetalingen ingediend.
18.
De bevoegde instantie van de autonome regio Aragón heeft de in die aanvragen gedeclareerde oppervlakte in zoverre verlaagd, als de als subsidiabel blijvend grasland aangegeven oppervlakte uitsteeg boven het voordien bij de vaststelling van de toeslagrechten in aanmerking genomen voederareaal. Volgens het recht van de autonome regio dient in een dergelijk geval ervan te worden uitgegaan, dat, wat de daarboven uitstijgende oppervlakte betreft, de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig werden gecreëerd.
19.
De tegen die besluiten ingestelde beroepen werden tot dusver niet toegewezen.
20.
Het Tribunal Supremo (Spaans hooggerechtshof), waarbij het geding inmiddels aanhangig is, twijfelt in dit verband over de uitlegging van verordening nr. 1782/2003 en heeft de volgende twee vragen voorgelegd aan het Hof van Justitie:
- ‘1)
Moeten de artikelen 43 en 44 van verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003 aldus worden uitgelegd dat zij in de weg staan aan een nationale wettelijke regeling die van de categorie van subsidiabele hectaren uitsluit alle door een landbouwer gedeclareerde arealen blijvend grasland die uitstijgen boven de arealen die voordien in aanmerking waren genomen bij de bepaling van de aan die landbouwer toekomende normale rechten, waarbij de inaanmerkingneming van die arealen en dus de vervanging van bouwland door grasland afhankelijk is gesteld van de voorwaarde dat dit grasland daadwerkelijk voor veehouderij is gebruikt in het specifieke jaar waarvoor om toeslagrechten wordt verzocht?
Indien de vorige vraag ontkennend wordt beantwoord:
- 2)
Moet artikel 29 van verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003, dat uitbetalingen op basis van de steunregelingen ontzegt aan begunstigden van wie ‘vaststaat dat zij de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig hebben gecreëerd om een voordeel te verkrijgen dat in strijd is met de doelstellingen van de betrokken steunregeling’, aldus worden uitgelegd dat het de lidstaten niet toestaat te voorzien in algemene bepalingen die het aantal ‘subsidiabele hectaren’ (blijvend grasland) beperken door een objectieve omschrijving te geven van de algemene gevallen waarin wordt aangenomen dat de begunstigde de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig heeft gecreëerd, zonder concreet en met betrekking tot een specifieke landbouwer het bewijs te leveren van de door die landbouwer verrichte activiteit en diens handelwijze?’
21.
In de procedure voor het Hof zijn schriftelijke opmerkingen ingediend door de Europese Commissie en het Koninkrijk Spanje.
IV — Juridische beoordeling
A — Eerste prejudiciële vraag
22.
Met zijn eerste vraag wenst de verwijzende rechter in wezen te vernemen of verordening nr. 1782/2003 in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke in het kader van een aanvraag voor betalingen uit de bedrijfstoeslagregeling alle door een landbouwer gedeclareerde oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven het voederareaal dat voordien in aanmerking is genomen bij de bepaling van zijn toeslagrechten, slechts als subsidiabele hectaren worden aangemerkt wanneer zij daadwerkelijk voor de veehouderij worden gebruikt.
23.
Om die vraag te beantwoorden, moet worden onderzocht of de subsidiabiliteit van blijvend grasland afhankelijk kan worden gesteld van de voorwaarde dat reeds ten tijde van de bepaling van de toeslagrechten van een landbouwer evenveel grasland voorhanden was, of, zo zulks niet het geval is, dat de gronden thans voor de veehouderij worden gebruikt, bijvoorbeeld als voederareaal.
24.
De vraag van de verwijzende rechter betreft zowel artikel 43 als artikel 44 van verordening nr. 1782/2003. Voor de beoordeling van de subsidiabiliteit van grond is echter alleen laatstgenoemde bepaling relevant, aangezien artikel 43 van de verordening alleen de aanvankelijke vaststelling van toeslagrechten regelt.
25.
