Einde inhoudsopgave
Regeling SUWI
Bijlage VIII Planning & control producten van de SVB
Geldend
Geldend vanaf 01-01-2022
- Bronpublicatie:
25-11-2021, Stcrt. 2021, 48293 (uitgifte: 03-12-2021, regelingnummer: 2021-0000193512)
- Inwerkingtreding
01-01-2022
- Bronpublicatie inwerkingtreding:
25-11-2021, Stcrt. 2021, 48293 (uitgifte: 03-12-2021, regelingnummer: 2021-0000193512)
- Vakgebied(en)
Sociale zekerheid re-integratie / Bijzondere onderwerpen
Sociale zekerheid werkloosheid / Algemeen
Arbeidsrecht / Algemeen
Sociale zekerheid algemeen / Algemeen
Sociale zekerheid algemeen / Bijzondere onderwerpen
Staatsrecht / Decentralisatie
Sociale zekerheid re-integratie / Algemeen
behorende bij de artikelen 5.3, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI
In deze bijlage zijn de diverse producten gespecificeerd die de SVB periodiek aan SZW dient te verstrekken op grond van artikel 5.3, 5.10a en 5.12 van de Regeling SUWI. Het betreft de volgende producten:
I | jaarplan met begroting |
II | tussentijds verslag |
III | jaarverslag incl. jaarrekening |
IV | fondsennota |
V | verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag |
De SVB levert hetontwerp jaarplan met begroting vóór 1 juli en hetdefinitief jaarplan met begroting vóór 1 oktober. De SVB dient zich op verschillende momenten te verantwoorden over de uitvoering van het jaarplan. Deze verantwoording vindt plaats in twee tussentijdse verslagen en het jaarverslag. De tussentijdse verslagen worden uiterlijk zes weken na afloop van de verslagperiode (tertaal) aan de minister verstrekt. Het jaarverslag wordt vóór 15 maart aan de minister aangeboden.
Met de fondsennota’s verstrekt de SVB informatie over de volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie van de door haar beheerde fondsen. De fondsennota’s worden respectievelijk uiterlijk 1 februari, 1 maart en 1 juli opgeleverd
De verantwoordingsinformatie ten behoeve van het SZW jaarverslag betreft een beperkte informatielevering vooruitlopend op het jaarverslag van de SVB. Deze informatie wordt uiterlijk zes weken na afloop van het kalenderjaar aan SZW geleverd ten behoeve van het jaarverslag van SZW.
In de hierna volgende tabel worden de onderwerpen benoemd, die in de diverse producten van de P&C cyclus aan de orde dienen te komen. Daaronder volgt, per onderwerp, een nadere toelichting.
I | II | III | IV | V | |
---|---|---|---|---|---|
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting | |||||
a. voorlopige opgave voorgaand jaar | x | ||||
b. realisatie lopend jaar t/m verslagperiode | x | x | |||
c. raming lopend jaar | x | x | |||
d. raming volgend jaar | x | x | |||
e. voorstel herziening premiepercentages | x | ||||
f. kerncijfers per wet | x | x | |||
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken/werkzaamheden | |||||
a. doelstellingen, activiteiten op hoofdlijnen, resultaten, kosten/baten | x | x | x | ||
b. prestatie-indicatoren/kengetallen | x | x | x | ||
c. speerpunten klantgerichtheid | x | x | x | ||
d. speerpunten handhaving | x | x | x | ||
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving | x | x | x | ||
4. Ketensamenwerking (n.v.t.) | |||||
5. Bedrijfsvoering | |||||
a. rechtmatigheid (incl. M&O) | x | x | |||
b. doelmatigheid | x | ||||
c. totstandkoming niet-financiële informatie | x | ||||
d. financieel beheer (tekortkomingen) | x | x | |||
e. ontwikkelingen t.a.v. o.a. HRM, ICT, huisvesting | x | x | x | ||
6. Governance | |||||
a. Raad van Bestuur | x | ||||
b. Risicomanagement | x | ||||
7. Uitvoeringskosten | |||||
a. opbouw per product c.q. per groot project | x | x | x | ||
b. opbouw per kostensoort | x | x | x | ||
c. opbouw per wet/andere taken en/of werkzaamheden | x | x | x | ||
d. prognose lopend jaar | x | ||||
