Einde inhoudsopgave
Uitvoeringsregels ontslag om bedrijfseconomische redenen 2020
3.4 Nadere toelichting: herplaatsing
Geldend
Geldend vanaf 01-09-2020
- Redactionele toelichting
De dag van de datum van afkondiging is gezet op 01.
- Bronpublicatie:
01-09-2020, Internet 2020, www.uwv.nl (uitgifte: 01-09-2020, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Inwerkingtreding
01-09-2020
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
01-09-2020, Internet 2020, www.uwv.nl (uitgifte: 01-09-2020, kamerstukken/regelingnummer: -)
- Vakgebied(en)
Sociale zekerheid werkloosheid / Algemeen
Arbeidsrecht / Einde arbeidsovereenkomst
Uit artikel 7:669, lid 1 BW volgt dat de werkgever in de ontslagaanvraag moet toelichten waarom het niet mogelijk is of niet in de rede ligt om de werknemer binnen de redelijke termijn te herplaatsen op een passende functie binnen de onderneming of groep.1.
Op grond van artikel 9, lid 1 Ontslagregeling moet de werkgever hierbij arbeidsplaatsen betrekken waarvoor een vacature bestaat of binnen de voor de werknemer geldende redelijke termijn beschikbaar zal komen. Daarnaast moet hij daarbij arbeidsplaatsen betrekken van uitzendkrachten, oproepkrachten, ingeleend personeel (uitgezonderd payrollwerknemers), werknemers die de AOW-gerechtigde leeftijd hebben bereikt en arbeidsplaatsen die binnen de redelijke termijn beschikbaar komen doordat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van rechtswege eindigt, voor zover op die arbeidsplaatsen geen werkzaamheden van tijdelijke aard (voor ziek en piek; ten hoogste 26 weken) worden verricht. Ook arbeidsplaatsen waarop een zelfstandige werkzaam is, moeten daarbij worden betrokken. Dat is alleen anders als de werkgever aannemelijk maakt dat de zelfstandige een echte zelfstandige is en de arbeidsplaats voor een doelmatige bedrijfsvoering bezet moet worden door een zelfstandige.
De Hoge Raad heeft in zijn uitspraak van 18 januari 20191. overwogen dat met de bepaling in artikel 7:669, lid 1 BW en de daarop gebaseerde lagere regelgeving geen breuk is beoogd met het voor de invoering van de Wwz op dit punt geldende recht. De Hoge Raad verbindt daaraan de conclusie dat het bij het herplaatsingsvereiste niet gaat om een resultaatsverplichting van de werkgever, maar om wat in de gegeven omstandigheden in redelijkheid van de werkgever kan worden gevergd. Daarmee wordt de werkgever een zekere beoordelingsruimte gelaten.
Onbenoemd 3.4.1 Onderzoek herplaatsingsmogelijkheden
Onbenoemd 3.4.2 Bij de ontslagaanvraag te verstrekken informatie
Onbenoemd 3.4.3 Volgorde herplaatsing
Onbenoemd 3.4.4 Voorbeeld: verval functie en ontstaan nieuwe functie (stoelendans)
Onbenoemd 3.4.5 Passende functie voor minder uren
Onbenoemd 3.4.6 Naleving sociaal plan en advies van begeleidings- of bezwarencommissie
Onbenoemd 3.4.7 Herplaatsing van payrollwerknemers
Voetnoten
Zie voor uitleg van de redelijke termijn paragraaf 3.5 en voor uitleg van het begrip passende functie lid 3 van artikel 9, en de toelichting. Zie voor uitleg van de begrippen onderneming en groep paragraaf 1.11.
Hoge Raad 18 januari 2019, ECLI:NL:HR:2019:64 (Shell).