Volgens de in casu relevante versie van artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003 wordt onder ‘subsidiabele hectare’ verstaan welke landbouwgrond ook van het bedrijf in de vorm van bouwland en blijvend grasland met uitzondering van de grond die voor blijvende teelten, als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik is. Bijgevolg moet aan drie voorwaarden zijn voldaan om grond als subsidiabel in de zin van deze bepaling aan te kunnen merken: het moet gaan om landbouwgrond, die behoort tot een bedrijf en die wordt gebruikt voorlandbouwactiviteiten.11.
26.
In de eerste plaats moet er sprake zijn van landbouwgrond. Artikel 2, onder a), van verordening nr. 795/2004 definieert dit begrip als ‘de totale door bouwland, blijvend grasland en blijvende teelten ingenomen oppervlakte’.
27.
In casu bestaat onenigheid over de subsidiabiliteit van grond die werd aangegeven als blijvend grasland. Onder blijvend grasland in de zin van artikel 2, onder e), van verordening nr. 795/2004, gelezen in samenhang met artikel 2, punt 2, van verordening nr. 796/2004, wordt verstaan grond met een natuurlijke of ingezaaide vegetatie van grassen of andere kruidachtige voedergewassen die gedurende ten minste vijf jaar niet in de vruchtwisseling van het bedrijf werd opgenomen. In het hoofdgeding staat niet ter discussie of de betrokken grond daadwerkelijk voldoet aan die eisen; dit zou overigens door de nationale instanties dienen te worden beoordeeld.
28.
In de tweede plaats moet grond, om subsidiabel te kunnen zijn in de zin van artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003, deel uitmaken van het bedrijf van de betrokken landbouwer.12. Volgens de rechtspraak volstaat in dat verband dat de landbouwer bij de uitoefening van zijn landbouwactiviteit op die oppervlakte over voldoende autonomie beschikt.13. Daarover bestaat in het hoofdgeding evenmin onenigheid.
29.
In de derde plaats ten slotte kan landbouwgrond alleen subsidiabel zijn wanneer hij wordt gebruikt voor een landbouwactiviteit.14. Het ligt voor de hand, het produceren, het fokken of het telen van landbouwproducten te beschouwen als een dergelijke activiteit. Deze activiteiten worden dan ook vermeld in de definitie van artikel 2, onder c), van verordening nr. 1782/2003. Bovendien valt op basis van die bepaling echter ook de grond overeenkomstig artikel 5 van de verordening in goede landbouw- en milieuconditie houden onder het begrip landbouwactiviteit.
30.
Anders dan het recht van de autonome regio Aragón lijkt voor te schrijven,15. is voor een landbouwactiviteit dus niet vereist, dat blijvend grasland wordt gebruikt voor de productie van landbouwproducten. Volgens de definitie van het begrip landbouwactiviteit in artikel 2, onder c), van verordening nr. 1782/2003 is immers ook reeds het in goede landbouw- en milieuconditie houden van gronden op zichzelf reeds een dergelijke activiteit. Volgens artikel 5 van de verordening ziet dit bovendien juist op gronden die niet meer voor de productie worden gebruikt. Zoals het Hof van Justitie dienaangaande reeds heeft geoordeeld, is derhalve ook grond die hoofdzakelijk voor het nastreven van doelstellingen van landschapsverzorging en natuurbescherming wordt gebruikt, subsidiabel.16.
31.
Voor zover bijgevolg het door een landbouwer in een steunaanvraag gedeclareerd areaal voldoet aan die drie voorwaarden, gaat het om ‘subsidiabele hectaren’ in de zin van artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003. Elke hectare geeft, tezamen met elk toeslagrecht waarover een landbouwer beschikt, recht op betaling van het met de toeslagrecht vastgestelde bedrag. De verordening laat de lidstaten daarentegen geen speelruimte om andere voorwaarden te stellen aan de subsidiabiliteit.
32.