e. vergelijking met begroting jaar t-1 | x | ||||
f. vergelijking met begroting jaar t | x | x | |||
g. vergelijking met laatst goedgekeurde jaarrekening | x | ||||
8. Investeringen per categorie | x | x | |||
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening | x | x | |||
10. Jaarrekening | x | ||||
11. Aansluitingstabel (n.v.t.) | |||||
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag | x | x | |||
13. Kwantitatieve informatie per wet | x | x | |||
14. Toezichtsbevindingen | x | x | |||
15. Rapportage grote ICT-projecten plus nota van bevindingen | x |
Legenda
I | jaarplan met begroting |
II | tussentijds verslag |
III | jaarverslag incl. jaarrekening |
IV | fondsennota |
V | verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag |
x | Opnemen |
1. Volumeontwikkeling en fondsbelasting
De SVB verstrekt aan de minister met betrekking tot de door haar beheerde fondsen afzonderlijk:
- •
In de januarinota:
- a)
een voorlopige opgave van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie over het voorafgaande jaar.
- •
Daarnaast verstrekt de SVB jaarlijks op basis van de CBS-prognoses een gedetailleerde meerjarenraming van het aantal personen dat een uitkering ontvangt krachtens de door de SVB uitgevoerde wetten.
- •
In de februarinota:
- a)
een actuele en onderbouwde raming voor het lopende en daaropvolgende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie voor het lopende jaar gerelateerd aan de voor dat jaar geldende beleidsmaatregelen en (voor zover van toepassing) premiepercentages.
- •
In de juninota:
- a)
een actuele en onderbouwde raming voor het lopende jaar en daaropvolgende jaar van volumegegevens, baten en lasten en de vermogenspositie.
- b)
de meerjaren-volumeprognose ten behoeve van het actualiseren van het costaccounting-lightmodel.
- c)
voor zover van toepassing een overzicht van de door de fondsbeheerder voorgenomen herziening van de premiepercentages.
- •
In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag:
kerncijfers per wet, uitgesplitst naar beginstand, instroom, uitstroom en eindstand.
2. Ontwikkelingen wetsuitvoering en andere taken
Het jaarplan gaat in op de volgende vragen:
- •
Wat wil de SVB bereiken (doelstellingen en prestatie-indicatoren)?
- •
Wat gaat de SVB daarvoor doen?
- •
Wat mag het kosten (begroting)?
In het jaarplan wordt ook aandacht besteed aan eventuele veranderingen in de taken van de organisatie. Gedacht kan worden aan:
- •
Nieuwe wet- en regelgeving, waarbij aandacht wordt besteed aan de activiteiten om de nieuwe maatregelen in te voeren;
- •
(De voorgenomen wijziging in) het beleid met betrekking tot het laten verrichten van taken door andere rechtspersonen of natuurlijke personen;
- •
Wijzigingen in de andere taken en de andere werkzaamheden.
In de tussentijdse verslagen en het jaarverslag doet de SVB verslag van de uitvoering van het beleid en de geleverde prestaties. Hierbij wordt tevens over majeure budgettaire ontwikkelingen gerapporteerd. Het jaarplan en de daarin opgenomen prestatie-indicatoren en kengetallen vormen het uitgangspunt. De uitkomsten van de prestatie-indicatoren worden, voorzien van een toelichting, samen met de normen/streefwaarden per wet verantwoord. Indien van toepassing beschrijft de SVB zoveel als mogelijk de eigen bijdrage aan het behalen van de doelstellingen, en geeft een verklaring als doelstellingen niet worden gehaald en de verbetermaatregelen die zijn/worden genomen.
De SVB rapporteert over de klanttevredenheid. Daarnaast rapporteert de SVB in haar jaarverslag over de wijze waarop de cliëntenparticipatie is vormgegeven. De SVB verantwoordt zich over de activiteiten die zijn ondernomen om de dienstverlening aan de klant te handhaven en verbeteren.