Bijgevolg is daarnaast niet relevant, of als blijvend grasland gedeclareerde oppervlakten reeds ten tijde van de vaststelling van de toeslagrechten als zodanig — bijvoorbeeld als voederareaal — bestonden, dan wel pas later, bijvoorbeeld na de omzetting van bouwland in blijvend grasland. Normale toeslagrechten zijn integendeel niet gekoppeld aan specifieke oppervlakten, aangezien in het kader van de bedrijfstoeslagregeling rechtstreekse inkomenssteun wordt verleend, die niet is gekoppeld aan de productie.17.
33.
Deze conclusie vindt steun in systematische overwegingen. Zo bevestigt enerzijds artikel 46, lid 2, van verordening nr. 1782/2003, dat in beginsel geen verplichting bestaat om toeslagrechten juist te activeren met de hectare waarvoor ze voordien zijn verleend. Volgens deze bepaling kunnen toeslagrechten immers worden overgedragen ‘door verkoop of elke andere vorm van definitieve overdracht’ met of zonder grond.
34.
Anderzijds moet worden gewezen op artikel 53 van verordening nr. 1782/2003, dat een specifiek voorschrift bevat voor de bepaling van de toeslagrechten, indien een landbouwer tijdens de referentieperiode, dat wil zeggen van 2000 tot en met 2002, zich ertoe had verbonden om een deel van de grond van zijn bedrijf braak te leggen. Uitdrukkelijk in afwijking van artikel 44, lid 2, regelt artikel 54, lid 2 in dat verband, dat voor een toeslagrecht bij braaklegging in beginsel slechts landbouwgrond in aanmerking komt die uit bouwland bestaat. Die bepaling koppelt bijgevolg bij wijze van uitzondering het toeslagrecht aan een bepaald type subsidiabele grond. Omgekeerd wordt daarmee duidelijk, dat, wat normale toeslagrechten betreft, de situatie ten tijde van de vaststelling ervan niet relevant meer is voor de vraag, met welke subsidiabele oppervlakten de toeslagrechten later kunnen worden geactiveerd.
35.
Ten slotte is het ook in overeenstemming met de doelen van verordening nr. 1782/2003 om blijvend grasland als subsidiabel te beschouwen, ongeacht een voormalig ander gebruik of een werkelijk gebruik voor de productie van landbouwproducten. Zo wordt in overweging 4 van de verordening uitdrukkelijk gewezen op de positieve milieugevolgen van blijvend grasland.18. In overeenstemming met dat doel bepaalt artikel 5, lid 2, van verordening nr. 1782/2003, dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat grond die ten tijde van de hervorming van de steunregeling in 2003 als blijvend grasland werd gebruikt, ook blijvend grasland blijft.
36.
Daartoe verleent artikel 4 van verordening nr. 796/2004 de lidstaten bovendien de bevoegdheid, bijzondere maatregelen te nemen indien het aandeel van het blijvend grasland op nationaal of regionaal niveau afneemt. Bijgevolg kunnen bijvoorbeeld landbouwers die beschikken over land dat in land voor andere vormen van grondgebruik is omgezet, verplicht worden om deze grond opnieuw als blijvend grasland in te zaaien.19.
37.
Verordening nr. 1782/2003 staat dus geenszins in de weg aan de uitbreiding van het blijvend grasland, maar heeft op grond van de positieve milieueffecten ervan veeleer tot doel, het behoud ervan te verzekeren. Hooguit een verlaging van het aandeel blijvend grasland geeft de lidstaten de mogelijkheid om tegenmaatregelen te nemen.
38.
Bijgevolg moet op de eerste prejudiciële vraag worden geantwoord dat verordening nr. 1782/2003, in het bijzonder artikel 44, lid 2, ervan aldus moet worden uitgelegd dat zij in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke alle door een landbouwer gedeclareerde oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven het voederareaal dat voordien in aanmerking is genomen bij de bepaling van zijn toeslagrechten, slechts als subsidiabele hectaren worden aangemerkt wanneer zij daadwerkelijk voor de veehouderij worden gebruikt.