Bij handhaving wordt specifiek ingegaan op de uitvoering en effecten van het handhavingsbeleid. Naast de onderwerpen die genoemd zijn in het jaarplan, wordt specifiek ingegaan op de realisering van de in het Handhavingsarrangement gemaakte afspraken. Tevens worden opvallende cijfermatige ontwikkelingen toegelicht. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert bij het te voeren handhavingsbeleid te expliciteren.
3. Ontwikkelingen grote projecten en projecten ter invoering van nieuwe wet- en regelgeving
De SVB doet verslag van de uitvoering van nieuwe wet- en regelgeving. Hierbij wordt ingegaan op de bereikte resultaten en de daarmee gepaard gaande kosten. De SVB legt hierbij een relatie met de planning en licht eventuele wijzigingen kort toe.
4. Ketensamenwerking (n.v.t.)
5. Bedrijfsvoering
In de bedrijfsvoeringsparagraaf gaat de SVB in op de sturing en beheersing van de bedrijfsprocessen binnen de SVB. Het doel is aan te geven in welke mate het management van de SVB haar bedrijfsprocessen beheerst. In de bedrijfsvoeringsparagraaf legt de SVB, mede gebaseerd op risicoanalyse, verantwoording af over de bedrijfsvoering. De bedrijfsvoeringsparagraaf bestaat tenminste uit de volgende onderdelen: rechtmatigheid (waaronder het M&O beleid), doelmatigheid, totstandkoming niet-financiële informatie, financieel beheer en overige aspecten van de bedrijfsvoering.
5a) Rechtmatigheid
Voor wat betreft rechtmatigheid rapporteert de SVB in het tweede tussentijdsverslag over de rechtmatigheidscijfers per wet over het eerste half jaar en in het jaarverslag over de jaarcijfers. Vaststelling van de rechtmatigheid is gekoppeld aan het handelen in het verslagjaar (het handelen omvat mede het ten onrechte niet-handelen) en de fouten die daarbij zijn gevonden. Ingegaan wordt op de wijze waarop met oude fouten wordt omgegaan. Tevens wordt hierbij inzicht geboden in de uitgevoerde herstelactiviteiten. De wijze waarop de SVB verantwoording dient af te leggen over de rechtmatigheid in het jaarverslag en de jaarrekening, alsmede de wijze waarop de accountant zijn controlewerkzaamheden dient te verrichten, zijn nader uitgewerkt in de artikelen 5.10b t/m 5.10e van de Regeling SUWI en met name in de daarbij behorende toelichting.
5b) Doelmatigheid
In artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI is aangegeven dat de SVB inzicht biedt in doelmatigheid van het beheer en de organisatie. De SVB brengt verslag uit van activiteiten die zijn ondernomen om de bedrijfsprocessen door te lichten, waarbij het kostenniveau wordt gerelateerd aan de (kwaliteit van de) geleverde prestatie. De Raad van Bestuur wordt geacht de uitgangspunten die zij hanteert met betrekking tot doelmatigheid te expliciteren. Een toelichting op artikel 5.10e, eerste lid, onderdeel c, van de Regeling SUWI, wordt gegeven in Bijlage XXIII bij de Regeling SUWI.
5c) Totstandkoming niet-financiële informatie
De SVB rapporteert in het jaarverslag over het totstandkomingsproces van de informatievoorziening (inclusief de daarbij gehanteerde criteria zoals vastgelegd in bijlage XVII van de SUWI-regeling) en de wijze waarop deze is gewaarborgd (conform artikel 5.16 tweede lid Regeling SUWI) en eventuele verbetermaatregelen.
5d) Financieel Beheer
In dit onderdeel rapporteert de SVB over de belangrijkste tekortkomingen in het financieel beheer. Onder financieel beheer wordt verstaan het geheel van beslissingen, handelingen en regels die zijn bedoeld voor de sturing en beheersing van, alsmede de verantwoording over, de financiële transacties en de saldi waarvoor het management (mede)verantwoordelijkheid draagt. De administraties, die ten behoeve van het financieel beheer worden bijgehouden, worden eveneens tot het financieel beheer gerekend.