B — Tweede prejudiciële vraag
39.
Met de tweede vraag wenst de verwijzende rechter in wezen te vernemen of artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 in de weg staat aan een nationale regeling als in het hoofdgeding, die voor zover de oppervlakten blijvend grasland die in een aanvraag voor betalingen uit de bedrijfstoeslagregeling zijn gedeclareerd, uitstijgen boven het voederareaal dat voordien in aanmerking is genomen bij de bepaling van zijn toeslagrechten, voorziet in het wettelijk vermoeden dat de landbouwer de voorwaarden voor de verkrijging van de betalingen kunstmatig heeft gecreëerd.
40.
De verwijzende rechter stelt deze vraag slechts voor het geval dat de eerste prejudiciële vraag ontkennend moet worden beantwoord. In het licht van mijn voorgaande overwegingen hoeft zij dus niet te worden beantwoord, maar hierna zal ik haar toch subsidiair onderzoeken.
41.
Volgens artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 wordt niet uitbetaald aan landbouwers van wie vaststaat dat zij de voorwaarden voor de uitbetaling kunstmatig hebben gecreëerd om een voordeel te verkrijgen dat in strijd is met de doelstellingen van de betrokken steunregeling.
42.
Volgens Spanje is de aan de orde zijnde nationale regeling verenigbaar met die bepaling. Verhinderd dient te worden, dat in het kader van de verkrijging van betalingen uit de bedrijfstoeslagregeling bouwland waarvoor voordien toeslagrechten zijn toegekend, op ongerechtvaardigde en onrechtmatige wijze wordt omgezet in grasland, aangezien de omzetting van bouwland in grasland in werkelijkheid de opgave van een echte landbouwactiviteit verheelt.
43.
De bewoordingen van artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 komen in wezen overeen met die van artikel 4, lid 3 van verordening nr. 2988/95,20. dat zelf kan worden beschouwd als de codificatie van de vaste rechtspraak van het Hof, volgens welke justitiabelen in geval van fraude of misbruik geen beroep op het Unierecht kunnen doen.21. Een Unierechtelijke regeling mag immers niet zo ruim worden toegepast dat zij misbruikpraktijken van deelnemers aan het economische verkeer zou dekken.22.
44.
Volgens de rechtspraak van het Hof van Justitie verlangt het bewijs dat bij de potentiële ontvanger van dergelijke steun sprake is van een misbruik, enerzijds, een geheel van objectieve omstandigheden waaruit blijkt dat in weerwil van de formele naleving van de door de relevante regeling opgelegde voorwaarden, het door de Unierechtelijke regeling beoogde doel niet werd bereikt, en, anderzijds, de bedoeling om een door de regeling van de Unie toegekend voordeel te verkrijgen door kunstmatig de voorwaarden te scheppen waaronder het recht op dat voordeel ontstaat.23. Het oordeel hierover staat aan de nationale rechter. Het bewijs dient volgens de regels van het nationale recht te worden geleverd, voor zover deze geen afbreuk doen aan de volle werking van het Unierecht.24.
45.
Voor de toepassing van artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 moet dus zowel sprake zijn van een objectief als een subjectief element. Bijgevolg kan een regeling die algemeen en los van de beoordeling van concrete omstandigheden voorziet in het vermoeden dat een landbouwer, wat de extra gedeclareerde hectaren grasland betreft, de voorwaarden voor het verkrijgen van de betalingen kunstmatig heeft gecreëerd, a priori niet worden gedekt door artikel 29 van verordening nr. 1782/2003.
46.
Zoals de Commissie terecht aanvoert, kan in het bijzonder reeds geen objectief element van een eventueel misbruikmakende handeling worden geïdentificeerd. Met de nieuwe steunregeling beoogde de Uniewetgever juist inkomenssteun voor de landbouwers zoveel mogelijk af te koppelen van de productie.25. Activeert een landbouwer bijgevolg toeslagrechten met oppervlakten blijvend grasland die overeenkomstig de eisen van artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003 subsidiabel zijn, dan is dit volkomen in overeenstemming met het doel van de bedrijfstoeslagregeling.