Het financieel beheer dient te voldoen aan de eisen ordelijkheid en controleerbaarheid. Onder ordelijk wordt verstaan dat het financieel beheer en de administraties in overeenstemming zijn met de in de administratieve organisatie vastgelegde procedureregels. Met controleerbaar wordt bedoeld dat de uitkomsten van het financieel beheer duidelijk worden vastgelegd, opdat achteraf controle efficiënt kan worden uitgevoerd.
De SVB rapporteert in het algemeen bij onvolkomenheden in het financieel beheer als die kunnen leiden tot disfunctioneren van het financieel beheer en/of betrekking hebben op kritieke processen en/of wijd verbreid zijn en/of kunnen leiden of hebben geleid tot aanzienlijke risico’s. Daarnaast rapporteert de SVB bij dit onderdeel over de fouten (per wet) die zijn vastgesteld bij de bepaling van de financiële rechtmatigheid, maar niet tot financiële onrechtmatigheid hebben geleid.
5e) Overige aspecten van de bedrijfsvoering
De SVB rapporteert over ontwikkelingen ten aanzien van de volgende onderwerpen:
Sociaal beleid en HRM
De SVB rapporteert op dit punt over belangrijke personeelsaangelegenheden, waaronder in ieder geval de personeelsbezetting, het personeelsverloop, de sociale plannen en de daarmee gemoeide kosten.
ICT en informatiebeveiliging
De SVB rapporteert over de voortgang, verbetering en vernieuwing van de geautomatiseerde ondersteuning van zowel haar primaire als ondersteunende processen. Ook de voortgang van projecten ter verbetering van gegevensbeheer en privacybescherming vallen hieronder. De SVB rapporteert in het jaarverslag over de opzet en werking van het stelsel van maatregelen en procedures gericht op het waarborgen van een exclusieve, integere, beschikbare en controleerbare gegevensverwerking, en over het beveiligingsniveau van Suwinet (conform artikel 5.22 en 6.4 Regeling SUWI).
Huisvesting
De SVB doet in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag verslag van de voortgang van de huisvestingsplannen. In het bijzonder rapporteert de SVB over de volgende onderwerpen:
- −
Leegstand: fysiek leegstaande en verhuurbare oppervlakten in vierkante meters VVO (conform de definitie van de Rijksgebouwendienst)
- −
Overmaat: voortgang van de activiteiten om de overmaat te verhuren aan derden.
- −
Huisvestingskosten: onderverdeeld naar SV en niet-SV.
6. Governance
De onderwerpen die onder het onderdeel governance vallen hebben betrekking op de bestuurlijke inrichting van de SVB en de wijze waarop zij haar taken uitvoert.
Risicomanagement
De SVB gaat in op het risicobeheersingsmodel en rapporteert over de belangrijkste risico’s en de beheersmaatregelen met betrekking tot deze risico’s.
7. Uitvoeringskosten
In de toelichting wordt onder andere ingegaan op:
- •
uitleg belangrijke posten
- •
verklaring van verschillen (in ieder geval indien sprake is van verschillen van meer dan 5% en tenminste 50.000 ten opzichte van dezelfde post voorafgaand jaar)
- •
opvallende ontwikkelingen
- •
de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten
- •
omvang en samenstelling van buitengewone baten en lasten
- •
omvang van de baten als gevolg van werk voor derden
- •
de financiering van vaste activa
- •
(alleen in het tweede tussentijdse verslag) prognose realisatie lopend jaar, uitgesplitst naar reguliere kosten, projectkosten en frictiekosten. Als de prognose realisatie afwijkt van het toegekende budget dan wordt dit nader toegelicht.
8. Investeringen per categorie
De indeling in categorieën volgt Titel 9 Boek 2 BW.
9. Overzicht t.b.v. bevoorschotting/afrekening
Ten behoeve van de bevoorschotting neemt de SVB in het jaarplan met begroting een overzicht op van de uitvoeringskosten en uitkeringslasten welke ten laste komen van een rijksbijdrage. Dit overzicht wordt tevens separaat van de tussentijdse verslagen aan SZW verstrekt. Voor de afrekening neemt de SVB in de jaarrekening de in paragraaf 10.4.7 opgenomen tabel op die ziet op afrekening van de uitvoeringskosten en uitkeringslasten.
10. Jaarrekening
De jaarrekening van de SVB omvat zowel de SVB als uitvoeringsorganisatie alsook de geadministreerde SV-fondsen.
De jaarrekening heeft betrekking op de balans en de staat van baten en lasten met de toelichting en op de in het jaarplan opgenomen financiële onderwerpen. De jaarrekening is zoveel als mogelijk gebaseerd op titel 9, boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, tenzij hiervan in deze bijlage wordt afgeweken.
De in de jaarrekening opgenomen informatie dient een zodanig betrouwbaar beeld te geven van de werkelijkheid als in de gegeven omstandigheden is vereist. Alle uitvoeringskosten worden in de staat van baten en lasten met toelichting opgenomen, ongeacht of er budget voor is toegekend. Het salderen van bijzondere baten en lasten is niet toegestaan, tenzij wetgeving anders voorschrijft.
De jaarrekening SVB bestaat uit de volgende onderdelen:
- −
Grondslagen waardering en resultaatbepaling
- −
Balans met toelichting
- −
Staat van baten en lasten met toelichting
- −
Kasstroomoverzicht
In de toelichting op de jaarrekening wordt onder andere ingegaan op:
- •
de wijze van toerekening van uitvoeringskosten naar de verschillende wetten
- •
omvang alsmede dotatie, onttrekking en vrijval van de voorzieningen voor het risico van oninbaarheid van premiedebiteuren respectievelijk uitkeringsdebiteuren
- •
de financiering van vaste activa
- •
de wijze van afrekening van rijksgefinancierde uitkeringslasten en uitvoeringskosten
Grondslagen waardering en resultaatbepaling
In verband met de versnelling van de verantwoording is het toegestaan het handelen in het verslagjaar te koppelen aan een jaarschijveninterpretatie. De te hanteren jaarschijf mag niet ouder zijn dan 3 maanden ten opzichte van het kalenderjaar waarop de verantwoording betrekking heeft. Indien de jaarschijven worden aangepast dan dient dit in de jaarrekening te worden vermeld evenals de vergelijkende cijfers. Met betrekking tot de premiebaten is het toegestaan als waarderingsgrondslag de EMU-definitie te hanteren (één maand verschoven kasbasis).
Egalisatiereserve
De SVB vormt een egalisatiereserve met overeenkomstige toepassing van artikel 33 van de Kaderwet zelfstandige bestuursorganen en artikel 5.10a, tweede lid, van de Regeling SUWI. Deze reserve wordt ingezet voor:
- •
Opvangen van schommelingen in de inkomsten en uitgaven
- •
Reserveringen voor kosten die zich niet jaarlijks voordoen (bijvoorbeeld onderhoud bedrijfsmiddelen)
- •
Opvangen van overlopende verplichtingen (bijvoorbeeld projecten wet- en regelgeving)
- •
Onvoorziene uitgaven met een incidenteel karakter.
In beginsel vormt de SVB naast de egalisatiereserve geen bestemmingsreserves en bestemmingsfondsen. Hiervan kan slechts met instemming van het Ministerie van SZW worden afgeweken.