47.
Overigens dient erop te worden gewezen, dat Spanje het in verband met frauduleus gedeclareerd blijvend grasland in zijn opmerkingen zelf heeft over gevallen die zijn begaan door ‘enkele begunstigden’. Tegen die achtergrond bestaat des te minder aanleiding om ervan uit te gaan dat zulke misbruiken niet doeltreffend kunnen worden bestreden door de consequente toepassing van de omvattende regelingen die op het niveau van de Unie reeds zijn vastgesteld om doeltreffende controles te verzekeren.
48.
Ten slotte kan evenmin overtuigen het betoog van Spanje, waarmee de in geding zijnde regeling in verband wordt gebracht met de kritiek van de Rekenkamer aangaande gebreken in de correcte beoordeling van de subsidiabiliteit van blijvend grasland26.. Die kritiek betreft immers het verrichten van betalingen voor gronden die niet voldoen aan de subsidiabiliteitscriteria van artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003. Uit de verwijzingsbeslissing blijkt evenwel dat in het bij de verwijzende rechter aanhangige geding partijen het erover eens zijn dat er volledig uit blijvend grasland bestaande subsidiabele gronden bestaan.
49.
De tweede prejudiciële vraag moet bijgevolg aldus worden beantwoord dat artikel 29 van verordening nr. 1782/2003 in de weg staat aan een nationale regeling die voor zover de oppervlakten blijvend grasland die in een aanvraag van een landbouwer voor betalingen uit de bedrijfstoeslagregeling zijn gedeclareerd, uitstijgen boven het voederareaal dat voordien in aanmerking is genomen bij de bepaling van zijn toeslagrechten, voorziet in het wettelijk vermoeden dat de landbouwer de voorwaarden voor het verkrijgen van de betalingen kunstmatig heeft gecreëerd.
V — Conclusie
50.
Ik geef het Hof dan ook in overweging het verzoek om een prejudiciële beslissing van het Tribunal Supremo te beantwoorden als volgt:
Verordening (EG) nr. 1782/2003, in het bijzonder de artikelen 44, lid 2, en artikel 29 ervan, moet aldus worden uitgelegd dat zij in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke in het kader van een aanvraag voor betalingen uit de bedrijfstoeslagregeling alle door een landbouwer gedeclareerde oppervlakten blijvend grasland die uitstijgen boven het voederareaal dat voordien in aanmerking is genomen bij de bepaling van zijn toeslagrechten, slechts als subsidiabele hectaren worden aangemerkt wanneer zij daadwerkelijk voor de veehouderij worden gebruikt, en, zo dat niet het geval is, wordt vermoed dat de landbouwer de voorwaarden voor het verkrijgen van de betalingen kunstmatig heeft gecreëerd.
Voetnoten
Voetnoten Conclusie 10‑03‑2016
Oorspronkelijke taal: Duits.
Zie de door de Europese Commissie opgestelde ‘EU-biodiversiteitsstrategie voor 2020’ [mededeling van 3 mei 2011, COM(2011) 244 def.], die wordt ondersteund door de Raad van de Europese Unie en door het Europees Parlement; zie conclusies van de Raad van 21 juni 2011 (document 11978/11) en van 19 december 2011 (document 18862/11) alsook resolutie van het Europees Parlement van 20 april 2012 (PB 2013, C 258 E, blz. 99). In dit verband dient de aandacht ook te worden gevestigd op het feit dat de Verenigde Naties het tijdvak van 2011 tot 2020 heeft verklaard tot decennium van de biodiversiteit.