jaar t | jaar t-1 | |
---|---|---|
• immateriële vaste activa | ||
• materiële vaste activa | ||
• financiële vaste activa | ||
Totaal vaste activa | ||
• vorderingen | ||
• liquide middelen | ||
• overige vlottende activa | ||
Totaal vlottende activa | ||
Totaal activa | ||
• fondsvermogen | ||
• bestemmingsfondsen | ||
• egalisatiereserve | ||
• voorzieningen | ||
• langlopende schulden | ||
• kortlopende schulden | ||
Totaal passiva |
Toelichting
- *
Verloopstaat immateriële vaste activa
- *
Verloopstaat materiële vaste activa
- *
Verloopstaat financiële vaste activa
- *
Verloopstaat fondsvermogen
- *
Verloopstaat voorzieningen
- *
Verloopstaat langlopende schulden
jaar t | jaar t-1 | |
---|---|---|
• Baten per wet sv | ||
• Totaal baten per wet sv | ||
• Totaal baten niet-sv | ||
Totaal baten | ||
• Lasten per wet sv | ||
• Totaal lasten per wet sv | ||
• Lasten niet-sv | ||
Totaal lasten | ||
Saldo van baten en lasten |
Toelichting
Baten per wet | SV | niet-SV | Totaal |
---|---|---|---|
Rijksbijdragen | |||
Premies | |||
Overige baten | |||
Totaal |
Lasten per wet | SV | niet-SV | Totaal |
---|---|---|---|
Uitkeringen (incl. sociale lasten) | |||
Overige lasten | |||
Uitvoeringskosten | |||
Totaal |
Uitvoeringskosten | SV | niet-SV | Totaal |
---|---|---|---|
Personeel | |||
Huisvesting | |||
Automatisering | |||
Bureaukosten | |||
Diensten en diversen | |||
Totaal |
Uitvoeringskosten | Totaal |
---|---|
Staande organisatie | |
Per project | |
Totaal |
Baten en lasten per fonds | SV | niet-SV | Totaal |
Programmakosten | Uitvoeringskosten | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wet of regeling | Realisatie jaar | Voorschot jaar | Afrekening jaar | Realisatie jaar | Voorschot jaar | Afrekening jaar | Totaal afrekening |
Jaarlijks worden tijdens het uitvoeringsjaar de wetten en regelingen die in deze tabel opgenomen moeten worden, na ambtelijke afstemming tussen de SVB en SZW, door SZW per brief vastgesteld.
WNT verantwoording
De SVB doet jaarlijks verslag van de topinkomens op basis van de Wet normering topinkomens (WNT).
Controleverklaring en verslag van bevindingen
De accountant onderzoekt de verantwoording die de Raad van Bestuur van de SVB op grond van de Regeling SUWI heeft uitgebracht. De controleverklaring en het verslag van bevindingen zijn nader geregeld in artikel 5.10b t/m e en bijlage XXII van de Regeling SUWI.
11. Aansluitingstabel (n.v.t.)
12. Verantwoordingsinformatie t.b.v. SZW jaarverslag
De verantwoordingsinformatie ten behoeve van het SZW jaarverslag betreft een beperkte informatielevering vooruitlopend op het jaarverslag van de SVB. Deze informatie wordt uiterlijk zes weken na afloop van het kalenderjaar aan SZW geleverd. De door de SVB te leveren items worden schriftelijk door het Ministerie van SZW aan de SVB kenbaar gemaakt.
13. Kwantitatieve informatie
Over de levering van de periodieke kwantitatieve informatie per wet, de maandelijkse kerncijfers, de rapportage handhaving SVB en de statistische jaarrapportages worden jaarlijks bilaterale afspraken gemaakt.
14. Toezichtbevindingen
De SVB gaat in de tussentijdse verslagen en het jaarverslag in op de bevindingen van de Nederlandse Arbeidsinspectie en de Algemene Rekenkamer en op de naar aanleiding daarvan genomen maatregelen.
15. Rapportage grote ICT-projecten plus nota van bevindingen
Dit betreft alleen projecten met een meerjarig ICT-component van minimaal € 5 mln. De rapportage hierover geschiedt overeenkomstig de brieven aan de Tweede Kamer van de Minister van BZK van 29 januari 2010 respectievelijk 10 juli 2015 (TK 26 643, nrs. 148 en 365). De accountant rapporteert jaarlijks middels een nota van bevindingen over de ordelijkheid, controleerbaarheid en deugdelijkheid van het totstandkomingsproces van de informatie, die met peildatum ultimo verantwoordingsjaar aan het Ministerie van SZW wordt geleverd. De nota van bevindingen wordt uiterlijk 15 maart aan het Ministerie van SZW geleverd.