Zie de jaarverslagen van de Rekenkamer over het begrotingsjaar 2014 (PB 2015, C 373, blz. 1), punt 7.21 en tekstvak 7.8; over het begrotingsjaar 2012 (PB 2013, C 331, blz. 1), tekstvak 3.1; over het begrotingsjaar 2011 (PB 2012, C 344, blz. 1), punt 3.20 en bijlage 3.2; over het begrotingsjaar 2010 (PB 2011, C 326, blz. 1), punt 3.31 en bijlage 3.2; over het begrotingsjaar 2009 (PB 2010, C 303, blz. 1), punt 3.38 en bijlage 3.2, en over het begrotingsjaar 2008 (PB 2009, C 269, blz. 1), punt 5.36 en bijlage 5.1.
Verordening (EG) nr. 1782/2003 van de Raad van 29 september 2003 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers […] (PB L 270, blz. 1), ingetrokken bij verordening (EG) nr. 73/2009 van de Raad van 19 januari 2009 […] (PB L 30, blz. 16). Die laatste verordening is op haar beurt ingetrokken bij verordening (EU) nr. 1307/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 […] (PB L 347, blz. 608).
Zie voor een beter begrip van de werking van de bedrijfstoeslagregeling ook de punten 23–25 van mijn conclusie in de zaak Vonk Noordegraaf (C-105/13, EU:C:2014:64).
Naar aanleiding van de opname van de wijnsector in de bedrijfstoeslagregeling bij verordening (EG) nr. 479/2008 van de Raad van 29 april 2008 houdende een gemeenschappelijke ordening van de wijnmarkt […] (PB L 148, blz. 1) werd artikel 44, lid 2, van verordening nr. 1782/2003 bij artikel 123, punt 5, van verordening nr. 479/2008 gewijzigd en kwam het te luiden als volgt: ‘Onder ‘subsidiabele hectare’ wordt verstaan om het even welke landbouwgrond van het bedrijf met uitzondering van de grond die als bosgrond of voor niet-landbouwactiviteiten in gebruik was.’ Die wijziging gold volgens artikel 129, onder c), van verordening nr. 479/2008 vanaf 1 januari 2009 en is in casu niet van toepassing.
Verordening (EG) nr. 795/2004 van de Commissie van 21 april 2004 houdende bepalingen voor de uitvoering van de bedrijfstoeslagregeling waarin in voorzien bij verordening (EG) nr. 1782/2003 […] (PB L 141, blz. 1, met rectificatie in PB L 291, blz. 18), ingetrokken bij verordening (EG) nr. 1120/2009 van de Commissie van 29 oktober 2009 houdende bepalingen voor de uitvoering van de bedrijfstoeslagregeling waarin is voorzien bij titel III van verordening (EG) nr. 73/2009 (PB L 316, blz. 1).
Verordening (EG) nr. 796/2004 van de Commissie van 21 april 2004 houdende uitvoeringsbepalingen inzake de randvoorwaarden, de modulatie en het geïntegreerd beheers- en controlesysteem […] (PB L 141, blz. 18), zoals gewijzigd bij verordening (EG) nr. 239/2005 van de Commissie van 11 februari 2005 tot wijziging en rectificatie van verordening (EG) nr. 796/2004 (PB L 42, blz. 3), ingetrokken bij verordening (EG) nr. 1122/2009 van de Commissie van 30 november 2009 tot vaststelling van bepalingen ter uitvoering van verordening (EG) nr. 73/2009 (PB L 316, blz. 65).
Orden de 24 de enero de 2007, del Departamento de Agricultura y Alimentación (Boletin Oficial de Aragón nr. 13 van 31 januari 2007, blz. 1310).
Orden de 24 de enero de 2008, del Departamento de Agricultura y Alimentación (Boletin Oficial de Aragón nr. 12 van 30 januari 2008, blz. 956).
Arrest Demmer (C-684/13, EU:C:2015:439, punt 54).
Arrest Demmer (C-684/13, EU:C:2015:439, punt 58).
Arresten Landkreis Bad Dürkheim (C-61/09, EU:C:2010:606, punten 58 en 62), Wree (C-422/13, EU:C:2015:438, punt 44) en Demmer (C-684/13, EU:C:2015:439, punt 58).
Arrest Demmer (C-684/13, EU:C:2015:439, punt 63).
Zie punt 16 van deze conclusie.
Arrest Landkreis Bad Dürkheim (C-61/09, EU:C:2010:606, punt 49).
Zie overweging 24 van verordening nr. 1782/2003, waarin het heet dat ‘de verschuiving van productiesteun naar steun aan de producent [moet] worden voltooid door de invoering van een systeem met ontkoppelde inkomenssteun voor elk bedrijf’.
Volgens overweging 4 van verordening nr. 1782/2003 is het, ‘[a]angezien blijvend grasland een positief milieueffect heeft, […] dienstig […] de instandhouding van bestaand blijvend grasland [te bevorderen] […] om een massale omzetting in bouwland te voorkomen’.
Artikel 4, lid 2, van verordening nr. 796/2004.
Verordening (EG, Euratom) nr. 2988/95 van de Raad van 18 december 1995 betreffende de bescherming van de financiële belangen van de Europese Gemeenschappen (PB L 312, blz. 1). In een reeks andere Unierechtelijke handelingen is een daarop geïnspireerde bepaling opgenomen, zoals reeds in artikel 7 van verordening (EG) nr. 1259/1999 van de Raad van 17 mei 1999 tot vaststelling van gemeenschappelijke voorschriften voor de regelingen inzake rechtstreekse steunverlening in het kader van het gemeenschappelijk landbouwbeleid (PB L 160, blz. 113) of in het uitdrukkelijk ‘omzeilingsclausule’ genoemde artikel 193 van verordening (EG) nr. 1234/2007 van de Raad van 22 oktober 2007 houdende een gemeenschappelijke ordening van de landbouwmarkten […] (PB L 299, blz. 1), alsook artikel 4, lid 8, van verordening (EU) nr. 65/2011 van de Commissie van 27 januari 2011 houdende uitvoeringsbepalingen van verordening (EG) nr. 1698/2005 […] (PB L 25, blz. 8).
Zie in die zin ook advocaat-generaal Alber in punt 80 van zijn conclusie Emsland-Stärke (C-110/99, EU:C:2000:252). Zie voor die rechtspraak arresten Kefalas e.a. (C-367/96, EU:C:1998:222, punt 20); Diamantis (C-373/97, EU:C:2000:150, punt 33); Halifax e.a. (C-255/02, EU:C:2006:121, punt 68); Agip Petroli (C-456/04, EU:C:2006:241, punt 19), en SICES e.a. (C-155/13, EU:C:2014:145, punt 29).
Zie arresten Cremer (125/76, EU:C:1977:148, punt 21); General Milk Products (C-8/92, EU:C:1993:82, punt 21); Halifax e.a. (C-255/02, EU:C:2006:121, punt 69); Agip Petroli (C-456/04, EU:C:2006:241, punt 20); Vonk Dairy Products (C-279/05, EU:C:2007:18, punt 31), en Christodoulou e.a. (C-116/12, EU:C:2013:825, punt 63).
Zie arresten Emsland-Stärke (C-110/99, EU:C:2000:695, punten 52 en 53); Eichsfelder Schlachtbetrieb (C-515/03, EU:C:2005:491, punt 39); Halifax e.a. (C-255/02, EU:C:2006:121, punten 74 en 75); Cadbury Schweppes (C-196/04, EU:C:2006:544, punt 64); Hongarije/Slowakije (C-364/10, EU:C:2012:630, punt 58), Christodoulou e.a. (C-116/12, EU:C:2013:825, punt 64) en Slancheva sila (C-434/12, EU:C:2013:546, punt 29).
Zie arresten Emsland-Stärke (C-110/99, EU:C:2000:695, punt 54); Christodoulou e.a. (C-116/12, EU:C:2013:825, punt 65), en Slancheva sila (C-434/12, EU:C:2013:546, punt 30).
Zie wederom overweging 24 van verordening nr. 1782/2003.
Zie de verwijzingen in voetnoot 3 supra.